Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Fri Nov 11, 2022 7:12 pm Maar we hebben het over 1 rubbertje, toch? Of hebben beide klauwen dit?
Dit is alleen linksvoor. Dit is mijn inziens niet de reden waardoor ik soms een wegzakkend pedaal had.

Nu alles gedemonteerd liggen, klauwen en HRC. Veel vervuiling aanwezig maar binnenzijde HRC ziet er goed uit en ook de 4 zuigers van de klauwen zijn netjes. We gaan nu eerst alles voorzien van nieuwe onderdelen. Wellicht is de reden dat ik vanwege een ander inlaatspruitstuk een veranderend vacuüm heb op de bekrachtiger???

De twee achterste remcylinders gaan we ook aanpakken uiteraard. Alles weer even vers maken.

Image

Image


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Lekker, Peter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Goed bezig! Ik vraag mij ook met grote regelmaat af hoe het kan dat rubbers uit 1980 decennia lang meegaan, en als je ze vervangt zijn ze met een paar jaar "op". Idem met de stabilinkjes van de 323ti, origineel van de dealer en na 3 jaar af. Zal wel Febi zijn haha. Maar serieus, wellicht is de samenstelling van het rubber flink veranderd, destijds oerdegelijk natuurrubber, en tegenwoordig synthetische Chinese rommel?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Lekker winter klusje, alhoewel het nog niet echt wintert op dit moment, tip:

Gebruik een inspectie spiegel bij het schoonmaken en ontroesten van de groef voor het afdichtrubber in de remklauwhelften, juist in de hoek die je niet kunt zien ontstaat de eerste roest:

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Vandaag aan het volgende werkje begonnen. Het zweten/lekken van de pluggen welke in de weber carburateurs zitten.

Het gaat vooral om de twee grote aan de onderzijde. Ik heb bij een carburateur deze eruit geboord en nu is het op zoek gaan naar wat er in moet.
Ik heb wel een filmpje gevonden van iemand die het bij een carburateur doet maar het bedrijf waar hij zijn lood kogeltjes vandaan haalt levert niets meer (In Amerika). Ik kan me niet voorstellen dat dit in Europa niet te koop is.

We praten echt over een stukje massief materiaal wat in totaal een 6,5 mm lang is. Binnen diameter is ongeveer 6,45 mm en een kraagje aan de buitenzijde welke dan op 7,2 mm uitkomt. Het is zacht materiaal.

Ik heb al een berichtje gestuurd naar BCCP omdat hun zelf ook restauraties doen aan carburateurs dus ze moeten dit ook meegemaakt hebben.

De lekkage:
Image

Uitgeboord:
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Als het mijn carburateurs waren, dan zou ik er een nauw passende messing plug met jb-weld in lijmen. Niet zoals het hoort natuurlijk, maar het werkt wel.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

BertjeConti wrote: Thu Jan 26, 2023 5:31 pm Als het mijn carburateurs waren, dan zou ik er een nauw passende messing plug met jb-weld in lijmen. Niet zoals het hoort natuurlijk, maar het werkt wel.
Jij doelt dan op zo'n soort vriesplug?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wilmo »

Je kunt dan eventueel nog een beetje draad erin tappen zodat wat erin komt, nog net weer wat meer vlees heeft. Maar ik zou inderdaad ook ook de JB-Weld-kant op gaan.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Thu Jan 26, 2023 6:41 pm Je kunt dan eventueel nog een beetje draad erin tappen zodat wat erin komt, nog net weer wat meer vlees heeft. Maar ik zou inderdaad ook ook de JB-Weld-kant op gaan.
Goed plan, klein stukje schroefdraad tappen, en dan zo'n inbus setschroefje met jb-weld of een ander 2 component epoxy erin.
Als het ooit weer open moet krijg je de setschroef wel los gebroken of uitgeboord.

Dat men in productie voor een loden prop kiest is duidelijk, het lood is nog zachter dan het aluminium huis en dus gemakkelijk te verwijderen voor een revisie.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Dus eindelijk wat te horen gekregen van BCCP. Tot 2,5 mm wordt lood nog geleverd en daarboven kom je uit op aluminium. Advies was in ieder geval om bij aluminium goed op te letten dat de passing al redelijk overeen komt omdat je anders het huis van de carburateur kan laten scheuren bij het plaatsen van de pluggen. Helaas was er in die maat niets leverbaar. Met de vraag hoe hun zo'n probleem oplossen kreeg ik geen antwoord.

Ik heb echt serieus de drang nog steeds om dit zo origineel mogelijk op te lossen maar het wordt wel moeilijk zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Kun je dan niet een malletje maken en wat lood smelten en gieten?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Ja, dat zou ik ook suggereren. Voldoende van die 2,5mm dingen kopen en omsmelten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wilmo »

Voor vislijn gebruik je ook loden kogels..? Die zijn er in allerlei soorten en maten.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Die voor vislijn zijn half open. Dat gaat niet lukken om ze voldoende dicht te krijgen dat ze afsluiten.

Lood smelten heb ik ook al aan gedacht. We gaan gewoon verder zoeken, dit moet te vinden zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Dus als je origineel wilt dan moet je ook voor origineel gaan.

Ik heb via een adres loodstaafjes kunnen kopen van 8mm doorsnede.
Image

Deze voorzien van een ronde tip zodat je de loodstaaf goed kaan plaatsen op het gat. De randen van het gat voorzien van een minimale hoeveelheid loctite en deze met een 10 mm drijver in het gat getikt.

De achterzijde van het gat komt uit in de vlotterkamer dus mooi gevuld. Nu 24 uur wachten op de loctite en dan de vlotterkamer vol zetten met benzine. Hopelijk is het dan gelukt.

Image

Image

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply