Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Voor alles niet E21 gerelateerd
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Thijsse »

uwbuurman wrote: Wed Jul 13, 2022 10:06 am Haha, dat proberen ze mij ook aan te fietsen. Maar ik rij diesel. Die start elektrisch.

Precies dat, ik zweer bij diesels. Heb nog een M57d30tu in de voorraad liggen en er sterk over gedacht die in mn E21 te lepelen. Toem kwam een verdacht goedkope E91 330d met kapot blok voorbij en heb ik m daar maar ingelegd.

Wel beste blokken ooit, M57 en M47


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Klopt, praktisch onverwoestbaar. Veel rommel eromheen gaat wel dood en kapot, maar de motoren blijven wel gaan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Even bijpraten over de e91 320d High Executive. Nog steeds een fijne auto. Zoals eerder gemeld heb ik in februari het derde remlicht vervangen. Toen viel me op dat de afdekking van de radiomodule, onder de spoiler boven het achterraam, erg slecht was. Scheuren en breuken. Dus die heb ik vervangen, de module eronder moet wel droog blijven.

Image

Image

Image

Image

Image

Was dat mooi weer opgelost, toen ging me de dynamo een week later dood. Die had ik maar gelijk vervangen, het verhaal staat iets terug.

Image

Image

Image

Tijdens dat werk, kreeg ik me bijna de motorkap op de harses, dus snel nieuwe gasveren gehaald. OEM BMW, standaard Stabilus prijs, dat gaat mooi.

Image

Image

Image

Zomer door lekker gereden, maar net na de zomer was ik aan het klussen bij mijn vakantiehuis, ik gooide de kofferklep dicht en mijn achterruit ontgrendelde ineens. Dat was gek, dacht dat die niet goed dicht had gezeten. Dag later ineens mijn navischerm pikzwart. Dat was raar. Zekeringen van de CCC nagekeken, alles goed. CCC uitgebouwd, kabels en stekkers gecontroleerd, alles goed. Paar dagen later heb ik de boel laten uitlezen bij een BMW specialist in de buurt. Die kwam er mee dat het scherm niet te benaderen was met de INPA, hij had de zekeringen bekeken en die waren goed. Ergo, scherm kapot. Dus ik heb dezelfde middag een ander scherm gehaald en dat ter plekke ingeplugd. Niks. Ook zwart. GVD. Scherm voor niks gekocht. Dus ik ben doorgereden naar Arnhem, daar zit een makker die alles weet van die dingen en kan inbouwen, repareren etc. Daar kom ik, hij zegt: “Ies zeekring allesch goed?” Ik zegt dat dat is gecontroleerd en goed bevonden door de garage. Hij trekt het dashboardkastje open, raust er een zekering uit, andere erin en ik was weer klaar…. Dat bleek zekering voor verlichting te zijn, niks te maken met de CCC… Dure zekering, maar ik was blij. Het extra scherm heb ik verkocht aan de club die de verkeerde diagnose deed. Kostte me niks, ditte duim voor deze man met duidelijk kennis van zaken!!

Image

Image

Image

Ik zat te denken waarom die zekering eruit is geklapt, geen idee. Zal pech zijn? Twee week later, ik stap vroeg in de ochtend met mijn spullen de
deur uit. Auto van het slot, achterraam open, althans dat was het plan. Ging niet. Oké, dan niet, dus de bende via de grote klep in de kofferbak gemikt. Stap in, rij weg en ploink, melding dat de kofferbak open staat, ik kijk naar achter en ook de kofferbakverlichting brandt, maar wel zwak. Dus ik stap uit, klap die klep nog een keer dicht. Kofferbakverlichting bleef branden, dus weer open, ik rommel wat aan de kabelboom in de knik, die ik in februari ook had gerepareerd. Toen gebeurde er van alles. Lampjes feller branden, nog meer “ploink” op het dashboard en toen ik de auto afsloot om te kijken of die kofferbakverlichting dan wel uit ging, ging er ineens 1 achterlamp branden. Dat was wel zo verdacht dat ik nog een keer de kabelboom controleerde. Die was zo heet, dat die niet vast te pakken was. Snel de auto op de oprit en daar sta je dan om 6.15u in de ochtend in je witte overhemd een accu los te koppelen…

Paar dagen later had ik tijd de boel open te maken. Daar schrok ik wel, de hele auto had wel kunnen opfikken… Kijk en huiver en realiseer je dat ik alleen de draden uit elkaar heb gepeuterd. Verder niks.

Image

Image

Image

Image

Dat was wel meer dan ik had gehoopt. Nog even gezocht om een reparatiestuk, een hele nieuwe kabelboom van BMW is meer dan 500 euro, dat is me te gortig voor deze auto. Maar niks te vinden. Wel e61 en e60, maar E91 lijkt niet leverbaar. Dus zelf maar verder met ontleden en knippen en draad voor draad solderen. Niet telkens dezelfde kleuren kunnen vinden, ik heb gekozen voor dezelfde diameters.

Toen ik aan de slag was trof ik draden die tot ver door het rubber heen verbrand waren. Ik moest dus de hemel helemaal losmaken en laten zakken. Let wel, deze twee draden zijn oorspronkelijk Wit/Bruin en Wit/Rood. Nu beide bruin/rood/zwart. En dat voor zeker 1 meter.

Image

Daarna verder gegaan met demonteren had ik de halve auto uitelkaar.

Image

Image

Image

Image

Image

Aan het einde van de dag had ik een bosje draden gerepareerd, sommige tot wel 1 meter lengte die verbrand waren.

Image

Image

Maar mijn problemen waren helaas niet voorbij. De storing in de kofferklep bleef. Binnenverlichting ging niet uit, raam deed het niet, achterwisser en sproeier ook niet. Kortom, de auto wist niet dat de klep dicht zat. Dus ik ben verder gaan zoeken. Ik trof ook een gebroken draad aan in de andere poot van het doorvoerrubber, deze loopt naar de apparatuur in de spoiler. Dat kon niks te maken hebben met die storing op de klep, maar moest wel verholpen worden. Daarnaast heb ik ook de linker kabelboom bekeken, de derde doorvoer. Die gaat naar de radiomodule. Daar zaten 7 draden. 7x breuken, niet door, maar wel blootliggend. Ik was er zo klaar mee, de boel de boel gelaten en in huis gegaan. Volgende ochtend weer met frisse moed verder en na een uurtje of twee had ik in totaal 23 draden gerepareerd aan de auto. Maar nog steeds de storing op de klep.
Inmiddels had in, met de hulplijnen op de achtergrond, beredeneerd dat er microswitches in die kofferklep zitten die het signaal niet afgeven of dat de DDE is opgefikt, maar dan had ik meer storingen verwacht. Nu had Offenga een nieuw e91 slot liggen, dus daar even over gebeld met Jacob. Ik mocht m even testen. Dus in Franeker hang ik dat nieuwe slot eraan, niks. Zelfde shit, dus heb ik gevraagd of ze m even wilden uitlezen. Uiteindelijk bleek dat niet alleen het kofferbakslot opgefikt was, maar ook het slot van het achterraam. Het toeval wilde dat ze een e91 lci hebben staan, een sloper. Dus daar het achteraamslot uitgehaald en toen werkte alles weer!! Daarna het nieuwe slot weer geruild voor het kofferbakslot uit de sloper en ook een zeer net deurrubber meegenomen omdat de mijne behoorlijk instapschade had. Blij met de medewerking van Offenga! Kortom, bijna 2 dagen knutselen en de e91 is weer levend! Maar dit had heel wel anders kunnen aflopen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Jeroen »

Man man man wat een klus weer, maar idd, je had ook naast de smeulende resten van een E91 kunnen staan. Evengoed valt dit niet meer onder klein leed. Petje af, deze kant is weer fris. Kruisje slaan maar.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Met 1 kruisje slaan heb ik alle godvers van die klus niet weggemaakt, vrees ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Manitoba »

Zo dan... Da's ff schrikken en wat een klus, zeg. Twee dagen zoet mee, of je niks anders te doen had... Wel knap gefixt en fijn dat er wat hulplijnen waren.

Lekker doordieselen nu weer met die fijne e91.

Greetz,
Walter.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Thijsse »

Soms zou ik willen dat ik fijn met mn E21 kon rijden als daily. Die kilometers elektronica in de E91 is een ramp... maar mooi dat je alles weer aan de praat hebt.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Ja, liefste een e28 524td ofzo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by BertjeConti »

Dat was dus wel ff schrikken, mazzel dat het bij smeulend pvc gebleven is, weet je ook waarvoor zekeringen in de auto dienen.
Schijnbaar een gevoelig punt waar de kabelbomen de achterklep in lopen, zit daar zoveel meer beweging is als bij de deuren?
Dat alle modulen het wel overleeft hebben zegt wel iets over de robuustheid van de electronica.

Nu blijft het hopelijk voorlopig allemaal weer functioneren.

Mooi opgelost dus.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Geen idee waar de zekeringen voor zijn, Rob, want er was er geen enkele uit gegaan. Als ik de accu niet direct had afgekoppeld, was er nu niks meer van die aut over, vrees ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by 323baur »

Pfff wat een ellende. Maar wel mooi gefixt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Afgelopen donderdag een verse APK op deze fijne reisgenoot. Geen gedoe, gewoon APK. Ja, oké, 1 koplamp zat niet goed in de houder. Klik en klaar. Verder niets aan de hand.

Vandaag klein leed opgelost, te weten twee nieuwe massastrips op de scharnieren van de kofferklep gezet. Er zijn er 4 stuks, die op de scharnieren zitten en dus meebewegen. Ze kosten 30 euro ex btw per stuk en als je niet oplet, gooi je ze weg met de rest van t verpakkingsmateriaal, het stelt echt niks voor. Door de nieuwe strip werkt de microswitch van de achterruit weer. Gaat die ook weer open. Fijn! Bij montage bleek dat nummer 3 van de 4 ook einde oefening is. Dus nog maar eens 35 euro uitgeven...

Op korte termijn volgt een beurtje. Olie plus filter, lichtfilter, interieurfilter, carterventilatie, de multiriemspanner en de mafsensor. Alles in huis, behalve de MAF sensor. Die is in bestelling.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by BertjeConti »

Het blijft wel gedoe met de bekabeling in je kofferklep zeg, wetende dat spanning en stroom niet jouw ding is.

Maar wel verse apk zonder problemen voor je fijne reisgenoot.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Vandaag maar doorgepakt op twee andere details. Ik zag afgelopen week dat de achterwisser niet de volle beweging meer maakte. Ongeveer 5 cm aan beide zijden bleef ongewist. Dat betekent dat het motortje het zwaar heeft, dus even controleren en inderdaad ging dat niet soepel. Dus de wisser eraf, en de pen, die door een bus in de achterruit zit, eruit getikt. Zat muurvast. Dus na een rondje scotchbrite in de bus en om de pen was alles weer heerlijk soepel. Lik kopervet en alles weer gemonteerd. De wisser wist als nooit te voren.

Ik had laatst ook een nieuwe handgreep met microswitch besteld, voor ontgrendeling van de achterklep. Deze was er niet uitgefikt, als enige, bij die kabelbrand. Maar wel was hij kapot aan de oppervlakte, waardoor er water in kan komen. Om te voorkomen dat ik m alsnog zou oproken, een nieuwe. Febi, lijkt gewoon OEM.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Jeroen »

Gewoon weer lekker dingen aangepakt, word je toch blij van als alles weer als een zonnetje loopt?!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply