Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ik loop hopeloos achter hier.. Mooi man .. blij voor jou en hopelijk nu voor een ganse tijd zonder grote zorgen genieten van die prachtige e21
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Dank, mannen. We gaan het meemaken. Eerst nog twee hoofdstukjes, maar die komen..., uiterlijk volgend weekend.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Zeer leuk om nog eens bij te lezen, en wat ziet dat blokje er prachtig uit!!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ff bijgelezen hier, fijn dat de motor er weer in hangt en fijn/goed loopt.
Volgens mij hoef je de eerste 500km echt niet onder de 3000rpm te blijven, af en toe effe doortrekken op temperatuur mag best hoor, als je maar niet constant 4500+ rpm blijft rijden.
Goed plan thermoswitches te plaatsen die eerder schakelen. Een Visco draait immers altijd mee, alleen met meer koppel als het allemaal wat warmer wordt, welke temp thermostaat heb je erin?
Nou hoop ik toch echt dat die 2 volgende hoofdstukken geen echte drama zijn!
Lekker sturen deze zomer...
Volgens mij hoef je de eerste 500km echt niet onder de 3000rpm te blijven, af en toe effe doortrekken op temperatuur mag best hoor, als je maar niet constant 4500+ rpm blijft rijden.
Goed plan thermoswitches te plaatsen die eerder schakelen. Een Visco draait immers altijd mee, alleen met meer koppel als het allemaal wat warmer wordt, welke temp thermostaat heb je erin?
Nou hoop ik toch echt dat die 2 volgende hoofdstukken geen echte drama zijn!
Lekker sturen deze zomer...
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ziet er goed uit hoor...! Maar loopt het zo snel warm bij jou dan? Dat de visco het niet alleen bij kan benen?
Natuurlijk heb ik een viercilinder en is er niet veel te vergelijken, maar ik heb geen propeller meer en doe al mijn koeling met een handmatige elektrische ventilator. En die zet ik bijna nooit aan.
Natuurlijk heb ik een viercilinder en is er niet veel te vergelijken, maar ik heb geen propeller meer en doe al mijn koeling met een handmatige elektrische ventilator. En die zet ik bijna nooit aan.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ahaaa. Ok. Duidelijk
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11998
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Mooi werk maar ik ben wel benieuwd naar de nieuwe twee hoofdstukken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
idd, ik hoop echt op een andere titel van dit epos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
MOOI Koos! Gaat ie op vermogenbank afgesteld worden?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Eerst niet, want dat is volgas, en ik wil deze motor wederom rustig inrijden.
@Ite, die titel kan ik nog niet aanpassen....
@Ite, die titel kan ik nog niet aanpassen....
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Mmm..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Dus, gereviseerde motor met veel nieuwe delen weer ingebouwd, lekker rijden… De tweede rit, er stond nog geen 125 km op de teller, was ik bijna thuis, nog snel wat bij de supermarkt oppikken en dus even parkeren. Met het in de achteruitzetten hoorde ik een soort schaaf/piepgeluid, maar geen V-snaar. Dus parkeren en motorkap open, kijken en voelen en binnen een paar tellen geconstateerd dat het de distributie is, meer specifiek bij de kop/nokkenastandwiel. Shit.
De winkel in, spullen gepakt en met de billen samengeknepen de laatste twee kilometers naar huis gereden en de auto de garage ingereden. Die zondagochtend de kappen van de distributie er maar afgehaald en wat zie ik? De riem zit helemaal vooraan op het tandwiel en is iets geschaafd langs de kap. Bij het terugduwen schrok ik, want het hele tandwiel is losgelopen. Een forse schade aan de kleppen/kop is alleen voorkomen door de kap over de distributie, die het tandwiel tegengehouden heeft. Poeh!
Binnenkant van de kap:
Maar wel raar. Dus even er afgehaald en wat bleek, het tandwiel heeft lichte schade, er zit een braampje op de nieuwe nokkenas… Wat heb ik dan gedaan, ik vraag het mezelf af, “wat heb je vergeten, stond ‘ie niet op moment?” WHAAA, grote baal! Nou ja, niet te veel janken, doorrrrr.
Dus de momentsleutel erop en aantrekken maar. Klikklik, ja, mooi. Of niet? Nee, toch maar locktite er bij tussen. Dus weer los, locktite op de bout en aandraaien maar. En toen gebeurde wat raars. Leek alsof ik de draad eruit draaide of iets dergelijks, je voelt als iets niet vast zit… Dus gestopt, momentsleutel 20Nm lager gezet, maar zelfde. Dus snel bout er weer uit en toen zag ik dit…
Dat is de basis van alle ellende. Metaalmoeheid in een 5mm dikke stalen schijf. Daardoor is de bout de eerste keer ook losgelopen… Mijn probleem bij de eerste motor in 2018 was dat dit nokkenastandwiel een verstelbare variant is van Catcams. Bedoeld echter voor de e30 en e28 en die hebben de ontsteking op het nokkenastandwiel. De bevestiging is dus anders dan die van de e21, waar de ontsteking in het onderblok steekt. De bevestiging en boring van de e21 past dus niet goed, maar deze schijf, van de originele bevestiging, deed z’n werk. Toch is een paar keer (de)monteren niet goed geweest. Dikke pech en grote mazzel gehad. Maar dit moet nooit eer gebeuren, dus een degelijke oplossing is wenselijk, die het verdiepte gat in het tandwiel opvult. Dat heeft Arnold voor me kunnen fabriceren! Dat was dan weer grote blij. Achteraf had dit natuurlijk in 2018 al moeten gebeuren, maar ja, achteraf is het mooi wonen.
De winkel in, spullen gepakt en met de billen samengeknepen de laatste twee kilometers naar huis gereden en de auto de garage ingereden. Die zondagochtend de kappen van de distributie er maar afgehaald en wat zie ik? De riem zit helemaal vooraan op het tandwiel en is iets geschaafd langs de kap. Bij het terugduwen schrok ik, want het hele tandwiel is losgelopen. Een forse schade aan de kleppen/kop is alleen voorkomen door de kap over de distributie, die het tandwiel tegengehouden heeft. Poeh!
Binnenkant van de kap:
Maar wel raar. Dus even er afgehaald en wat bleek, het tandwiel heeft lichte schade, er zit een braampje op de nieuwe nokkenas… Wat heb ik dan gedaan, ik vraag het mezelf af, “wat heb je vergeten, stond ‘ie niet op moment?” WHAAA, grote baal! Nou ja, niet te veel janken, doorrrrr.
Dus de momentsleutel erop en aantrekken maar. Klikklik, ja, mooi. Of niet? Nee, toch maar locktite er bij tussen. Dus weer los, locktite op de bout en aandraaien maar. En toen gebeurde wat raars. Leek alsof ik de draad eruit draaide of iets dergelijks, je voelt als iets niet vast zit… Dus gestopt, momentsleutel 20Nm lager gezet, maar zelfde. Dus snel bout er weer uit en toen zag ik dit…
Dat is de basis van alle ellende. Metaalmoeheid in een 5mm dikke stalen schijf. Daardoor is de bout de eerste keer ook losgelopen… Mijn probleem bij de eerste motor in 2018 was dat dit nokkenastandwiel een verstelbare variant is van Catcams. Bedoeld echter voor de e30 en e28 en die hebben de ontsteking op het nokkenastandwiel. De bevestiging is dus anders dan die van de e21, waar de ontsteking in het onderblok steekt. De bevestiging en boring van de e21 past dus niet goed, maar deze schijf, van de originele bevestiging, deed z’n werk. Toch is een paar keer (de)monteren niet goed geweest. Dikke pech en grote mazzel gehad. Maar dit moet nooit eer gebeuren, dus een degelijke oplossing is wenselijk, die het verdiepte gat in het tandwiel opvult. Dat heeft Arnold voor me kunnen fabriceren! Dat was dan weer grote blij. Achteraf had dit natuurlijk in 2018 al moeten gebeuren, maar ja, achteraf is het mooi wonen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ondertussen heb ik een klusje gedaan aan de modderkuipjes aan de binnenspatborden. Die dingen knappen altijd en de lipjes breken af, zeker als de auto verkeerd op de brug wordt gezet, stempel net onder het voorspatbordrandje is knappen. Om de mijne te redden heb ik oude schades hersteld. Eerst met de soldeerbout de scheuren gerepareerd.
Daarna de boel afgewerkt met lasnaad uit de fles. Soort superlijm met granulaat. Werkt mooi.
Paar dagen later had Arnold mooie dingen gedaan en kreeg ik deze mooie schijf, die alle problemen omtrent de bevestiging van het krukastandwiel oplost!
Snel gemonteerd en alles met locktite en moment vastgezet!
Daarna de boel afgewerkt met lasnaad uit de fles. Soort superlijm met granulaat. Werkt mooi.
Paar dagen later had Arnold mooie dingen gedaan en kreeg ik deze mooie schijf, die alle problemen omtrent de bevestiging van het krukastandwiel oplost!
Snel gemonteerd en alles met locktite en moment vastgezet!