318 Madrid

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 318 Madrid

Post by uwbuurman »

Hoppa.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
weem525
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
My E21(s): 1980 318
Location: Den Haag

Re: 318 Madrid

Post by weem525 »

Goedemiddag,

Wie heeft er nog een deurvanger over en wil er voor een schappelijke prijs vanaf?

Links heb ik vorig jaar gedaan en nu heeft rechts de geest gegeven. :(

Zijn de nieuwe en eerdere type deurvangers uitwisselbaar?
Er zit nml een ouder type in mijn linker deur.

Dank

Koen
1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 972
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: 318 Madrid

Post by Groentje_me »

Goedemiddag Koen,

Deurvangers type 1 en type 2 zijn verschillend inderdaad.

Volgens mij hebben we beide wel liggen.

Makkelijkste even appje sturen 06-50121279.

Groeten Jan
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
weem525
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
My E21(s): 1980 318
Location: Den Haag

Re: 318 Madrid

Post by weem525 »

Goedemiddag,
Voor dit voorjaar staan een aantal punten op mijn to-do-lijstje.

De belangrijkste is ongetwijfeld het vervangen van de 4-bak voor de vorig jaar in DLD opgehaalde 5-bak, incl bijpassende cardanas.
Van de cardanas moet het tussenlager en de kruiskoppelingen vervangen worden. Weet er iemand een goed adres om dit te laten doen?

Dank voor de tips,
Groet, Koen
1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 318 Madrid

Post by Jeroen »

Zie dat je in Den Haag zit, beetje mijn regio. Ik heb vorig jaar een cardanas naar Terberg Techniek in IJsselstein gebracht, samen met een nieuw steunlager. Daar hebben ze nieuwe naaldlagers geplaatst, de as gebalanceerd en gelijk ook het tussenlager geplaatst, is alles in 1x klaar. Erg netjes en goed. Contactpersoon aldaar Ronald Kerkhof.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 318 Madrid

Post by Wilmo »

Wel even de notitie erbij dat ze checken of er vet achter de stofkappen van het lager zit...
weem525
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
My E21(s): 1980 318
Location: Den Haag

Re: 318 Madrid

Post by weem525 »

Goedemorgen,

Ik heb een Weber 32/34 DMTL op de kop getikt, incl. de adapter kit voor een E30 M10B18.

Past dit ook op mijn M10B18 of is er een verschil tussen de uitlaatspruitstukken?

Dank Koen
1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 318 Madrid

Post by Wilmo »

Een M10 is een M10 dus dat moet goed gaan met de draadeinden en de flens voor het koelwater.

Het voornaamste is dat het koelwater een beetje een andere route moet krijgen.
weem525
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
My E21(s): 1980 318
Location: Den Haag

Re: 318 Madrid

Post by weem525 »

Toch niet zo eenvoudig als in eerste instantie gedacht. :(

De carburateuraansluiting op het spruitstuk is net even anders.
Steek vd Solex Didta komt net niet overeen met de Weber, scheelt ca 5 tot 10mm.
Samen met de carburateur heb ik wel het E30 spruitstuk en passende rubber voet/adapter mee gekregen.

Er zitten zichtbare verschillen tussen de spruitstukken wat water, vacuüm en tempsensor aansluitingen betreft.
De grote vraag natuurlijk is hoe zit het met de aansluitingen aan de cilinderkop?
Weet er iemand dit, kan het spruitstuk 1 op 1 vervangen worden?

Image
E21 M10B18 inlaatspruitstuk

Image
E30 M10B18 inlaatspruitstuk

Dank voorde snelle reacties,

Koen
1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 318 Madrid

Post by Jeroen »

Het plaatje is te klein om ond nrs te lezen, maar wat jij plaatst als E30 spruitstuk lijkt heel erg op het latere M10B18 E21 spruitstuk (toen BMW in 1980 overstapte van de DIDTA naar de 2B4).

Image

bmw ond nr 11611268742. Edit: ik zie dat BMW één spruitstuk heeft toegepast op late E21 en vroege E30, dus moet iig passen.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 318 Madrid

Post by Wilmo »

Het verschil tussen de spruitstukken moet je vooral functioneel volgen. Een vacuümaansluiting op het spruitstuk geeft vol vacuüm, voor de vervroeger. Die kan ook op de carburateur zitten. Gebruik je de aansluiting niet, dan moet je die wel afsluiten.

Je hebt strikt genomen geen koeling in het spruitstuk nodig. Als de choke van je carburateur wel koelwater nodig heeft, dan moet je dat aansluiten. Mijn injectie M10 heeft een pijp van voor naar achteren om de vroegere aansluitingen te overbruggen. Deze pijp kun je dus ook ter overweging nemen.

Ik denk dat ik ooit een E21 318 spruitstuk had, met twee gaten. Die heb ik opengemaakt tot een grote opening, zie: viewtopic.php?p=289971#p289971
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 318 Madrid

Post by Jeroen »

Wilmo wrote: Mon Apr 15, 2024 7:21 amIk denk dat ik ooit een E21 318 spruitstuk had, met twee gaten. Die heb ik opengemaakt tot een grote opening, zie: viewtopic.php?p=289971#p289971
da's idd het vroege spruitstuk
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply