E36 voor de bazin... nu met 2.8

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11599
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Sat Feb 04, 2023 11:50 am Dat zijn de momenten waar ik bij had willen zijn.
Een parende 1 serie met een bedaagde e53. Mwoah.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18103
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Nee, dat niet, maar de tronie van jouw vriendje....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28532
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

:shock: :stupidme :wtf
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11599
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Tue Feb 07, 2023 5:04 pm Nee, dat niet, maar de tronie van jouw vriendje....
:mrgreen: Die was idd 1 om nooit te vergeten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28532
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

We hadden nog een dingetje open staan. Met de blokwissel viel het al op dat de uitlaat van de Compact niet zo best meer was. Met name de einddemper was echt op, de vacuumklep waarmee één van de eindpijpjes wordt bediend was ook al afgekoppeld omdat die lag te rammelen. De afgelopen maanden heb ik uitgekeken naar vervangend spul maar da's niet op mijn pad gekomen.

De uitlaat van de 323ti is ook uitsluitend gebruikt voor de 323ti, aftermarket blijkbaar niet (meer) interessant, hooguit lawaaïge Supersprint of Fox einddempers. BMW heeft de uitlaat nog wel in de lijst staan, laatst bekende prijs 1.369 euro voor alleen de einddemper maar al geruime tijd niet meer leverbaar. Dikke kans dat deze -als deze überhaupt nog beschikbaar komt- weer een honderdje of 5 in prijs omhoog schiet. Helpt allemaal niet, de einddemper was inmiddels goed lek en de APK komt eraan.

Ik had al goede dingen gehoord over -en gezien van- RoyRVS in Breda en het eerste contact verliep leuk, dus daarheen getogen en die heeft een leuk systeem gebouwd. De kat was van 2016, na inwendige inspectie nog erg netjes dus die is hergebruikt, en daarna is alles RVS geworden. Niks te extreem en op advies van Roy met gebruik van een tussendemper om het geluidsniveau beschaafd te houden en de auto niet brommerig te maken. Onze eis was dat de eindpijpjes slechts marginaal groter mochten, rechte pijpjes à la E36 M3 en dan dus van RVS, dan schuur je ze ook makkelijk weer op haha.

Eindresultaat is een auto die in stadsverkeer echt wel wat levendiger klinkt, maar bijv op de snelweg bij 120 niks meer herrie maakt dan de originele uitlaat, mooie combi. Binnenkort maar eens APK en dan is het wel weer even mooi geweest met alle aandacht voor dit autootje, tijd om gewoon te gaan karren!

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11599
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by 323baur »

Dat ziet er goed uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2870
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by BertjeConti »

Ja netjes hoor, ik hou Roy RVS in gedachte voor als de 523i aan de beurt is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18103
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Mooi geworden, Jeroen. Merk je ander gedrag van de motor met andere tegendruk?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28532
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Thanks! Een ander gedrag merken we niet en dat was ook niet de verwachting hoor, ook omdat het voorste gedeelte ongewijzigd is gebleven. Het rijdt iig leuk zo omdat je onderin al een dik pak koppel hebt.

Je kunt nog best leuke vervolgstappen maken, bijv M50 inlaat, spaghettispruitstuk, van daaruit alles dubbel uitgevoegd met sportkats etc, maar da's niet ons plan. Er zit nu 3.500 euro in de totale ombouw en dan is de techniek weer mooi fris, maar het is wel even goed zo.
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Post Reply