BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28231
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Gewoon weer lekker bezig geweest met resultaten waar je blij van wordt!


Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Toch nog roest !!

Maar goed dat ik alle stootlijsten er even afgenomen heb, de rechter voordeur is ook al eens opnieuw gespoten, zoals wel wat meer panelen op deze wagen, en daar is wat roestvorming ontstaan rond het eerste gat voor de stootlijst clip, dat kan nu dus direct even behandeld worden.

Image

Het weer zwart maken van alle stootlijsten is een bevredigend klusje en roept militaire dienstplicht herinneringen op, vooral de bezigheid en geur dan.

Zie hier het voor/na op een gedeeltelijk behandelde stootlijst:
Image

De auto begint er steeds frisser uit te zien, daarom de spiegels maar getracteerd op vers spiegelglas, bij de rechter zaten de verwarmings aansluitingen aan de verkeerde kant en was dus niet aangesloten, en was het spiegelglas behoorlijk aan het oxideren langs de randjes.

De bovenzijden op de voorschermen heb ik weer netjes gekregen met een ronde schuren en polijsten, blanke lak spuiten is dus nog niet nodig.

Heel veel kleine krasjes zijn inmiddels verdwenen, heerlijk...
Stootlijsten en shadowline zijn weer mooi zwart.

Image

Image

Bij de linker tankvlotter liep nog een 2e kabeltje door de tule naar beneden, ik had al een vermoeden waarvoor dat kabeltje was, dus maar eens achter het linker achterwiel gekeken, tada:
Image

Zo monteer je dus een snelheidsopnemer voor een after market cruise control :hammer

Die troep ook maar meteen verwijderd.

En natuurlijk had Ite weer gelijk toen hij de tip gaf maar meteen een nieuwe radiator te plaatsen bij de motorwissel, de huidige lekt nu een beetje, en gaat dus vervangen moeten worden.

Wel sterk, een paar weken geleden nog een lekkende radiator in de twingo van onze Rik vervangen. Lijkt wel radiator time.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17834
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Heb je er nog originele cruise control opgezet?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Jul 31, 2022 7:03 pm Heb je er nog originele cruise control opgezet?
Not, dus waarschijnlijk hebben wij een unieke e39, eentje zonder cruise control. :crazy

En zonder remote en bc maar dan weer wel met pdc :whistle
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Toch maar een poging de bestaande bumper nogmaals op te calefateren.
Een andere gebruikte bumper vinden, die beter is is al een hele zoektocht, correcte kleur al helemaal.
Dan zijn er voor relatief kleingeld wel aftermarket nieuwe bumpers te krijgen, maar ik vrees dan voor kwaliteit en passing. En spuiten moet dan toch in alle gevallen

Dus toch maar aan deze begonnen, als eerste een uitpuiling die op de hoek van de onderliggende aluminium bumper is ontstaan door een lichte aanrijding terug in de vorm geduwd.
Dit ging verrassend goed door de bumper aan de achterzijde van de bult te verwarmen, en dan de bult terug duwen.
Het restant van de schade was met een hele kleine hoeveelheid opvulmiddel weer netjes strak.

Vervolgens maar eens flink gaan schuren, deze bumper was oorsponkelijk zwart, en bij de transitie naar aspensilber is er royaal geplamuurd, waarschijnlijk om steenslag weg te krijgen.
De opnieuw ontstane steenslag was daardoor gemakkelijk weg te schuren tot op de oorspronkelijke zwarte laklaag.
Het is nu een bonte camouflage bumper geworden:

Image

Verschillende kleuren filler, grondlak komen zo naar boven. Als het zwart is zit ik op de oorspronkelijke laklaag, en dus niet het kunststof zelf:

Image

Op de hoek/rand was het al beschadigd door de zwarte lak heen. Hier zie je de overgang van zwarte lak naar witte primer naar het grijze kunststof, je kunt het verschil tussen lak en kunststof ook heel goed voelen.
Dit wordt de grootste uitdaging deze hoek spuitklaar te krijgen.

Beschadiging door de lak heen:
Image

Dit zal mijn eerste grote spuit ervaring worden, spannend.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17834
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi werk. Beste spuitwerk krijg je met de bumper van de auto af...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11540
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

.. en dat is bij een e39 echt 5min werk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Ja en schuren gaat ook een stuk gemakkelijker met de bumper op een standaard of rek :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:






Ik heb 'm alleen weer terug gehangen zodat hij niet in de weg staat.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17834
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Oh beter hahaha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28231
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

:thumbsup ben benieuwd hoe 't spuitwerk gaat straks!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Mon Aug 08, 2022 10:26 pm :thumbsup ben benieuwd hoe 't spuitwerk gaat straks!
Ja, ik ook .....

Ondertussen zijn er wat spulletjes van de dealer op de mat gevallen.
Soms zijn de onderdelen gewoon niks duurder of zelfs het goedkoopst bij de dealer. Vandaar dat ik daar maar een nieuw voorruitrubber, rubber voor de brandstofpompassembly in de tank en wat kleine prulletjes zoals rubber dopjes voor de stootlijst clips heb besteld.

De spoiler voor onder de voorbumper is nergens goedkoper te vinden als bij de dealer. (Moet ik nog eens bestellen)

Elke keer zoeken loont zeker.

Brandstof tank is weer dicht met werkende meter, jeejjj

Image

De oude voorruitrubber heeft aan de buitenkant voornamelijk ijskrabber schade, maar toen deze er in stukken uit was brokkelde de lipjes aan de onderzijde weg van droogheid.
Het meest ingewikkelde stukje rubber afdekking van de e39, de twee hoekafdichten onder aan de voorruit/paravent, zijn nog in prima staat en herbruikbaar.

Nadat de rubberlijst eruit is, is het een kwestie van even schoonmaken en dan de nieuwe met een beetje zeepwater erin drukken. Pasvorm is werkelijk formidabel.

Erg bevredigend klusje.

Oud:
Image

Vies:
Image

Image

Schoon:
Image

Image

Klaar:
Image

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17834
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi! En soms is duurder via de dealer ook geen punt, want zoals je zegt, pasvorm is heerlijk. Gaat vooruit met de e39!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2782
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

En dan weer terug naar de bumper.

Het was tenslotte die lelijke bumper met schaafwonden, doorlig plekken en zonne verbrand plekken die mij heeft doen besluiten deze wagen eens wat netter te maken.

Na al het schuur en plamuurwerk de bumper in een laagje sneldrogende 1k grijze epoxy primer gezet.
Op plekken waar het kunstsof zichtbaar was eerst een laagje kunststof hecht primer gespoten, waar de epoxy nat in nat op gaat.

Vervolgens opnieuw nat schuren met 3M trizact korrel 1000. De primer laat een best ruw resultaat achter, maar schuurt wel fijn glad.

Image

Image

Image

Dan werd het tijd de bumper te voorzien van een vers laagje bmw339, dit is veruit het moeilijkst met spuitbussen.
Een metallic spuitbus wil al snel spetteren en snotteren en geeft niet constant een mooie spuitnevel, heel ergerlijk. Ook als je de bus een beetje schuin moet houden, direct een veranderende spuitnevel.

Maar met anderhalve bus is het uiteindelijk toch best goed gekomen.
Kleine barsten in de onderlaag die met de primer weg waren, zijn nu toch weer een beetje terug zichtbaar.

Maar goed, eind resultaat valt mij nog niet tegen.

Image

Image

De metallic is heel snel droog, dus kon binnen een uur de 2K blanke lak erover.
Er zit nu 1 bus blank overheen, resultaat is al een beetje sinaasappel, onvermijdelijk met spuitbussen volgens mij.

Dit gaan we straks nog wel een keer fijn schuren en wellicht nog een laag erbij en wederom schuren en polijsten.
Deze 2K clear coat droogt veel langzamer, uren later nog steeds niet stofdroog, best wel iritant.

Zie hier het resultaat tot nu toe:

Image

Image

Image

Als je goed kijkt zie je hier onderliggende barstjes nog terug komen:
Image

Één ding is zeker, deze bumper is vele malen mooier als voorheen geworden, en heeft alleen een aantal spuitbussen en veel elbow greas gekost.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17834
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooie poging gedaan in ieder geval. Het is voor mij wel al met al de reden om zoiets zelf niet te willen aanpakken, destemeer complimenten voor jou, dat je dat wel doet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28231
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Tsja zo apart bekeken ben je misschien niet supertevreden, maar de auto als totaalpakketje ziet er gelijk stukken netter uit. Dan vallen kleine beschadigingen weer in het niets.
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Post Reply