Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by 323baur »

Impressive sir!
Als ik denk aan die zwarte m3 die ik ooit eens had.. u kan wat.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Petje af! Heb hier ook nog wel een paar kandidaten die schreeuwen om jouw aandacht!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2379
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Manitoba »

Leuk geschreven, interessant om te lezen Ger! Wat een werk, en wat een eer is er te behalen. Heb vorige week het resultaat van je werk mogen bewonderen, petje af!

Greetz,
Walter.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

@Koos, ja inderdaad sluit de kap nu niet lekker aan, maar daar zit ook nog wel stel mogelijkheid in dacht ik te zien. Ik zie de afspraak voor de 323i wel verschijnen :mrgreen:

@Ite, thanks. Nu ik het zo bekijk heb ik meer E30's onder handen gehad dan E21's. Want behalve de cabrio's van eerder, de zwarte 320iS bij jou in de schuur was deze ook al eens aan de beurt:

Image

@Jeroen, dat is mogelijk, je kent de tarieven :bag

@Walters, thanks. De E30 van Koos was dan ook een mooie basis en daar zijn de puntjes dan ook prima op de i te zetten.

Sluiten we af met nog een project die ik recent heb gedaan:

Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Bram_Baur »

Knappe resultaten Gerwin. Vakwerk.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Smartie »

Mooi werk Gerwin
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Haha helemaal goed hoor! Een paar keer Gerwin dit soort werk zien doen, met veel aandacht voor detail en hij heeft zelfs hopeloos gewaande auto's weer doen glimmen... aanrader!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by uwbuurman »

Die Boesje is ook mooi, man man. Lief autootje ook, trouwens.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Nou, nog maar eens wat anders dan. De vorige keer hebben we de buitenkant behandeld, hardstikke leuk en mooi maar er zit natuurlijk nog meer aan een auto. Vandaar maar eens een stukje over leren bekleding, het onderwerp deze keer onze daily driver E91:

Image

Deze auto wordt natuurlijk niet ontzien in het dagelijks gebruik en dat is onder andere goed terug te zien aan de leren bekleding. Neemt niet weg dat daar zeker wel van alles te behalen valt qua schoonmaken en verzorgen. Leer heeft de eigenschap om van alles in zich op te nemen, waardoor het gaat glimmen en zonder het te zien erg vies is (geld ook voor een leren stuurwiel). Voor allen geld, dat leer van zichzelf een mooie, egale zijdeglans moet hebben. De bestuurderstoel van het onderwerp dit weekend heeft dat zeker niet meer:

Image

Eigenlijk net zoals bij de buitenkant geld, het is reinigen en verzorgen, niet toveren! Dus schades kun je hooguit minder laten opvallen, maar zeker niet laten verdwijnen. Daarvoor moet er minimaal verf aan te pas komen, of in het geval van natuurleer (Nubuck, Buffalo) een kleurstof. Voor het schoonmaken van leren bekleding zijn er diverse mogelijkheden:

Image

Het advies is om altijd zo licht mogelijk te beginnen. Koop een goede reiniger (zoals Autoglym Leather cleaner) en werk dat goed in met een zachte (paardenhaar) borstel. Hiermee los je het vuil op uit het leer en kan je aansluitend dit afvegen met een microvezel doek. Geeft dit niet het gewenste resultaat? Ga dan een stap verder door het inwerken met bijvoorbeeld een boormachine of een DA-machine te doen. Let hier wel op, meer mechanisch geweld is meer kans op schade! Nog steeds niet het gewenste resultaat? Dan kun je overwegen een melamine- (of wonder-) spons te gebruiken. Deze hebben een licht schurende werking die naast het schoonmaken ook de toplaag weer mooi zijdeglans afwerkt.

Dit neemt een mooi deel van de tijd in beslag, omdat je de reiniger niet moet laten opdrogen om de kans op vlekken tot een minimum te beperken. Begin dus met bijvoorbeeld de zitting, werk deze volledig af en ga dan verder met de leuning. Sluit af met de achterzijde en de hoofdsteun en deel de achterbank op in 2 of 3 delen. Laat de reiniger goed drogen, dus overdekt werken (of een zonnetje, of de hulp van een fohn) is een pré.

In de tussentijd kan je mooi alle details nalopen met bijvoorbeeld Poorboys World Natural look, dit geeft alle overige kunstofdelen een natuurlijke glans en frist het verdere interieur op. Daarna is het tijd om het leer te gaan beschermen, dit kan met leercreme, een leerwax (meestal vloeibaar) of een leercoating. Ik heb zelf een creme in het assortiment, dat is een kwestie van opbrengen, aan laten drogen en afnamen met een (licht vochtige) microvezel doek.

Hoop tekst, maar dan heb je ook wat. Kijk maar eens naar deze before and after:

Image

Image

Zeker een object als de achterbank (welke vaak minder gebruikt wordt), kan je dan weer richting een nieuw exemplaar krijgen:

Image

En zo ben je een middagje lekker onderweg. Auto even goed uitgezogen (erg belangrijk voor het onderhoud van je auto!!), de leren bekleding weer opgefrist, alle kunststof delen schoon en behandeld en de zilveren trim even een kleine polijstsessie gegeven. Daar kan Suzanne voorlopig weer netjes in rondrijden (pedalen heb ik na het maken van de foto's uiteraard ook ff gedaan, geen gezicht zo :bag ):

Image

Overigens heb ik nog wel een paar onderwerpen (bekleding/matten reinigeren met een extractor, wielen, plastic trim aan de buitenzijde) waar ik wat mee wil doen. Of wellicht zijn er andere verzoekjes?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by BertjeConti »

Mooi lesje weer Gerwin, maar (nog) geen leder in mijn eigen wagenpark.

Wel wat anders vreemds meegemaakt dit weekend.

Ik wilde het diy spuitwerk op het rechter achterscherm ontdoen van overloop naadjes en een licht sinaasappel huidje proberen weg te krijgen.
Zoals bekend is de top laklaag een 2K lak in pastellblau kleur. Onder deze laag zit een grijze 2K primer/filler.

Bij het nat schuren met korrel 1000 verwachte ik dat het slijpsel eenzelfde kleur zou hebben als de lak zelf, zoals het ook het geval was bij nat schuren op de originele lak. Echter was het natte slijpsel eerder geel van kleur dan blauw, de laklaag zelf veranderde bij het schuren ook iets van kleur, erg vervelend en voor mij een raadsel. Het slijpselwater was direct geelig, en nee ik ben niet door de lak heen gegaan.

Iemand een idee hoe zoiets kan?

Na korrel 1000 was korrel 3000 aan de beurt en daarna polijsten tot de laklaag weer mooi glimmend was. Sinaasappel huidje is weg en de overgang naadjes ook. Op de kleurverandering na is dat prima gelukt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2379
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Manitoba »

Holy f*ck Gerwin, wat ziet dat er prachtig uit. Veel werk, veel geduld, maar het resultaat mag er zijn. Heel cool!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Gerwin!! Ik ga dit voorjaar de stoelen van mijn f31 eens doen, datisal een tijdje het plan. Dank voor deze steun in de rug!

Prachtig resultaat!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Eens met de voorgaande sprekers, geweldig resultaat! Betekent dat er met die ouwe meuk hier ook nog wel wat te bereiken is. Binnenkort jouw cursusmateriaal nog maar eens goed bestuderen en eens wat van de juiste spullen bestellen denk ik. Petje af en we motten nog steeds een keer een poetscursus clinic achtig ding!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by 323baur »

erg gaaf Ger.
Ziet er idd bijna als nieuw uit.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Nog maar eens een onderwerpje dan? Iets waar we met onze klassieke BMW's allemaal last van hebben, zwarte kunststof onderdelen! Zeker op leeftijd worden ze grijs (tegen wit aan) omdat de zon grip heeft gekregen op ingredienten van het kunststof. We kennen natuurlijk allemaal wel diverse middeltjes om dit tegen te gaan, maar die zijn allemaal vettig en van korte duur. Ook het fohnen van het kunststof geeft tijdelijk verbetering, maar versnelt ook het verouderingsproces. Tijd voor een duurzamere oplossing dus!

Het object van deze sessie, onze meest recente aanwinst:
Image

Jawel, Suzanne heeft zelf gekozen deze keer en het is een Mini Cooper geworden. En zoals te zien is deze ook al slachtoffer van geworden van verouderend kunststof. Wat je volgens mij ook terug ziet is het fabricageprocess, duidelijk lopende lijnen van het vloeibare kunststof. Extra uitdagend dus:
Image

Zoals bij alle dingen rondom het "detailen" van een auto, goede voorbereiding is het halve werk. Je kunt kiezen voor welk middel je wil, maar zolang je niet zorgt voor een goede basis zal het altijd van korte duur zijn. Ik heb gekozen voor een trim coating van Gyeon en doe de voorbereiding (na wassen en drogen) met Gyeon Prep. In de basis moet het een goede ontvetter zijn, all pupose cleaner, 99% IPA of zoiets als Prep. De coating komt met een applicator en suede doekje en je heb wat extra doeken nodig voor ontvetten en uitwrijven. Denk bij een coating ook aan een paar handschoenen, goede ventilatie (of masker) want het is minder fijn spul! Ik heb gekozen om buiten te werken, dit is niet volgens de instructies omdat het eigenlijk 24 uur volledig moet curen:
Image

Afijn, aan de bak dan maar. Ik heb een 50/50 gedaan, vandaar het stukje tape. Overigens is dit niet aan te bevelen want je kan al snel een verschil introduceren als je er niet zo handig mee bent. Eerst maar een goed schoon en ontvetten:
Image

Dan is het een kwestie van het suede doekje om de applicator te wikkelen en een paar druppels coating aan te brengen:
Image

Breng de coating aan in rechte en overlappe bewegingen zodat je een mooie egale laag krijgt. Probeer hier lakwerk te vermijden, plak desnoods (bij voorkeur) af zodat je geen coating op de lak krijgt, maar dat geld andersom net zo goed! Zodra je de coating iets aangedroogt is (hooguit 5 min) even nawrijven met een microvezel doek en zoek het verschil :shock :
Image

Dat gaat prima, dus maar even het hele paneel gedaan:
Image

Daarna is het dus een kwestie van alle kunststoffen bij langs op bovenstaande manier. Probeer zo dun mogelijk te werken en te zorgen voor een goede voorbereiding. Ik zal later terug komen op de standtijd, maar die schijnt met deze coating tot 12 maanden te zien :boogie :
Image
Image

Het was een mooie en zonnige dag, daarom durfde ik het aan de coating buiten aan te brengen. Wel zag ik in de avond dat er behoorlijk dauw op de auto lag (eind februari) wat in dit geval de standtijd niet ten goede zal komen. Daarom is binnen aanbrengen wenselijk en hem daar 24 uur te laten "drogen". Ik zal binnenkort eens een update doen van de huidige staat, maar daar ben ik nog steeds erg tevreden over. Wel was het licht erg hard, dus heb ik in de avond nog ene paar plaatjes gemaakt:

Image
Image
Image

Erg aan te bevelen dus! Ik zou zeggen bestellen en tijd om je klassieker er weer netjes bij te zetten!
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Post Reply