Solex 4a1

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
E21ice
Newbee
Posts: 14
Joined: Sat May 21, 2022 5:51 pm
My E21(s): ‘81 320/6
Location: West Friesland

Solex 4a1

Post by E21ice »

Goedemiddag.
De grote kleppen van de carb blijven hangen wanneer ze open staan . Ik heb de kleppen verwijderd maar het probleem blijft hetzelfde. Ik wil nu de as verwijderen, maar kan nergens vinden hoe die geborgd zit . Graag advies voor ik iets stuk maak. Grt Wim


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Solex 4a1

Post by 323baur »

Peter Vissers kom d’r maar in..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Solex 4a1

Post by Peter V. »

323baur wrote: Fri Jul 15, 2022 7:15 pm Peter Vissers kom d’r maar in..
Ik ben binnen......

Maar even zonder dollen.
De grote kleppen zitten echt vast begrijp ik? Je kunt ze met de hand ook niet sluiten?

Normaal gaan deze open door het ontstane vacuüm als je de tweede trap activeert. Ze sluiten door het vacuüm bediende doosje aan de zijkant.

Tussen de twee kleppen zie je een kunststof schijf zitten welke over de as zit. Deze bedient een hevel welke de twee grote naalden opent en sluit. Vaak kan deze vast komen te zitten omdat het centrale draadeind wat er in de carburateur zit naar de klote is geholpen (dikkere diameter gezet of veel te vast gezet bijvoorbeeld). Een ander euvel is vaak de de bovendeksel krom is getrokken omdat men de carburateur te vast zet op het inlaatspruitstuk bijvoorbeeld. Dus eerst de oorzaak bepalen waarom de grote kleppen niet vrij kunnen bewegen.

Maak even een filmpje en plaats deze, dan is het makkelijker te beoordelen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
E21ice
Newbee
Posts: 14
Joined: Sat May 21, 2022 5:51 pm
My E21(s): ‘81 320/6
Location: West Friesland

Re: Solex 4a1

Post by E21ice »

Dank voor je reactie Peter , ik heb net het stangetje verwijderd waar de grote kleppen opzitten. Dat was eigenlijk mijn vraag , hoe dat stangetje te verwijderen. Ik had je hele Solex topic al gelezen, ik ga nu verder kijken waar de weerstand door komt dat de kleppen blijven hangen bij vol open stand. Filmpje is niet meer mogelijk omdat alles eruit ligt.
Voorlopig even ts’n om de oorzaak te vinden
Bedankt voor de reply, grt Wim.
Post Reply