Nokkenas vervangen
Re: Nokkenas vervangen
Ik zat er vandaag nog eens over te denken... Maar deze slijtage van weinig oliewissels en korte ritjes? Het is me te gortig. Ik zou verwachten dat je dit nog niet met 110k op een lading olie voor elkaar krijgt. De olie heeft mijns inziens geen smeereigenschappen gehad en daar zou ik nog wel even induiken waarom dat zo geweest is. Verkeerde olie? Maar waar ik aan zit te denken... Heeft er geen lading benzine in de olie gezeten?
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Daar heb ik echt geen idee van Wilmo. Ik weet wel dat toen ik de auto gekocht had direct een afspraak heb gemaakt om olie,waterpomp,filters en riemen te vervangen omdat daar geen onderhoudsdatum of kilometerstand van bekend was. Ik heb er wel nieuwe koelvloeistof bij gehad die bij deze auto hoort (niet te agressief dacht ik) en reserve olie die ook in deze auto hoort. Is hele andere koelvloeistof en olie die ik in mijn veel modernere VW polo GTI moet gooien. Heb van de monteur niets van de oude olie gehoord dat die stonk naar benzine of iets dergelijks.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28532
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Nokkenas vervangen
Da's idd ook een mogelijkheid. En de kans dat een M20 motor een keer een lekke kopakking of gescheurde kop heeft gehad in z'n leven, die is wel heul groot.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2870
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
KVS koelvloeistof.
Dan heb je waarschijnlijk een gescheurde kop gehad, dan loopt de koelvloeistof letterlijk door de scheur in je motor en dus in je olie.
Meestal wordt dan de kop inclusief alle onderdelen in de kop gewisseld. Het zou wel heel cru zijn om bij een gescheurde kop, alleen de kop te vervangen en dan de nokkkenas en volgers overzetten.
Ik gok in jouw geval toch op een verstopte oliespray buis.
Dan heb je waarschijnlijk een gescheurde kop gehad, dan loopt de koelvloeistof letterlijk door de scheur in je motor en dus in je olie.
Meestal wordt dan de kop inclusief alle onderdelen in de kop gewisseld. Het zou wel heel cru zijn om bij een gescheurde kop, alleen de kop te vervangen en dan de nokkkenas en volgers overzetten.
Ik gok in jouw geval toch op een verstopte oliespray buis.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18103
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Of slechte koppakking, Rob. Maar inderdaad, koelvloeistof bedoel ik. Was even te kort door de bocht met een snelle reactie.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Kijk, dat is praat waar ik wat van snap. Misschien voor mijn overname gebeurt. Er is aan de kop of het onderblok echt niets te zien wat lijkt op een scheur(tje). Ik vermoed eerder het oliepijpje aangezien er in de kop ook veel dikke vette olievlekken zaten die bijna teer achtig aandeden.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Zo,dat heeft even geduurt maar had van alles aan de hand. Toch weer tijd gemaakt om verder te gaan. Niet heel veel spannends te melden,heb zover het mogelijk was motorblok gereinigd en toonbaar gemaakt. Mijn schoonzoon heeft de kleppen netjes ingeschuurd met pasta.
Hier een foto van voor het schuren(of is het polijsten??)

Hier een foto van na de behandeling.

En de laatste foto met de kleppen in de kop geplaatst zodat de goede klep in de goede geleider zit.

Hoop binnen 2 weken de kop weer te kunnen gaan opbouwen,zit nu nog op de laatste spullen uit duitsland te wachten.
1 van de inlaatkleppen had een beschadigde steel (op de kop waar de tuimelaar de klep indrukt) dus daar gaan we geen risico mee nemen en hebben we nieuw besteld.
Hier een foto van voor het schuren(of is het polijsten??)

Hier een foto van na de behandeling.

En de laatste foto met de kleppen in de kop geplaatst zodat de goede klep in de goede geleider zit.

Hoop binnen 2 weken de kop weer te kunnen gaan opbouwen,zit nu nog op de laatste spullen uit duitsland te wachten.
1 van de inlaatkleppen had een beschadigde steel (op de kop waar de tuimelaar de klep indrukt) dus daar gaan we geen risico mee nemen en hebben we nieuw besteld.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2870
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Ziet er weer erg netjes uit Frans, hebben jullie van dat schuimachtige spul uit een spuitbus gebruikt voor oplossen van de koolaanslag?
Beschadigde kop op de steel van een klep kan veroorzaakt zijn door een excenter die verkeerd om in de tuimelaar zat, let hier goed op bij het samenbouwen.
Beschadigde kop op de steel van een klep kan veroorzaakt zijn door een excenter die verkeerd om in de tuimelaar zat, let hier goed op bij het samenbouwen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Oke, dank je Bert. Ik zal het doorgeven dat ze er ook verkeerd in kunnen. Mijn schoonzoon werkt met en aan WPK's . Dat zijn enorm grote motoren ( ik dacht V20 cilinders) en in hun werkplaats waar we alles aanpakken hebben ze een industrieele Wasmachine. Daar is de kop 2 x in geweest en die heeft alle koolaanslag verwijderd. Zit ook een chemisch goedje in. Daarna met ronde soort staalborstel de poorten nabehandeld voor de restjes die achter bleven. Zal eens kijken of ik dat ook op foto kan zetten.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18103
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Mooie stappen inderdaad! Wat Rob (Bertje) bedoelt is dat die excenters er ook andersom in kunnen. En dan zit ie scheef op de kop van de klepsteel. Daatdoor vlakt die schuin af en beschadigt de klepsteel onherstelbaar. Je moet dat wel snel merken, want stellen wil bijna niet, dan.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28532
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Nokkenas vervangen
Ziet er iig weer helemaal fris uit zo, mooie voortgang!
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Krijg net de update met foto's. Kleppen zijn ingepolijst en de kop met speciale rei nagekeken of hij gevlakt moet worden. Nu wachten op spullen uit duitsland voor we verder kunnen.



Hoop dat de spullen snel binnen zijn. Wil eigenlijk dat hij half volgende maand weer lekker naar buiten kan op eigen kracht.



Hoop dat de spullen snel binnen zijn. Wil eigenlijk dat hij half volgende maand weer lekker naar buiten kan op eigen kracht.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 45
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Vandaag weer lekker bezig geweest, het in elkaar zetten van de kop.

Daarna het klepsealtje erop.

Klep er doorheen gedrukt met wat lube.

Dan de veren en die halve maantjes weer terug plaatsen en de nokkenas met nieuwe seals erin.


Maandag weer verder om de tuimelaars erin te zetten.

Daarna het klepsealtje erop.

Klep er doorheen gedrukt met wat lube.

Dan de veren en die halve maantjes weer terug plaatsen en de nokkenas met nieuwe seals erin.


Maandag weer verder om de tuimelaars erin te zetten.