Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Omdat de auto even geen prioriteit meer kreeg, was het tijd om te zorgen dat de loods voorelkaar kwam, voor de winter. Dus de al langer gekoesterde wens ingevuld, een nieuwe stelling gebouwd, eerst een muur kaal gemaakt, spullen aan de kant en toen timmeren.

Image

Image

Deurenvak erin

Image

Even de stroom omgelegd, past nu mooi, ook de krachtstroom.

Image

En tot slot twee nieuwe lichtbakken aan het plafond, achterin, waar de stellingen staan had ik geen verlichting, daar stond vroeger de oven. Nu dus opgelost. Had nog een paar staan met indirect licht. Goede verlichting!

Image

Daarna kwam Sven een dagje voor de inbouw van zijn SWRA, leuke dag met Jan en Sven in de loods! Arnold kwam nog even buurten, dat was ook gezellig!

Image

Sven moest stoelsledes wisselen en begon daar gelijk mee. Of hij probeerde zich te verstoppen, dat kan ook, maar dat is dan deerlijk mislukt

Image

Klein kereltje, zo in z’n Alpina!

Image

De SWRA zit erin en werkt inmiddels. Foto’s en een verslagje komt vast van Sven zijn zijde in zijn topic.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Lekker bezig om orde op zaken te stellen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

De week na de Eifel, ik had niet al te veel zin, maar Jan zei: ”niet zeuren, aanpakken, dat blok gaat er deze week uit”. En zo het geschiedde. We hebben de auto omhoog gegooid en binnen een uurtje of 3 hing het bok met bak in de takel en even later op de dolly.

Image

Nader onderzoek leerde dat de gloednieuwe kop en de gloednieuwe nokkenas van Schrick zijn voorzien van de tuimelaars die op de kapotte nokkenas stonden in de oude kop. Ik heb daar zelf geen controle op gedaan, ik heb dat uitbesteed aan een motorenrevisiebedrijf. Maar die hebben de tuimelaars dus niet gecontroleerd. De tuimelaars waren 2 jaar oud en 6.000km, maar door de gescheurde kop hadden ze onvoldoende smering en zijn ze op de eerste Schrick nokkenas ingevreten. Het profiel wat ze daarna hadden hebben ze netjes op de nieuwe nokkenas ingesleten. Dubbel K. Maar het verklaart wel het rommelige lopen.

Dus ik heb een nieuwe nokkenstok besteld, wederom 12 nieuwe tuimelaars, wederom de versterkte van Ireland Engineering.

Image

De kop heb ik maar weer volledig in de revisie gedaan, na 670km… Dus die was er vanaf, en de rest van de motor was netjes, alleen wel erg vet van binnen. Is roetaanslag, de verbranding was dus niet optimaal. Dat wordt beter met een goede nokkenas en verse tuimelaars.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Doordat de bak ook uit de auto was, viel het volgende op:

Image

De hardyschijf heb ik zelf te snel gemonteerd, de vorige keer en dus precies verkeerd. De (moeilijk zichtbare) pijltjes moeten naar de flenzen wijzen. Hier net verkeerd en dus komen de krachten verkeerd op de schijf… Daardoor is de schakelstang een beetje geraakt, geen schade, maar de keerring heeft het niet drooggehouden. Dus ook die twee delen even vervangen, dan maar. Eigen fout, dit.

De oplossing was een mooie pluk onderdelen van Autodoc en ook zie je vooraan inderdaad nog een Catcams doosje. Besloten ook een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel af te roepen. Die andere was me een halfjaar eerder beschadigd toen de opsluitring het begeven had. En om te voorkomen dat die nu de nieuwe nokkenas beschadigen zou, ook maar vervangen. De bodemloze put die het is….

Image

Koppakking er weer op:

Image

Gereviseerde kop met nieuwe spullen erin.

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Nu de motor toch uit elkaar lag, was dat een mooi moment om iets te controleren, wat ik in al die jaren nog niet gedaan had. Het controleren van de werking van de extra luchtschuif.

Image

Dit is de grootste opening. Die ging helemaal dicht na een tijdje 12 volt erop gezet te hebben. Geen kraken, niks. Werkt perfect.

Image

Vervolgens heb ik de oliepomp gewisseld voor die van de diesel. Die pomp is uitwisselbaar, past 1 op 1 maar heeft meer druk. Omdat mijn oliedruk bij warme olie wel erg laag is, onder de 1 bar, heb ik de nieuwe oliepomp (nu 3 jaar en een kleine 7.000km oud) gewisseld voor de dieselpomp.

Zie de verschillen in het schoepenhuis. Vooraan de dieselpomp.

Image

Die pomp wordt dus aangedreven met een stokje. En dat stokje hoort aan twee kanten een kunststof schijfje te hebben. Ik had die schijfjes er niet op en daardoor paste het stokje mooi van bovenaf door het lagertje in het blok. Toen ik aan de hand van de handboeken concludeerde dat de schijfjes erop horen, heb ik dat aangepast. Weer de carterpan eraf, oliepomp eraf en stokje ertussen, alles weer terugbouwen. Immers, met de schijfjes erop, kan het stokje niet meer van bovenaf erin, om te voorkomen dat het stokje in de carterpan kan komen en je oliepomp geen aandrijving meer heeft.

Image

Image

We werken met een planbord, zodat we niks vergeten of overslaan.

Image

En zo kwam het dat ik een paar week later de boel weer vers klaar had staan.

Image

Image

Terug in de auto

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Mooi om geregeld je motor in en uit te bouwen. Zie je tenminste nog eens dingen. Mijn 4 jaar oude brandstofslangen zijn alweer gaar. Enige remedie: nieuwe. Zo blijft alles lekker vers!

Image

Daarna winterbanden en stallingsvelgen geplaatst onder het hele wagenpark, ik heb 6 setjes velgen gewassen.

Image

Image

De garageplaten eindelijk simpel (de)montabel gemaakt op de e30 en e21

Image

Image

En ja, hij staat andersom. Dat betekent dat we hebben kunnen starten, afstellen en rijden. Dat rijden was heel kort, even de straat uit en terug, op stallingsvelgen met banden die nog van hout gemaakt zijn en met twee bouten per velg. Maar hij start, loopt, rijdt. Lijkt feller op het gas, lijkt mooi te lopen. Maar we hebben pas vertrouwen als we een halfjaar verder zijn, zonder problemen.

Als dan alles weer in orde is, dan heb ik ook zin om weer wat restpuntjes aan te pakken. Zo zat mijn motorkap aan de rechterkant nooit mooi dicht. Ik heb dat onderzocht en 4 van de kitnaden die het frame aan de huid van de kap verbinden waren gewoon helemaal los. Daardoor zit de kap nooit strak en is erg flexibel of slap zelfs.

Image

Dat heb ik eruit gesneden. De losse kant was echt helemaal los. Viel eruit uit.

Image

En dit moet ik herstellen

Image

Image

Ben benieuwd hoe de kap zich gedraagt als dit weer stevig aan elkaar zit gekit. Ik zal de kap enige voorspanning geven voor ik kit. Daarna eens kijken. Plaatjes en praatjes daarover volgen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Ziet er allemaal toch echt fantastisch mooi uit, eigenlijk zonde om mee te rijden.

Dat met die nokkenstok en volgers is echt wel heel zuur zeg. Mijn innerste gevoel zegt wel dat die ingelopen nokkenas niet voor dramatisch slechter lopen van de motor kan zorgen, het eerste wat zou opvallen is gekletter uit het kleppentrein.

Hopelijk ga je snel de titel van het topic aanpassen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Sommige tuimelaars hadden op het contactvlak waar de nok op het hoogste was een soort holling op het glijvlak gekregen, de stok was oo somming plekken meer dan een halve mm ingevreten. Dan heb je in ieder geval niet overal de zelfde klepopening.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3

Post by Smartie »

Goed om te lezen dat het euvel gevonden is.
Nog mooier om te lezen dat de motor liep.

Koos, ontzettend genieten nu!

:launch
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3

Post by Nick1984 »

Leuk om te lezen dat het blokje terug in orde is! De aanhouder wint :D
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3

Post by raymondw »

Mooi werk Koos
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3

Post by bmw e12 e21 »

TOP Koos!!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Jee zeg, ruim een jaar verder, sinds de laatste post. Nou gaat er ook niet veel aandacht uit naar de 323i, meer naar e30 en e12, maar hier een kleine update. De 323i was dit voorjaar weer eens buiten. Na de winter viel op dat de ruitenvloeistoftank leeg was geheveld door de SWRAsproeiers. Dat kwam door een defect T-stukje met terugslagklep. Dus die vervangen door deze nieuwe glimmende.

Image

Maar het eerste ritje leverde regenwater op en helaas ook een dikke steen, dus een ster in de voorruit, dat was wel weer even schelden, maar goed.

Image

Image

Binnengezet en lekker gedroogd.

Image

Paar week later op 7 mei naar Zandvoort met deze 323i voor het de Nationale Oldtimerdag op het circuit, dat was leuk! Eerst even tanken, lekker RON 102 erin.

Image

Image

Mijn dochter was mee, samen met Jan in zijn e30 325i cabrio en Arnold en Rinke in de e21 B6 Alpina gereden. Op het circuit troffen we meer mensen van ons cluppie en hadden we zomaar ineens een leuke line up van wat E21 materiaal! Ik zie wel eens mensen met vliegen op de grille, of soms zelfs een vogeltje. Arnold had een kerel onder de motorkap, zoals te zien. We denken dat het ergens in Amsterdam is gebeurd. De motorkap had geen schade.

Image

Terugweg gaf mooi zicht op het ouder worden. Die kleine kleuter die Rinke was toen hij voor het eerst meeging, dat is een grote kerel geworden. Met zonnebril en stoere blik. Helemaal mooi!!

Image

Image

Ondertussen kwam de nieuwe voorruit van W&N binnen, wederom een groen getinte met groene zonneband. Plaatsen wordt een winterklusje denk ik.

Image

Een paar weken later had ik een soort semi-toevallige oploop met wat mensen van het Autoweekforum. Ook weer leuk, met van alles en nog wat, van een (bekende) A6 tot een bruine Citroën Visa genaamd Willem. En wat leuk BMWspul. Eerste is van mij, tweede heb ik ook eentje van, derde moet ik nog…

Image

Image

Op de terugweg begon het ineens te brommen, rechtsvoor. Van het ene op andere moment. Werd wel steeds luider en was niet motortoerenafhankelijk. Dus hoopte ik op een steentje bij de remklauw. Het bleek bij nader onderzoek thuis een wiellager te zijn. Kloten. SKF, 2 jaar oud en als ze 2000 kilometer hebben gerold is het veel….

Oude lagers, SKF, er dus uitgehaald

Image

Nieuwe de kleine van SKF en de grote van Timken.

Image

Image

Alles schoongemaakt

Image

En weer gemonteerd. En toen had ik weer een soepel rollende auto!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Smartie »

Je blijft bezig Koos.

Timken mooi spul, heb ik in het diff gestoken.

Gezellig een mini meet.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by BertjeConti »

Ik snap het nu wel, wijko is niet zozo voor je lagers. Dan is 2000 km nog best veel hoor.

Maar mooie writeup weer na lange tijd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply