Bij het demonteren van één van mijn aandrijfassen, zijn er een paar inbusbouten afgebroken.
Na wat speurwerk op het internet merkte ik op dat de inbusbouten dat mijn E21 gebruikt, niet meer leverbaar zijn.
Het gaat hier om de M10x55 inbusbouten. Weet er iemand waar ik deze kan kopen?
Ik heb ze na gemeten en ze zijn 55 mm lang. Had ook Walloth een mailtje gestuurd en zij vertelde mij dat ze ze niet meer konden leveren.
Ik vraag me ook af, als die sterkte 12.9 hebben, welk type beschermlaag deze hebben. Want verzinken van een 12.9 bout is zeer moeilijk. Op de foto op Walloth hebben ze een koperen kleur.
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met verzinken van 12.9 materiaal. Wel eens met wat spul waar net een andere legering in zit, maar dan hebben we het eerder over de passievering, dan het verzinken zelf.
Als gevolg van het ontstaan van waterstofgas kan waterstofbrosheid optreden. Hierdoor kan er breuk of scheurvorming optreden. Het risico neemt toe naarmate de sterkteklasse hoger wordt. Zeker bij staalkwaliteiten hoger dan 8.8 kan de in het staal opgenomen waterstof een aanzienlijk verlies aan ductiliteit veroorzaken, de zogenaamde waterstofbrosheid. Het uitsluiten van waterstofbrosheid is niet mogelijk. Stokvis Trading BV aanvaardt op dit gebied geen enkele aansprakelijkheid."
Maar buiten dit, waar zou ik die bouten kunnen kopen? Ik kan niet direct een winkel vinden die ze levert. M10x55 12.9 verzinkt inbusbouten.
Bij een willekeure leverancier van bouten en moeren. Waar ik werk doen we bijvoorbeeld zaken met Jeveka, die kan ze leveren met allerhande afwerkingen. Het enige is dat we ze per 100 of 200 moeten bestellen. Dus dat is voor een particulier minder interessant, of in veel gevallen niet mogelijk.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot 1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun 1988 BMW E34 535iA in Lachssilber 2008 BMW E91 320dA in Monacoblau 2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz