E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Vandaag retourtje Barneveld. Vanochtend kon ik prima meekomen in het verkeer, zo vast als het stond. En vanmiddag lekker binnendoor wezen toeren. Toch wel fijn als het gewoon start en loopt. Nu maar verder met poetsen. Mooie resultaten zijn op komst.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2845
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Nou.. Dat was te vroeg gejuigd. Het is gewoon weer terug.
Er drijven ergens in de buurt wat 500uF condensatoren rond om de hypothese uit te sluiten dat er submilliseconde dips zijn die dit veroorzaken. De dynamo en startmotor gaan sowieso wel naar de revisie, maar ik wil ook wel graag even begrijpen waar het nou vandaan komt.
Het is niet de gelijkrichter. Maar ik krijg ook niet veel meer dan 13.5V op de accu. En dit pas na een keer een fikse dot gas te geven. De spanning blijft na starten onder de 12V hangen, tot die dot gas, dan gaat die naar de 13.5V.
We zoeken rustig verder. In Eindhoven is het in de parkeergarage makkelijk. Dan duw ik hem gewoon van de helling af. Maar thuis onderin. Dat is toch lastig.
Er drijven ergens in de buurt wat 500uF condensatoren rond om de hypothese uit te sluiten dat er submilliseconde dips zijn die dit veroorzaken. De dynamo en startmotor gaan sowieso wel naar de revisie, maar ik wil ook wel graag even begrijpen waar het nou vandaan komt.
Het is niet de gelijkrichter. Maar ik krijg ook niet veel meer dan 13.5V op de accu. En dit pas na een keer een fikse dot gas te geven. De spanning blijft na starten onder de 12V hangen, tot die dot gas, dan gaat die naar de 13.5V.
We zoeken rustig verder. In Eindhoven is het in de parkeergarage makkelijk. Dan duw ik hem gewoon van de helling af. Maar thuis onderin. Dat is toch lastig.
Re: E21 318i (ITB)
Dat zou je denken he. Maar ik had de spulletjes wel eerder besteld dan jij begon te posten. Niet eerder dan de Scotch-Brite sessie trouwens. Maar geloof zelfs dat we nu hetzelfde spul gebruiken.
Re: E21 318i (ITB)
Het is nog even afwachten of ik het nu wel gevonden heb, maar ik heb weer iets gevonden wat niet klopte.
Op de krukas zit een getande schijf met een missende tand. Vlakbij deze schijf zit een sensor die de tanden telt. Ik kon er geen voelermaat van 0.1mm tussen krijgen, dus ik denk dat daardoor het signaal gestoord werd. Het klikken van het relais interpreteerde ik als zijnde het uitgaan van het relais. Maar nu denk ik dat het om het inschakelen ging. Met elke rotatie komt dus die missende tand voorbij en ik denk dat toen het relais eventjes ingeschakeld werd.
Ik heb nu een spleet van 0.4mm. Ik zal het na verloop van tijd weer eens controleren en er bij zetten op de lijst.
Het houdt je wel van de straat zo...
Op de krukas zit een getande schijf met een missende tand. Vlakbij deze schijf zit een sensor die de tanden telt. Ik kon er geen voelermaat van 0.1mm tussen krijgen, dus ik denk dat daardoor het signaal gestoord werd. Het klikken van het relais interpreteerde ik als zijnde het uitgaan van het relais. Maar nu denk ik dat het om het inschakelen ging. Met elke rotatie komt dus die missende tand voorbij en ik denk dat toen het relais eventjes ingeschakeld werd.
Ik heb nu een spleet van 0.4mm. Ik zal het na verloop van tijd weer eens controleren en er bij zetten op de lijst.
Het houdt je wel van de straat zo...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2845
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Tunerstudio heeft hele mooie tools aan boord waarmee het signaal van het triggerwiel geanalyseerd kan worden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Dat klopt en die heb ik ook gebruikt. Maar kom er maar eens op om die tools te gaan gebruiken...