E21 M54 conversie
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28925
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 M54 conversie
Ongetwijfeld ff vloeken na die eerste, maar gelukt nu!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 M54 conversie
Precies, en als dat ding straks in de tectiel zit zie je het nooit meer
Re: E21 M54 conversie
Voor dit project heb ik een E30 6 cilinder met airco radiateur liggen, maar als ik deze naast de originele E39 530 radiateur hou kom ik toch wat koeleing te kort ben ik bang. Ik heb in de breedte erg weinig plaats door de intercoolerbuizen, dus moet ik een radiateur hebben met de eindtanks boven en onder.
Op marktplaats zit een tot de cheape aliexpress radiateur aanbieden voor zo goed als elke auto. Gister alle 650 radiateuren doorgespit, gekoken voor maximale hoogte breedte en dikte, tanks boven en onder en aansluitingen linksboven en rechtsonder.
Een gevonden van 70mm dik, en met ingebouwde oliekoeler (kan ik altijd nog gebruiken mocht het zijn.
Morgen even kijken, maar als het goed is past deze precies tussen de intercoolerbuizen

Op marktplaats zit een tot de cheape aliexpress radiateur aanbieden voor zo goed als elke auto. Gister alle 650 radiateuren doorgespit, gekoken voor maximale hoogte breedte en dikte, tanks boven en onder en aansluitingen linksboven en rechtsonder.
Een gevonden van 70mm dik, en met ingebouwde oliekoeler (kan ik altijd nog gebruiken mocht het zijn.
Morgen even kijken, maar als het goed is past deze precies tussen de intercoolerbuizen

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18413
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 M54 conversie
Ah ben benieuwd. Wat voor auto hoort ie in? Want dan kan je ook op datvtype en model nog even verder zoeken naar een vergelijkbare van hogere kwaliteit?
Re: E21 M54 conversie
Dat is altijd nog mogelijk. Qua breedte gaat het wel passen, ding is alleen 60cm hoog, dat is precies de ruimte tussen de stabilosatorstang en de motorkap. Even kijken hoe ik dat met de dwarsbalk onderaan ga doen
Re: E21 M54 conversie
Gister 7 uur in de auto gezeten voor een rondje thuis Staphorst, Dedemsvaart en weer naar huis.
Bij Roelof Slager de voorbumper opgehaald die ik al jaren aan het zoeken ben

Bumper ziet er goed uit, heeft uiteraard wat liefde nodig, maar niks waar niet overheen te komen is.
Nu nog kijken of de intercooler erachter past, maar dit moet wel gaan lukken
Bij Roelof Slager de voorbumper opgehaald die ik al jaren aan het zoeken ben

Bumper ziet er goed uit, heeft uiteraard wat liefde nodig, maar niks waar niet overheen te komen is.
Nu nog kijken of de intercooler erachter past, maar dit moet wel gaan lukken
Re: E21 M54 conversie
Vandaag mijn gelaste intercooler terug gekregen, ziet er weer gelikt uit

Kwam nog een hebbedingtje tegen op marktplaats, maar nu moet ik gaan stoppen met dingen kopen

Meteen 2 gaten in het front geboord voor de intercooler, komt allemaal best mooi uit op het eerste gezicht

Helaas steekt de intercooler 4cm te ver naar voren voor mn nieuwe bumper

Als in die 4 cm verder naar achter ga zit de radiateur tegen mn blok aan, en daar moet ook nog een fan tussen
De opties:
- Blok verder naar achter
- Dunnere intercooler
- dunnere radiateur
- andere bumper
- radiateur in de reservewielbak plaatsen
- intercooler op de kop hangen
Blok kan nog 1-2 cm verder naar achteren voordat ik het schutbord moet gaan verbouwen. Is allemaal mogelijk, maar eigenlijk geen zin in
Dunnere intercooler win ik ook niet veel mee kwa ruimte, en ik heb die intercooler hard nodig
dunnere radiateur is de makkelijkste optie, is nu 75mm, kan terug gaan naar 40mm
De motorsport bumper komt er sws op, dus andere bumper is geen optie
Radiateur in het kofferbak zal echt het allerlaatste redmiddel zijn, heel omslachtig en eigenlijk geen zin in
Intercooler op de kop hangen is een goede optie, maar ook dan kan die net ver genoeg naar achter voor de bumper ben ik bang

Kwam nog een hebbedingtje tegen op marktplaats, maar nu moet ik gaan stoppen met dingen kopen

Meteen 2 gaten in het front geboord voor de intercooler, komt allemaal best mooi uit op het eerste gezicht

Helaas steekt de intercooler 4cm te ver naar voren voor mn nieuwe bumper

Als in die 4 cm verder naar achter ga zit de radiateur tegen mn blok aan, en daar moet ook nog een fan tussen
De opties:
- Blok verder naar achter
- Dunnere intercooler
- dunnere radiateur
- andere bumper
- radiateur in de reservewielbak plaatsen
- intercooler op de kop hangen
Blok kan nog 1-2 cm verder naar achteren voordat ik het schutbord moet gaan verbouwen. Is allemaal mogelijk, maar eigenlijk geen zin in
Dunnere intercooler win ik ook niet veel mee kwa ruimte, en ik heb die intercooler hard nodig
dunnere radiateur is de makkelijkste optie, is nu 75mm, kan terug gaan naar 40mm
De motorsport bumper komt er sws op, dus andere bumper is geen optie
Radiateur in het kofferbak zal echt het allerlaatste redmiddel zijn, heel omslachtig en eigenlijk geen zin in
Intercooler op de kop hangen is een goede optie, maar ook dan kan die net ver genoeg naar achter voor de bumper ben ik bang
Re: E21 M54 conversie
Klopt, maar dat zie je wel vaker. De intercooler duwt 20-30graden bij de koellucht als de turbo filnk aan het werk is. Grootste deel van de tijd is dat minder. Dus tenzij ik de ring op ga midden in de zomer mag het geen probleem zijn
Re: E21 M54 conversie
Afgelopen dagen bezig geweest met het ombouwen van de cockpit. Heb een duitse firma gevonden die me een E21 wijzerplaat met de gaten van een E30 wijzerplaat kunnen maken. Dan is het probleem nog om de E30 tellerunit vast te maken in de E21 cockpit.
Ik ben redelijk handig met 3D tekenen, en ik wil al jaren een 3D printer kopen. Denk dat ik deze 2 dingen maar eens ga mixxen om een custom achterkant te printen voor de E21 cockpit zodat de elektrische teller erin zit en je het eigenlijk niet ziet.
In de werkplaats niks mee gedaan afgelopen dagen, dat komt later weer
Ik ben redelijk handig met 3D tekenen, en ik wil al jaren een 3D printer kopen. Denk dat ik deze 2 dingen maar eens ga mixxen om een custom achterkant te printen voor de E21 cockpit zodat de elektrische teller erin zit en je het eigenlijk niet ziet.
In de werkplaats niks mee gedaan afgelopen dagen, dat komt later weer
Re: E21 M54 conversie
Ik heb het zo gedaan: https://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?p=289971#p289971
Re: E21 M54 conversie
Dat is inderdaad ook nog een optie, zoiets heb ik bij mijn 323 ook gedaan, maar wil de tellerbak graag dicht hebben vanachter en ik wil gewoon een reden hebben om een 3D printer te kopen