Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Tnx, ben er zelf ook wel blij mee dat de e91 nog steeds mijn trouwe reisgenoot is. Vandaag 335km gereden tegen 1:18,8. Niet verkeerd denk ik, voor deze leeftijd en kilometers.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Dan mag toch verder niemand meer de bek vol hebben over “duurzaamheid”… Beter zo dan weer een auto op de bult in Afrika die eigenlijk nog jaren mee kan, in ruil voor een nieuw verkochte MG electric…
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Inmiddels was het tijd voor de APK. Daar dartelde deze 17 jaar oude diesel met 4 ton op de teller zo doorheen. 1 opmerkinkje over een koplamp, waar de lamp niet goed in de inzet zat. Of die is losgerammeld of die heb ik niet goed gemonteerd, maar voor €8,95 was het weer spic en span. Uitstoot roetdeeltjesteller? Onder de 14.000. Je mag er 1 miljoen hebben per cm3 ofwel 1.000ppm en ik hem minder dan 14ppm. Blokje nooit uit elkaar geweest, originele uitlaat, roetfilter bijna 250.000km oud.
Vervolgens was het (bijna) tijd voor onderhoud, dus ik had inmiddels in huis:
- Luchtfilter
- Interieur-/microfilter
- Oliefilter en olie
- Carterontluchting/catchcan
- Turbodruksensor
Om te beginnen met die laatste: ik merkte dat de BMW wat terugging in vermogen. Op constante snelheid tot ongeveer 160km/h geen probleem, maar er miste soepelheid en snelheid. De verdachte is die turbodruksensor, die zicht achterop in het inlaatspruitstuk. Door die vieze EGR loop je het risico dat die sensor vervuilt. Als dat gebeurt meet je dus minder of geen turbodruk en knijpt het motormanagement de dieselinspuiting. En dat is geen goed nieuws voor je vermogen en snelheid.
De sensor zit achterop het inlaatspruitstuk, wat betekent dat je beide kappen van de motor moet halen en ook de plaat tussen de veerpoten. Dat gedaan hebbende, gaf de ruimte om de oude sensor te verwijderen. En ja hoor, vies en verstopt.
Zo ziet de nieuwe eruit. Een Hella, voor de fractie van de OEMprijs.
Ik vermoed dat de oude de originele nog was. Ik heb ‘m in al die jaren niet vervangen en de paar kilometers voordat ik deze auto jonggebruikt kocht, zullen ook geen aanleiding zijn geweest om het ergens in het vorige decennium te doen.
Vervolgens was het (bijna) tijd voor onderhoud, dus ik had inmiddels in huis:
- Luchtfilter
- Interieur-/microfilter
- Oliefilter en olie
- Carterontluchting/catchcan
- Turbodruksensor
Om te beginnen met die laatste: ik merkte dat de BMW wat terugging in vermogen. Op constante snelheid tot ongeveer 160km/h geen probleem, maar er miste soepelheid en snelheid. De verdachte is die turbodruksensor, die zicht achterop in het inlaatspruitstuk. Door die vieze EGR loop je het risico dat die sensor vervuilt. Als dat gebeurt meet je dus minder of geen turbodruk en knijpt het motormanagement de dieselinspuiting. En dat is geen goed nieuws voor je vermogen en snelheid.
De sensor zit achterop het inlaatspruitstuk, wat betekent dat je beide kappen van de motor moet halen en ook de plaat tussen de veerpoten. Dat gedaan hebbende, gaf de ruimte om de oude sensor te verwijderen. En ja hoor, vies en verstopt.
Zo ziet de nieuwe eruit. Een Hella, voor de fractie van de OEMprijs.
Ik vermoed dat de oude de originele nog was. Ik heb ‘m in al die jaren niet vervangen en de paar kilometers voordat ik deze auto jonggebruikt kocht, zullen ook geen aanleiding zijn geweest om het ergens in het vorige decennium te doen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Maar goed, ik zat met de auto een paar duizend kilometer voor een groot onderhoud, zoals gezegd. En nu ik toch alles los had en open, heb ik maar doorgepakt. Als volgende stap heb ik de carterventilatie vervangen. Die zijn echt een zwak punt te noemen bij de M47 en M57 motoren. De afdichtingen gaan eraan en het wordt een grote smeerboel. Het exemplaar dat erop zat was ongeveer 200.000km oud dus het was wel weer eens tijd. Overigens had ik nog niet veel last van lekkage (dacht ik). Maar zie de foto, dat lichtere vlekje is dus gewoon een halve centimeter olie, dat op de inlaat staat. De rest is ook vuil, zoals je ziet.
En dan de binnenkant. Ook een vuile gribus.
Dat allemaal drooggeveegd en met de zuiger weggehaald. Het liefste had ik alles lekker ontvet en gereinigd, maar ja, dat gaat dan allemaal je carterventilatie in. Leek me geen goed plan. Nieuwe rubbers en ventilatie gemonteerd en daarnaast zit het luchtfilter. Sommige carterventilaties die veel te lang blijven zitten beginnen zo te lekken dat het luchtfilter onder de olie komt… Hier niet het geval, maar wel vies.
En dan de binnenkant. Ook een vuile gribus.
Dat allemaal drooggeveegd en met de zuiger weggehaald. Het liefste had ik alles lekker ontvet en gereinigd, maar ja, dat gaat dan allemaal je carterventilatie in. Leek me geen goed plan. Nieuwe rubbers en ventilatie gemonteerd en daarnaast zit het luchtfilter. Sommige carterventilaties die veel te lang blijven zitten beginnen zo te lekken dat het luchtfilter onder de olie komt… Hier niet het geval, maar wel vies.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Toen was alles onder de kap weer klaar, behalve het oliefilter, dat neem ik mee bij de oliewissel over een paar weken. Toen was het tijd om een langlopend restpuntje op te lossen. Poosje geleden, rond de zomer, heb ik de multiriemen vervangen van deze auto, ze werden slecht en de spanrol begon wat te ruisen. Dus netjes een setje van SKF gehaald, alles vervangen. De spanner kun je ontspannen en dan blokkeren met een pennetje. Dat was ook gedaan en toen, bij het weer op spanning zetten hebben we de spanner de verkeerde kant opgeduwd, waardoor er een stuk afbrak. Daar zat ook de veer achter. Het was niet met geweld en de breuk is heel recht, geen gebogen metaal, maar gewoon knak en weg. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een materiaalfout was. Maar goed, de oude spanner maar teruggezet en een nieuwe besteld. Die lag inmiddels al een maand of 8 in de loods en nu ik toch bezig was, ook die maar even gemonteerd.
Op rij vlnr: Nieuw kapot, oude 300k km oud, nieuwe te monteren
Breukvlak is duidelijk te zien
En zo hebben we weer wat dingen afgestreept. Zoals gezegd, over een paar week de oliewissel. En ja, die nieuwe sensor en wellicht een schoon luchtfilter hebben geholpen. Hij is weer heerlijk soepel en veel sneller. Weer zoals het hoort, dus blij! Op naar de 5 ton.
Op rij vlnr: Nieuw kapot, oude 300k km oud, nieuwe te monteren
Breukvlak is duidelijk te zien
En zo hebben we weer wat dingen afgestreept. Zoals gezegd, over een paar week de oliewissel. En ja, die nieuwe sensor en wellicht een schoon luchtfilter hebben geholpen. Hij is weer heerlijk soepel en veel sneller. Weer zoals het hoort, dus blij! Op naar de 5 ton.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Zoals je zelf al regelmatig aangeeft, en wat ik uit volle borst kan onderschrijven, je blijft ermee bezig. Maar uiteindelijk zijn dit de klussen die te overzien zijn en die ook nog eens een merkbaar resultaat opleveren, dus helemaal prima toch? Klaar is het nooit, maar dit kan alvast weer afgevinkt worden, door naar de volgende klus haha!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Top koos.
Je houdt de achteruitgang daarmee echt onder controle.
Uiteindelijk ben je goedkoper uit, want elke km die je nu maakt is zonder afschrijving.
Die 5 ton ga je zo easy halen.
Tijd voor een klokje rond!
Je houdt de achteruitgang daarmee echt onder controle.
Uiteindelijk ben je goedkoper uit, want elke km die je nu maakt is zonder afschrijving.
Die 5 ton ga je zo easy halen.
Tijd voor een klokje rond!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ja, als het zo doorgaat, dan is 5 ton een eitje. Maar als iets stukgaat wat serieus geld kost, dan is het over. Deze auto gebruik ik alweer 1,5 jaar als dagelijkse auto, juist vanwege het gebrek aan afschrijving. Alleen vaste kosten en onderhoud. Nou ja, en diesel. Veul diesel.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Lekker bezig zo. Dit zijn inderdaad de leukere klusjes.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.