Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. »

De volgende is aan de beurt.

De betreffende eigenaar van de BMW 318 kwam met de klacht dat de auto inhoud bij constante snelheid. Verder liep de motor mooi en regelmatig en had vermogen genoeg.

Op zich zou er dus niet veel mis moeten zijn en dat viel ook mee.

Als eerste uiteraard de carburateur waar het om gaat. De Solex 32/32 DIDTA.
Men kan zien dat tijdens een eerdere revisie het plaatsen van de pakkingen niet altijd even precies is gedaan.
Het zijn die kleine dingen die je vanwege slechtere doorstroming van de aangezogen lucht parten kunnen spelen.
Image

De mooie constructie van de automatische choke. Deze carburateur heeft een systeem dat je een versneld stationair toerental kan inzetten door het gaspedaal voor de koude start eenmaal in te trappen. Je ziet dus ook het trapsgewijs afbouwen van dit toerental terug in de constructie.
Image

Het probleem was hoogstwaarschijnlijk verkeerd geplaatste brandstofsproeiers. Men had de eerste en tweede trap omgewisseld tijdens een eerdere revisie. Hierdoor kon de carburateur in de eerste trap te weinig brandstof nemen.
Het feit is dat bij carburateurs alle boringen en afmetingen van lucht en brandstofsproeiers op elkaar zijn afgestemd. Dit betekent dat tijdens rijden er geen aanpassing van het mengsel gebeuren buiten de constructies van verschillende vacuumsystemen binnen de carburateur zelf.
Image

Bij gebrek aan ultrasoonapparatuur moet alles met de hand.
Image

Image

Nu is alles schoon en kan het monteren gebeuren. De kers op de taart voor mij.
Image

Nu dus het samenbouwen. Heel belangrijk is de koperen ring bij het vlotterventiel. Deze dient 2 mm dik te zijn. Deze dikte in combinatie het dunne metalen beugeltje is voornaam bij het vlotterniveau. Er zat een dunnere ring in wat dus een hoger vlotterniveau met zich meebrengt. Nu kun je dit wel terugstellen door het metalen deel van de vlotter te verbuigen maar dan moet dat wel gebeuren.
Image

De drie hoofddelen.
Image

En weer compleet. Het afstellen van CO, stationair toerental en verhoogd toerental kan pas na montage.
Image


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Jeroen »

Netjes! Ik verkas 'm gelijk naar 'De belangrijkste technische topics'!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. »

Is goed. Als het goed is komt er binnenkort ook een revisie van een Solex 1B2 (BMW 315) aan. Ik zal deze ook zo uitwerken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
JBB
Newbee
Posts: 3
Joined: Tue Jan 30, 2024 11:53 am
My E21(s): BMW 320 1977

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by JBB »

Ik heb ook een 32/32 carbuarteur. Na revisie komt er best veel benzine uit kamer 1 stationair. Denk niet dat dit juist is. Klopt het dat u goed bent in revisie en kunt u die van mij ook doen?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. »

Als deze al gereviseerd is dan hoef ik dat niet meer te doen.

Even een paar vragen:
* Hoe lang heeft de carburateur gereviseerd op de plank gelegen of is deze gelijk gemonteerd?
* Gebruik je de originele brandstofpomp?
* Wat tank je in de auto?

Dit kunnen een aantal zaken zijn:
* Ring vergeten onder de vlotternaald.
* Vlotter zit vast of vlotter is lek.
* Verkeerd afgestelde vlotter (Ook de maximale opening is belangrijk omdat anders de vlotter kan vastzitten terwijl de kamer leeg is.
* Vlotternaald sluit niet af.

Kan wellicht snel opgelost zijn door even de deksel eraf te halen en te kijken.

Voor een complete revisie zit ik even vol m.b.t de planning.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
JBB
Newbee
Posts: 3
Joined: Tue Jan 30, 2024 11:53 am
My E21(s): BMW 320 1977

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by JBB »

Dankjewel Peter.

Ik heb het idee dat ik er achter ben wat er mis is. Bovenop zit met 3 schroefjes een membraampje en denk dat ik het veertje verkeerd erin heb gezet. Moet boven het membraam en ik heb er onder gedaan. Ik ga dit proberen.

Groet,

Jeroen
JBB
Newbee
Posts: 3
Joined: Tue Jan 30, 2024 11:53 am
My E21(s): BMW 320 1977

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by JBB »

Overigens gebruik ik de originele brandstofpomp met ron98. Heb hem zelf gereviseerd en gelijk gebruikt, maar denk dus een fout gemaakt.

Vlotter heb ik juist geinstalleerd met de juiste afstanden. Maar ik ga het wel controleren.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Revisie 32/32 DIDTA carburateur

Post by Peter V. »

Duidelijk verhaal. Ik ben benieuwd. Dan zou het verrijkingsklepje altijd open staan als de veer verkeerd zit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply