E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Vandaag retourtje Barneveld. Vanochtend kon ik prima meekomen in het verkeer, zo vast als het stond. En vanmiddag lekker binnendoor wezen toeren. Toch wel fijn als het gewoon start en loopt. Nu maar verder met poetsen. Mooie resultaten zijn op komst.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2906
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Nou.. Dat was te vroeg gejuigd. Het is gewoon weer terug.
Er drijven ergens in de buurt wat 500uF condensatoren rond om de hypothese uit te sluiten dat er submilliseconde dips zijn die dit veroorzaken. De dynamo en startmotor gaan sowieso wel naar de revisie, maar ik wil ook wel graag even begrijpen waar het nou vandaan komt.
Het is niet de gelijkrichter. Maar ik krijg ook niet veel meer dan 13.5V op de accu. En dit pas na een keer een fikse dot gas te geven. De spanning blijft na starten onder de 12V hangen, tot die dot gas, dan gaat die naar de 13.5V.
We zoeken rustig verder. In Eindhoven is het in de parkeergarage makkelijk. Dan duw ik hem gewoon van de helling af. Maar thuis onderin. Dat is toch lastig.
Er drijven ergens in de buurt wat 500uF condensatoren rond om de hypothese uit te sluiten dat er submilliseconde dips zijn die dit veroorzaken. De dynamo en startmotor gaan sowieso wel naar de revisie, maar ik wil ook wel graag even begrijpen waar het nou vandaan komt.
Het is niet de gelijkrichter. Maar ik krijg ook niet veel meer dan 13.5V op de accu. En dit pas na een keer een fikse dot gas te geven. De spanning blijft na starten onder de 12V hangen, tot die dot gas, dan gaat die naar de 13.5V.
We zoeken rustig verder. In Eindhoven is het in de parkeergarage makkelijk. Dan duw ik hem gewoon van de helling af. Maar thuis onderin. Dat is toch lastig.
Re: E21 318i (ITB)
Dat zou je denken he. Maar ik had de spulletjes wel eerder besteld dan jij begon te posten. Niet eerder dan de Scotch-Brite sessie trouwens. Maar geloof zelfs dat we nu hetzelfde spul gebruiken.
Re: E21 318i (ITB)
Het is nog even afwachten of ik het nu wel gevonden heb, maar ik heb weer iets gevonden wat niet klopte.
Op de krukas zit een getande schijf met een missende tand. Vlakbij deze schijf zit een sensor die de tanden telt. Ik kon er geen voelermaat van 0.1mm tussen krijgen, dus ik denk dat daardoor het signaal gestoord werd. Het klikken van het relais interpreteerde ik als zijnde het uitgaan van het relais. Maar nu denk ik dat het om het inschakelen ging. Met elke rotatie komt dus die missende tand voorbij en ik denk dat toen het relais eventjes ingeschakeld werd.
Ik heb nu een spleet van 0.4mm. Ik zal het na verloop van tijd weer eens controleren en er bij zetten op de lijst.
Het houdt je wel van de straat zo...
Op de krukas zit een getande schijf met een missende tand. Vlakbij deze schijf zit een sensor die de tanden telt. Ik kon er geen voelermaat van 0.1mm tussen krijgen, dus ik denk dat daardoor het signaal gestoord werd. Het klikken van het relais interpreteerde ik als zijnde het uitgaan van het relais. Maar nu denk ik dat het om het inschakelen ging. Met elke rotatie komt dus die missende tand voorbij en ik denk dat toen het relais eventjes ingeschakeld werd.
Ik heb nu een spleet van 0.4mm. Ik zal het na verloop van tijd weer eens controleren en er bij zetten op de lijst.
Het houdt je wel van de straat zo...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2906
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Tunerstudio heeft hele mooie tools aan boord waarmee het signaal van het triggerwiel geanalyseerd kan worden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Dat klopt en die heb ik ook gebruikt. Maar kom er maar eens op om die tools te gaan gebruiken...
Re: E21 317
Ik moest hier even weer aan denken met de sneeuw van vandaag.Wilmo wrote: ↑Thu Mar 30, 2017 9:21 pm Ik had me vandaag als doel gesteld om de garage aan te vegen. Lekker doel! Maar dat betekende wel dat de auto eruit moest![]()
Dus alle platen er weer aangehangen, koplampen teruggehangen, het bezoek van een onbekende buurman aangegrepen om even hulp te vragen (de eerste keer trouwens) met de motorkap, de legpuzzel van de gedesintegreerde matten onder de vloerbedekking gemaakt, vloerbedekking teruggelegd en de stoel erin gemonteerd. En toen... Begon het te sneeuwen.
Toch even de straat op en neer gereden. Eerste indruk, het is echt wel een stuk stijver met de Bilstein en Eibach. Maar we zullen zien hoe de snelweg aan gaat voelen. En... Ik heb hem niet doorgetrapt met deze banden, koude motor en zo voort, maar het lijkt alsof ik heel erg veel meer vermogen heb. Dat betekent echt dat mijn vervroeging/verlating van geen kant klopte.
En toen moest 'ie weer terug. Ik kreeg hem niet in zijn achteruit! En maar drukken en rammen. De hele rubberen sok weer losgehaald. Zitten er misschien kabels dwars? De achteruit zit toch bij zijn 5?
Ownee, wacht, domlul. Dit is een BMW, zo'n auto waar je al een half jaar niet ingezeten hebt. Daar zit 'ie naast de 1. *zucht* ;D
Dit is hoe de sensor voor de cardanas die het signaal oppikt voor de snelheidsmeter is gemonteerd.
![]()
Zojuist stond 'ie er zo bij:

Man, wat is er een boel gebeurd in tussentijd. Een ander land, een andere motor. Zevenentwintig keer ander werk. Lijkt wel alsof het toen een ander leven was.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 411
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: E21 318i (ITB)
Time flies when you are having fun
.
Goed gedaan, goed bezig.
Goed gedaan, goed bezig.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2906
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Jaja, die sneeuw is niet erg, maar waarom meteen weer alles vol pekelen hier in NL als er alleen wat natte sneeuw valt.
Altijd leuk effe terug kijken in je eigen topic.
Altijd leuk effe terug kijken in je eigen topic.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Er waren eens drie dingen waarvan ik dondersgoed wist dat het niet helemaal juist was, maaragh, drie apk's doorgekomen, de vierde zal ook wel lukken. Ik vind er wel iets van als je afkeur hebt op bandenprofiel, stuurkogels, gaten in de vloer en zo voorts, maar ik heb nu dus drie punten te pakken. Ik klaag niet, ik mopper niet. Ik had alleen graag iets anders gedaan nu. Het gaat om de bestuurdersstoel die niet voorover kon bukken, de bijrijders wel. Het gaat om de linkerkentekenverlichting en om de carterontluchting. Stoel is inmiddels gefixt, het lampje is under construction en dan de carterontluchting dus.
Toen ik gisteren wegreed vond ik dat het wat rookte. En het liep ook niet denderend. Dusja, dan ga je al denken. Na een tijdje was het voorbij dus... Olie...? Na 75000km toch de motor op? Aangekomen bij de box even laten pruttelen, fikse dot gas... Geen rook. Dus maar aan de gang.
Sinds ik met die ITB's rijd, leid ik de gassen van de carterontluchting niet meer de motor in. Ik heb een catch can gemonteerd en een keer in de zoveel tijd draai ik het bekertje eruit en verbaas ik me over de zut. Zo ook gisteren:

Da's best veel! Zal het koelwater zijn?

Nope, dit is geen koelwater...

En ook geen mayo in de dop. Het zal dus wel van condens in de motor komen, maar dan nog. Best veel. Wat nu een luchtfilter is op de catch can, ga ik vervangen door een slang, die zo weer aansluit op de rubberen mof na de luchtmassameter. De olielucht die ik soms achterliet had al wel wat gedachten gestart. Ik hoop alleen dat wat er uit die catch can komt, geen zootje maakt van mijn airbox en ITB's...
Toen ik gisteren wegreed vond ik dat het wat rookte. En het liep ook niet denderend. Dusja, dan ga je al denken. Na een tijdje was het voorbij dus... Olie...? Na 75000km toch de motor op? Aangekomen bij de box even laten pruttelen, fikse dot gas... Geen rook. Dus maar aan de gang.
Sinds ik met die ITB's rijd, leid ik de gassen van de carterontluchting niet meer de motor in. Ik heb een catch can gemonteerd en een keer in de zoveel tijd draai ik het bekertje eruit en verbaas ik me over de zut. Zo ook gisteren:

Da's best veel! Zal het koelwater zijn?

Nope, dit is geen koelwater...

En ook geen mayo in de dop. Het zal dus wel van condens in de motor komen, maar dan nog. Best veel. Wat nu een luchtfilter is op de catch can, ga ik vervangen door een slang, die zo weer aansluit op de rubberen mof na de luchtmassameter. De olielucht die ik soms achterliet had al wel wat gedachten gestart. Ik hoop alleen dat wat er uit die catch can komt, geen zootje maakt van mijn airbox en ITB's...
Re: E21 318i (ITB)
Drie puntjes aangepakt en vandaag weer voor twee jaar goedgekeurd!
En dan de carterontluchting eens niet met een lompe slang, ik vind dat ik het nog best netjes heb opgelost met een gebogen stukje pijp. Nu nog 10mm, maar dat wordt ooit met het juiste buiggereedschap wel een wat groter pijpje. Als eerste proto nog best netjes gelukt, al zeg ik het zelf.

En dan de carterontluchting eens niet met een lompe slang, ik vind dat ik het nog best netjes heb opgelost met een gebogen stukje pijp. Nu nog 10mm, maar dat wordt ooit met het juiste buiggereedschap wel een wat groter pijpje. Als eerste proto nog best netjes gelukt, al zeg ik het zelf.
