Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
In afwachting van de terugkeer van de E28S die voor herstel van de lak nu bij mijn zwager staat (werkpakket D) ben ik met allerlei voorbereidingen bezig (werkpakket C). Deze twee lopen parallel en dat kan ook prima want beide moeten af zijn als de opbouw (werkpakket E) weer start. Toegegeven, tussen werkpakket B en A zit een Start-Start relatie die ik niet heb meegenomen, maar buiten dat zijn de werkpakketten als volgt georganiseerd.
Voor wat betreft de procuratie van de materialen zijn bijna alle benodigde delen (ook die bij BMW niet meer leverbaar zijn) geleverd. Zo heb ik een nieuw linker achterlicht van Ivo betrokken.
Maar ook nog wat afdekplaten voor de voorste wielkuipen, een raamgeleider voor een van de achterruiten en nog wat ander klein spul.
V.w.b. de afdichting van de voorruit heb ik een nieuw rubber bij BMW besteld en gekregen, maar volgens Thorsten levert BMW niet goed passende reproducties. Ik heb mijn zwager daarom de instructie gegeven, ook al betekent het glasbreuk van de voorruit het bestaande rubber te behouden. Voorruit is bij W&N nog beschikbaar.
Om de frames van de koplampunits van een vers laagje zwart te kunnen voorzien heb ik ze gedemonteerd en naar de poedercoater gebracht. Die heeft ze medio deze week klaar. Zo zijn er nog heel veel dingetjes uit te zoeken en voor te bereiden en denk ik ook na over de werkpakketten die ik na de assemblage doorgevoerd wil hebben. Een daarvan is dat ik v.w.b. de radio de originele BMW Bavaria Electronic toch een beetje te oud vindt worden. Hiervoor in de plaats komt een period correcte Blaupunkt Bremen SQR46.
Heb kort overwogen om een Becker Cascade Pro zoals ik die ook in de E34S heb zitten erbij te komen, maar de jongste daarvan zijn ook vijftien jaar oud, hebben geen DAB+ (waar ik overigens geen fan van ben, maar je ontkomt er op enig moment niet meer aan) en moet je ook nog steeds 500-600 voor aftikken. De nieuwe oplage van de SRQ46 heeft t.o.v. de Cascade Pro alleen geen navigatie, geen diversity FM tuner en geen ingebouwde GSM ontvanger, maar is wel nieuw. Dat betekent niet dat ik afscheid van de BMW Bavaria ga nemen, deze is oorspronkelijk bij de auto geleverd en hoort bij de historie dus die gaat in de opslag.
Voor wat betreft de procuratie van de materialen zijn bijna alle benodigde delen (ook die bij BMW niet meer leverbaar zijn) geleverd. Zo heb ik een nieuw linker achterlicht van Ivo betrokken.
Maar ook nog wat afdekplaten voor de voorste wielkuipen, een raamgeleider voor een van de achterruiten en nog wat ander klein spul.
V.w.b. de afdichting van de voorruit heb ik een nieuw rubber bij BMW besteld en gekregen, maar volgens Thorsten levert BMW niet goed passende reproducties. Ik heb mijn zwager daarom de instructie gegeven, ook al betekent het glasbreuk van de voorruit het bestaande rubber te behouden. Voorruit is bij W&N nog beschikbaar.
Om de frames van de koplampunits van een vers laagje zwart te kunnen voorzien heb ik ze gedemonteerd en naar de poedercoater gebracht. Die heeft ze medio deze week klaar. Zo zijn er nog heel veel dingetjes uit te zoeken en voor te bereiden en denk ik ook na over de werkpakketten die ik na de assemblage doorgevoerd wil hebben. Een daarvan is dat ik v.w.b. de radio de originele BMW Bavaria Electronic toch een beetje te oud vindt worden. Hiervoor in de plaats komt een period correcte Blaupunkt Bremen SQR46.
Heb kort overwogen om een Becker Cascade Pro zoals ik die ook in de E34S heb zitten erbij te komen, maar de jongste daarvan zijn ook vijftien jaar oud, hebben geen DAB+ (waar ik overigens geen fan van ben, maar je ontkomt er op enig moment niet meer aan) en moet je ook nog steeds 500-600 voor aftikken. De nieuwe oplage van de SRQ46 heeft t.o.v. de Cascade Pro alleen geen navigatie, geen diversity FM tuner en geen ingebouwde GSM ontvanger, maar is wel nieuw. Dat betekent niet dat ik afscheid van de BMW Bavaria ga nemen, deze is oorspronkelijk bij de auto geleverd en hoort bij de historie dus die gaat in de opslag.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Zo komt het langzaamaan goed met deze mooie e28! Zulke koplampframes en werkjes als dat, dat zijn heerlijke verbeteringen, die je niet had gedaan, zonder dit project.
@Blaupunkt, ben erg benieuwd naar je ervaringen!
@Blaupunkt, ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Migratie van alle verwijzingen naar foto's in dit draadje naar Pcloud, voor zij ver van mij afkomstig is afgerond. Blijft over de migratie van foto's in andere draadjes
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vandaag heb ik een eerste (kleine) stap met de voorbereidingen voor de assemblage gemaakt. De metalen frames van de koplampen hebben een bezoekje aan Fred (King Customz) gebracht en zien er weer als nieuw uit.
De spulletjes voor de montage en het stellen van de koplampen nodig zijn worden ook door nieuwe exemplaren vervangen.
Voor een deel moet dat ook wel omdat de stelschroeven voor het grootlicht het bakproces niet overleven en dus verwijderd moeten worden. Deze zijn alleen geperst en krijg je er niet heel af.
En na montage van de eerste delen begint het gehele frame weer een beetje zijn functie terug te krijgen.
De lenzen van het groot-en dim licht zien er prima uit en hoeven niet vervangen te worden. Wel zijn de lenzen na al die jaren van gebruik aan de binnenkant wat dof geworden. Dat krijg je er prima af.
De lampfittingen van het grootlicht worden vervangen. Die voor het dimlicht moeten we hergebruiken, dat kan ook prima, maar de klemmen wil ik vervangen. Denk dat dat goedkoper is dan ze opnieuw laten galvaniseren.
Wordt vervolgd !
De spulletjes voor de montage en het stellen van de koplampen nodig zijn worden ook door nieuwe exemplaren vervangen.
Voor een deel moet dat ook wel omdat de stelschroeven voor het grootlicht het bakproces niet overleven en dus verwijderd moeten worden. Deze zijn alleen geperst en krijg je er niet heel af.
En na montage van de eerste delen begint het gehele frame weer een beetje zijn functie terug te krijgen.
De lenzen van het groot-en dim licht zien er prima uit en hoeven niet vervangen te worden. Wel zijn de lenzen na al die jaren van gebruik aan de binnenkant wat dof geworden. Dat krijg je er prima af.
De lampfittingen van het grootlicht worden vervangen. Die voor het dimlicht moeten we hergebruiken, dat kan ook prima, maar de klemmen wil ik vervangen. Denk dat dat goedkoper is dan ze opnieuw laten galvaniseren.
Wordt vervolgd !
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Dit weekend heb ik de voorremmen van de E32 afgerond. Dat begon met het weer gangbaar maken van de remklauw door de beide pinnen en de rubbers waarin deze glijden te reinigen en van nieuw pin-vet te voorzien. De rest zijn standaard montagewerkzaamheden.
Oorspronkelijk was het idee om de voeringen van de handrem niet te vervangen, maar bij een nadere inspectie zag ik dat aan de linkerzijde een van de voeringen schuin was afgesleten, w.s. doordat ze niet goed waren afgesteld.
Dat betekent i.i.g. dat ik ze niet laat zitten en ga vervangen. Maar voor deze use-case heeft het voor deze casus (E32) ook geen meerwaarde om premium OEM prijzen te betalen. Daarom kies ik voor standaard Ate die ik al had liggen.
Maar montage komt niet voordat de achterkant grondig gereinigd wordt en dan kom ik een klein beetje in vertwijfeling omdat de ankerplaten best wel zijn aangetast, maar om die te vervangen zit best wat werk en vereist ook het vervangen van de lagers en laat ik daar nu net geen zin in hebben. Ik kies daarom voor een mitigerende maatregel, toepassen van roestconverter die na het uitharden gelakt kan worden.
Nieuwe remschijven en blokken voor de achterwielen zijn ook onderweg. Heb tegen Bergwerf gezegd dat ze met versturen kunnen wachten totdat deellevering van de E28S binnen is; kunnen ze dan in een keer versturen, scheelt meteen weer een onnodige logistieke verkeersbeweging.
Oorspronkelijk was het idee om de voeringen van de handrem niet te vervangen, maar bij een nadere inspectie zag ik dat aan de linkerzijde een van de voeringen schuin was afgesleten, w.s. doordat ze niet goed waren afgesteld.
Dat betekent i.i.g. dat ik ze niet laat zitten en ga vervangen. Maar voor deze use-case heeft het voor deze casus (E32) ook geen meerwaarde om premium OEM prijzen te betalen. Daarom kies ik voor standaard Ate die ik al had liggen.
Maar montage komt niet voordat de achterkant grondig gereinigd wordt en dan kom ik een klein beetje in vertwijfeling omdat de ankerplaten best wel zijn aangetast, maar om die te vervangen zit best wat werk en vereist ook het vervangen van de lagers en laat ik daar nu net geen zin in hebben. Ik kies daarom voor een mitigerende maatregel, toepassen van roestconverter die na het uitharden gelakt kan worden.
Nieuwe remschijven en blokken voor de achterwielen zijn ook onderweg. Heb tegen Bergwerf gezegd dat ze met versturen kunnen wachten totdat deellevering van de E28S binnen is; kunnen ze dan in een keer versturen, scheelt meteen weer een onnodige logistieke verkeersbeweging.
Last edited by raymondw on Sun Mar 03, 2024 8:22 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nadat ik vorige week de achterste ankerplaten had schoongemaakt, ontroest en de aangetaste plekken in de roestconverter gezet heb ik deze dit weekend in de primer gezet en van een slagvaste coating voorzien. Toegegeven, ziet er niet nieuw uit, maar dat is de E32 ook niet, maar draagt wel bij aan het behoud.
Als de lagers vervangen moeten worden, dan vervangen we de ankerplaten wel, maar er is geen functionele reden om dat nu op te pakken. Zou enkel cosmetisch zijn en dan kan ik wel honderd andere dingen bedenken. Waar het me wel om gaat is veiligheid, dus heb ik gisteren nieuwe handremschoenen gemonteerd.
Gedurende het proces heb ik de stelschroeven van de handremkabel een de handremhevel in het interieur gelost. Daar viel me een behoorlijk lengteverschil tussen de afstelling voor de linker-en rechter kabel op. Dat kan niet goed zijn. Na onderzoek bleek dat het expansiemechanisme aan de linkerkant verkeerd gemonteerd zat.
Concreet, het scharnier van het expansiemechanisme hoort aan de onderkant te zitten, en niet aan de bovenkant. Hierdoor kan het expansiemechanisme niet tegen het stootblokje komen te liggen waardoor de afstelling gecompromitteerd wordt.
Je kan je stellen tot je een ons weegt, maar de voeringen komen niet ver genoeg om een aanzienlijke frictie met de remschijf te veroorzaken. Aan de andere (rechterzijde) zat deze wel goed. Dat verklaart meteen de ongelijkheid tussen de afstelling van de kabels, en daarmee ook de slechte werking van de parkeerrem, laat staan de noodrem.
Denk dat dit komt doordat de remkabels lang geleden zijn vervangen en dat degene die dat moest doen niet verder keek dan zijn neus lang was. Maar cést ca, het is een fait accompli. Herstel is op zich niet moeilijk door het gehele mechanisme op de juiste wijze te monteren. Hierdoor kregen beide kabels in het interieur ook weer de gelijke lengte (voor afstelling).
De basis is dus weer goed. Nu is het wachten op de nieuwe remschijven en blokken. Deze zijn vanuit Gorinchem onderweg naar mijn dorpje. Lange termijn planning met deze auto heb ik nog niet helemaal gemaakt. E32’s beginnen in waarde te stijgen en het betreft een net exemplaar, de strategie is behoud van betrouwbaarheid, de remmen waren het enige puntje van veiligheid, vervolgstappen bepaal ik pas als de bodem grondig heb kunnen (laten) reinigen.
Als de lagers vervangen moeten worden, dan vervangen we de ankerplaten wel, maar er is geen functionele reden om dat nu op te pakken. Zou enkel cosmetisch zijn en dan kan ik wel honderd andere dingen bedenken. Waar het me wel om gaat is veiligheid, dus heb ik gisteren nieuwe handremschoenen gemonteerd.
Gedurende het proces heb ik de stelschroeven van de handremkabel een de handremhevel in het interieur gelost. Daar viel me een behoorlijk lengteverschil tussen de afstelling voor de linker-en rechter kabel op. Dat kan niet goed zijn. Na onderzoek bleek dat het expansiemechanisme aan de linkerkant verkeerd gemonteerd zat.
Concreet, het scharnier van het expansiemechanisme hoort aan de onderkant te zitten, en niet aan de bovenkant. Hierdoor kan het expansiemechanisme niet tegen het stootblokje komen te liggen waardoor de afstelling gecompromitteerd wordt.
Je kan je stellen tot je een ons weegt, maar de voeringen komen niet ver genoeg om een aanzienlijke frictie met de remschijf te veroorzaken. Aan de andere (rechterzijde) zat deze wel goed. Dat verklaart meteen de ongelijkheid tussen de afstelling van de kabels, en daarmee ook de slechte werking van de parkeerrem, laat staan de noodrem.
Denk dat dit komt doordat de remkabels lang geleden zijn vervangen en dat degene die dat moest doen niet verder keek dan zijn neus lang was. Maar cést ca, het is een fait accompli. Herstel is op zich niet moeilijk door het gehele mechanisme op de juiste wijze te monteren. Hierdoor kregen beide kabels in het interieur ook weer de gelijke lengte (voor afstelling).
De basis is dus weer goed. Nu is het wachten op de nieuwe remschijven en blokken. Deze zijn vanuit Gorinchem onderweg naar mijn dorpje. Lange termijn planning met deze auto heb ik nog niet helemaal gemaakt. E32’s beginnen in waarde te stijgen en het betreft een net exemplaar, de strategie is behoud van betrouwbaarheid, de remmen waren het enige puntje van veiligheid, vervolgstappen bepaal ik pas als de bodem grondig heb kunnen (laten) reinigen.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooie stappen gezet! Dit projectje is bijna afgerond, nieuwe schijven en blokken en alles is weer klaar om te rijden.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen maandag kwam het pretpakket voor de achterremmen voor de E32 binnen. Dat duurde wat langer dan gedacht omdat ik ook een bestelling voor de E28S open had staan en dan hoeft de pakketdienst van mij niet vaker te rijden dan nodig is, ergo heb een bijdrage aan wat CO2 reductie geleverd.
En na een klein uurtje zaten ze erop.
En wat restpuntjes voor nu zoals een tweetal nieuwe rubbers voor de ophanging van de uitlaat. Geen overbodige luxe.
De parkeerrem staat na afstelling voor links en rechts weer gelijk en dat hersteld meteen weer de noodrem die het voorheen niet deed. Volgende week zal de remolie ververst gaan worden. Dan is dat voldoende om de E32 dit jaar weer een paar maandjes in te zetten.
Verder heb ik een lijstje gemaakt van zaken die vroeg of laat aangepakt moet worden. Cosmetische zaken daargelaten zijn dat:
1. Droogijs stralen van de onderkant om al dat tectyl te verwijderen.
2. Vermoedelijk twee nieuwe bovenste draagarmen.
3. Nieuwe schokdempers en veerpootlagers voor.
4. Vermoedelijk nieuwe subframe lagers achter.
5. Stabilisatorstang rubbers vooras.
Cosmetische punten zijn :
1. Vervangen van Uitlaat.
2. Lassen van hitteschild midden-demper
3. Aanpakken Differentieelhuis (ziet er niet uit)
4. Fatsoeneren van de brandstofleidingen en die van de niveauregeling. Deze zijn ooit eens vervangen, maar zitten niet mooi.
5. Stabilisatorstang voor/achter fatsoeneren (spuiten)
Allemaal geen schokkende punten en ik denk dat op dot moment alleen de schokdempers voor een functionele verbetering gaan opleveren. Maar dat kan komende winter ook wel. Moet daar wel even goed naar kijken. Onze E32 is std. Van een M-tech onderstel voorzien, als een van de weinige E32, dus daar moeten geen std. Sachs onder, eerder Bilstein B6 denk ik.
En na een klein uurtje zaten ze erop.
En wat restpuntjes voor nu zoals een tweetal nieuwe rubbers voor de ophanging van de uitlaat. Geen overbodige luxe.
De parkeerrem staat na afstelling voor links en rechts weer gelijk en dat hersteld meteen weer de noodrem die het voorheen niet deed. Volgende week zal de remolie ververst gaan worden. Dan is dat voldoende om de E32 dit jaar weer een paar maandjes in te zetten.
Verder heb ik een lijstje gemaakt van zaken die vroeg of laat aangepakt moet worden. Cosmetische zaken daargelaten zijn dat:
1. Droogijs stralen van de onderkant om al dat tectyl te verwijderen.
2. Vermoedelijk twee nieuwe bovenste draagarmen.
3. Nieuwe schokdempers en veerpootlagers voor.
4. Vermoedelijk nieuwe subframe lagers achter.
5. Stabilisatorstang rubbers vooras.
Cosmetische punten zijn :
1. Vervangen van Uitlaat.
2. Lassen van hitteschild midden-demper
3. Aanpakken Differentieelhuis (ziet er niet uit)
4. Fatsoeneren van de brandstofleidingen en die van de niveauregeling. Deze zijn ooit eens vervangen, maar zitten niet mooi.
5. Stabilisatorstang voor/achter fatsoeneren (spuiten)
Allemaal geen schokkende punten en ik denk dat op dot moment alleen de schokdempers voor een functionele verbetering gaan opleveren. Maar dat kan komende winter ook wel. Moet daar wel even goed naar kijken. Onze E32 is std. Van een M-tech onderstel voorzien, als een van de weinige E32, dus daar moeten geen std. Sachs onder, eerder Bilstein B6 denk ik.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nu de werkzaamheden aan de remmen van de E32 zijn afgerond (wat een verbetering dat wel niet heeft opgeleverd zeg) had ik vandaag Robert op bezoek voor wat nazorg puntjes. Zijn voorremmen voorzien van Pagid Blue RS4-2 piepten toch wel wat meer dan bij mijn E28S en we wilden een poging doen dat te verminderen. Hopelijk is dat gelukt, maar ik denk ook dat het door de constructie komt. I.t.t. mijn E28S en de E34S van het laatste modeljaar zoals Martijn die heeft hebben de E34S die tussen 1988 en 1994 zijn gebouwd normale remklauwen met een zwevende constructie en een enkele zuiger aan de binnenkant van de klauw. De druk die op de remblokken wordt uitgevoerd is in principe hetzelfde, maar de totstandkoming daarvan is wezenlijk anders.
Bij de vaste klauw met vier zuigers zoals bij mijn E28S wordt de druk aan binnen-en buitenzijde gelijktijdig en gelijkmatig opgebouwd. Echter bij de zwevende klauwconstructie reageert de buitenste blok op het opbouwen van de druk door de binnenste blok, daardoor is er een klein tijdsverschil tussen het aangrijpen van de remblok aan de binnen-en de buitenzijde. Hopelijk hebben we dat door het toepassen van anti-piep pasta (Liqui Moly) wat weten te reduceren, maar als mijn veronderstelling juist is zal de luidheid van het piepen niet echt gereduceerd gaan worden. Verder hebben we een inspectie van de werkzaamheden van vorig jaar uitgevoerd en het brandstoffilter vervangen.
Ook met de E28S zijn we een stapje verder. In eerste instantie hield ik rekening met het vervangen van het raamrubber, die heb ik nieuw liggen, maar het betreft een reproductie. Steve waarschuwde me dat deze reproducties niet zo mooi passen als de NOS raamrubbers en adviseerde om de oude raamrubbers als dat kan heel te houden. Dat kon, maar dat ging wel ten koste van de voorruit. O.b.v. de status update van mijn zwager heb ik heb daarop mijn risico register bijgewerkt. Glasbreuk was een geaccepteerd risico, dat het tot de voorruit beperkt bleef is alleen maar mooi.
Bij de vaste klauw met vier zuigers zoals bij mijn E28S wordt de druk aan binnen-en buitenzijde gelijktijdig en gelijkmatig opgebouwd. Echter bij de zwevende klauwconstructie reageert de buitenste blok op het opbouwen van de druk door de binnenste blok, daardoor is er een klein tijdsverschil tussen het aangrijpen van de remblok aan de binnen-en de buitenzijde. Hopelijk hebben we dat door het toepassen van anti-piep pasta (Liqui Moly) wat weten te reduceren, maar als mijn veronderstelling juist is zal de luidheid van het piepen niet echt gereduceerd gaan worden. Verder hebben we een inspectie van de werkzaamheden van vorig jaar uitgevoerd en het brandstoffilter vervangen.
Ook met de E28S zijn we een stapje verder. In eerste instantie hield ik rekening met het vervangen van het raamrubber, die heb ik nieuw liggen, maar het betreft een reproductie. Steve waarschuwde me dat deze reproducties niet zo mooi passen als de NOS raamrubbers en adviseerde om de oude raamrubbers als dat kan heel te houden. Dat kon, maar dat ging wel ten koste van de voorruit. O.b.v. de status update van mijn zwager heb ik heb daarop mijn risico register bijgewerkt. Glasbreuk was een geaccepteerd risico, dat het tot de voorruit beperkt bleef is alleen maar mooi.
Last edited by raymondw on Sat Mar 30, 2024 7:35 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Reproductieraamrubbers, maar bijna 400 euro per stuk.... man man. Ik heb 'm ook liggen. Moet achter nog wel hebben.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De huidige reproducties van veel BMW delen, inderdaad ook die die je via BMW bestelt, zijn in veel gevallen van bedroevende kwaliteit. Vaak gewoon minder dan third party spul, maar wel tegen 3-4 maal de prijs. Triest.
Ik heb ook wat lopen donderjagen met remblokken, Pagid en Hawk blijft piepen, ook na toepassing van in Liqui Moly anti pieppasta. Dat reduceert het gepiep wel iets, maar het gaat zeker niet weg. Hier idd ook met enkelzuiger klauwen. Nu Ferodo DS2500 erin, nog steeds een goede bite en belastbaarheid, maar het gepiep is gelijk weg.
Je moet ook een beetje bezig blijven haha
Ik heb ook wat lopen donderjagen met remblokken, Pagid en Hawk blijft piepen, ook na toepassing van in Liqui Moly anti pieppasta. Dat reduceert het gepiep wel iets, maar het gaat zeker niet weg. Hier idd ook met enkelzuiger klauwen. Nu Ferodo DS2500 erin, nog steeds een goede bite en belastbaarheid, maar het gepiep is gelijk weg.
Je moet ook een beetje bezig blijven haha
Regards/groeten, Jeroen