xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Jeroen »

Het gonsde al een tijdje, dat je ook je versnellingsbak een software update kon geven. BMW doet dat niet, heeft er ook geen belang bij, maar het Duitse RBT Tuning heeft zich helemaal hierop toegelegd. Let wel, dit is alleen toepasbaar op 6- en 8-traps ZF automaatbakken en op de 7-traps DCT. Duidelijke focus, daar hou ik wel van, en die bakken zijn waarschijnlijk ook het beste te benaderen en programmeren.

Wat doet het? Men maakt gebruik van een stukje voortschrijdend inzicht en technologische ontwikkelingen. Met dat en de programmeerbaarheid an sich kan men dus aan het sleutelen gaan. Men biedt 3 standaard programma's die je vervolgens zelf nog eens naar smaak kunt aanpassen, bijv op- en terugschakelmomenten en de schakelsnelheid, zodat je dus ook bijv op maat aan de slag kan gaan met een irritante niggle die jouw bak nu bijv heeft.

Daarnaast kan je gelijk een aantal andere zaken programmeren, wel een beetje afhankelijk van model. Bijv tussengas instellen (en de mate waarin), weergave van gebruikte versnelling ook in D, max toerental in een bepaalde versnelling, max koppel in bepaalde situaties om wielspin of schade te voorkomen, en een valet mode.

Ervaring: ik had al een bos positieve ervaringen gelezen en heb dit vervolgens op mijn 650i toegepast. Programmeren gaat eenvoudig, en je kunt altijd weer terug naar de fabrieksmapping. Je hebt stage 1-2-3 met een toenemende mate van sportiviteit, maar ook in stage 1 (heb ik er nu in) heb je uiteraard je standaard en sport/M modes. Ik vind iig dat de bak soepeler schakelt, en vooral: aanzienlijk sneller. Dat zal met 8-traps overigens minder winst geven verwacht ik.

Nu zou ik zelf ook niet snel zomaar een softwarepiraat op mijn auto's loslaten, maar als diverse gerenommeerde tuners zoals Beek hier ook gewoon gebruik van maken en zelfs dealers dat off the record doen om klanten tevreden te stellen, dan is het best okee denk ik. Ik heb zelf ook nog geen negatieve ervaringen mogen vernemen en ondanks dat je zelf veel kunt instellen, gaat er vanuit de software altijd een automatische veiligheidscheck overheen voordat je kunt flashen, dus je kunt weinig raars doen of fout doen wat een gevaar oplevert.

Wat heb je nodig:
- een goede flashtool (in heb het geprobeerd met 2 goedkope en dat ging niet dus die van xHP/MHD maar besteld
Image
- software voor jouw auto (1 prijs, dan krijg je stage 1, 2 en 3 vrij te kiezen en aanpassen)

Meer info: www.xhpflashtool.com en https://rbttuning.atlassian.net/wiki/sp ... ledge+Base


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Thegs »

Maar goed, dan hebben we dus maar 1 adapter nodig en hoeven we alleen de software aan te schaffen. Dat scheelt mooi weer, wanneer is de programmeer meeting?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by uwbuurman »

Haha, ik doe mee. En die adapter is er al, lees ik. Ik lees me ook in op de Xdelete. Dat is ook een grappige tool, lijkt het.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Jeroen »

Kan best leuk worden, Gerwin heeft tenslotte ook nog leuke programmeerspullen en ik heb ook nog zo'n Carly geval dus we kunnen samen best leuke dingen doen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Manitoba »

Leuk!!!! Las er op Autoblog ook al over waar ze een zelfde auto als mijn e91 ermee “verwend” hebben. Waren er ook uitermate positief over te spreken.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Jeroen »

Zou mij niets verbazen als ze dat de laatste keer al op jouw auto hebben losgelaten Walter, of niet?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Manitoba »

Nee, bak heeft alleen onderhoud gehad. Blok is wel beetje aangepakt: ben van (ongeveer) 204 naar 275 pk gegaan, en van 430Nm naar ongeveer 580 Nm. Is echt software motormanagement geweest, niks aan de bak.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: xHP software update voor automatische versnellingsbakken

Post by Jeroen »

Clear!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply