Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Koos, het is juist de rand binnen/buitendorpel die van voor tot achteren alleen wat vliegroest heeft, op het eerste stukje na, waar vroeger die gekke vierkante opname doosjes zaten die als kriksteunpunt aangezien worden.
Op de buitendorpel zelf is wel wat oppervlakkige roestschade, maar geen laswerk nodig. De auto heeft daar ooit schade gehad, getuige een plamuurlaag van enkele mm's. Ik heb de rand eerst geneutraliseerd, vervolgens in de expoxy en uiteindelijk een laagje anti-steenslag (zo goed als je erbij kan.

Maar nu verder, bij het werken aan het binnenscherm viel mijn oog hier op, oei een scheur in de kvs expansietank, lekt nog niet:
Image

dekseltje dichtgelast en vlag geslepen:

Image

Image

vervolgens moest het einde van de verstevings-strip ook nog even vernieuw worden, je kunt dit niet weg laten want dan ontstaat er een gat tussen binnen en buiten scherm:

Image

Image

Image

Daarna alle kale plekken eerst zo goed mogelijk ontroest en geneutraliseerd met Brunox.
Dan was het tijd een rondje te doen met carosseriekit en vervolgens ruim in de epoxy gespoten.

Image

Voor het aanbrengen van de anti-steenslag heb ik een pistool aangeschaft waar je schroefbussen onder schroeft. Dat werkt echt vele malen beter dan anti-steenslag uit een spuitbus. Met het pistool kun je mooi spetteren en dus structuur aanbrengen. Binnenwielkuip, stukje bodem en dorpel lukt precies met 1 liter:

Image

Image

Image

Image

Image

Zonde om in zo'n nette wielkuip een roestbruine veerpoot terug te zetten:

Image

Daarna heb ik me ontfermd over die vervelende deuk in het rechtervoorscherm, deze dus:

Image

Ik heb de deuk er behoorlijk goed uit kunnen kloppen, en met minimale plamuur glad gekregen.
Heb er voorlopig een benaderend 1K ralkleurtje op gezet, in een later stadium wil ik meer plekken tegelijk aanpakken met een 2K lak op kleur.
Alhoewel dat "op kleur" erg lastig is bij Pastellblau. Maar goed, de deuk is weg...

Image

Scherm is nu "tijdelijk" zonder kit gemonteerd, we moeten weer even rijden.

Overigens vind ik die zacht blijvende kit die BMW vroeger gebruikt heeft nergens terug, lijkt wel ouderwetste stopverf, iemand een idee ??

Image

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, ze wordt harder en harder. Lelijke deukjes weg is ook mooi. Met die zachte kit bedoel jij dat wat tussen het buitenspatbord en binnenspatbord zit, toch? Niet de kit voor bij de keienvanger?

Die kit die er tussen zit, is meer een soort gum, ik had het ooit, maar is op rol, net als dubbezijdige tape, zegmaar, met een vetpapier ertussen. Ik heb de mijne ooit via via gekocht, dus weet niet waar dat vandaan komt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Zoiets als dit. Slanglijm, noemen ze dat, lees ik.

https://www.fruugo.nl/butyl-tape-kit-ta ... UOEALw_wcB

Maar dan wil je grijze.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Thu Jun 01, 2023 7:59 am Zoiets als dit. Slanglijm, noemen ze dat, lees ik.

Maar dan wil je grijze.
Ja, dat lijkt er wel op, zal het eens proberen, thanks
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

En weer verder, rechter scherm en veerpoot er weer onderuit om nog een laagje verf over de anti-steenslag te kunnen spuiten, nu is het nog schoon...

Bij de demontage van de veerpoot viel mij (nu pas :oops: ) op dat het wiellager toch wel iets van zich liet horen en niet 100% soepel draaide.
Met het wiel erop en de remklauw gemonteerd merk je daar dus niks van.

Dus toch maar de naaf eraf om de lagers te checken, en ja dan kom je natuurlijk toch iets tegen wat niet zo goed meer is:

Image

Het kleine lager had toch best wat schade. Dus meteen nieuwe set besteld.

Omdat de naaf nu toch van de veerpoot af is, meteen kans om een andere (lees betere) veerpoot uit het magazijn te pakken en die in te gaan zetten, binnenin de veerschoten is namelijk toch best wat roestschade (mag het na 45 jaar?)

Image

deze is een stuk beter, komt van een vroege E24:

Image

Image

Die wordt netjes gemaakt samen met de stofplaat, zo goed mogelijk de roest verwijderen, dan in de brunox, en aflakken.

Image

Image

En als het dan toch uit elkaar ligt, meteen ook het toplager en de demper controleren natuurlijk. demper is nog prima, toplager ook, maar daar heb ik het oude verharde vet toch maar eens uit geblazen en het lager wordt dus voorzien van vers vet.

Image

Wielkuip in RAL 5014 en dorpelrand in RAL 7016 gezet.

Image

Image
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Fri Jun 02, 2023 4:44 pm
uwbuurman wrote: Thu Jun 01, 2023 7:59 am Zoiets als dit. Slanglijm, noemen ze dat, lees ik.

Maar dan wil je grijze.
Ja, dat lijkt er wel op, zal het eens proberen, thanks
Is onderweg van amazon , wel zwart dus.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd naar je ervaring.

De dorpel, RAL 7016 heb je te hoog opgetrokken, die moet onder het randje blijven. Nog eens weer mooi blauw maken of met een reden gedaan?

Lekker, dat frisse veerpootje!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Mon Jun 05, 2023 11:58 pm Ben benieuwd naar je ervaring.

De dorpel, RAL 7016 heb je te hoog opgetrokken, die moet onder het randje blijven. Nog eens weer mooi blauw maken of met een reden gedaan?

Lekker, dat frisse veerpootje!
Ja, met een reden, de steenslag zit tot half op de rand, en daar wilde ik met het antraciet zeker overheen.

Functie boven origineel :wink:
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

zo, nu is het veerpootje echt helemaal fris, netjes in de lak, zo ook de stofplaat die helaas niet meer leverbaar zijn, dus zuinig op zijn:

Image

Image

En dan ziet dat er veel te netjes uit, maar we gaat het binnenkort weer vies maken hoor !!

Image

De kit op rol is inmiddels ook binnen, bij Amazon gevonden. Lijkt meer op trekdrop.

je kunt de dikte aanpassen door 'm langer te trekken, en dit is pas fijn kitten zonder vieze handen te krijgen. zo'n doosje is 4 meter, meer dan voldoende voor één scherm.

Image

Wat strookjes op de raakvlakken geplakt, en daarna kon het scherm definitief weer terug op de auto:

Image

Image

Image

Je ziet de kit er netjes een beetje uitpuilen, precies goed.

Voor op de hoek heb ik ook nog wat werk gehad, de auto heeft ooit (voor mijn tijd) ook al eens schade gereden op de rechter voorzijde, en dat is nooit netjes hersteld, zag je niks van, zat achter de bumper.
Maar nu is het weer netjes, strakjes komt er nog een nieuw laagje anti steenlag op en dan opnieuw spuiten met 2K.

Image

Image

Image

Naaf met nieuwe lagers zijn ook gemonteerd, maarja daar zijn geen interessante foto's van te maken.

Dat was het voorlopig even kwa werkzaamheden. :cheers :cheers

Volgend weekend staat de Classic 500 op het programma, 2 daagse rally Enschede- Teutoburger wald en weer terug.

En het weekend daarop wordt mijn eerste rit verreden, ik heb een avondrit uitgezet van een dikke 100 km, in twee klassen, ben benieuwd wat men er van vind.
Image

Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Goed bezig Rob. Ziet er weer mooi uit.

Spannend je eerste eigen rit. Geniet ervan!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ah leuk, een eigen rit uit gezet, lijkt me ook geen makkie!! Mooi geworden, dat veerpootje. Heb je dan niet de neiging die andere ook gelijk te doen?

En plezierig te weten dat die trekdropkit werkt! Spatbordje zit er weer netjes op.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Jun 11, 2023 12:37 pm Ah leuk, een eigen rit uit gezet, lijkt me ook geen makkie!! Mooi geworden, dat veerpootje. Heb je dan niet de neiging die andere ook gelijk te doen?

En plezierig te weten dat die trekdropkit werkt! Spatbordje zit er weer netjes op.
Klopt, ja de linkerkant ga ik op dezelfde manier aanpakken, heb nog een veeerpoot liggen, maar die ziet er niet zozo uit, die gaat de gritstraler in om het bestand te kunnen controleren.
Als ik de voorkant rond ben, dan spuiten in 2K in de juiste kleur.

Ik ben nu bezig de carterbeschermer weer recht te krijgen, die is ruim 1cm krom geworden, de carterpan heeft er een deuk van 5mm in getikt, 500kg is niet genoeg om m weer terug recht te buigen. Ook maak ik er een luikje in, zodat ik olie kan aflaten zonder dat ding toe moeten demonteren.

Mijn rit, ja daar zit menig avondje werk in, ben er al sinds februari mee bezig, maar wel leuk om te doen hoor.
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Het wordt weer eens tijd voor een update:

Image

Als eerste de Classic 500, welke verreden werd op 16 en 17 juni, start en finish in Enschede, met een overnachting in Melle.
We hadden ingeschreven in de sportklasse, met als idee dat Petra zou gaan navigeren en ik dus lekker sturen.
Echter gezien prive omstandigheden, hebben we de rollen toch maar terug omgedraaid, en ging het ons er vooral om er een even een paar daagjes uit te zijn, niks rijden voor het klassement dus.

Image

De organisatie had een werkelijk prachtige route door Duitsland uitgezet voor de deelnemers. Ze hebben weggetjes weten te vinden waar je auto nog maar net op past, zo zmal en heerlijk rustig, beide dagen.
Bijna bij de finish op de 2e dag kregen we onze eerste 2 drempels voor de auto van dit hele evenement, geweldig toch !!

Image

Ook op de 2e dag bij de lunch locaties stonden rallyvrienden van ons met de krik onder de auto.....rechtervoorwiel lager bij hun Daf 55 coupé eruit gelopen. Ik dacht nog, had ons ook kunnen overkomen. Gelukkig had een andere Daf rijder een set reserve lagers mee en heeft het B.A.S. service team hun weer snel op weg geholpen, zodat ze toch nog konden finishen.

Er reed ook een Rover 3500 mee, die een oliespoor over de gehele route heeft achter gelaten, bij elke pauze stond meneer weer een paar liter olie in zijn V8 te kiepen, maar het liep er bijna net zo snel weer uit. En niks zeil of bak eronder op de parkeerplaats, wat een milieu vervuiler zeg.

Het B.A.S. team heeft het weer druk gehad, blijkbaar weten velen hun oldtimer toch niet goed te onderhouden.

Enige minpunt voor ons was de hitte in de auto, het gehele weekend. Voorlopig geen rally's meer in de maanden Juni, Juli en Augustus voor ons.
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Image

Dan mijn eerste rit als uitzetter, erg spannend. We hadden maar liefst 24 deelnemende equipes, netjes verdeeld over sport en tourklasse, variërend van zeer ervaren tot "nog nooit zoiets gedaan".
Van 19:01 tot 19:25 heb ik de deelnemers op pad gestuurd, dat was een hectisch half uurtje, maar daarna kon ik iedereen lekker volgen op de laptop, en zien hoe ze het er vanaf brachten. Tussen 21:30 en 22:30 druppelde de deelnemers weer binnen, veelal met een brede smile op hun gezicht. Ik kreeg uiteraard veel vragen op mij afgevuurd, over hoe het hier en daar had gemoeten, dus weer een hectisch uurtje.
Gelukkig doet de rallycheck portal al het rekenwerk voor mij, en rolt er automatisch een klassement uit als iedereen gefinished is.

Tegen 11 uur prijsuitreiking, welke in de sportklasse beslist is op een ex aequo tijdmeting.

Zo luisterend in het publiek mag ik wel zeggen dat ik een leuke route met misschien een paar te moeilijke dingen voor de sportklasse heb uitgezet. Vooral de tourklasse (een aantal nieuwe mensen) is met veel enthausiasme ontvangen.

Al met al was het een zeer geslaagd evenement welke zeker weer terug komt op de kalender van 2024.
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

En omdat we voorlopig toch niks gaan rijden, wordt er weer onderhoud gepleegd aan de auto. Na rechtsvoor is nu Linksvoor en de de linker dorpel aan de beurt.
Ik ga ook meteen de remleidingen en slangen mee pakken. De slangen zitter er inmiddels ook alweer bijna 20 jaar op.

Het linkerscherm had ik een paar jaar terug met zogenaamde depkit afgedicht, zoals je hieronder kunt zien bij het verwijderen van het scherm:

Image

De linker veerpoot was beter dan de reserve die ik nog heb liggen, dus de originele ontroest en weer netjes in de lak gezet, alleen bovenaan op de buis zit wat diepere roest pitting, de schotel zelf had gelukkig alleen wat oppervlakkige vliegroest:

Image

In de wielkuip is weinig werk, was ook wel te verwachten, maar de dorpel is een stuk slechter dan rechts met een paar flinke gaten:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Werk aan de winkel dus...
Image