De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post Reply
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

uwbuurman wrote: Sat Mar 25, 2023 7:51 pm Maar ik denk dat onze Moddereter, Jeroen, dit draadje even moet verplaatsen naar het 6cilinder deel en dan ga jij leuk daar je wel en wee van deze mooie witte bijhouden! Dat is toch prachtig? :bag
Thanks, voel me zeer vereerd. De auto schijnt in de E21 scene bekend te zijn als nette auto maar erg lui. Dat is nu bijna verleden tijd door de vervangen nokkenas. Carburateur is een ander verhaal. Daar zijn sporen van lekkage te zien maar daar wil ik mijn handen echt niet aan branden omdat het een draak van een carburateur schijnt te zijn om aan te werken en af te stellen.


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Peter V. »

Je heb een mooi resultaat behaald zo.

Als je dit kunt dan is die carburateur toch kinderspel? Maar serieus als je daar vragen over heb dan moet je ze gewoon even stellen hier. Wat foto's erbij en dan komen we daar wel uit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

Peter V. wrote: Sun Mar 26, 2023 8:47 am Je heb een mooi resultaat behaald zo.

Als je dit kunt dan is die carburateur toch kinderspel? Maar serieus als je daar vragen over heb dan moet je ze gewoon even stellen hier. Wat foto's erbij en dan komen we daar wel uit.
Hoi Peter, wat ik van de experts heb vernomen is dat die solex 4A1 best een geval apart is en als hij netjes loopt er zo min mogelijk aan moet zitten. Ook het goed afstellen van de carburateur is specialisten werk dus als er iemand is die hier zijn hobby van heeft gemaakt kom ik graag in contact met die persoon. Misschien dat we een afspraak kunnen maken om de carburateur weer netjes kunnen maken met nieuwe pakkingen en goed afstellen op de auto. Misschien is de carburateur versleten en heeft het verder geen enkele zin. Ik rijdt er alleen maar mee met heel mooi weer en is zeker geen daily driver, daar heb ik een VW polo gti voor.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Nokkenas vervangen

Post by Manitoba »

Als je toch eens wist met wie je dit gesprek aan het voeren bent… “some say he eats nuts and bolts for breakfast… All we know is, he’s called the carburetor man… :wha

Komt vast goed, denk ik zo.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nokkenas vervangen

Post by Jeroen »

:mrgreen: anyway, goed idee om na deze lotgevallen dit topic inderdaad te verplaatsen naar het 6 cilinder register en even een andere naam te geven, zal ik gelijk even doen! Want zometeen kan het genieten beginnen Frans!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by BertjeConti »

Effe bij lezen hier, wat tof dat de m20 weer helemaal top draait, en inderdaad een mooi exemplaar deze 320/6.

Kun je nu mooi gaan genieten van je oldie nu voorjaar en zomer eraan komen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Peter V. »

Frans wrote: Sun Mar 26, 2023 12:18 pm
Peter V. wrote: Sun Mar 26, 2023 8:47 am Je heb een mooi resultaat behaald zo.

Als je dit kunt dan is die carburateur toch kinderspel? Maar serieus als je daar vragen over heb dan moet je ze gewoon even stellen hier. Wat foto's erbij en dan komen we daar wel uit.
Hoi Peter, wat ik van de experts heb vernomen is dat die solex 4A1 best een geval apart is en als hij netjes loopt er zo min mogelijk aan moet zitten. Ook het goed afstellen van de carburateur is specialisten werk dus als er iemand is die hier zijn hobby van heeft gemaakt kom ik graag in contact met die persoon. Misschien dat we een afspraak kunnen maken om de carburateur weer netjes kunnen maken met nieuwe pakkingen en goed afstellen op de auto. Misschien is de carburateur versleten en heeft het verder geen enkele zin. Ik rijdt er alleen maar mee met heel mooi weer en is zeker geen daily driver, daar heb ik een VW polo gti voor.
Dan zul je eerst maar even moeten aangeven wat de problemen zijn met de carburateur en dan kan daar een plan van aanpak gemaakt worden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Frans »

Hoi Peter, omdat we de auto in eerste instantie niet gestart kregen ga je zoeken naar de oorzaak. Daar viel op dat de carburateur aan beide zijden best vet/nattig was. Vandaar mijn veronderstelling dat de pakkingen zweten of lekken. De carburateur is best een complex ding op de plaatjes (op de plaatjes van internet bij W&N )en het zou niet voor het eerst zijn dat ik wat onderdelen overhouw na het assembleren. Ook ben ik bang dat de auto na het aanpakken van de carburateur niet lekker meer loopt omdat er dingen veranderd zijn. Kan in mijn hoofd zitten hoor maar ik brand er liever niet mijn handen aan en laat dit onder grote interesse door een vakkundig iemand doen.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Peter V. »

Waar ergens in Zuid Holland staat je huis? Desnoods via PM. Wellicht dat ik je kan helpen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Frans »

Peter V. wrote: Wed Mar 29, 2023 6:32 pm Waar ergens in Zuid Holland staat je huis? Desnoods via PM. Wellicht dat ik je kan helpen.
Heb je een PM gestuurd Peter
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Frans »

Even een andere vraag, en misschien is dit item al eens langs geweest maar een remconversie naar 323 remmen (dus schijven en remklauwen zoals bij W&N worden verkocht geeft dit een waardige upgrade of klinkt het alleen maar leuk en schiet je er niets mee op??
Mijn vrouw klaagt dat de remmen niet afdoende zijn en dat ze weinig vertrouwen in de nu gemonteerde set heeft. ( nu massieve schijven voor en trommels achter).
Er zitten randen in de trommels en op de schijven maar zien er verder top uit. Het zal geen verschil maken als ik er nu nieuwe op zet die exact hetzelfde zijn.
Zal volgende x als ik de wielen demonteer foto's maken.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by BertjeConti »

Tsja, het geen modern verhikel natuurlijk.
Maar zonder gekheid, ook een oude bmw dient natuurlijk goed te remmen, en dat doen ze beter dan hun tijdgenoten als de remmerij goed in orde is.

Verse blokken met dito schijven kunnen toch een flinke verbetering geven. Het is dus een goed idee de remmerij eens goed aan te pakken en alle slijtdelen te vernieuwen.
Ook wordt vaak vergeten de remvloeistof regelmatig te verversen, doe je dat wel, dan zorg je er meteen ook voor dat je ontlucht-nippels niet vast gaan roesten.

Als de auto niet vaak gebruikt wordt moeten de remblokken telkens de vliegroest van de schijven poetsen. En die roest bevorderd de remwerking van je blokken niet. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de trommelremmen achter.
Als je trommelremmen goed zijn, dan kom je niet van de plek met flink aangetrokken handrem.

In principe remmen geventileerde schijven niet beter als massieve schijven, maar als er veel geremd moet worden koelen ze beter, en dat bevordert dan wel de remkracht.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Frans »

Oke, bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp maakt het geen verschil. Ik ben het stukje over verbeterde remmen hier ergens op het forum gelezen maar kan het helaas niet terug vinden. Daarin werd gesproken dat de remcapaciteit verminderd werd door de diameter van de schijf. In een dikke 13" velg past nou eenmaal geen brembo big brake kit. De warmte zou een factoor spelen. Als ik complete remset rondom doe kost me dat ff €500,00 . Met die nieuwe remset met klauwen en geventileerde disks kom ik op €700.00 uit. Ik wilde het wel zo orgineel mogelijk houden dus een remset van ik dacht volvo zie ik niet zitten. En volgens mij moet ik alles rondom toch vernieuwen omdat de trommels ingevreten zijn en de schoenen wel voldoende materiaal hebben maar nog gladder dan ijs zijn. Voor de schijven hetzelfde verhaal. Blokken zijn bijna nieuw maar de schijven hebben randen en zijn volgens mij de minimale dikte van 11.7 mm voorbij.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Wilmo »

Nee, zo werkt het niet.

Een remschijf is een hefboom. Hoe verder je naar buiten aangrijpt, hoe meer remkracht je hebt. Maar. Het komt uiteindelijk op je band neer. Als je nu met droog weer met gierende banden kunt stoppen, heb je niet meer remkracht nodig.

Ik heb jaren met massieve schijven en trommels gereden. Ook wel eens met roodgloeiende trouwens. Daar komen grotere en geventileerde schijven om de hoek. Grotere schijf, meer volume, meer warmteopslag. En het geventileerde dan om die warmte weer kwijt te raken. Ik rijd alsof ik m'n auto gestolen heb, dus heb ik E39 528i schijven. Maar massief gaat prima. Zolang je niet zoals ik gaat rijden.

Dan is er nog het thema remcilinder. Grotere cilinder is harder drukken op het pedaal. Kleinere cilinder is minder hard drukken, maar verder drukken.

Wat wel zo is, is dat we met een remdrukbegrenzer rijden. Die geeft een maximale druk naar achteren door. Bijvoorbeeld 15% bij half remmen en doordat het een begrenzer is, nog maar minder dan 5% bij vol remmen.


Je kunt 2000 euro tegen je remmen aangooien. Maar massief en trommels remmen prima als het vers is. Dus gewoon een keer helemaal demonteren, zuigers inspecteren, nieuwe hoezen, nieuwe blokken en eventueel nieuwe schijven en je bent weer helemaal het baasje.


Volvo moet je niet doen. Dat is alleen maar zwaar en brengt niets.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post by Jeroen »

Ik zou vooral beginnen met de remklauwen eens uit elkaar te trekken, verdere revisieset er tegenaan, en de boel weer samen te bouwen met goede blokken, en dan goed inremmen, dan gaat het meestal al prima werken. Bij normaal straatgebruik voldoen de remmen van een 320/6 prima, maar het werkt wel anders dan met een moderne auto. Met een heleboel moderne gebakkies zit er nul gevoel of pedaalslag meer in de remmen, kijk naar je rempedaal en voor je 't weet staan je tanden in het stuur. In een oudere auto moet je wat harder op het pedaal drukken. Maar met goed gangbare standaard remmen durf ik te wedden dat je prima je banden vierkant kunt remmen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply