Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post Reply
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Goedemorgen!

Al een hele lange tijd heb ik niets meer gepost, maar de laatste twee jaar heb ik amper gereden met de baur. Vorig jaar reed ik naar het werk en onderweg kwam ik plotseling stil te staan. De auto sloeg ineens af. Starten lukte even, maar viel snel weer uit. Met hulp de auto geduwd naar een veilige plaats. Savonds weer geprobeerd, toen liep hij weer en ben ik met de auto thuis gekomen. Ik dacht gelijk aan het brandstofpomprelais, deze symptomen herkende ik van eerder. Dus een nieuw relais geïnstalleerd, maar dit mocht niet baten, de kwaal bleef. Na de winter was de kwaal er uiteraard nog.
Ik heb een nieuw brandstoffilter geplaatst, en even leek er succes. Ik ben er weer naar werk mee gereden zonder problemen. Savonds wil ik wegrijden, vrijwel direct viel hij weer uit.

Ik heb de brandstofpomp nagekeken en bij aansluiten op direct stroom hoor ik de pomp lopen.
Als ik het relais doorlus dan blijft de kwaal aanwezig.
Ik ben even helemaal het spoor bijster..

Nu denk ik nog aan 2 dingen..
-regeleenheid (hoe test ik dat?)
-diode relais (is dat mogelijk met deze symptomen? Ik weet niet goed wat de functie van dit relais is)
-massaprobleem (waar zou ik dit vinden?)

Er is vonk, er is brandstof.. soms rijdt hij wel, maar kan elk moment zomaar ineens uitvallen (alsof je de auto uitzet)...

Wie kan mij helpen?


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Irritant zeg! Wel even van belang is: slaat de auto tijdens het rijden af, of als je bijv afremt of voor het verkeerslicht staat?

Een defecte brandstofpomp kondigt zichzelf nogal eens aan door meer geluid te gaan maken, maar kan er ook best ineens mee ophouden, al vind ik het dan niet geloofwaardig dat die het direct daarna weer doet. Verder is het zo dat als de brandstofpomp om welke reden uitvalt (vast loopt of geen stroom meer krijgt) je nog even brandstof hebt om op door te rijden waarna je op een tekort aan brandstof al haperend tot stilstand komt, dus niet in 1 klap uit.

Als de motor wel in 1x uitvalt, is het eerder een elektrisch probleem. Of helemaal geen stroom meer maar dan moet alles dus uit gaan, dan kan het bijv je contactslot zijn, maar meest waarschijnlijk is dat het dan een ontstekingsprobleem is. Daarbij denk ik dan idd aan de regeleenheid die met opwarmen een slecht contact maakt (zelf al eens gehad), kan ook door oxidatie een slecht massacontact maken daar waar deze op de carrosserie geschroefd zit. Dat laatste kun je controleren, verder is het lastig testen, kun je beter even een ander exemplaar proberen. Een andere kans hebber die mij zo te binnen schiet is de impulsgever die in de stroomverdeler (ontsteking) zit.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Zie trouwens ook hier: https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=24358

Dioderelais was ik nog vergeten, bepaalde relais zijn als dioderelais uitgevoerd, da's eigenlijk een relais met een ingebouwde beveiliging om spanningspieken als gevolg van het eigen schakelen te absorberen. Zo'n relais vervangen door een niet-dioderelais is dan een risico omdat je dan kans maakt dat je gevoelige elektronica met zo'n spanningspiek uitfikt. In meer moderne auto's met een DME is daarop meer risico dan bij eeveel eenvoudiger uitgevoerde E21, maar als er één onderdeel is dat gevoelig is in een E21, dan is dat wel de regeleenheid van de ontsteking.
Regards/groeten, Jeroen
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Bedankt voor de info!
Ik heb gelijk een nieuwe regeleenheid besteld via ebay (merk Hitachi).
Gisteren heb ik de stekker los getrokken om te kijken of hier nog iets vreemds aan te zien was (corrosie iod). Het viel mij op dat de regeleenheid 7 pins heeft maar mijn stekker 6 van de 7 aansluitingen heeft. Is dat normaal?

Gisteren opnieuw gestart, eerste keer viel hij na 20 sec uit. Beetje aan de stekker bewogen (meer heb ik niet gedaan) en toen bleef hij lopen! Ben ermee naar huis gereden en vlak voor thuiskomst viel hij weer uit. Gelukkig niet midden op een kruispunt, waar ik bang voor was..
Dit doet het vermoeden rijzen dat het een elektrisch probleem moet zijn.
Dinsdag komt de nieuwe regeleenheid binnen. Nog tips bij het verwijderen/installeren hiervan?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by uwbuurman »

Bedoel je met regeleenheid dat ding op je spatbord, dat kastje? Dan moet je er voldoende koelpasta of hoe heet dat tussendoen. Zonder dat fik je m er binnen de kortste keren uit. Daarnaast zou ik op de stekker alle pinnen opschuren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

uwbuurman wrote: Sat May 06, 2023 9:16 am Bedoel je met regeleenheid dat ding op je spatbord, dat kastje? Dan moet je er voldoende koelpasta of hoe heet dat tussendoen. Zonder dat fik je m er binnen de kortste keren uit. Daarnaast zou ik op de stekker alle pinnen opschuren.
Ja, die bedoel ik!
Ik zal je tips meenemen bij de installatie. Maar 6-pins-stekker is dus normaal?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by uwbuurman »

Ja
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
chocolatos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Mon Jul 07, 2014 12:05 pm
My E21(s): '81 318i Baur
Location: Enschede

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by chocolatos »

Regeleenheid via Ebay binnengekomen, merk Huco.. op de achterzijde staat ook Hitachi.. Zal allemaal wel hetzelfde zijn.

Afijn, eergisteren de eenheid met de meegeleverde koelpasta gemonteerd na de onderplaat zo goed als mogelijk ontdaan te hebben van de oude pasta. Contactpunten van de stekker zagen er schoon uit.
Auto gestart en hij liep. Dit was nog geen garantie dat het euvel nu verholpen zou zijn.. hij startte immers eerder ook wel.

Volgende dag toch een klein stukje gereden, zonder problemen. Vandaag langere stuk gereden zonder problemen! Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost!

Ik had een tijd geleden een sportstuur gekocht tijdens de oldtimerdag in Boekelo. Dit was het moment om hem te installeren!

Image

Hij is een slagje kleiner dan mijn vorige, dat is wel wennen. Maar het leer van het oude stuurtje brokkelde al langzaamaan af, dus tijd voor iets nieuws!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by uwbuurman »

Leuk leuk!! En mooi dat je problemen nu over lijken te zijn!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Jeroen »

Top, de eerste tekenen zijn iig positief!
Regards/groeten, Jeroen
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 971
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Post by Groentje_me »

Mooi dat je probleem nu opgelost lijkt! Leuke Baur, en een 318i rijd toch best vlot :)
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Post Reply