Bon .. reeds langere tijd zonder e21 maar dat wil niet zeggen dat we stilzitten .. ik lees hier zeker nog veel mee maar het uitbouwen van ons bedrijf vraagt de laatste jaren veel tijd dus blijft er weinig tijd over om dagelijks dingen te posten.
Mijn bijdrage aan een nog levendiger forum is dan ook niet BMW gerelateerd.
Waar te beginnen ..Ik mis steeds meer beleving in moderne wagens en mijn interesse is dus geleidelijk aan verschoven van oldtimers naar pure rijdersauto's.
Naast de e36 m3 die ik sinds 2015 heb en de Megane RS die ik sinds 2018 in bezit heb heb ik in december 2023 (jawel een jaar gelden al) één van mijn droomauto's kunnen kopen, een caterham super seven
De auto is van juni 2020 en had bij aankoop 10700 km .. ondertussen staan er ongeveer 1000 extra bij.
Bij aankoop was het een 275R dat is een ford 1.6 met 135pk en 169nm maar ik heb bij aankoop meteen de upgrade naar 310R laten uitvoeren
Hierbij worden volgende onderdelen vervangen (nokkenassen, bougies, ecu, luchtfilter en er wordt een olie catchtank geplaatst
Het resultaat van dit alles is 152pk en 180nm .. na nog wat finetunen aan de ecu komen we nu uit op een vermogen van exact 160pk uit een atmo 1.6 en 190nm .. lijkt allemaal niet zo heel veel vermogen en koppel maar dit speeltje weegt rijklaar dus met alle vloeistoffen aan boord 540kg
0-100 in 4.6 seconden en een top van 212km per uur maar veel belangrijker is de beleving .. je bent met een kart op de openbare weg aan het rijden .. voelt absurd dat dit is toegelaten
Opties vragen jullie .. sper .. afneembaar stuur, 4 punt gordels en een rolkooi, volledig regelbare trackday ophanging .. oh en verwarming, een 12V aansluiting en opbergnetjes voor sjaal of muts ofzo.
De lijst van wat je niet hebt is langer
GEEN
stuurbekrachtiging
bekrachtigde remmen
radio
airco
TC
ABS
sloten op de deuren
airbags .... enzoverder .. jullie begrijpen wat ik bedoel
enkel het essentiele om te rijden is aanwezig .. de deuren doe je dicht met 2 poppers en ook de koffer is een canvas doek met poppers
Hoe rijd dit dan .. heel direct .. zeer kort stuurhuis, motor die heel kort aan de gas hangt, prachtig mechanisch schakelgevoel en snel .. mijn m3 en megane moeten met hun respectievelijk gewicht bijna 500pk hebben om dit te evenaren dus ze komen wel wat tekort
Wel heel anders rijden .. je maakt rap snelheid bij maar schud ze ook snel weer af .. ook zonder de rem aan te raken .. warmte in de banden krijgen is ook een dingetje om rekening mee te houden .. dat duurt wel even .. en vooral veel later remmen dan je gewoon bent anders sta je 20m voor de verkeerslichten al stil
Dat leuke gevoel is ook meteen een nadeel, eens je deze beleving hebt gevoeld is al de rest trager, zwaarder en minder scherp.
zo ziet het rijden eruit van achter het stuur
Ik ben zeer blij met dit ding en besef goed de luxepositie waarin ik vertoef .. dit is als enige hobby auto niet geschikt, veel te spartaans, je wil er wel iets naast zoals in mijn geval de e36 m3 die toch wat meer comfort bied.
Na een dagje sturen met een caterham ben je mentaal dood maar tegelijkertijd zo voldaan dat het steeds weer de moeite waard is hem buiten te halen .. smile van oor tot oor vanaf de eerste meter in beweging en laat dat nu net de bedoeling zijn geweest
Caterham super 7
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Caterham super 7
Last edited by gerrit323 on Fri Jan 05, 2024 3:54 am, edited 6 times in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Caterham super 7
Prachtig, en geweldig dat je zo'n droom kunt realiseren! Met Caterham, Westfield, etc heb je echt een concept zoals de vroegere Lotussen in handen en dat is inderdaad rijden in z'n puurste vorm, zoals je zegt, karten op de openbare weg. Ik heb zelf eens (mee) mogen rijden in een Ultima GTR, dat slaat helemáál nergens op. Je rijdt niet van bocht naar bocht maar het is net alsof in een hoog tempo de bochten in je gezicht worden gesmeten. Indrukwekkende herinneringen. Dank voor je posting, lekker van blijven genieten man!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Caterham super 7
Als je op die foto's klikt en dan de url kopieert, zie je ze wel.
Schitterend dat je zulks kunt kopen en rijden, Gerrit! Veel plezier ermee, maar als ik het zo lees, gaat dat wel lukken.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Caterham super 7
Machtig mooi apparaat. Ooit in een Westfield meegereden (wel de SE versie anders pas ik niet). Niet zeuren en gewoon genieten wat je kan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.