Carburateur probleem???

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
B. Loor
E21 starter
Posts: 21
Joined: Thu Mar 14, 2019 11:26 pm
My E21(s): 83' Netherlands 315

Carburateur probleem???

Post by B. Loor »

Net voor de winterstalling afgelopen december heb ik een "nieuwe" carburateur laten plaatsen op mijn BMW E21 315 uit 1983. Hiervoor schommelde het stationair toerental altijd en liep de motor koud zeer hoog, omdat de motor warm zou afslaan. Door de nieuwe carburateur was het stationair toerental goed met zowel een koude als een warme motor. Echter kwam het wel eens voor dat wanneer de auto een hele dag in de koude had gestaan (normaal gesproken staat hij geparkeerd in een verwarmde garage), de motor naar mate hij opwarmde afsloeg bij bijvoorbeeld het intrappen van de koppeling. Als ik de motor vervolgens startte, was er niets aan de hand en kon ik weer doorrijden alsof er niks was gebeurd. Dit probleem heb ik even gelaten voor wat het was, aangezien de wintermaanden eraan kwamen.

Vandaag heb ik de auto weer voor het eerst gestart en al rekening gehouden met eventuele problemen, zoals die zich ook vorig jaar voordeden (zie een voorgaande post van mij). Eerst heb ik de vloeistoffen gecheckt, waarbij de olie meer dan goed op peil was en de koelvloeistof op het niveau van het rooster zat in de radiateur (volgens het boekje te laag). Bij het starten van de motor schoot het toerental omhoog. Ik heb de motor afgezet en het opnieuw geprobeerd. Uiteindelijk ben ik toch maar gaan rijden in de hoop dat het minder zou worden, omdat de onderdelen misschien een beetje vast zijn komen te zitten na de drie maanden stilstand. Ik ben er bij een parkeerplaats toch maar afgegaan om even goed te kijken wat het zou kunnen zijn. Ik heb het gaspedaal een aantal keren vol ingetrapt (wel met de motor uit) in de hoop dat de gaskabel misschien los zou komen als deze vast zou zitten. Vervolgens heb ik de slang die naar de inlaatklep gaat losgetrokken, omdat ik dacht dat daar een kabel doorheen liep. Dit bleek kennelijk een vacuümslang te zijn, waarvan ik de verlijming zojuist had losgetrokken. Ik heb de slang weer teruggeplaatst zonder verlijming (dit is ook wel luchtdicht genoeg, maar niet optimaal).

Ik wist me geen raad meer en dacht de motor maar gewoon goed heet te rijden en dan te kijken wat er zou gebeuren. Bij het starten liep de motor ineens een stuk beter en was het toerental heel wat gezakt. Nog steeds was het te hoog, maar al velen malen beter dan eerst. Onderweg merkte ik dat de koelvloeistof heter werd dan normaal, dus heb ik de verwarming vol aangezet zodat de temperatuur weer normaal werd. Eenmaal thuis gearriveerd was het toerental weer redelijk normaal, nog steeds wel te hoog maar beter dan eerst.

De tweede rit was vanavond. Ik heb het oliepeil weer gecheckt wat goed was en heb het koelvloeistofpeil gecheckt wat iets hoger was geworden dan vanmiddag. Vervolgens heb ik de motor gestart en was het toerental weer redelijk hoog, maar niet overdreven hoog. Ik heb vanavond weer een heel stuk gereden en alles verliep goed, maar ik ben niet tevreden met het stationair toerental bij een warme motor. Als ik in de tweede versnelling rijd, hoef ik eigenlijk geen gas te geven door het hoge toerental. Als ik het toerental omlaag draai, ben ik bang dat de motor afslaat bij een koude motor. Misschien moet ik reinigingsmiddel voor de carburateur in de tank gooien? Misschien werkt de thermostaat niet goed? Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik hoor het graag.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Carburateur probleem???

Post by uwbuurman »

Oei. Klinkt als vervelend. Ik denk dat Peter wel in de luchtkomt, vandaag of morgen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Carburateur probleem???

Post by Peter V. »

Hoi,

De "nieuwe" carburateur, is dat een gereviseerde of gewoon een gebruikte?
Wat voor zaken heb je nog meer vervangen bij het plaatsen van de carburateur? Bijvoorbeeld ook de flexibele voetpakking?
Is de carburateur wel goed afgesteld? Je hoort het vele vragen. De 1B2 is net als de 2B4 een carburateur die heel veel ellende kan geven mits niet goed afgesteld. Mensen stappen dan heel snel over naar een weber conversie terwijl het vaak niet nodig is.

Ik hoop dat je antwoord kunt geven op deze vragen en wellicht een filmpje zou kunnen plaatsen. Dat maakt het al iets makkelijker. Ik kan nu niet zomaar een diagnose stellen op basis van dit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
B. Loor
E21 starter
Posts: 21
Joined: Thu Mar 14, 2019 11:26 pm
My E21(s): 83' Netherlands 315

Re: Carburateur probleem???

Post by B. Loor »

Het gaat om een 1B2 carburateur die naar mijn weten niet gereviseerd is, maar wel werkt. De pakkingen zijn vervangen en het flexibele voetstuk was een jaar eerder al vervangen. ik heb de carburateur laten plaatsen en afstellen door een goede monteur, maar misschien kan de afstelling inderdaad nog beter. Ik kan vandaag geen video meer maken, maar ik zal het morgen proberen als ik tijd heb.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Carburateur probleem???

Post by Peter V. »

Duidelijk. Was alles in orde toen de carburateur geplaatst werd of was er toen ook al een probleem?

Als alles in orde was dan moet er iets veranderd zijn of defect geraakt. Wellicht in een poging een probleem te verhelpen aan diverse schroefjes gedraaid.

Ik wil best een keer kijken natuurlijk. Waar in Nederland woon je ergens?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
B. Loor
E21 starter
Posts: 21
Joined: Thu Mar 14, 2019 11:26 pm
My E21(s): 83' Netherlands 315

Re: Carburateur probleem???

Post by B. Loor »

Alles was in orde. De monteur heeft de carburateur afgesteld en de CO afstelling was ook in orde dacht ik. De auto reed toen perfect, maar met koud weer deed hij raar. Koude start lage toeren en een beetje stotteren bij het eerste stuk rijden. En nu dus hoge toeren bij een warme motor. Ik woon overigens in Gorinchem.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Carburateur probleem???

Post by uwbuurman »

Mooi, dan woon je vlak bij Peter. Je krijgtbdie auto vast naar hem gestotterd. Ik ben erg benieuwd naar het oordeel van The Carbmaster.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Carburateur probleem???

Post by Peter V. »

Hoi,

Thanks. Het is wel raar dat de problemen toen zijn begonnen. Het klinkt dus alsof er iets van het automatische chokedeel in werking is gekomen en wellicht niet meer terug in zijn beginpositie is gegaan. Als zulke zaken blijven hangen kun je wel aan alle schroeven gaan draaien maar dit krijg je nooit weggeregeld.

Ik denk dat we een keertje samen moeten komen (uiteraard op een veilige manier) en hopelijk kunnen we dan iets vinden. Mocht het mogelijk zijn om bij jou thuis eventueel droog zaken te kunnen bekijken heeft dat mijn voorkeur. Niet dat ik je niet in Teteringen wil hebben maar dan kan ik je motor horen vanaf een koude start.

Ik hoor het wel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
B. Loor
E21 starter
Posts: 21
Joined: Thu Mar 14, 2019 11:26 pm
My E21(s): 83' Netherlands 315

Re: Carburateur probleem???

Post by B. Loor »

Dat is mooi om te horen! Ik stel dit zeer op prijs. Je bent altijd welkom in Gorinchem. De werkplaats zal de openbare (overdekte) garage zijn, want daar staat mijn auto altijd. Misschien kunnen we een afspraak maken?
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Carburateur probleem???

Post by bmw e12 e21 »

Peter V. wrote: Tue Mar 02, 2021 5:33 pm Hoi,

De "nieuwe" carburateur, is dat een gereviseerde of gewoon een gebruikte?
Wat voor zaken heb je nog meer vervangen bij het plaatsen van de carburateur? Bijvoorbeeld ook de flexibele voetpakking?
Is de carburateur wel goed afgesteld? Je hoort het vele vragen. De 1B2 is net als de 2B4 een carburateur die heel veel ellende kan geven mits niet goed afgesteld. Mensen stappen dan heel snel over naar een weber conversie terwijl het vaak niet nodig is.

Ik hoop dat je antwoord kunt geven op deze vragen en wellicht een filmpje zou kunnen plaatsen. Dat maakt het al iets makkelijker. Ik kan nu niet zomaar een diagnose stellen op basis van dit.
Hey Peter.

Het was mijn carb van men 315. Hij was gereviseerd met revisiesetje en had wel wat nieuwe onderdelen op.
Je hebt die ooit op mijn 315 afgesteld.
Achteraf heb ik een 1,8i blok met weber 32/36 gemonteerd.
Sorry voor de late reactie. Ik ben bij aan het lezen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Carburateur probleem???

Post by Peter V. »

OK, dan weet ik weer wat meer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply