Bobine te warm...?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
weem525
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
My E21(s): 1980 318
Location: Den Haag

Bobine te warm...?

Post by weem525 »

Goedemiddag,

Ik heb problemen met starten en stationair lopen, M10B18 motor.
Symptomen
  • motor slaat af en het duurt zeker 30 seconden starten voordat deze weer aanslaat
  • loopt niet meer stationair, moet constant gaspedaal licht ingedrukt houden

Bougies zijn ca 5000km, 2 jr oud.
Carburateur, Solex Didta, is 1,5jr geleden gereinigd, gereviseerd en afgesteld.

De bobine wordt loeiheet, kan niet aanraken zonder mijn vingers te verbranden, kan dit een mogelijke oorzaak zijn?

Dank voor jullie inzichten en tips.

Groet,
Koen


1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Bobine te warm...?

Post by BertjeConti »

Er is dus duidelijk iets mis, de bobine mag absoluut niet heet worden, laat staan loeiheet.

Heb je nog een verdeler met contactpuntjes? Dan zijn die hoogstwaarschijnlijk veel de krap afgesteld ( zodat ze bijna continu gesloten zijn)

Bobine zal nu wel gaar zijn vrees ik.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bobine te warm...?

Post by Jeroen »

Denk idd dat die bobine wel aan vervanging toe is, maar er is ook grote kans dat de oorzaak elders ligt. Zoals Rob al meldde ingebrande of slecht afgestelde contactpuntjes, of bijv slechte bobinekabel, bougiekabels, rotor, verdelerkap. Als je daar ergens een slecht contact maakt gaat er een veel te grote stroom lopen. Dus dat zou ik eerst uit en te na controleren anders frituur je de nieuwe bobine misschien ook weer.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply