Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by 323baur »

Ik ga vooralsnog helaas nu eerst afzeggen.
Ik heb net een verse baan, met alle redenen daarom heen.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 973
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Groentje_me »

:roll: Mag ik nog mee? :innocent
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Jeroen »

Tuurlijk! Is eigenlijk nog maar een klein cluppie, maar ff kijken of we samen kunnen aanrijden. Raymond gaat doorgaans met eigen vervoer, dan houden we 5 man over, dat past in theorie in 1 voiture...

Raymond
Sven
Gerwin
Walter
Jeroen
Jan
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Manitoba »

Mag ik dan m'n gechipte pony's weer een keer uitlaten?

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Jeroen »

Da's nooit vervelend, ik ben vóór, en waarschijnlijk hebben mensen meer ruimte bij jou achterin ook, ongeacht welk brik ik meeneem haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 634
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by bmw328ie21 »

Hoi mannen heb jullie een entreebewijs voor Essen 😅
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Manitoba »

Nog niet, Sven. Zal zo eens kijken.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Peter V. »

Ik heb ze al gekocht maar dan voor de zaterdag. Tevens het extra ticket voor Zandvoort op 7 mei is reeds in bezit, (Femke gaat mee).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Manitoba »

Ff kort verslagje van mijn kant.

Vrijdagochtend kwart voor 7 de dikke-diesel-pony’s aangezwengeld en Jeroen opgehaald. Door naar carpool De Meern, daar stond Sven op z’n vertrouwde plekkie op ons te wachten. A12 op, en bij carpool Arnhem Noord (ook intussen al een vast meetingpoint voor de Essen-gangers) op zoek naar de vaste koffie-barista die daar altijd staat. Euh, stond, want ze is vervangen door een enorm laadstation voor de door ons zo geliefde electro-automobielen… :wtf

Dan maar bij het Postillion naar binnen, daar bakkie doen. Even later komen de Beemer-brothers binnen, beiden in hetzelfde retro BMW Motorsport jack: met afritsbare mouwen wat later voor Jan extra handig blijkt.

Koffie op, en door. Sven als kleinste kind achterin in het midden, geflankeerd door Jan aan de ene en Jeroen aan de andere kant. Gerwin en ik hebben de toss gewonnen, en mogen voorin.

Image

Dik uurtje later zijn we in Essen en dankzij de persparkeerkaart van Jeroen staan we onder de Messe-hallen in P6. De beurs op, en al snel gebroederlijk naast elkaar 2(!) 507’s:

Image

Image

Image

Later zien we de intussen welbekende lichtblauwe 507 ook terug. Verreweg de mooiste, maar blijkbaar nog lastig verkoopbaar want dit is al de tweede of derde keer dat we ‘m op Techno Classica tegenkomen. M1’s staan er ook meerdere, 2 x Inca waarvan 1 bij Nico Aalderingh die ‘m ook al verkocht had.

Mooi rijtje BMW’s bij ik-weet-niet-meer-hoe-de-verkoper-heette, zoals 2 503’s, een e9, een Z3 M Coupé, een Phoenix e46 M3 en een Japan-import Carbon Schwarz e36 M3 en een M1 Pro Car:

Image

Mercedes is zwaar vertegenwoordigd, zelfs bijna zwaarder dan Porsche. Overwegend is de kwaliteit van de auto’s best goed te noemen (de troep van Only Cabrios buiten beschouwing latend). De e21 is echter zwaar ondervertegenwoordigd met slechts 2 e21 323i Baur’s. Één Polaris en een Alpin Weiss, ex-NL Rijkspolitie auto. Die hebben we maar ‘s goed onderzocht:

Image

Mooi contrast en tegelijk zichtbaar hoe bizar auto’s groter zijn geworden in (bijna) 40 jaar tijd:

Image

Dan een wat langer bezoek bij de (replica) Groep 5 e21 320 turbo. Jeroen vult dit verhaal wel aan met alle nodige details. Prachtig en bruut apparaat, dat zeker:

Image

Image

Image

Ook een confrontatie met een auto waarvan ik niet wist dat die bestond, waar ik nog nooit van gehoord en ook nog nooit had gezien: een e2 02 diana. Maar wat een prachtige auto:

Image

Image

Image

Image

Image

Ergens in de middag nog een korte ontmoeting met Robert Kiel en Raymond en Marco Woertman, gezellig! De inwendige mens verwend met de obligate currywurst und pommes.

Ik heb verder geen foto’s meer gemaakt, misschien vult Jeroen nog aan. Want er was best meer moois te zien, van Midnight Blue e46 M3, Arktis e12 528iA, Alpina B12 5.7, best veel klassiek Ferrari- en Alfa-fraais. Automobiel genieten, noemen we dat volgens mij. De e9 was er ook in zo’n beetje alle kleuren die BMW ooit leverde. De Taiga Grün 3.0 CSi met handbak en schuifdak was mijn persoonlijke favoriet.

Opvallende wijziging in het concept van Techno Classica is dat ze alle onderdelen-handelaren en kramen door alle andere hallen heen gemengd hadden, en dus niet echt meer als separaat onderdeel gegroepeerd. Ik zelf vond dat een verbetering, maar da’s persoonlijk.

De dag geëindigd bij de pizzeria van vorig jaar. Helaas alleen binnen helemaal vol, dus op aanwijzing van de vriendelijke ober (NOT) buiten onder de heater. Prima pizza, heerlijk biertje. En als we binnen hadden gezeten, hadden we de vierde e21 van die dag gemist:

Image

Een Malachit 4-pitter lief e21’je, lekker in (dagelijks) gebruik door een breeduit lachende jonge Duitser.

Image

Rond 20 uur hadden we het voer op, terug naar P6 gelopen en voorspoedig de route van die ochtend in omgekeerde volgorde naar huis. Om half 11 ‘s avonds had ik de pony’s weer op stal na een mooi, geslaagd en gezellig dagje met Jeroen, Sven, Gerwin en Jan. Jammer dat er een aantal van ons vaste cluppie niet bij waren, hopelijk in 2024 weer.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Thu Apr 20, 2023 6:04 am, edited 4 times in total.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Jeroen »

Mooi verslag van een prachtige dag, dank Walter!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Peter V. »

Mooi verslag. Klinkt weer ouderwets gezellig.

Wij, Femke en ik zijn op de zaterdag gegaan. Ik kwam vrijdags uit de nachtdienst dus optrekken met de groep was geen optie.

Rond 06.30 uur gestart vanuit Huis en rustig naar Essen gereden (deel Elektrisch :screwy en deel benzine :mrgreen: ). Wij hadden gekozen voor P10 en met de shuttlebus heen en weer.

Voor Femke was het de eerste keer naar Essen. Wij hebben eigenlijk geen foto's gemaakt. Uiteraard de bovengenoemde BMW's gespot en het gehalte M1 viel ons ook al op. Wat een bedragen worden er weer gevraagd. Voor mijzelf wat extra aandacht bij de diverse stands m.b.t. carburateurs gekeken, dit wordt een serieus en kostbaar schaars goed. Wat ons opviel was dat er heel veel spul stond wat echt matig tot slecht gespoten was en dan toch de hoofdprijs vragen.

Walter vond de Taiga E9 het mooiste maar wij waren meer gecharmeerd van de Fjordblau E9.

Triest weer dat Mercedes een flinke stand had ingericht en BMW het eigenlijk alleen op de BMW clubs had gericht. Met z'n tweeën ga je toch best snel door de hallen heen dus de terugreis was snel een feit. Rond het avondeten weer terug in Brabant. Een mooie start voor een nieuw klassiek BMW jaar. Op naar het volgende feestje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Manitoba »

Leuk verslag ook Peter. Mooi ook om het samen met je dochter te beleven.

De Fjord-blauwe e9 hebben wij uiteraard ook gezien, alleen kwam ik met Gerwin tot de conclusie dat daar Ali-Express verchroomde roostertjes in zaten, terwijl die allemaal zwart horen te zijn.

Slecht spuitwerk hebben wij inderdaad ook een paar keer gezien, maar de overall kwaliteit lijkt door de jaren heen wel wat hoger te zijn.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by uwbuurman »

Hoe dan ook, ik heb wat gemist. Maar dankzij de nodige verslagen en foto's ben ik toch op de hoogte, dank!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by Jeroen »

Aanvullend even info over de E21's die we aantroffen op de Techno Classica, al waren het er maar weinig, we zijn tenslotte toch een E21 forum!

Allereerst de door Walter reeds gefotografeerde witte 323i Baur. Zou een DET van 7/79 hebben hetgeen vreemd is, aangezien de auto volledig facelift is. Zelfs als het een pre productie exemplaar zou zijn krijg je die doorgaans niet zo snel én langs Baur én op NL kenteken. Vraagtekens dus, helaas niet onder de kap gezien en chassisnr of Baur nr niet gezien. Aanvullend stond vermeld dat het een ex NL Politieauto zou zijn. Dat zou nieuw zijn voor mij. Alles bij elkaar behoorlijk wat vraagtekens en dan is een VP van € 32.000 enthousiast.

Er was nog een Baur te vinden, een Polaris 323i die voorheen in bezit was van een Deense kennis. De stickers van BMW Club Dänemark zaten er nog op. Op zich een nette auto, wel wat kleurverschillen rondom (apart gespoten delen) en gezien de vraagprijs (speciale beursprijs whahaha) van € 49.900 hadden ze de aanrijdingsschade aan de keienvanger rechtsvoor op z'n minst eerst even kunnen repareren. Dan nog is 't flink aan de prijs natuurlijk.

De derde E21 was de Manfred Winkelhock Groep 5 320i Turbo replica gebouwd door Qvick Motors. We zagen 'deze auto vorig jaar ook al in actie o.a. op de Spa Classic en de OGP. De carrosserie was al een tijd gereed, met motoren werd nog eea geëxperimenteerd. Werd op Spa gereden met het 1400cc onderblok, de Schnitzer 16-kleppen kop en turbo, op de OGP was dit al een 1600cc en zojuist is de 'definitieve' 2100cc motor afgetest en gereed verklaard, iig voor Spa. De auto staat te koop, zo lang deze niet is verkocht zal deze regelmatig op het circuit worden ingezet, leuk!

Qvick heeft ook de originele Sachs Groep 5 auto van Harald Ertl in bezit, deze is inmiddels ook rijklaar en zal wellicht af en toe worden ingezet voor een demo. De auto vindt Erik Qvick te kostbaar om 'm te gaan racen. Maar als de Winkelhock auto tzt wordt verkocht heeft hij alles klaar liggen om een 'nieuwe' Groep 5 replica te gaan bouwen zodat hij met deze auto's kan blijven racen, da's ook weer goed nieuws. Overigens heeft Qvick nog een E21, een Groep 2 koets voorzien van een 3500cc M30 op Webers in Gitanes livery die op 13 en 14 mei in actie zal komen tijdens het New Race Festival op het circuit van Zolder.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
325ixbaur
E21 Fanatic
Posts: 493
Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
My E21(s): None, only E30 Baur
Location: Maasbracht, Netherlands

Re: Bezoek Techno Classica Essen vrijdag 14 april 23

Post by 325ixbaur »

De "Politie-Baur" is DP-93-TB, A70786-11 VIN6540732. En het verhaal is gebaseerd op deze foto's:
Image
Image
Die meneer zou een politie-agent zijn. Ik vermoed dat BMW-Nederland ze deze wagen een tijdje heeft meegegeven in de hoop daarmee de politie uit de 911 Targa's te krijgen. Maakt het dat meteen een politie-wagen?

Plaatje van later datum:
Image

En bij een ieder hier wel bekende handelaar.
Image

Op de website van Jänen spreken ze van 3 Politie-Baurs. Hier heb ik niks van terug kunnen vinden: je zou dan mogen verwachten dat ze drie stuks 323i in Chamonix met zwart dak en zwart interieur hadden besteld.

Gr Jeroen
Post Reply