Rubber van stabilisatorstang
Rubber van stabilisatorstang
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar het onderdeelnummer van het rubber in de onderstaande foto.
het gaat om het rubber tussen de rechter ring en de draagarm.
mijn 315 is van '83. Ik ben een MTS schroefset aan het monteren, en dacht ik vervang meteen alle versleten delen mee. Mag ook een powerflex zijn, als dat het rijgedrag ten goede komt.
op realoem.com staat het rubber niet in beide exploded views... daarom vroeg ik me af, hoort deze er dan wel tussen?
kan iemand me op weg helpen ?
Met vriendelijke groet,
Jellis
het gaat om het rubber tussen de rechter ring en de draagarm.
mijn 315 is van '83. Ik ben een MTS schroefset aan het monteren, en dacht ik vervang meteen alle versleten delen mee. Mag ook een powerflex zijn, als dat het rijgedrag ten goede komt.
op realoem.com staat het rubber niet in beide exploded views... daarom vroeg ik me af, hoort deze er dan wel tussen?
kan iemand me op weg helpen ?
Met vriendelijke groet,
Jellis
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Rubber van stabilisatorstang
Welkom hier Jellis! Op die plek hoort geen apart rubber, maar de gedachte is wel goed geweest, er hoort nl een ring te zitten met een rubber rand erop. Dan staat die ring niet tegen de draagarm aan te tikken bij stevig stuurwerk. Daarom zijn ringen 7 en 8 op de afbeelding van de stabi ook verschillend, dat is die rubber rand.
Dus het rubber wat in de draagarm zit, is uitsluitend nr 16 van het eerste diagram. Wat opvalt is dat er dan best een flinke ruimte komt te zitten tussen de uitstekende bus in dat rubber, en die ring. E21's kunnen soms best wat vaag en onrustig sturen, dit kan wel een van de oorzaken zijn. Ik het daarom zelf als alternatief deze ruimte opgevuld met enkele extra ringen. Eigenlijk nooit last van onrust in de voorwielophanging, ben zelf blij met onderstaande aanpassing (sorry voor de ietwat donkere foto)
Zou leuk zijn als je tzt ook een voorsteltopicje van jouw auto en van jezelf doet in het Register. Daarbij zijn we echt gek op plaatjes haha!
Dus het rubber wat in de draagarm zit, is uitsluitend nr 16 van het eerste diagram. Wat opvalt is dat er dan best een flinke ruimte komt te zitten tussen de uitstekende bus in dat rubber, en die ring. E21's kunnen soms best wat vaag en onrustig sturen, dit kan wel een van de oorzaken zijn. Ik het daarom zelf als alternatief deze ruimte opgevuld met enkele extra ringen. Eigenlijk nooit last van onrust in de voorwielophanging, ben zelf blij met onderstaande aanpassing (sorry voor de ietwat donkere foto)
Zou leuk zijn als je tzt ook een voorsteltopicje van jouw auto en van jezelf doet in het Register. Daarbij zijn we echt gek op plaatjes haha!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Rubber van stabilisatorstang
Ha Jeroen,
bedankt voor de snelle reactie met tekst en uitleg! daar ben ik super mee geholpen. Een kameraad van me stelde al voor om een kunstof bus te draaien om die ruimte op te vullen. Ik kijk dus nog even hoe ik dat ga doen. Vond het al gek dat ik geen onderdeel kon vinden.
ik zal uiteraard een voorstelronde doen als het zover is. Ik heb mijn E21 sinds september '21 en ben er pas weer mee begonnen aan te sleutelen. heeft een heel tijdje in de stalling gestaan
bijgaand alvast een sneak peek...
bedankt voor de snelle reactie met tekst en uitleg! daar ben ik super mee geholpen. Een kameraad van me stelde al voor om een kunstof bus te draaien om die ruimte op te vullen. Ik kijk dus nog even hoe ik dat ga doen. Vond het al gek dat ik geen onderdeel kon vinden.
ik zal uiteraard een voorstelronde doen als het zover is. Ik heb mijn E21 sinds september '21 en ben er pas weer mee begonnen aan te sleutelen. heeft een heel tijdje in de stalling gestaan
bijgaand alvast een sneak peek...
Re: Rubber van stabilisatorstang
toch nog even...
heb met paint een doorsnede eroverheen getekend.. zit te denken, als je de ruimte tussen de draagarm en die groene ring opvult, dan zorg je er eigenlijk voor dat de draagarm minder goed (of zo goed als niet) kan scharnieren. Kan me overigens wel voorstellen dat de auto hier directer van gaat sturen.
Ik weet nog niet wat het gaat worden haha
Gr
heb met paint een doorsnede eroverheen getekend.. zit te denken, als je de ruimte tussen de draagarm en die groene ring opvult, dan zorg je er eigenlijk voor dat de draagarm minder goed (of zo goed als niet) kan scharnieren. Kan me overigens wel voorstellen dat de auto hier directer van gaat sturen.
Ik weet nog niet wat het gaat worden haha
Gr
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Rubber van stabilisatorstang
Wat ik heb gedaan is tegen de draagarm aan de originele ring met de rubberrand geplaatst, en daarachter 3 ringen geloof ik. Daarmee hield ik iets van freeplay, genoeg om vrij te bewegen maar wel 90% minder dan in de originele setup.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Rubber van stabilisatorstang
Dat is dan gewoon jummer 16 op je diagram van je eerste post. En dan met de door Jeroen genoemde ringen. Het rubber zit niet op de stabistang, maar in je draagarm. En die heb je los bij BMW, nummer 31121123037, maar inderdaad ook in de powerflex uitvoering, zoals deze bij Biesheuvel
-
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm
Re: Rubber van stabilisatorstang
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels de PU bussen binnen. Hoe kan ik deze het beste zelf vervangen? Ik heb geen brug. Kan dat op de krik per kant? De stabilisator stang zit volgens mij op spanning in de draagarm. Dat lijkt mij lastig. Moet de hele draagarm dan los?
Re: Rubber van stabilisatorstang
Links krikken, stut eronder, rechts krikken, stut eronder.
Dan een spanband met ratel op de stabilisatorstang om hem iets samen te trekken. Alles losdraaien en je trekt hem er zo uit.
Als het alleen om de bussen voor gaat, dan hoeft er niets onder uit en kan het zelfs met de auto op de grond. Twee moeren los, beugel eraf. Rubber eraf vouwen, nieuw rubberom vouwen, veel vet, en de beugel weer op zijn plaats frotten.
Dan een spanband met ratel op de stabilisatorstang om hem iets samen te trekken. Alles losdraaien en je trekt hem er zo uit.
Als het alleen om de bussen voor gaat, dan hoeft er niets onder uit en kan het zelfs met de auto op de grond. Twee moeren los, beugel eraf. Rubber eraf vouwen, nieuw rubberom vouwen, veel vet, en de beugel weer op zijn plaats frotten.
-
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm
Re: Rubber van stabilisatorstang
Dat klinkt goed te doen Wilmo. De PU bussen (strongflex) vervangen het gehele rubber in de draag arm. Heb ik een pers nodig om de oude er uit te krijgen?
Re: Rubber van stabilisatorstang
https://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?p=289651#p289651
Als ik dit zo aankijk dan ging dat niet vriendelijk. En dan is het wel het beste om je hele draagarm er gewoon onderuit te halen.
Heb je de PU-bussen voor de aansluiting van de draagarm naar subframe ook?
Als ik dit zo aankijk dan ging dat niet vriendelijk. En dan is het wel het beste om je hele draagarm er gewoon onderuit te halen.
Heb je de PU-bussen voor de aansluiting van de draagarm naar subframe ook?
-
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm
Re: Rubber van stabilisatorstang
Ik heb alleen de PU bussen voor de stabilisator stang. De rest is nog goed. Ik wil ook niet overal PU monteren i.v.m. comfort. Fijn om te leren van je les m.b.t. demontage. Ik zal de rubber uitboren. Ik heb trouwens mijn strongflex PU-bussen opgemeten en alle delen zijn hetzelfde diameter. Ik heb echter de gele (sport) variant.
Re: Rubber van stabilisatorstang
Wat comfort betreft lever je niet zoveel in hoor. Het is meer dat rubber van tegenwoordig een levensduur van 40 weken heeft. Het comfort zit hem dus juist in PU dat je het niet elk jaar hoeft te vervangen. In het rijgedrag merk je het, maar comfort... Achter het subframe, dat is wat anders, dat brengt wat meer geluid mee.
En als je je zorgen maakt om comfort had je de rode moeten bestellen en niet de gele.
Owja, en pas op moment trekken als het hele gewicht van de auto op z'n wieltjes staat en het allemaal lekker gesetteld is.
En als je je zorgen maakt om comfort had je de rode moeten bestellen en niet de gele.
Owja, en pas op moment trekken als het hele gewicht van de auto op z'n wieltjes staat en het allemaal lekker gesetteld is.
-
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm
Re: Rubber van stabilisatorstang
Het is gelukt ze zitten er onder!