Ken ik helemaal
Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ondertussen in e12 land… Er gebeurt te weinig, al een paar keer heb ik mezelf gezegd nu echt aan de gang te gaan met de e12, maar de laatste paar jaren zijn de omstandigheden er simpelweg niet naar. Nu echter, komt er wat lucht voor een nieuw project. Die tijd maar in de auto gestoken die ik over een paar maanden alweer 8 jaar in mijn bezit heb. Ongelofelijk, dat dat al zolang is.
Goed, ik heb in de voorbije jaren al wat dingen gedaan, een dakplaat gewisseld, lampen met SWRA klaargemaakt, nieuw niertje, grilletjes netjes gemaakt, set NOS elektrische spiegels klaargemaakt en wat onderstelspullen en remmerijrevisie, net als remblokken en schijven. Maar ook dingen als een gereviseerde HRC en rembekrachtiger en nieuwe koppelingscilinders en slangen liggen klaar, net als de gecoate uitlaatspuitstukken en hitteschilden. Maar een plan had ik nog niet. Het is dus tijd voor een plan, structuur en een ritme wat daar bij hoort.
Bij de e21 323i kwam ik soort van per ongeluk te snel in een restauratie en die heb ik gelijk maar helemaal over de top doorgevoerd, maar daarmee loop je steeds achter de feiten aan. Dus wat je beet pakt moet je nu opknappen bij de revisie. Dat wil ik deze keer maar eens anders doen. Dus plan is als volgt:
- Onderstel helemaal klaarmaken, inclusief differentieel en aandrijfas
- Tank, brandstofpompunit klaarmaken, koperleidingen klaarleggen
- Bumpers uitzoeken en de meest nette set onderdelen klaarleggen voor verchromen en verzinken. Strips en spullen allemaal gereed
- Ondertussen beginnen met motor, dit project loopt deels buiten de loods en mijn kunnen, dus dat loopt op de achtergrond, geen haast.
- Deuren klaarmaken, daarna achterklep en motorkap klaarmaken.
- Daarna pas beginnen met carrosserie laswerk.
- Ondertussen allerhande trim/spullen opsnorren en inkopen
- Op de lange baan staan uitlaatsysteem en interieur. Met beide kan ik nog meerdere kanten op, geen haast.
Door op deze wijze te werken, kan ik veel sneller opbouwen als de auto eenmaal is gespoten. En het spuitwerk kan aanvangen zodra de cas klaar is. Hoop ik. Tijdspad? Moah, het blijft hobby, dus no pressure. Ik hoop dit jaar punten één, twee, drie en vier af te kunnen ronden. Stiekem hoop ik dat de deuren ook dit jaar af zijn, maar als ik dat zeg dan leg ik mezelf druk op, dus dat zeg ik hier niet.
Goed, gelul genoeg, Koos is van de plaatjes dacht ik zo. Nou dus plaatjes. Geheel conform plan heb ik de boel onder de auto uitgehaald. Motor en bak, onderstel en tank.
Motor, de tandjes wat een vette slak was dat. Daar is wel een pakkinkje of wat gaar…
Koppelingunit is ook wel klaar en overleden inmiddels. Binnenkort maar eens kijken wanneer Autodoc een mooie aanbieding heeft. Dan leggen we die ook vast op voorraad.
Rubbertje van de schakelplaat is ook gaar, is mijn milde inschatting
Goed, ik heb in de voorbije jaren al wat dingen gedaan, een dakplaat gewisseld, lampen met SWRA klaargemaakt, nieuw niertje, grilletjes netjes gemaakt, set NOS elektrische spiegels klaargemaakt en wat onderstelspullen en remmerijrevisie, net als remblokken en schijven. Maar ook dingen als een gereviseerde HRC en rembekrachtiger en nieuwe koppelingscilinders en slangen liggen klaar, net als de gecoate uitlaatspuitstukken en hitteschilden. Maar een plan had ik nog niet. Het is dus tijd voor een plan, structuur en een ritme wat daar bij hoort.
Bij de e21 323i kwam ik soort van per ongeluk te snel in een restauratie en die heb ik gelijk maar helemaal over de top doorgevoerd, maar daarmee loop je steeds achter de feiten aan. Dus wat je beet pakt moet je nu opknappen bij de revisie. Dat wil ik deze keer maar eens anders doen. Dus plan is als volgt:
- Onderstel helemaal klaarmaken, inclusief differentieel en aandrijfas
- Tank, brandstofpompunit klaarmaken, koperleidingen klaarleggen
- Bumpers uitzoeken en de meest nette set onderdelen klaarleggen voor verchromen en verzinken. Strips en spullen allemaal gereed
- Ondertussen beginnen met motor, dit project loopt deels buiten de loods en mijn kunnen, dus dat loopt op de achtergrond, geen haast.
- Deuren klaarmaken, daarna achterklep en motorkap klaarmaken.
- Daarna pas beginnen met carrosserie laswerk.
- Ondertussen allerhande trim/spullen opsnorren en inkopen
- Op de lange baan staan uitlaatsysteem en interieur. Met beide kan ik nog meerdere kanten op, geen haast.
Door op deze wijze te werken, kan ik veel sneller opbouwen als de auto eenmaal is gespoten. En het spuitwerk kan aanvangen zodra de cas klaar is. Hoop ik. Tijdspad? Moah, het blijft hobby, dus no pressure. Ik hoop dit jaar punten één, twee, drie en vier af te kunnen ronden. Stiekem hoop ik dat de deuren ook dit jaar af zijn, maar als ik dat zeg dan leg ik mezelf druk op, dus dat zeg ik hier niet.
Goed, gelul genoeg, Koos is van de plaatjes dacht ik zo. Nou dus plaatjes. Geheel conform plan heb ik de boel onder de auto uitgehaald. Motor en bak, onderstel en tank.
Motor, de tandjes wat een vette slak was dat. Daar is wel een pakkinkje of wat gaar…
Koppelingunit is ook wel klaar en overleden inmiddels. Binnenkort maar eens kijken wanneer Autodoc een mooie aanbieding heeft. Dan leggen we die ook vast op voorraad.
Rubbertje van de schakelplaat is ook gaar, is mijn milde inschatting
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gaaf man! Wordt weer smullen dit topic.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Haha, thanks, Ite. Is wel bijzonder, nu ik begonnen ben heb ik er ook echt zin in. Kan wel weer anders worden, maar momenteel wilde ik wel een maand verlof om meters te maken hahaha. Wordt niks natuurlijk, maar dat is niet erg.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Zo, er is dus een plan en vooruitgang.
Het blijft dus een M30B28 met ljet begrijp ik.
Heb je wel al een volledig interieur voor deze 528i? Lijkt mij namelijk het meest lastige deel van de restauratie.
Het blijft dus een M30B28 met ljet begrijp ik.
Heb je wel al een volledig interieur voor deze 528i? Lijkt mij namelijk het meest lastige deel van de restauratie.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 Fanatic
- Posts: 300
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooi man weer een nieuw project.
Zoveel mogelijk spullen opknappen of bestellen voor het opbouwen, daar heb je veel profijt van. Al dat opknappen en bestellen houd alleen maar op. Ik heb heb er veel profijt van gehad. Succes met je nieuwe project zonder tegenslagen.
Zoveel mogelijk spullen opknappen of bestellen voor het opbouwen, daar heb je veel profijt van. Al dat opknappen en bestellen houd alleen maar op. Ik heb heb er veel profijt van gehad. Succes met je nieuwe project zonder tegenslagen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dus nu eigenlijk wel een soort van officiële start, en ja, als je begonnen bent, dan wil je dóór! Helaas moet er af en toe ook nog wat anders gebeuren, stapje voor stapje dan maar. Hij hoeft en is niet over 3 maanden klaar haha.
Geleerd van de resto van de E21 denk ik dan, leuk om de volgorde dan anders te doen. We gaan alle stappen iig weer nauwlettend volgen, heel veel succes!
Geleerd van de resto van de E21 denk ik dan, leuk om de volgorde dan anders te doen. We gaan alle stappen iig weer nauwlettend volgen, heel veel succes!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ja, inderdaad, Jeroen. Maar niet alleen van de e21 geleerd. Ook van alle tussendoorprojecten, zoals de e30 cabrio van Jan, de e21 van Walter, de toen nog zwarte van Arnold en nog 2x die van Walter.
Gewoon beter leren sleutelen, betere oplossingen leren bedenken en een eigen werkwijze aanmeten. 13 jaar geleden kon ik niks, nietnlassen, niet sleutelen aan een motor en wat ook maar. Was wel handig, maar kon niks. Boel geleerd in de tussentijd. Wordt het vooral makkelijker van in termen van ergens tegenopkijken of niet, maar nu ik meer kan, wil ik het ook beter, dus de lat gaat omhoog.
Gewoon beter leren sleutelen, betere oplossingen leren bedenken en een eigen werkwijze aanmeten. 13 jaar geleden kon ik niks, nietnlassen, niet sleutelen aan een motor en wat ook maar. Was wel handig, maar kon niks. Boel geleerd in de tussentijd. Wordt het vooral makkelijker van in termen van ergens tegenopkijken of niet, maar nu ik meer kan, wil ik het ook beter, dus de lat gaat omhoog.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooie stappen gezet door de jaren heen, steeds wat beter en de lat steeds een stukje hoger. Vooral zo doorgaan hahaha
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
maar nu ik meer kan, wil ik het ook beter, dus de lat gaat omhoog“, zo kennen we je
Mooi dat je je plan hebt voor de e12, gaf hoor. Ik ben vast wel eens live getuige van het proces. Dat hoop ik althans!
Greetz,
Walter.
Mooi dat je je plan hebt voor de e12, gaf hoor. Ik ben vast wel eens live getuige van het proces. Dat hoop ik althans!
Greetz,
Walter.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Zo is het eerste schaap over de dam, nu de rest van de kudde nog. Mooie stappen weer Koos.
Carpe Diem, Raymond