E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Met een mooie pers op het werk heb ik het nieuwe en met vet gevulde lager in het huis geperst. En tussen de afdichtringen ook nog eens een laag vet, dit zal me niet nog een keer gebeuren...
Daarna was het diff aan de beurt. Het was 25000km geleden dat die olie erin gegaan is. Prima kleurtje nog!
Maar op de bodem wel wat deeltjes. Ook op de magneet zat wel wat. Dit was de tweede keer dat ik de olie afliet. Eerst na 1000km en nu dus weer na 25000km. Waar hoort de magneet eigenlijk?
En voor iemand een opmerking maakt, het alu schijnt weer.
Daarna was het diff aan de beurt. Het was 25000km geleden dat die olie erin gegaan is. Prima kleurtje nog!
Maar op de bodem wel wat deeltjes. Ook op de magneet zat wel wat. Dit was de tweede keer dat ik de olie afliet. Eerst na 1000km en nu dus weer na 25000km. Waar hoort de magneet eigenlijk?
En voor iemand een opmerking maakt, het alu schijnt weer.
Re: E21 318i (ITB)
Wat de stationairloopklep betreft heb ik nog twee merken gevonden waar de klep wordt toegepast. In de Hyundai Coupe en in de Alfa Romeo 145/146/155/156. Uit het service handboek deze laatste komt deze info:
Ook die van de Hyundai zegt iets soortgelijks.
Dusja. Het zal wel kloppen. De temperatuur stopt op een moment wel. Normaal loopt het ook lucht bij langs en dat zal nog wel een beetje koelen...?
Ook die van de Hyundai zegt iets soortgelijks.
Dusja. Het zal wel kloppen. De temperatuur stopt op een moment wel. Normaal loopt het ook lucht bij langs en dat zal nog wel een beetje koelen...?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Die diffolie is prima. De magneet hoort op de aftapplug. Dan neem je die mee naar buiten met alle metaal eraan. Mooi gepoetst dekseltje, JW
Re: E21 318i (ITB)
Dat dacht ik dus ook dat logisch was, maar meneer Hardemann dacht er anders over en had hem op de vulplug gedaan. Naja, over 25000km verander ik het wel.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Ha, tja, nou ja, kan ook, maar metalen deeltjes willen denk ik vaak bezinken. Anyway, gewoon lekker bezig!
Re: E21 318i (ITB)
Het was alweer eventjes geleden, maar de werken zijn wel doorgegaan.
De schakelstang blijft een optelsom van speling. Dus dit veertig jaar oude rubbertje moest er ook aan geloven.
Nu netjes met een PU. Natuurlijk had ik toen net de cardanas weer gemonteerd, dus die mocht er weer tussenuit. En toen... Liep de pook tegen de cardanas aan. Hoop gepruts later heb ik de hele pookeen paar slagen omhoog gedraaid waardoor het nu weer vrijloopt. Ik heb die short shifter en nu is de afstand onder de kogel wat kleiner geworden. Ik heb ook nog wat extra busjes daaronder geplaatst waardoor voor nu de speling wel eventjes heel netjes is.
Ook de beugel voor de krukaspositiesensor moest aangepast worden naar de nieuwe sensor. De grote boring samen met het gat voor de schroef maken dat de sensor binenn een paar honderdste wel terugkomt. Mooi dus. Uiteindelijk heb ik in de software de stand 0.5 graden aan moeten passen. Dat viel dus ook reuze mee.
Ook de dynamo is natuurlijk een terugkomend thema met het rubber van tegenwoordig. De PU die Hardeman levert is prut dus het moest nu anders. Dit zijn bussen van een Volvo. En bij gebrek aan een draaibank, dan maar met de boormachine en de slijptol. Nu zit het wel echt lekker. En dit houdt het wel vol, hoop ik dan.
En dan sta je daar. Overal kabels. Ik zag het echt even niet. Maar na dit hoekprofiel had ik tenminste een object waar ik naartoe kon werken.
Dit was een tussenstand.
Ook de pluskabel beviel me niet. Dus ik heb het gat in de vuurwand verder opgewerkt en nu had ik plaats voor een geïsoleerde bus.
De afstand naar de plusterminal is nu groter geworden, dus de startmotor kreeg ook een nieuwe pluskabel.
De kabelboom is nu helemaal los te verwijderen. De laatste stekkertjes van de originele boom heb ik nu ook ingebouwd in de nieuwe boom. Vanmiddag tijdens het eerste ritje brandde het lampje van de oliedruk continu en had ik geen signaal op de motortemperatuur. Had ik een fout gemaakt? Open gemaakt en nee hoor. Bruin-groen zat op bruin-groen en groen-wit op groen-wit. Kabeltjes uit de stekker gehaald en omgestoken en nu werkt het weer. Ook BMW had dus wel foutjes in de kabelboom zitten.
Het grootste probleem is nu dat de zekering van de geschakelde plus, waarmee ik de relais aanstuur, doorbrandde. Geen idee waarom, maar de zekering was gloeiend heet.
Ook heb ik geen stroom op de lambda sonde staan. Misschien dat die spanningsregelaar toch niet werkt. Ook schakelden er relais zonder dat er een plus of een min was aangesloten. Ik meet dat er een weerstand van een paar megaohm is tussen de plussen en de minnen, maar dat gaat mijn kennis wat te boven.
Wel de eerste kilometers gemaakt vandaag, ondanks dat het na 100m rijden stilviel door die zekering. Nu nog uitzoeken dat ik stroom op de lambdasonde krijg en die ook kalibreren. Dan is er alleen nog de sensor die de snelheidsmeter moet aansturen. En de boom inwikkelen. En nog een hoop afrondende dingetjes. Maar de basis is wel weer een stukje beter geworden!
De schakelstang blijft een optelsom van speling. Dus dit veertig jaar oude rubbertje moest er ook aan geloven.
Nu netjes met een PU. Natuurlijk had ik toen net de cardanas weer gemonteerd, dus die mocht er weer tussenuit. En toen... Liep de pook tegen de cardanas aan. Hoop gepruts later heb ik de hele pookeen paar slagen omhoog gedraaid waardoor het nu weer vrijloopt. Ik heb die short shifter en nu is de afstand onder de kogel wat kleiner geworden. Ik heb ook nog wat extra busjes daaronder geplaatst waardoor voor nu de speling wel eventjes heel netjes is.
Ook de beugel voor de krukaspositiesensor moest aangepast worden naar de nieuwe sensor. De grote boring samen met het gat voor de schroef maken dat de sensor binenn een paar honderdste wel terugkomt. Mooi dus. Uiteindelijk heb ik in de software de stand 0.5 graden aan moeten passen. Dat viel dus ook reuze mee.
Ook de dynamo is natuurlijk een terugkomend thema met het rubber van tegenwoordig. De PU die Hardeman levert is prut dus het moest nu anders. Dit zijn bussen van een Volvo. En bij gebrek aan een draaibank, dan maar met de boormachine en de slijptol. Nu zit het wel echt lekker. En dit houdt het wel vol, hoop ik dan.
En dan sta je daar. Overal kabels. Ik zag het echt even niet. Maar na dit hoekprofiel had ik tenminste een object waar ik naartoe kon werken.
Dit was een tussenstand.
Ook de pluskabel beviel me niet. Dus ik heb het gat in de vuurwand verder opgewerkt en nu had ik plaats voor een geïsoleerde bus.
De afstand naar de plusterminal is nu groter geworden, dus de startmotor kreeg ook een nieuwe pluskabel.
De kabelboom is nu helemaal los te verwijderen. De laatste stekkertjes van de originele boom heb ik nu ook ingebouwd in de nieuwe boom. Vanmiddag tijdens het eerste ritje brandde het lampje van de oliedruk continu en had ik geen signaal op de motortemperatuur. Had ik een fout gemaakt? Open gemaakt en nee hoor. Bruin-groen zat op bruin-groen en groen-wit op groen-wit. Kabeltjes uit de stekker gehaald en omgestoken en nu werkt het weer. Ook BMW had dus wel foutjes in de kabelboom zitten.
Het grootste probleem is nu dat de zekering van de geschakelde plus, waarmee ik de relais aanstuur, doorbrandde. Geen idee waarom, maar de zekering was gloeiend heet.
Ook heb ik geen stroom op de lambda sonde staan. Misschien dat die spanningsregelaar toch niet werkt. Ook schakelden er relais zonder dat er een plus of een min was aangesloten. Ik meet dat er een weerstand van een paar megaohm is tussen de plussen en de minnen, maar dat gaat mijn kennis wat te boven.
Wel de eerste kilometers gemaakt vandaag, ondanks dat het na 100m rijden stilviel door die zekering. Nu nog uitzoeken dat ik stroom op de lambdasonde krijg en die ook kalibreren. Dan is er alleen nog de sensor die de snelheidsmeter moet aansturen. En de boom inwikkelen. En nog een hoop afrondende dingetjes. Maar de basis is wel weer een stukje beter geworden!
Last edited by Wilmo on Sun Apr 07, 2024 10:19 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Het is nooit in één keer goed denk ik, maar dit zijn al flinke en mooie stappen voorwaarts!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18695
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Inderdaad, netjes gaat het worden! Mooi werkje om het binnenkort helemaal te tapen, als alle dingetjes zijn opgelost.
Re: E21 318i (ITB)
Als je dat een mooi werkje vindt, dan mag je langskomen hoor. Zet je zo aan het werk!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Lekker geklust dus.
Tsja en een zekering brand niet zomaar door, dus ff doorzoeken.
Ik vraag mij wel af waarom je een luidspreker op je veertoren hebt liggen.
Tsja en een zekering brand niet zomaar door, dus ff doorzoeken.
Ik vraag mij wel af waarom je een luidspreker op je veertoren hebt liggen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Inmiddels de luidspreker opgeruimd. Die zal daar wel gelegen hebben omdat die ergens anders in de weg lag.
De laatste drie weken alweer iets van 1000km gereden. Er was nog wel het een en ander aan tunen nodig, maar loopt loopt het wel weer echt lekker. Veel electronica uitgezocht, je fixt het ergens en ergens anders stopt het met werken. Het ontlastingsrelais heeft me wel veel tijd gekost voor ik erachter was dat die niet schakelde. Ook zekering 17 gaf geen sjoege, voor je dan weet dat die ene losse stekker toch niet los moet zijn... Naja, nu klopt het weer in elk geval.
Handschoenenvak past niet meer, dus die plaat met alle electronica erop moet toch nog weer aangepast worden. Maar eerst dan maar eens rijden zonder vak, werkt ook wel. De auto is in elk geval klaar voor volgend weekend!
De laatste drie weken alweer iets van 1000km gereden. Er was nog wel het een en ander aan tunen nodig, maar loopt loopt het wel weer echt lekker. Veel electronica uitgezocht, je fixt het ergens en ergens anders stopt het met werken. Het ontlastingsrelais heeft me wel veel tijd gekost voor ik erachter was dat die niet schakelde. Ook zekering 17 gaf geen sjoege, voor je dan weet dat die ene losse stekker toch niet los moet zijn... Naja, nu klopt het weer in elk geval.
Handschoenenvak past niet meer, dus die plaat met alle electronica erop moet toch nog weer aangepast worden. Maar eerst dan maar eens rijden zonder vak, werkt ook wel. De auto is in elk geval klaar voor volgend weekend!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact: