1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks Raymond!

De zwakke punten van de E46 zijn genoegzaam bekend dus ik had al eea besteld. In elk geval een ronde onderhoud aan het koelsysteem. Expansievat dateerde van 2012 (ofwel de eerste had 't maar een jaar of 8 uitgehouden) en dat zijn notoire en onbetrouwbare dingen dus die had ik alvast besteld, en dan maar gelijk ook een bosje andere zaken, thermostaat, waterpomp, spanrollen en multiriemen besteld.

En wat gebeurt er op vrijdag... met starten brandt het verklikkerlampje voor het kvs peil eventjes. Da's meestal een eerste indicatie, dus mooi getimed. Apart dat op vrijdag en zaterdag het lampje niet meer aan gaat maar als we de kap open trekken is de auto zeker een liter of 2 kwijt, de stift in het expansievat staat helemaal onderin en uiteindelijk blijkt de oorzaak een bekende, een compleet uitgezakte en lekkende radiateur. Die kon je met alles gemonteerd niet goed zien dus die had ik nog niet preventief besteld, maar staat nu in de bestelling en de kosten vallen gelukkig mee.

Het blijft vreemd dat die niveaugever slechts kort een waarschuwing geeft en daarna niet meer, maar dat had ik met mijn eerdere E46 ook al eens ervaren dus ik was erop beducht. Gelukkig hebben we niet droog gereden en is de temperatuur niet opgelopen, en de niveaugever zelf wordt uiteraard ook vervangen in de hoop dat een vervangend en geupdate Mahle exemplaar wellicht z'n werk beter kan doen in de toekomst.

Prettig te zien dat de klepdekselpakking lekvrij was, die komt dan tzt wel een keer aan de beurt als een Vanos revisie aan de orde is. Verder had de auto een zingend bijgeluid dat met het toerental mee opliep, usual suspects spanrol en dynamo, die laatste was ook eerste montage. Aangezien een nieuwe Hella dynamo slechts 130 euro kost gaat die ook gelijk mee en als we die hoek leeg hebben kan ook gelijk de pakking van het oliefilterhuis worden vervangen.

Alles bij elkaar dus even een inhaalslag die bij de aankoop ook al voorzien was, vooralsnog ook niks geks. Maar ja, waar houd je op? We hebben het hier al meermaals over trillingsdempers gehad maar omdat de huidige er op het oog nog net uit zag en dit natuurlijk minder een koppelbeul is als een M54B30 of de diesel versies laat ik die denk ik toch nog maar even zitten.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Echt een fris ding hoor. Even deze inhaalslag en je bent voor zeker 60-80dkm gevrijwaard van koeling gedoe.
Wat ook leuk is om te melden dat deze kvs pomp en nu eens gewoon zonder beuken en rammen uitkwam. Zelfde systeem als de beroemde m40 die na 40dkm meestal zo vastzit dat je hem echt totaal moet slopen.
Die radiateur was ook slechts een decennium oud, en ook echt klaar. Wat een rommel: ik meen Mapco.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker gesleuteld dus, mannen! Mooi om wat van dit soort gedoe preventief aan te kunnen pakken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks! Eigenlijk niet gekeken hoe lang die waterpomp er al in zat maar dat is idd weleens beroerder gelopen en omdat ik 'm niet tegen kwam in de recente historie maar gewoon gewisseld.

Radiateur was idd echt triest. Niet anders dan ik gewend was met mijn eerdere 330i, maar toch. Origineel BMW met stickers en nummers, en een logo met een M ernaast (idd Mapco ofzo?). Maar dat zo'n ding met 10 jaar al compleet af is, ernstig.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Mooi om te zien hoe "BMW klassiekers in wording" hier al vertroeteld worden.

Radiateur zal wel flink wat pekel te vreten gehad hebben.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks. Ja je wilt het toch ook wel gelijk goed hebben, ik heb een hekel aan dubbel werk en ik heb er ook een hekel aan om onnodig te stranden. Nu geef je welgeteld 562 euro uit en je hebt een hele bos 'usual suspects' geëlimineerd...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Ja, eens. En je weet dat het toch komt, binnenkort. Dan liever preventief, in plaats van curatief
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Radiateur (Mahle) kwam vandaag binnen dus vanavond alles weer gemonteerd. Was even puzzelen aangezien je twee types spanners hebt voor de multiriemen. De hydraulische waarvoor BMW ook een apart onderdeelnummer heeft als je louter de spanrol wilt vervangen, en een mechanische versie waarvoor BMW geen losse rol op de lijst heeft staan. Uiteraard heb ik twee maal de mechanische en ik vond het van de zotte om twee prima spanners à raison de 200 euro te gaan vervangen, maar nieuwe spanrollen, dat vind ik wel een must.

Boeltje gedemonteerd, blijken er spanrollen van INA op te zitten, maar met een onderdeelnummer dat inmiddels opgevolgd is, maar er zijn geen kruisverwijzingsgegevens beschikbaar. Gelukkig is er altijd wel iets te vinden via Google en uiteindelijk vind ik het nieuwe nummer van INA. Tadaa, op voorraad bij Winparts voor... 7,50 per stuk hahaha! Ik ga echt niet over de laatste paar euro vallen maar 15 euro is heel wat anders dan 400 euro voor twee compleet nieuwe spanner assemblies.

Anyway, alles weer gemonteerd, erachter gekomen dat het koelsysteem vullen beter gaat als je het stopje weer in het verdeelstuk onder het expansievat draait :roll: en we zijn weer in de lucht. Met dank aan Ite voor oa de leen-Taunus, brug, gereedschappen, koffie, bier en bemoedigende woorden :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

"Gaat toch meer in dan je denkt, he?" Lekker dat hij weer klaar is, Jeroen! Nu maar eens lekker kilometers maken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Hahahahaaha gelukkig hoorde ik 't op de kletteren maar voor je 't weet ligt er toch wel een liter kvs op de vloer natuurlijk.
Moet zondag naar België dus ik denk dat we dat maar eens gaan doen met de E46.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Is echt een fris ding, en nu kan je ook met enige zekerheid zonder zorgen KMS maken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

323baur wrote: Thu Jul 28, 2022 12:43 pm Is echt een fris ding, en nu kan je ook met enige zekerheid zonder zorgen KMS maken.
Hoop het voor je, Jeroen. Na deze extra aandacht zeker. Have fun.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Fingers crossed, je weet 't maar nooit. Maar het gaat me te ver om elke geïdentificeerde zwakte van de E46 preventief aan te gaan pakken. Belangrijkste is zeker het koelsysteem en ik schroef binnenkort nog eens de DISA klep eraf voor inspectie. En dan vind ik het voor nu wel even goed.

Ite heeft nog even een plaatje geschoten van de radiateur, hetzelfde beeld als ik al meermaals met E46's heb gezien, de onderste sectie van een kanaal of 4 er compleet uitgezakt. In dit geval was het niet eens het expansievat dat door ouderdom ging lekken maar gewoon de radiateur die het begaf op een las van de zijkant. Overigens zie je hier dat ook de bovenzijde getordeerd is. Geen idee welk merk dit OEM geval is geweest (logo met de M) maar nu maar een Mahle Premium Line gemonteerd.

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Behalve de aandacht voor de E21 en E36 was er ook nog wat meer aandacht voor de E46, die overigens wel mee was naar de OGP op de Ring en dat ook probleemloos heeft gedaan, en toch met wel een beetje tempo erin, zo weet ik inmiddels dat de auto ondanks nog wat verbeterpuntjes 235 km/u op de GPS doet (fabrieksopgave 240) haha.

Bij operatie koelsysteem had ik gelijk de pakking van het oliefilterhuis meegepakt, maar de olielekkage bleef. Voor geen meter te zien wat er onder die inlaat gebeurt met alles gemonteerd, er bekropen mij al angstige gevoelens van een koppakking. Dus ik wilde de boel los, en omdat de motor ook af en toe best liep te zagen leek het mij goed om vacuumsysteem annex carterventilatie eens te inspecteren.

Eerst maar eens eea verwijderen en eens aanzien wat ik kan voelen en zien. Tussen inlaatspruitstuk en schutbord (heerlijk bereikbaar) voel ik al snel de nodige ellende, vacuumslangetjes verdroogd dan wel als een soort kauwgom dichtgeplakt. Bekende issues en niet heel gek na 18 jaar en een kleine 200k kilometers. De carterventilatie ziet er nog niet eens zo heel gek uit, maar als ik een slang los probeer te klikken om wat ruimte te maken scheurt deze spontaan af, en als ik in de rest van de CV slangen knijp gebeurt er precies hetzelfde, tijd voor een verse set, the usual met een M54... en dat levert een leuk plaatje ouwe verdroogde meuk op!

Image

Van alles vervangen en gelijk een mooi moment om eea grondig te inspecteren en schoon te maken (gasklephuis, stationaire regeklep, DISA, etc etc). En met alles zoveel mogelijk verwijderd kon ik ook vrij aardig zien dat de olielekkage nog steeds van het oliefilterhuis kwam, die dan maar weer losgehaald. Initieel krab ik mij achter de oren want ik kan zo gauw geen oorzaak zien. Toch maar even die reeds vernieuwde pakking eruit gepeuterd en voila...

Image

Naar alle waarschijnlijkheid beschadigd op de pasbus bij het monteren, eigen schuld, stom maar kan gebeuren. Die dus ook weer nieuw, en nu kan alles weer in elkaar. Beetje klooien in de beperkte ruimte rond en onder het inlaatspruitstuk maar geen hogere wiskunde. Inmiddels rijden we alweer een aantal dagen en blijft het blok droog.

Wel is het zo dat de motor stationair tijdens de opwarmfase een kort moment heeft dat deze stationair staat te zagen. In eerste instantie denk ik aan een temperatuursensor maar die van de KVS is nieuw en die van de inlaatlucht meet goed, meest waarschijnlijke is imo dat de DISA klep wat lekt, de unit laat zich zonder veel moeite in- en uitschuiven hetgeen volgens de fora niet zo hoort.

Die DISA kleppen zijn natuurlijk al lange tijd een bron van ellende, hoewel deze al eens is vervangen en erg goed lijkt. Geen speling op de klep, de as zit muurvast en het membraan lekt niet. De afdichting is gegoten en dus levert BMW alleen een complete unit, maar ik vind 200 euro echt te gek dus er is nog een aftermarket o-ring onderweg. Dan mag 't Vanos ook nog wel een keer, maar voorlopig hebben we alweer een leuk inhaalslagje onderhoud gedaan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Lekker geklust dus, misschien is de stationair luchtschuif wel de veroorzaker van het zagen tijdens warmloop, als deze schuif een beetje zwaar loopt, zou dat zomaar kunnen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply