1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Het is nu alleen nog maar een kort moment en de schuif is schoon en lekker los, dus vooralsnog verdenk ik die niet, maar als ik met de DISA o-ring niks bereik kan ik 'm altijd nog even loshalen en aanvullend elektrisch testen.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

De verse DISA o-ring was de oplossing, lekker! En weer door, want vanaf dag één stond het VANOS van de E46 al op de planning. Na eerst al de M52 te hebben aangepakt was dus nu de M54 aan de beurt. Ik verwachtte meer complexiteit vanwege dubbel VANOS ipv enkel maar het tegendeel was het geval, daarmee leuk om te zien hoe dat zich in een jaar of 8 à 10 ontwikkeld heeft en eenvoudiger van opzet en dus ook eenvoudiger te servicen is.

De M52 moet je nog op tijd zetten, blokkeergereedschapjes erop, nokkenastandwiel opspannen en dan voorzichtig in stapjes het VANOS eraf halen. Met de M54 is het heel rechttoe rechtaan, kleppendeksel eraf en je kunt zo de VANOS unit van de nokkenassen af trekken. Ook deze was compleet lam (zal nog wel even een paar filmpjes delen) dus er is weer een hele bos verse Viton en Teflon ringen op gegaan. Verder was het onder het kleppendeksel gelukkig fris. De klepdekselpakking kwam er redelijk flexibel, in één stuk en zonder sporen van lekkage af, duidelijk al eens vervangen. De M54's die ik tot nu toe onder handen heb gehad hadden allemaal pakkingen die zo ongeveer van steen waren en er in duizend stukjes vanaf kwamen.

Vanavond kleppendeksel weer terug, alle verwijderde zooi er omheen weer terug schroeven en dan kunnen we weer een klussie afvinken. Foto en filmpjes volgen nog!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Mooi man, weer een probleem opgelost en een klus van het lijstje.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker, Jeroen!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks! Bij deze ff een plaatje na verwijderen kleppendeksel, behoorlijk netjes, je ziet alleen dat de Vanos unit blijkbaar een beetje in een uithoek cq uit de flow zit.

Image

Vanos unit op de werkbank



Vanos unit gedemonteerd

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Gewoon eens even een optelsommetje gemaakt van de werkzaamheden die ik het afgelopen half jaar heb verricht aan de E46. Gedaan:

Koelsysteem: nieuwe radiateur en expansievat (Mahle), thermostaat, waterpomp
Inlaat: PCV klep, slangen, vacuumslangen, div pakkingen
Vanos: revisie + klepdekselpakking vervangen
Dynamo vervangen (Hella), multiriemen, spanrollen
6 nieuwe bobines (OEM Delphi)
Revisie remklauwen V met nieuwe Até schijven en Ferodo blokken

Extreem? Ach, gewoon gelijk maar alle usual suspects onder handen genomen, dan moet je prima op 't oude lor kunnen vertrouwen (en hij is inmiddels ook alweer 2x naar D geweest). In mijn ogen een min of meer standaard pakket met zaken dat je als preventief dan wel inhaalslag onderhoud toch wel wilt doen. Kostenplaatje zover: nog geen 1.200 euro, niks over te zeuren.

Klaar? Nooit toch, met een oude auto? Maar de banden zijn redelijk vers, onderstel voelt ok aan, remmen achterkant kijk ik nog wel een keer na, niks wat ik nu zo nodig al moet gaan inplannen, tis wel even prima zo denk ik.

Enige wat nog moet gebeuren is het vervangen van een jankend druklager van de koppeling. Die is of oud of van een B merk. Rest van de koppeling voelt goed dus ik ga zeker niet tevoren het hele pakketje bestellen, zit je ook gelijk aan een tweemassa vliegwiel enzo. Als ik niks geks zie vervang ik gewoon dat lager voor een paar tientjes en verder ff niks. Het is tenslotte ook een daily en niet eoa bijzonder museumstuk. Hobbelen met dat ding!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker man. Prima ding verder om wat lol van te beleven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Da's inderdaad prima te overzien. Kan ook uit eigen ervaring zeggen dat het een mooie (en fijn rijdende!) auto is!

Lekker karren.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Jeroen wrote: Wed May 18, 2022 11:26 pmHouden die gedachten over ander blik ooit op? Ik denk het niet.
Om mijzelf maar eens te quoten! Eigenlijk denk en hoop ik dat het als autogek altijd blijft borrelen, op zoek naar variatie!

Gedachten: eigenlijk constateer ik meer en meer dat ik niet blij word van grotere en zwaardere auto's. De kilo's van een E39 of een E60 bijvoorbeeld. Een E31 8-serie vind ik een pracht van een auto, maar van 1.800+ kilo's ga ik gewoon nooit blij worden. En recentere varianten worden ook alleen maar zwaarder. Logischerwijs voel ik dat ook bij mijn E63 eigenlijk. Ondanks dat het apparaat prima stuurt en lekker vooruit gaat, mis ik op dezelfde manier ook daar een stuk beleving.

Ondanks mijn enorme leeftijd krijg ik het gevoel dat ik nóg niet oud genoeg ben voor een auto als deze, dus misschien moet ik wel overwegen om afscheid te nemen. Buitenom en qua interieur vind ik het pakketje prachtig uitgevoerd, alles wat mooi en belangrijk is staat op de optielijst, een leuke historie... zoiets vind je niet gauw nog een keer als je er wel aan toe bent, maar dat mag geen reden zijn om de auto maar aan te houden, voor wie weet...

Een iets compacter pakketje dan wellicht, iets meer agiliteit al hoeft het van mij ook niet per sé hardcore M. Er is al veel over gedacht en al veel proefgereden, dus er ontstaat al wel iets van een soort shortlist:

3-serie E46
Hebben we al als daily, maar blijf ik een erg prettig apparaat vinden. Als het zoiets wordt maar dan evt een trapje hoger, dan kan de daily er wellicht ook wel uit. Maar toch een mooie stap moderner dan E36, en die hebben we tenslotte ook al.
Model: ik denk Alpina B3 of B3 S, en dan vind ik sedan en coupé beiden erg fraai. Deze modellen spreken mij meer aan dan mijn meest recente ervaringen met de M3, ook qua bruikbaarheid als je niet tot het gaatje hoeft of kunt. Old school atmosferisch, maar wel zelfde blokje als in de Z4, da's misschien wel een minpunt, daarom op plaats 2 denk ik.

Image

3-serie E90
Eigenlijk identiek aan E46: liefst B3 of B3 S, waarbij ik in dit geval de sedan fraaier vind dan de E92 coupé. En in eerste instantie denk ik liever een B3 dan M3 ivm het hoogtoerige karakter waar je in NL zo weinig mee uit de voeten kunt. De E46 heeft meer karakter, maar de E90 versies zetten wel flink grotere stappen met 360-420pk. Alternatief kan natuurlijk een 'gewone' 335i zijn, maar dan kies ik denk ik liever voor een E46 B3. Twijfelpunt: of dit toch niet te modern wordt. Voordeel: kun je met redelijk fatsoen gebruiken en ergens parkeren, relatief anoniem. Mooi vervoer voor wat tripjes die ik ook nog es wil maken, bijv richting Schotland of Noorwegen.

Image

2-serie F22
Model: liefst M240i, alternatief M235i. Dat liever dan hardcore M2. Keuze met het hart, als belegging is een M2 een stuk interessanter denk ik.
Evengoed is de bouwkwaliteit niet top en lichtvoetig zijn ze ook niet, ondanks dat ze mooi vierkant zijn scheelt het gewicht nauwelijks met een E90 of F30. Daarom onderaan de lijst, al is een Estoril II model echt een pláát om te zien.

Image

F30 (of F32 coupé)
335/340 of 435/440, daarvan ben ik echt bang dat het te modern wordt, waarmee ik ook bang ben niet veel wijzer te worden qua beleving, en ik hoor nogal wat klachten over de rij-eigenschappen. Dat weet Alpina prima op te lossen, maar die versies worden mij te begrotelijk.

Ouder?
Tsja, waar word je dan echt blij van? Dan wil je qua motorvermogen toch een stapje verder dan bijv E12 of E28 535i, en dan zit je al heel snel aan een flink prijzige M5 of Alpina. Om die reden valt imo een E30 ook af, en daar hebben we er al een bosje van gehad ook!

Vooralsnog een heleboel gedachten, ben ook wel benieuwd naar jullie visie!
Regards/groeten, Jeroen
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Bram_Baur »

Die afwegingen, altijd leuk om te maken én te lezen. Ik ben benieuwd.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Wel lekker als je zo vrijelijk over nieuw of ander blik kunt fantaseren. Oftewel kiespijn lijden...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

In dit hele rijtje zet ik de e90 op 1. Liefst de lci. Bouwkwaliteit is best goed. Roestbestendiger dan een e46, alleen die softtouchrommel op het interieur is drama. Maar een e90 kan best hard om de hoek. Er is veel gezeur geweest toen ze in 2005 vers uit plastic kwamen, over een te hard onderstel. Maar ik vind het heerlijk.

Persoonlijk vind ik dat er qua auto wel stappen zijn gezet, van een e46 naar een e9x. En wat je zegt, de vermogens zijn ook wat forser.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Als het een vervanger zou worden van de daily dan zou ik ook voor een e90 b3s gaan .. weet niet hoeveel km's je privé rijd maar als dat beperkt is kan het wel .. leuk vermogen als het moet maar ook een goeie reisgezel voor lange afstanden. Exclusiever ook dan het bmw M spul

E46 model heb ik niet zoveel mee .. buiten de m3 die ik kwa looks wel kan apprecieren

2 serie en F30 zeggen mij persoonlijk maar weinig .. te modern en het speciale mis ik wat

De mening dat je van zware auto's niet blij wordt deel ik volledig

Leuk om te zien dat ieder een wagenparkje uitbouwd naar eigen wensen met verschillen kwa focus maar altijd met dezelfde basis .. liefde voor de auto .. en neen dan bedoel ik geen EV rommel :innocent
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

Het is ook maar wat je wens is mbt rijden en budget uiteraard. Ook hier zijn er altijd wensen maar voor de daily waar 40000 km per jaar wordt gereden moet ik ook realistisch zijn dan. Een Alpina is gewoon zonde om dan aan te schaffen en de F31 voldoet dan gewoon. Ik kan bijvoorbeeld wel genieten van een wat zwaardere auto en het wat wekere onderstel wat er vaak bijzit. Tevens wil ik gewoon niet de centjes wil en kan uitgeven aan een groot wagenpark waarbij ik de helft toch niet veelvuldig ga gebruiken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Tussen al mijn kronkels worden jullie inputs worden zeer gewaardeerd!

@Koos: ik denk dat E90 LCI bij mij gevoelsmatig ook op 1 staat, net als Gerrit aangeeft is F22 en F30 ook wel erg nieuw en met name over de F30 zijn vanuit rijders-kringen best wat kritische noten. Deels op te lossen, maar in de basis daarmee wel minder rijdersauto. Idealiter: E90 sedan, LCI, zonder x-drive, mèt schuifdak. Heel misschien wel een dikke 'gewone' 335i, maar die beginnen ook al rap schaars te worden.

@Gerrit: ondanks dat ze al minder beleving geven dan een E36, vind ik de E46 nog immer een erg fraai en tijdloos model dat erg goed stuurt, daarom was ik ook blij om een mooie Coupé te kunnen kopen. Maar goed, motorvermogens zijn zeker bij Alpina verhoudingsgewijs beperkt dus mogelijk raak je daarop uitgekeken.
Gelukkig maak ik nauwelijks woon-werk kilometers en zijn mijn kilometers over veel auto's verspreid, dus heel veel kilometers ga ik toch niet op enige auto zetten denk ik. Hoewel, de Z4 heeft toch 10k gereden in iets meer dan een jaar haha.

@Peter: klopt, als kilometervreter moet je andere keuzes maken. Moet wel zeggen, als ik een E90 zou kopen dan gaan ws wel èn E63 èn E46 eruit. Met twee liefhebbers cabrio's naast een dikke sedan is het al meer dan goed.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply