De betreffende eigenaar van de BMW 318 kwam met de klacht dat de auto inhoud bij constante snelheid. Verder liep de motor mooi en regelmatig en had vermogen genoeg.
Op zich zou er dus niet veel mis moeten zijn en dat viel ook mee.
Als eerste uiteraard de carburateur waar het om gaat. De Solex 32/32 DIDTA.
Men kan zien dat tijdens een eerdere revisie het plaatsen van de pakkingen niet altijd even precies is gedaan.
Het zijn die kleine dingen die je vanwege slechtere doorstroming van de aangezogen lucht parten kunnen spelen.

De mooie constructie van de automatische choke. Deze carburateur heeft een systeem dat je een versneld stationair toerental kan inzetten door het gaspedaal voor de koude start eenmaal in te trappen. Je ziet dus ook het trapsgewijs afbouwen van dit toerental terug in de constructie.

Het probleem was hoogstwaarschijnlijk verkeerd geplaatste brandstofsproeiers. Men had de eerste en tweede trap omgewisseld tijdens een eerdere revisie. Hierdoor kon de carburateur in de eerste trap te weinig brandstof nemen.
Het feit is dat bij carburateurs alle boringen en afmetingen van lucht en brandstofsproeiers op elkaar zijn afgestemd. Dit betekent dat tijdens rijden er geen aanpassing van het mengsel gebeuren buiten de constructies van verschillende vacuumsystemen binnen de carburateur zelf.

Bij gebrek aan ultrasoonapparatuur moet alles met de hand.


Nu is alles schoon en kan het monteren gebeuren. De kers op de taart voor mij.

Nu dus het samenbouwen. Heel belangrijk is de koperen ring bij het vlotterventiel. Deze dient 2 mm dik te zijn. Deze dikte in combinatie het dunne metalen beugeltje is voornaam bij het vlotterniveau. Er zat een dunnere ring in wat dus een hoger vlotterniveau met zich meebrengt. Nu kun je dit wel terugstellen door het metalen deel van de vlotter te verbuigen maar dan moet dat wel gebeuren.

De drie hoofddelen.

En weer compleet. Het afstellen van CO, stationair toerental en verhoogd toerental kan pas na montage.
