Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Hoi Walter,

Ik sluit me helemaal aan bij de anderen; gewoon doorrijden met je touring. De investering is gedaan en die pijn heb je gehad. Doe je hem weg, dan heb je dubbel pijn, want je moet er ook weer wat anders voor terugkopen. En op die manier blijf je gevangen in de bekende cyclus waarin de autosector ons zo graag gevangen houdt. En het gras is bij een nieuwere / modernere aanschaf echt niet groener dan wat je nu hebt. Ook rijders van elektrische auto’s hebben nu echt wel pijn als ze de kosten niet zakelijk kunnen verrekenen. De prijzen aan de supercharger zijn anno nu ook niet mals en het kan zomaar zijn dat je met de hoge brandstof prijzen beter af bent door gewoon door te rijden.

Dat gezegd hebbende, de beste besparing levert ‘niet rijden’ op, of ‘zo min mogelijk rijden’. Ik weet niet of je die keuze hebt, maar vaak is het ook zo dat we maar in bestaande patronen blijven hangen omdat we ons daar fijn bij voelen. Ik had dat zelf ook toen ik in de Coronatijd 2/3 keer per week naar Enschede reed. Ik voelde me daar zeker in Coronatijd helemaal comfortabel bij, maar toen de drukte terugkwam vroeg ik me steeds meer af wat de toegevoegde waarde van die autokilometers is.

Wat ons maatschappelijk echt pijn doet zijn niet de autokosten, maar wel de energieprijzen die we voor de primaire levensbehoeften nodig hebben. Als je bijvoorbeeld kijkt naar al die elektrische apparaten die we continu aan het stopcontact hebben hangen, dan kom je per huishouden al gauw aan 100W tot 110W aan sluipvermogen van apparaten die aan het net hangen, maar buiten stand-by staan niets doen. Reken maar uit wat je dat met de huidige tarieven per jaar kost …. Daar koop je meer dan een paar liter diesel voor.

Ook daar kunnen we met elkaar een verschil maken; niet door maar een andere auto te kopen die net over wat groener gras rijdt dan je huidige, maar door verduurzamingsmaatregelen te nemen waardoor we ons energieverbruik thuis af kunnen doen laten nemen. Daar helpen we ook de minder bedeelden in onze maatschappij mee. Ja, dat is ook niet makkelijk, maar als ik nu moest kiezen tussen 15k-25k aan verduurzaming van je eigen huis of hetzelfde bedrag voor nieuw zuiniger blik …….. even rekenen ……. Zestien zonne-paneeltjes op je huis levert je al gauw 5500kWh op jaarbasis op. Dat levert je tegen de huidige tarieven ruim 2500-3000 Euro per jaar op die je niet hoeft te betalen. Investeer in een (monoblok) hybride warmtepomp en je bespaart al gauw 1000 kuub gas terwijl je deze 2500 kWh aan elektrische energie kost. Dat zijn dan acht zonne-paneeltjes extra. Die investering levert vanaf dag één geld op (en extra budget voor je diesel).

Toegegeven, dit valt of staat wel met het instand houden van de salderingsregeling, maar die zullen ze ondanks de wens van de energieleveranciers echt niet van het ene op het andere moment afschaffen.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Amen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

ik sluit mij helemaal aan bij Raymond zijn betoog.

De stijging van de benzine en diesel prijzen zijn maar marginaal vergeleken met aardgas en electiciteit prijs steigingen die dit jaar alleen al verdrievoudigd zijn. stel je eens voor dat je 5 euro voor een liter diesel zou moeten aftikken.

Ander ding Walter, ik weet niet of je evaring hebt met combi benzine auto en sleurhut, want dat is echt een heel groot verschil tov diesel. Er gaat niks boven de diesel koppel koning bij trekken van je sleurhut, realiseer je dat goed.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ik ga volledig met jullie allemaal mee, ook met de berekeningen. Daar is ook geen speld tussen te krijgen. Alleen op het gebied van afschrijving; dat is nog wel een dingetje. Toen ik de auto in 2018 kocht, was het idee er (minimaal) 5 jaar mee te rijden. Zeg 30k per jaar, waardoor er na 5 jaar een goede 3 ton op de klok zou staan. Geschatte restwaarde hadden we toen op ergen om en nabij de €5k begroot. Dat gaat niet meer gebeuren... waar Ite aangeeft dat het met benzine-auto's richting 2030 dramatisch wordt, ben ik er van overtuigd dat met diesels nu al zo is. De handelaar die de f31 had staan, koopt niet eens diesels meer in. Had zich 3 maanden geleden laten overhalen door een dealer om nog een dieselauto over te nemen en daar komt al niemand meer voor.

Dus waar de afschrijving begroot was op ongeveer €9k in 5 jaar, denk ik dat dat (aanzienlijk) meer is. En daar komt bij dat ik vermoed dat de (al dan niet kunstmatig) stijgende dieselprijzen nog lang niet aan hun eind zijn en dat het verschil tussen een liter diesel en benzine in het nadeel van diesel nog fors groter gaat worden.

Maar ook dat allemaal in ogenschouw nemende, geloof ik ook wel dat doorrijden de minst slechte optie is. Vooral inderdaad vanwege de benodigde investering en dat je dan ook niet weet wat je op de dam zet. En voor wat betreft het "minder/anders gebruiken van de auto": dat doe ik al. Ik heb op mijn werk aangegeven dat ik prima 2 dagen per week thuis kan werken en dat vinden zij ook prima. Waar het in Woerden zelf betreft, doen we veel lopend of met de fiets. De voorbereidingen om ons jaren-30 huis (verder) te verduurzamen, zijn daarnaast ook in volle gang (vloer-/muurisolatie, zonnepanelen).

Dank voor het meedenken, allemaal.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Mon Sep 26, 2022 1:04 pm ik sluit mij helemaal aan bij Raymond zijn betoog.

De stijging van de benzine en diesel prijzen zijn maar marginaal vergeleken met aardgas en electiciteit prijs steigingen die dit jaar alleen al verdrievoudigd zijn. stel je eens voor dat je 5 euro voor een liter diesel zou moeten aftikken.

Ander ding Walter, ik weet niet of je evaring hebt met combi benzine auto en sleurhut, want dat is echt een heel groot verschil tov diesel. Er gaat niks boven de diesel koppel koning bij trekken van je sleurhut, realiseer je dat goed.
Dank voor de aanvulling. Vóór deze e91 had ik een e46-318i, die heeft onze vorige caravan getrokken (1.100 i.p.v. de huidige 1.300 kg), dus dat verschil ken ik. Maar zoals gezegd, laat ik mijn daily driver niet bepalen door de caravan. Die mik ik net zo makkelijk op Marktplaats, mocht dat nodig zijn. En die levert nu denk ik zelfs aanzienlijk meer op dan 'ie 2 jaar geleden gekost heeft :innocent

En die 5 euro voor een liter diesel... Of het zo gek wordt, weet ik niet. Maar het komt Europa wel goed uit om zo in een wat hoger tempo alle diesels op een bult ergens in Afrika te laten belanden... :bag

Greetz,
Walter.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Manitoba wrote: Mon Sep 26, 2022 1:41 pmEn die 5 euro voor een liter diesel... Of het zo gek wordt, weet ik niet. Maar het komt Europa wel goed uit om zo in een wat hoger tempo alle diesels op een bult ergens in Afrika te laten belanden... :bag

Greetz,
Walter.
Als het aan Europa en de lobby vanuit de grootstedelijke progressieve elite ligt wel ja, maar tegelijkertijd zie je dat de weerstand in Europa tegen progressief beleid groter wordt als de bestaanszekerheid en welvaart wordt geraakt. In Nederland zie je dat aan de omgekeerde vlaggen en zakdoekjes (dat gaat al lang niet meer alleen over NoX) en de steeds groter wordende afstand tussen het Haagse en de provincie. In het buitenland zie je dat ook, kijk naar de verkiezinggsuitslag in Italie.

Het zal de mensen een rotzorg zijn waar de energie waar ze in hun primaire levensbehoeften voorzien vandaan komt ! Ik kan me goed voorstellen dat dat bij de volgende verkiezingen ook hier tot een aardverschuiving in de politiek gaat leiden waardoor Europa steeds meer alleen komt te staan en we meer nationalistisch gaan denken. Worden we ook niet beter van, maar als progressief denkend Nederland zo door blijft drammen krijgen we hier ook een keer te maken met Italiaanse toestanden.

Ofwel, Carpe diem.
Last edited by raymondw on Mon Sep 26, 2022 8:47 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

In 2018 en dan 5 jaar op 3 ton en dan ongeveer 5k waard. Dat lukt wel toch? Over 4 maand is het 5 jaar (in boekjaren), staat die auto op nagenoeg 3 ton en vang je echt nog wel 5k. September volgend jaar staat die auto net over de 3 ton en van je echt nog wel 4 of 4,5. Dus die "fors meer afschrijven" volg ik niet. En ook niet als het een rooitje meer afschrijving is, dat is 200 pieterballen per jaar. Dat is een halve tank diesel, twee nachten bij Bernhard in bed of 4 gram cocaine...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Mon Sep 26, 2022 8:43 pm In 2018 en dan 5 jaar op 3 ton en dan ongeveer 5k waard. Dat lukt wel toch? Over 4 maand is het 5 jaar (in boekjaren), staat die auto op nagenoeg 3 ton en vang je echt nog wel 5k. September volgend jaar staat die auto net over de 3 ton en van je echt nog wel 4 of 4,5. Dus die "fors meer afschrijven" volg ik niet. En ook niet als het een rooitje meer afschrijving is, dat is 200 pieterballen per jaar. Dat is een halve tank diesel, twee nachten bij Bernhard in bed of 4 gram cocaine...
Als ik het goed lees geeft Walter aan dat hij 9k afschrijving over 150k km heeft begroot (€ 0,06 per kilometer). Stel we kijken worst-case en schrijven af tot nihil , dan is dat € 0,033 per kilometer meer. Als je circa 14 kilometer op een litertje diesel aflegt dan is dat € 0,143 per kilometer bij € 2,- liter (circa €0,121 per kilometer bij € 1,7 per liter). Aangenomen dat je die laatste niet volledig afschrijft - is het een non-discussie, vooral als je 100k extra rijdt; dan is de afschrijving ineens € 0,056 per kilometer -> conclusie doorrijden loont.

Waar je wel gelijk in hebt is dat de kilometer vergoeding belachelijk laag is; volgens mijn wordt die tijdelijk opgehoogd, maar daar wordt je niet beter van. Toevallig hadden wij het daar in ons MT vandaag ook over. Dat is geen gemakkelijke discussie vooral omdat we voor zakelijke kilometers € 0,30 per kilometer mogen declareren en voor woon/werk € 0,19 (met een maximum van 40km enkele reis). In beide gevallen loont het niet om een prive auto voor werkgerelateerd verkeer aan te houden dus ik denk dat je de juiste keuze maakt door twee dagen per week thuis te gaan werken Walter.

En verder doen wij precies hetzelfde, zo min mogelijk de auto voor lokaal verkeer en zoveel mogelijk per fiets of benenwagen, maar daar worden we op onze leeftijd ook niet slechter van toch ?
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Zal allemaal best kloppen, maar Koos, ik ben geen bedrijf. Ik reken niet in boekjaren. In oktober 2022 heb ik de auto 4 jaar, in oktober 2023 pas 5 jaar. Beetje rare redenering. En links- of rechtsom, €1.000 in een jaar meer afschrijving dan begroot, is in de portemonnee €83 per maand minder.

Maar onder aan de streep doet dit er niet zoveel toe. Het alternatief is niet beter, dus de e91 blijft. En ik kan dan alleen maar hopen dat de grote onderhoudstegenvallers die ik ermee gehad heb, nu even wegblijven.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Nou, in de autohandel werken ze weldegelijk met boekjaren. En dat heeft gevolgen voor jou als eigenaar en particulier. In januari wordt elke auto een jaar ouder. Of die nu van januari of december of wat er maar tussen zit, is. Maar, dat boeit niks, want jij blijft nog even rijden!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

De dikke diesel moest een verse APK en wat service (klein onderhoud). Op zich prima ervaring bij Lex in 't Goy, maar nou niet echt in de richting. Auto halen en brengen is zeker 3 kwartier druk en 40km retour. Dus op zoek naar een ander adres, liefst ergens tussen woon (Woerden) en werk (A'dam). Kwam op Interwebs bij Van den Hengel in Amsterdam, volgens mij ooit in een ver verleden BMW Concessionair geweest. Nu gespecialiseerd in BMW. Ff een keer kort bezoekje gebracht; indruk was goed genoeg om afspraak te maken. 25 april mocht ik 'm brengen (APK vervaldatum 30 april, deels zelf te lang mee gewacht, maar de Hengeltjes waren overtuigd dat dat goed kwam).

's Ochtend auto daar neergezet, metro naar de halletjes van de RAI. Dik halverwege middag telefoon: auto afgekeurd. Achterbanden versleten en draagarm achter klaar. Hij had al een rondje gezocht naar vervangende achterbanden (breedset 255, runflat) maar dat was 'm nog niet gelukt. Moest de week erna naar China, dus afgesproken de auto maandag 1 mei daar weer te parkeren. Zou zondag 7 mei terugkomen. Maar vrijdag 5 mei contact: banden nog niet kunnen vinden, zou maandag 8 mei worden. Oké, dat moet dan maar, maar dan kan ik 'm pas donderdag 11 mei ophalen want van maandag t/m woensdag in Berlijn. Collega bood aan de auto op te halen en bij de RAI neer te zetten, dus ik kon woensdagavond vanaf daar m'n auto weer mee naar huis nemen. Parkeergarage RAI, ik stap in, start de auto: plong, plong.... "onderhoud nodig" "periodieke autokeuring verlopen"... Huh, hoe dan? Ff snel check website RDW: "APK vervaldatum 30 april 2023 .... :wtf Onderhoudsboekje wat ik klaar had gelegd op de passagiersstoel ook niet bijgewerkt, trouwens.

Volgende ochtend maar weer terug. Map met boekjes in m'n hand. Rogier (baasje werkplaats bij Van den Hengel): "Oh ja, boekje moest gestempeld". Ik: "Ja, dat ook. Maar ik had liever gehad dat de auto ook afgemeld was na de APK. Ga er gemakshalve van uit dat 'ie wel gekeurd is?" "Euh, euh, hoe bedoel je?", is z'n antwoord. "Nou, precies zoals ik het zeg. Hij is op z'n minst niet afgemeld.". Hij checkt: ja, klopt niet afgemeld. Loopt kantoor uit, trekt monteur aan z'n veter. Komt terug met veel excuses, was haastklus, gedoe met die banden, extern uit laten lijnen en roetmeting gedaan en toen vergeten af te melden, af te stempelen en iDrive te resetten. Monteur terug naar keuringsstation, ik daar bijna 3 kwartier gewacht. Auto terug in ontvangst met afgestempeld boekje. Resetten iDrive heb ik maar zelf gedaan...

Allemaal niet zo'n probleem, maar wat me niet helemaal lekker zit is het gemak waarmee dit toch allemaal niet vlekkeloos verloopt. Per slot ben ik een nieuwe klant en krijg wel een factuur van €1.380... Qua betaling waren ze wel heel relaxed, dat mocht ik thuis gewoon overmaken. Zijn ook echt wel vriendelijk, maar toch....

Anyway; de Dikke Diesel Dreier uit Beieren heeft verse APK tot begin mei 2024 en moet er weer ff tegen kunnen.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Fri May 12, 2023 6:33 pm, edited 1 time in total.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Nouwja zeg wat en gedoe weer, en apk tot 2025 ??

Fijn dat je weer APK op je daily hebt.

Dikke diesel vreet ook banden natuurlijk :D
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Fri May 12, 2023 4:07 pm Nouwja zeg wat en gedoe weer, en apk tot 2025 ??

Fijn dat je weer APK op je daily hebt.

Dikke diesel vreet ook banden natuurlijk :D
Waar zie jij 2025? :mrgreen:

Banden hebben het bijna 50.000 km gedaan, inderdaad met best wat pony’s erop en zo af en toe ook 1.350kg caravan er achter. Mag je niks van zeggen. Wel dat ze ruim over de €200/stuk in de BTW gaan, dat heb ik er in ‘21 niet voor betaald… :shock

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

En opeens is Lex dan niet heel ver weg, en wel fijn..
Nu ik in Nijkerk woon heb ik ook zeker de gedachte om een ander te zoeken, maar ik vind het bar lastig om iemand te vinden die ik kan vertrouwen, goed werk levert, gewoon factureert op rekening en waar men ook mee denkt. Kortom, zonder aandelen, ik blijf nog even in tGoy
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Manitoba wrote: Fri May 12, 2023 6:33 pm
BertjeConti wrote: Fri May 12, 2023 4:07 pm Nouwja zeg wat en gedoe weer, en apk tot 2025 ??

Fijn dat je weer APK op je daily hebt.

Dikke diesel vreet ook banden natuurlijk :D
Waar zie jij 2025? :mrgreen:

Banden hebben het bijna 50.000 km gedaan, inderdaad met best wat pony’s erop en zo af en toe ook 1.350kg caravan er achter. Mag je niks van zeggen. Wel dat ze ruim over de €200/stuk in de BTW gaan, dat heb ik er in ‘21 niet voor betaald… :shock

Greetz,
Walter.
Grapjas.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply