Nieuwe H1 lampen in koplampen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
gino
E21 starter
Posts: 32
Joined: Sun Mar 22, 2020 4:37 pm
My E21(s): '78 US 320i/6 manuel

Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by gino »

Hallo,

Iemand een goed voorstel of ondervinding van een type lamp voor in de koplampen.

Nu nog de originele H1 halogeen lampen, maar deze schijnen toch voor geen meter. Ik heb al meerder keren in het donker gereden en deze geven toch niet veel licht.

Einde mei rij ik mee met de balade boucle de bastonge. Zowel de dag als nachtrit.

Ik zou dus heel graag een goede verlichting hebben.

Ik dacht zelf aan een H1 ledlamp.

Grt Gino


Groeten Gino,

Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by Wilmo »

Ikzelf heb er geen problemen mee. Bedoel je dat je 40 jaar oude H1's hebt? Misschien kan een rondje reflectoren schoonmaken helpen? Ik weet niet of de LED's genoeg koeling gaan hebben in onze toepassing.

Mag je bij een dergelijke rit extra lampen monteren?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by Jeroen »

Het begint met nette koplampunits imo, niet teveel steenslag en schone reflectoren, dat voorkomt dat je al veel opbrengst uit je bundel verliest door strooilicht. Fatsoenlijke lampjes, gewoon kwaliteit kopen van goede merken, dat helpt ook al. Je kunt extra breed- en verstralers bijplaatsen en dat is bij een dergelijke nachtrit wellicht wel veel prettiger kijken (mits idd toegestaan).

En wat ik zelf in een dergelijke situatie erg prettig vind zijn zwaardere competitie lampen. Bijv Philips Rally of Osram Night Breaker, die heb je wel in de categorie 80-100W. Qua bedrading, relais en zekeringen gaat dat op zich goed, zo lang je niet met kokend hete 100W pitten in de file gaat staan.

Maar fris glas is eerste voorwaarde anders stuur je alleen maar een bende strooilicht in de rondte (kijk maar hoe lekker het eruit ziet als een oud barrel wordt voorzien van Xenon ofzo).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by BertjeConti »

Idd zoals eerder gezegd, vooral schone reflectoren en dito glas.

Wij rijden meerdere keren per jaar rally's in het donker, led en xenon is verboden bij deze diciplines, maar ik moet eerlijk zeggen dat wij heel goed wegkomen met de originele verlichting, en daarbij een extra setje breedstralers die beide vooral naar opzij gericht staan.

De extra verstralers die we op de auto hadden werden eigenlijk nooit ingezet en zijn er inmiddels af.

We hebben in alle lampen Osram H1 "all season" 55W peertjes zitten. Bevallen prima.
Ik heb ook met 100W lampjes geëxperimenteer, kon niet zeggen dat het meer/beter licht gaf, maar de lampjes gingen wel veel sneller stuk, en dat wil je nu net niet.

Natuurlijk is het lichtbeeld van moderne auto's met uitgekiende automatische led-verlichting niet te evenaren.

Maar bedenk wel dat juist als het heel donker is, zoals s'nachts in de ardennen je niet zo gek veel licht nodig hebt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by Jeroen »

Die zwaardere lampen geven zeker wel meer licht, maar niet 2x zoveel licht. Priemen wel wat verder de duisternis in. Heb ze er al jaren in zitten en ondanks afkloppen zal d'r dan binnenkort wel eentje kapot gaan haha
Regards/groeten, Jeroen
gino
E21 starter
Posts: 32
Joined: Sun Mar 22, 2020 4:37 pm
My E21(s): '78 US 320i/6 manuel

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by gino »

Hallo,

Thanks voor de info,
Ik heb me gewaagd aan het reinigen van de glazen en spiegels.

Ëen zijde heb ik heel goed en mooi gekregen, andere zijde zijn de spiegels volledig afgebladerd en glazan blijven mat.
Dit wordt dus een ander setje 😒.

Ook heb ik dan nieuwe lampen 55w Osram Night Breaker aangekocht, hopelijk dan veel beter.
Groeten Gino,

Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 189
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by Guido »

Da's balen.
Ik zie ze op Autodoc voor 15,=. Dat zou mee vallen.
Maar er staat ook bij dat er een H4 lamp in zit. :screwy

W&M heeft ze voor 79,= De echte Hella's.
Wel geld, maar kijkt ze wel weer fris uit haar oogjes!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nieuwe H1 lampen in koplampen

Post by Jeroen »

Ja da's vervelend, al was de unit ws aleen eindje heen en heb je het proces nu bespoedigd. Hopelijk voor schappelijk geld snel een vervanger.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply