Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3018
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Apr 17, 2024 8:47 am Mooie beschrijving! De site geeft alleen filmpjes en fotos van 2023 en geen uitslagen, welke plek zijn jullie geeindigd? Oh en groene e30 325i cabrio's, bah. Niks aan.

Over de backfire, dat is wel vervelend zeg? Lekkende injectoren?
10e van 77.

In ons groepje reed ook nog een gepepte Smart roadster mee, leuk ding hoor!

Ik denk eerder dat de tankontluchting wat veel benzinedamp in het spruitstuk gedrukt heeft, het was een behoorlijke plof, gelukkig was de gasklep dicht zodat de MAF gespaard is gebleven.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29282
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Mijn ervaringen met Smart Roadsters zijn niet louter positief haha. Gelukkig heeft de beste man de 6 koprollen overleefd.

000_4072.JPG
000_4072.JPG (192.67 KiB) Viewed 168 times
000_4088.JPG
000_4088.JPG (143.82 KiB) Viewed 168 times
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3018
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Dat is ook geen roadster maar een gewone smart zonder dak
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3018
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Rollen omgedraaid

De Rally van de Grensstreek stond al jaren op de verlanglijst, maar dit jaar is het eindelijk eens gelukt deze rally in de agenda in te passen.

Afgelopen weekend dus deze rally gereden met omgedraaide rollen, ik sturen en Petra navigeren. Daarom dan ook ingeschreven in de tourklasse, zodat vrouwlief niet te veel stress krijgt.

Zaterdag ochtend start in Vaals op het drielandenpunt om daar meteen België in te duiken (heel slim).
Dwars door de voerstreek richting Huy en daarna afzakken naar het zuiden. Na twee keer 3 uurtjes met tussendoor lunch waren we in Houffalize aanbeland alwaar met het hele gezelschap (ruim 50 equipes) overnacht werd in het Vayamundo Hotel.
Auto's mochten ook binnen slapen, maar goed ook want er reden veel exotische exemplaren mee.
Petra was moe, maar wel met maar 2 foutjes op een verdiend plekje 4 in de tussenstand

Volgende ochtend weer verder lekker door de Ardennen boenderen, langs de grenzen van Luxemburg en Duitsland weer terug naar Vaals.
Wat liggen daar in het zuiden van de Ardennen nog veel idylische plekje verscholen zeg, prachtig.
Geweldig uitgebreide lunch in Amel, ook nu goed genavigeerd met slechts1 missertje.
Op naar het middagdeel dat voerde dwars door de hoge venen om uiteindelijk via de voerstreek weer terug op het drielandenpunt te finishen.
Een snelheidscontrole in dit traject heeft het klassement nog behoorlijk door elkaar gegooid, maar gelukkig geen snelheid straf voor ons en geen fouten meer gemaakt.
Dat waren dan maar 3 foutjes over het hele weekend en 7 minuten tijdstraf (8 tijdcontroles gehad) wat ons een mooie 2e plek opgeleverd heeft.

Weer een fantastische rally weekend gehad, leuke mensen ontmoet in bijzondere auto's. Smaakt naar meer.

Niko Bloemendal was er ook het hele weeken bij om fantastische foto's te schieten !klik!


Image

De Pastellblauer heeft het weer prima gedaan, behalve dat de remschijven nu echt aan vervanging toe zijn daarover later meer.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29282
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuk, gefeliciteerd! Ik zag op de fb van Niko al een actiefoto van jullie voorbij komen, leuk om ff wat mooie actieplaatjes te hebben!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18676
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi wederom, Rob!! Leuk
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3018
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ja en dan nu even naar de Remschijven.
Al geruime tijd heb ik het vervelende issue dat de remmen trillen/wobbelen bij aanremmen als ze goed warm zijn.
Het vreemde is dat er niks aan de hand is als de remschijven koud zijn, wat meestal het geval is bij normaal gebruik.
Maar tijdens rally's of als we lekker in de heuvels aan het boenderen zijn, dus als de schijven op temperatuur zijn dan trilt het bij remmen in de frequentie van de ronddraaiende wielen, alsof de schijven krom zijn of een verdikking hebben.
Is het zaakje weer afgekoeld dan is er niks aan de hand.
De schijven zijn nu 33000km oud en hebben net iets meer dat één set remblokken te verwerken gehad.

Tijdens de Meerlandenrit werd het trillen vervelender als voorheen, reden voor mij om een nieuwe set schijven en blokken te bestellen

Tijdens de afgelopen Meerlandenrit was het trillen zelfs irritant bij flinke remacties, eigenlijk niet meer te hebben. Het trillen is ook heel goed voelbaar in het rempedaal zelf

Het lijkt er dus op dat de schijven kromtrekken als ze goed warm gereden zijn.
Het zijn overigens ATE geventileerde schijven.

Ondanks dat heb ik nu toch ook weer voor ATE schijven gekozen, en ook de nieuwe remblokjes heb ik dit keer voor ATE gekozen. De Ferodo's piepten enorm als ze een beetje opgewarmd waren.

Overige ben ik wel blij dat ik de E12 een aantal jaren terug omgebouwd heb op geventileerde schijven, want de massieve schijven zijn inmiddels bijna niet meer te vinden. En kosten het dubbele van geventileerde exemplaren.

Inmiddels zit het nieuwe spul erop, en verrassend, de oude schijven zijn nog geen mm onder de nieuwmaat gesleten, beide nog ruim 21mm dik.
Ook heb ik voor de zekerheid de wielen voor met achter gewisseld voor het geval er een onronde band tussen zou zitten.

Afwachten of het hiermee opgelost is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1935
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Bij mij wobbelt het ook wel wat, maar dan wat harder remmen. Ik rijd al jaren met Ferodo DS2500 en alles wat ik er van vind… piepen is er niet bij. Welk type had jij?

Wat het formaat betreft is het volgens mij een natuurwet dat elke BMW af fabriek, te kleine remmen heeft. Nu ik van die enorme overmaatse heb, wil ik echt nooit meer terug.

Ik hoop dat de ATE’s gaan helpen! En ook als ze warm zijn, lekker veilig blijven aanvoelen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3018
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

JW, het waren de standaard Ferodo blokken, DS2500 kon ik niet vinden voor de E12.
Harder remmen werkt averechts, hoe harder ik rem des te harder trilt het. (Als het zaakje goed warm is)

Overigens vind ik 280mm schijven nu niet echt "onder de maat" ik denk dat er maar weinig andere merken in hetzelfde era zulke goede remmen hadden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply