Even bijpraten over de e91 320d High Executive. Nog steeds een fijne auto. Zoals eerder gemeld heb ik in februari het derde remlicht vervangen. Toen viel me op dat de afdekking van de radiomodule, onder de spoiler boven het achterraam, erg slecht was. Scheuren en breuken. Dus die heb ik vervangen, de module eronder moet wel droog blijven.
Was dat mooi weer opgelost, toen ging me de dynamo een week later dood. Die had ik maar gelijk vervangen, het verhaal staat iets terug.
Tijdens dat werk, kreeg ik me bijna de motorkap op de harses, dus snel nieuwe gasveren gehaald. OEM BMW, standaard Stabilus prijs, dat gaat mooi.
Zomer door lekker gereden, maar net na de zomer was ik aan het klussen bij mijn vakantiehuis, ik gooide de kofferklep dicht en mijn achterruit ontgrendelde ineens. Dat was gek, dacht dat die niet goed dicht had gezeten. Dag later ineens mijn navischerm pikzwart. Dat was raar. Zekeringen van de CCC nagekeken, alles goed. CCC uitgebouwd, kabels en stekkers gecontroleerd, alles goed. Paar dagen later heb ik de boel laten uitlezen bij een BMW specialist in de buurt. Die kwam er mee dat het scherm niet te benaderen was met de INPA, hij had de zekeringen bekeken en die waren goed. Ergo, scherm kapot. Dus ik heb dezelfde middag een ander scherm gehaald en dat ter plekke ingeplugd. Niks. Ook zwart. GVD. Scherm voor niks gekocht. Dus ik ben doorgereden naar Arnhem, daar zit een makker die alles weet van die dingen en kan inbouwen, repareren etc. Daar kom ik, hij zegt: “Ies zeekring allesch goed?” Ik zegt dat dat is gecontroleerd en goed bevonden door de garage. Hij trekt het dashboardkastje open, raust er een zekering uit, andere erin en ik was weer klaar…. Dat bleek zekering voor verlichting te zijn, niks te maken met de CCC… Dure zekering, maar ik was blij. Het extra scherm heb ik verkocht aan de club die de verkeerde diagnose deed. Kostte me niks, ditte duim voor deze man met duidelijk kennis van zaken!!
Ik zat te denken waarom die zekering eruit is geklapt, geen idee. Zal pech zijn? Twee week later, ik stap vroeg in de ochtend met mijn spullen de
deur uit. Auto van het slot, achterraam open, althans dat was het plan. Ging niet. Oké, dan niet, dus de bende via de grote klep in de kofferbak gemikt. Stap in, rij weg en ploink, melding dat de kofferbak open staat, ik kijk naar achter en ook de kofferbakverlichting brandt, maar wel zwak. Dus ik stap uit, klap die klep nog een keer dicht. Kofferbakverlichting bleef branden, dus weer open, ik rommel wat aan de kabelboom in de knik, die ik in februari ook had gerepareerd. Toen gebeurde er van alles. Lampjes feller branden, nog meer “ploink” op het dashboard en toen ik de auto afsloot om te kijken of die kofferbakverlichting dan wel uit ging, ging er ineens 1 achterlamp branden. Dat was wel zo verdacht dat ik nog een keer de kabelboom controleerde. Die was zo heet, dat die niet vast te pakken was. Snel de auto op de oprit en daar sta je dan om 6.15u in de ochtend in je witte overhemd een accu los te koppelen…
Paar dagen later had ik tijd de boel open te maken. Daar schrok ik wel, de hele auto had wel kunnen opfikken… Kijk en huiver en realiseer je dat ik alleen de draden uit elkaar heb gepeuterd. Verder niks.
Dat was wel meer dan ik had gehoopt. Nog even gezocht om een reparatiestuk, een hele nieuwe kabelboom van BMW is meer dan 500 euro, dat is me te gortig voor deze auto. Maar niks te vinden. Wel e61 en e60, maar E91 lijkt niet leverbaar. Dus zelf maar verder met ontleden en knippen en draad voor draad solderen. Niet telkens dezelfde kleuren kunnen vinden, ik heb gekozen voor dezelfde diameters.
Toen ik aan de slag was trof ik draden die tot ver door het rubber heen verbrand waren. Ik moest dus de hemel helemaal losmaken en laten zakken. Let wel, deze twee draden zijn oorspronkelijk Wit/Bruin en Wit/Rood. Nu beide bruin/rood/zwart. En dat voor zeker 1 meter.
Daarna verder gegaan met demonteren had ik de halve auto uitelkaar.
Aan het einde van de dag had ik een bosje draden gerepareerd, sommige tot wel 1 meter lengte die verbrand waren.
Maar mijn problemen waren helaas niet voorbij. De storing in de kofferklep bleef. Binnenverlichting ging niet uit, raam deed het niet, achterwisser en sproeier ook niet. Kortom, de auto wist niet dat de klep dicht zat. Dus ik ben verder gaan zoeken. Ik trof ook een gebroken draad aan in de andere poot van het doorvoerrubber, deze loopt naar de apparatuur in de spoiler. Dat kon niks te maken hebben met die storing op de klep, maar moest wel verholpen worden. Daarnaast heb ik ook de linker kabelboom bekeken, de derde doorvoer. Die gaat naar de radiomodule. Daar zaten 7 draden. 7x breuken, niet door, maar wel blootliggend. Ik was er zo klaar mee, de boel de boel gelaten en in huis gegaan. Volgende ochtend weer met frisse moed verder en na een uurtje of twee had ik in totaal 23 draden gerepareerd aan de auto. Maar nog steeds de storing op de klep.
Inmiddels had in, met de hulplijnen op de achtergrond, beredeneerd dat er microswitches in die kofferklep zitten die het signaal niet afgeven of dat de DDE is opgefikt, maar dan had ik meer storingen verwacht. Nu had Offenga een nieuw e91 slot liggen, dus daar even over gebeld met Jacob. Ik mocht m even testen. Dus in Franeker hang ik dat nieuwe slot eraan, niks. Zelfde shit, dus heb ik gevraagd of ze m even wilden uitlezen. Uiteindelijk bleek dat niet alleen het kofferbakslot opgefikt was, maar ook het slot van het achterraam. Het toeval wilde dat ze een e91 lci hebben staan, een sloper. Dus daar het achteraamslot uitgehaald en toen werkte alles weer!! Daarna het nieuwe slot weer geruild voor het kofferbakslot uit de sloper en ook een zeer net deurrubber meegenomen omdat de mijne behoorlijk instapschade had. Blij met de medewerking van Offenga! Kortom, bijna 2 dagen knutselen en de e91 is weer levend! Maar dit had heel wel anders kunnen aflopen!