Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Impressive sir!
Als ik denk aan die zwarte m3 die ik ooit eens had.. u kan wat.
Als ik denk aan die zwarte m3 die ik ooit eens had.. u kan wat.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28550
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Petje af! Heb hier ook nog wel een paar kandidaten die schreeuwen om jouw aandacht!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2264
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Leuk geschreven, interessant om te lezen Ger! Wat een werk, en wat een eer is er te behalen. Heb vorige week het resultaat van je werk mogen bewonderen, petje af!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2375
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
@Koos, ja inderdaad sluit de kap nu niet lekker aan, maar daar zit ook nog wel stel mogelijkheid in dacht ik te zien. Ik zie de afspraak voor de 323i wel verschijnen
@Ite, thanks. Nu ik het zo bekijk heb ik meer E30's onder handen gehad dan E21's. Want behalve de cabrio's van eerder, de zwarte 320iS bij jou in de schuur was deze ook al eens aan de beurt:

@Jeroen, dat is mogelijk, je kent de tarieven
@Walters, thanks. De E30 van Koos was dan ook een mooie basis en daar zijn de puntjes dan ook prima op de i te zetten.
Sluiten we af met nog een project die ik recent heb gedaan:


@Ite, thanks. Nu ik het zo bekijk heb ik meer E30's onder handen gehad dan E21's. Want behalve de cabrio's van eerder, de zwarte 320iS bij jou in de schuur was deze ook al eens aan de beurt:

@Jeroen, dat is mogelijk, je kent de tarieven

@Walters, thanks. De E30 van Koos was dan ook een mooie basis en daar zijn de puntjes dan ook prima op de i te zetten.
Sluiten we af met nog een project die ik recent heb gedaan:

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
-
- E21 Fanatic
- Posts: 405
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Knappe resultaten Gerwin. Vakwerk.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1083
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Mooi werk Gerwin
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28550
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Haha helemaal goed hoor! Een paar keer Gerwin dit soort werk zien doen, met veel aandacht voor detail en hij heeft zelfs hopeloos gewaande auto's weer doen glimmen... aanrader!
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2375
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Nou, nog maar eens wat anders dan. De vorige keer hebben we de buitenkant behandeld, hardstikke leuk en mooi maar er zit natuurlijk nog meer aan een auto. Vandaar maar eens een stukje over leren bekleding, het onderwerp deze keer onze daily driver E91:

Deze auto wordt natuurlijk niet ontzien in het dagelijks gebruik en dat is onder andere goed terug te zien aan de leren bekleding. Neemt niet weg dat daar zeker wel van alles te behalen valt qua schoonmaken en verzorgen. Leer heeft de eigenschap om van alles in zich op te nemen, waardoor het gaat glimmen en zonder het te zien erg vies is (geld ook voor een leren stuurwiel). Voor allen geld, dat leer van zichzelf een mooie, egale zijdeglans moet hebben. De bestuurderstoel van het onderwerp dit weekend heeft dat zeker niet meer:

Eigenlijk net zoals bij de buitenkant geld, het is reinigen en verzorgen, niet toveren! Dus schades kun je hooguit minder laten opvallen, maar zeker niet laten verdwijnen. Daarvoor moet er minimaal verf aan te pas komen, of in het geval van natuurleer (Nubuck, Buffalo) een kleurstof. Voor het schoonmaken van leren bekleding zijn er diverse mogelijkheden:

Het advies is om altijd zo licht mogelijk te beginnen. Koop een goede reiniger (zoals Autoglym Leather cleaner) en werk dat goed in met een zachte (paardenhaar) borstel. Hiermee los je het vuil op uit het leer en kan je aansluitend dit afvegen met een microvezel doek. Geeft dit niet het gewenste resultaat? Ga dan een stap verder door het inwerken met bijvoorbeeld een boormachine of een DA-machine te doen. Let hier wel op, meer mechanisch geweld is meer kans op schade! Nog steeds niet het gewenste resultaat? Dan kun je overwegen een melamine- (of wonder-) spons te gebruiken. Deze hebben een licht schurende werking die naast het schoonmaken ook de toplaag weer mooi zijdeglans afwerkt.
Dit neemt een mooi deel van de tijd in beslag, omdat je de reiniger niet moet laten opdrogen om de kans op vlekken tot een minimum te beperken. Begin dus met bijvoorbeeld de zitting, werk deze volledig af en ga dan verder met de leuning. Sluit af met de achterzijde en de hoofdsteun en deel de achterbank op in 2 of 3 delen. Laat de reiniger goed drogen, dus overdekt werken (of een zonnetje, of de hulp van een fohn) is een pré.
In de tussentijd kan je mooi alle details nalopen met bijvoorbeeld Poorboys World Natural look, dit geeft alle overige kunstofdelen een natuurlijke glans en frist het verdere interieur op. Daarna is het tijd om het leer te gaan beschermen, dit kan met leercreme, een leerwax (meestal vloeibaar) of een leercoating. Ik heb zelf een creme in het assortiment, dat is een kwestie van opbrengen, aan laten drogen en afnamen met een (licht vochtige) microvezel doek.
Hoop tekst, maar dan heb je ook wat. Kijk maar eens naar deze before and after:


Zeker een object als de achterbank (welke vaak minder gebruikt wordt), kan je dan weer richting een nieuw exemplaar krijgen:

En zo ben je een middagje lekker onderweg. Auto even goed uitgezogen (erg belangrijk voor het onderhoud van je auto!!), de leren bekleding weer opgefrist, alle kunststof delen schoon en behandeld en de zilveren trim even een kleine polijstsessie gegeven. Daar kan Suzanne voorlopig weer netjes in rondrijden (pedalen heb ik na het maken van de foto's uiteraard ook ff gedaan, geen gezicht zo
):

Overigens heb ik nog wel een paar onderwerpen (bekleding/matten reinigeren met een extractor, wielen, plastic trim aan de buitenzijde) waar ik wat mee wil doen. Of wellicht zijn er andere verzoekjes?

Deze auto wordt natuurlijk niet ontzien in het dagelijks gebruik en dat is onder andere goed terug te zien aan de leren bekleding. Neemt niet weg dat daar zeker wel van alles te behalen valt qua schoonmaken en verzorgen. Leer heeft de eigenschap om van alles in zich op te nemen, waardoor het gaat glimmen en zonder het te zien erg vies is (geld ook voor een leren stuurwiel). Voor allen geld, dat leer van zichzelf een mooie, egale zijdeglans moet hebben. De bestuurderstoel van het onderwerp dit weekend heeft dat zeker niet meer:

Eigenlijk net zoals bij de buitenkant geld, het is reinigen en verzorgen, niet toveren! Dus schades kun je hooguit minder laten opvallen, maar zeker niet laten verdwijnen. Daarvoor moet er minimaal verf aan te pas komen, of in het geval van natuurleer (Nubuck, Buffalo) een kleurstof. Voor het schoonmaken van leren bekleding zijn er diverse mogelijkheden:

Het advies is om altijd zo licht mogelijk te beginnen. Koop een goede reiniger (zoals Autoglym Leather cleaner) en werk dat goed in met een zachte (paardenhaar) borstel. Hiermee los je het vuil op uit het leer en kan je aansluitend dit afvegen met een microvezel doek. Geeft dit niet het gewenste resultaat? Ga dan een stap verder door het inwerken met bijvoorbeeld een boormachine of een DA-machine te doen. Let hier wel op, meer mechanisch geweld is meer kans op schade! Nog steeds niet het gewenste resultaat? Dan kun je overwegen een melamine- (of wonder-) spons te gebruiken. Deze hebben een licht schurende werking die naast het schoonmaken ook de toplaag weer mooi zijdeglans afwerkt.
Dit neemt een mooi deel van de tijd in beslag, omdat je de reiniger niet moet laten opdrogen om de kans op vlekken tot een minimum te beperken. Begin dus met bijvoorbeeld de zitting, werk deze volledig af en ga dan verder met de leuning. Sluit af met de achterzijde en de hoofdsteun en deel de achterbank op in 2 of 3 delen. Laat de reiniger goed drogen, dus overdekt werken (of een zonnetje, of de hulp van een fohn) is een pré.
In de tussentijd kan je mooi alle details nalopen met bijvoorbeeld Poorboys World Natural look, dit geeft alle overige kunstofdelen een natuurlijke glans en frist het verdere interieur op. Daarna is het tijd om het leer te gaan beschermen, dit kan met leercreme, een leerwax (meestal vloeibaar) of een leercoating. Ik heb zelf een creme in het assortiment, dat is een kwestie van opbrengen, aan laten drogen en afnamen met een (licht vochtige) microvezel doek.
Hoop tekst, maar dan heb je ook wat. Kijk maar eens naar deze before and after:


Zeker een object als de achterbank (welke vaak minder gebruikt wordt), kan je dan weer richting een nieuw exemplaar krijgen:

En zo ben je een middagje lekker onderweg. Auto even goed uitgezogen (erg belangrijk voor het onderhoud van je auto!!), de leren bekleding weer opgefrist, alle kunststof delen schoon en behandeld en de zilveren trim even een kleine polijstsessie gegeven. Daar kan Suzanne voorlopig weer netjes in rondrijden (pedalen heb ik na het maken van de foto's uiteraard ook ff gedaan, geen gezicht zo


Overigens heb ik nog wel een paar onderwerpen (bekleding/matten reinigeren met een extractor, wielen, plastic trim aan de buitenzijde) waar ik wat mee wil doen. Of wellicht zijn er andere verzoekjes?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2878
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Mooi lesje weer Gerwin, maar (nog) geen leder in mijn eigen wagenpark.
Wel wat anders vreemds meegemaakt dit weekend.
Ik wilde het diy spuitwerk op het rechter achterscherm ontdoen van overloop naadjes en een licht sinaasappel huidje proberen weg te krijgen.
Zoals bekend is de top laklaag een 2K lak in pastellblau kleur. Onder deze laag zit een grijze 2K primer/filler.
Bij het nat schuren met korrel 1000 verwachte ik dat het slijpsel eenzelfde kleur zou hebben als de lak zelf, zoals het ook het geval was bij nat schuren op de originele lak. Echter was het natte slijpsel eerder geel van kleur dan blauw, de laklaag zelf veranderde bij het schuren ook iets van kleur, erg vervelend en voor mij een raadsel. Het slijpselwater was direct geelig, en nee ik ben niet door de lak heen gegaan.
Iemand een idee hoe zoiets kan?
Na korrel 1000 was korrel 3000 aan de beurt en daarna polijsten tot de laklaag weer mooi glimmend was. Sinaasappel huidje is weg en de overgang naadjes ook. Op de kleurverandering na is dat prima gelukt.
Wel wat anders vreemds meegemaakt dit weekend.
Ik wilde het diy spuitwerk op het rechter achterscherm ontdoen van overloop naadjes en een licht sinaasappel huidje proberen weg te krijgen.
Zoals bekend is de top laklaag een 2K lak in pastellblau kleur. Onder deze laag zit een grijze 2K primer/filler.
Bij het nat schuren met korrel 1000 verwachte ik dat het slijpsel eenzelfde kleur zou hebben als de lak zelf, zoals het ook het geval was bij nat schuren op de originele lak. Echter was het natte slijpsel eerder geel van kleur dan blauw, de laklaag zelf veranderde bij het schuren ook iets van kleur, erg vervelend en voor mij een raadsel. Het slijpselwater was direct geelig, en nee ik ben niet door de lak heen gegaan.
Iemand een idee hoe zoiets kan?
Na korrel 1000 was korrel 3000 aan de beurt en daarna polijsten tot de laklaag weer mooi glimmend was. Sinaasappel huidje is weg en de overgang naadjes ook. Op de kleurverandering na is dat prima gelukt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2264
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Holy f*ck Gerwin, wat ziet dat er prachtig uit. Veel werk, veel geduld, maar het resultaat mag er zijn. Heel cool!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18117
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Mooi werk, Gerwin!! Ik ga dit voorjaar de stoelen van mijn f31 eens doen, datisal een tijdje het plan. Dank voor deze steun in de rug!
Prachtig resultaat!!
Prachtig resultaat!!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28550
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
Eens met de voorgaande sprekers, geweldig resultaat! Betekent dat er met die ouwe meuk hier ook nog wel wat te bereiken is. Binnenkort jouw cursusmateriaal nog maar eens goed bestuderen en eens wat van de juiste spullen bestellen denk ik. Petje af en we motten nog steeds een keer een poetscursus clinic achtig ding!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.
erg gaaf Ger.
Ziet er idd bijna als nieuw uit.
Ziet er idd bijna als nieuw uit.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.