carburateur afstellen 315

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Gisteren de boel weer terug gebouwd.
Alle brandstofleidingen nog even vernieuwd (althans de slangen). + nieuwe slangklemmen.

Vandaag een proefrit. Vlotte start, liep meteen best wel goed. Opgewarmd blijft ie stationair net-wel/net-niet aan het lopen.
Verdere proefrit ging prima. Loopt lekker, pakt goed op en heeft vermogen.
Bij stoplichten en zo de boel improvisorisch aan de praat houden (rechtervoet dwars, went eigenlijk best snel).

Dus de rit naar PeterV durf ik gemakkelijk aan.


M'enfin...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: carburateur afstellen 315

Post by uwbuurman »

Goedzo!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: carburateur afstellen 315

Post by Jeroen »

Top, op naar Peter!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: carburateur afstellen 315

Post by Peter V. »

Dan gaan we een datum plannen.

Zit jij vast aan zaterdag/zondag weekenden? Ik niet namelijk vanwege ploegendienst.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

ok Peter, ik stuur je een aantal data via pb
ook een paar vrijdagen.
M'enfin...
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

vrijdagmiddag bij Peter geweest.
Alles nog even nagelopen, Peter had de nodige vragen die ik redelijk kon beantwoorden (dacht ik ;-)
De motor reageert goed op de mengselschroef en stationairschroef. Dus goed afgesteld, co op 2%.
Je zag ook mooi na een koude start de co terug lopen van 10 naar de afgestelde 2%.
1 van de membramen laat wat lucht door, wat zich vertaalt naar valse lucht. Dat was mij al bekend, dus als het kan, komt daar ook een nieuwe op.

Maar "de loop"was nog niet helemaal mooi. Peter ontdekte dat er nogal speling zit op de as van de ontstekingsrotor. Dat moet vervangen worden en dan zou hij ook nog beter moeten lopen. Maar zoals nu is zeker acceptabel om naar de keuring te gaan.

Eerst even de verlichting nog nalopen want via de plaatselijke tam-tam werd ik er op gewezen dat er maar 1 koplamp brandt. En als je naar de bedrading kijkt is dat niet heel verwonderlijk...

Peter en Wilmo, nogmaals hartelijk dank!
M'enfin...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: carburateur afstellen 315

Post by uwbuurman »

Mooi mooi!! Je bent er bijna!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: carburateur afstellen 315

Post by Jeroen »

Mooie stappen, kom maar op met die keuring!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

hallo!

Nou de keuring verliep probleemloos. Qua carburateur/co-meting was daar natuurlijk weinig twijfel over. Verlichting nog na moeten lopen, de zekeringen maken slecht contact. Even aan wiebelen/verdraaien en hup hij doet het weer. Grootlicht had ook een probleem, dat zat in de schakelaar. Losgehaald, paar keer op-en-neer gedaan en toen deed ie het alweer. Nog effe wd40 er in gespoten en hij doet het nog steeds. Beetje corrosie/vervuiling denk ik.

Toen naar de keuring en meteen goed. Wel de notitie koelwater lekkage (althans, "overige vloeistoffen" stond er) en roestschade binnen de goedkeurnorm. Koelslang nog laten vervangen en meteen een beurtje met kleppen stellen en zo.

Stationair toerental staat nog wat laag. Maar ik heb nu even geen zin om aan stelschroefjes te draaien. Verder is (volgens PeterV) de ontstekingsmodule niet meer goed. Speling op de lagers. Eens kijken of ik daar nog aan kan komen. Maar misschien is zo'n 123-ontsteking een goed idee? Als het dan toch geld moet kosten...

Donderdag vertrek ik met mijn zoon voor een lang weekend wandelen in Luxemburg. Als het weer tenminste enigszins acceptabel is. Mooie gelegenheid om de "pusta-grüne" weer eens de sporen te geven!

Nogmaals bedankt voor alle hulp!
M'enfin...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: carburateur afstellen 315

Post by Jeroen »

Mooie berichten, gefeliciteerd met die keuring, en tsja, je blijft er altijd me bezig hoor, onderhouden, verder verbeteren, etc. Hoort bij de hobby! Duimen voor het weer dan maar, en alvast veel plezier gewenst... met de E21 die kant op?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Jeroen wrote: Sun Apr 23, 2023 11:15 pm Mooie berichten, gefeliciteerd met die keuring, en tsja, je blijft er altijd me bezig hoor, onderhouden, verder verbeteren, etc. Hoort bij de hobby! Duimen voor het weer dan maar, en alvast veel plezier gewenst... met de E21 die kant op?
uiteraard met de BMW naar Lutjeburg. Toch maar de gereedschapkist erin gezet. Morgenvroeg op weg!
M'enfin...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: carburateur afstellen 315

Post by uwbuurman »

Lekker hoor, loon naar werken. Nog even puntjes op de i en dan nog fijner rijden. Maar eerst lekker op stap met je jongen, mooi hoor!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

hi!
Ik wilde vandaag even een toertje gaan maken maar dat ging helaas niet door.
Niet aan de praat te krijgen. Slaat wel aan op remmenreiniger, maar blijft niet lopen.
Heb het idee dat hij totaal geen benzine krijgt. Het valt me ook op dat er niets uit de acceleratiesproeier komt. (dat is toch het gekromde buisje helemaal bovenin he?). Ik ruik ook geen benzine.

Benzine komt wel tot aan de carburateur (slang los en dan starten; dan komt er direct een flinke scheut peut).

Hij heeft wel een hele tijd stil gestaan (6 weken). Ik had de remmenreiniger al klaar staan.

Aan de carburateur heb ik alleen het stationair iets hoger gezet, sinds ik bij Peter geweest ben. Verder niets dus dat moet goed zijn.
(behalve dan iets dat door stilstand veroorzaakt is natuurlijk).

Verder vallen een paar dingen op, die volgens mij los staan van dit probleem. (maar misschien hier andere meningen, vandaar dat ik het vermeld).
Het was al een tijd zo dat bij het uitzetten de motor doorloopt. Dit heb ik genegeerd, en bij stilstand haal ik de accu -pool los. ALs je de accu aansluit klikken er direct 2 dingen: een relais in de zekering kast en een ding in/op de carburateur. Lijkt mij brandstofafsluiting. Dit was al langer zo en stond verder niet in de weg dat je er gewoon mee kon rijden. Geen idee verder hoe dit kan.
Contactslot heb ik overigens omgelust naar een gewone schakelaar, omdat het zelfde probleem zich een paar jaar geleden al voordeed. Dit was toen opgelost met die schakelaar. Vermoeden is nu dat het contactslot helemaal niet kapot is, maar dat de fout ergens anders zit.
Dit is nu niet mijn 1e prioriteit, maar moet uiteraard een keer opgelost worden.

tips zijn welkom, alvast bedankt!
M'enfin...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: carburateur afstellen 315

Post by BertjeConti »

Het lijkt er dus op dat je hoofdrelais direct actief wordt zodra je de accu aan sluit, die zet op zijn beurt weer spanning op de tn starter op de carb. Dit betekent dat je je electrische circuit eens goed moet controleren.

Dat je auto nu niet wil lopen, dan denk ik als eerste aan een vastzittende vlotternaald, waardoor er geen benzine in de carburateur kan stromen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

bedankt, lijkt me idd wel logisch...
M'enfin...
Post Reply