Vakantieperiode, de meesten van ons lekker van de zomer en vakantie aan het genieten. Lekker rustig. Maar ja, ik had natuurlijk wel wat ‘kriebels’ die veroorzaakt werden door de nog te plannen motorwissel. Een collega van werk stond standby, en ook hier en in wat meer afgeschermd verband stond m’n hulpvraag uit. Goed gesprek ook gehad met Ite die de nodige tips-and-trics met me deelde. Maar het echt plannen van een datum viel niet mee, omdat we allemaal druk zijn. Ik zelf niet in de laatste plaats met een last-minute weekje camperen in de Biesbosch (was gezellig, Peet!), direct van daaruit door naar Toronto voor werk en van daaruit weer meteen door de volle drukte van de waanzinnig leuke en gezellige Woerdense VakantieWeek in (hoe vond je het, Jeroen?). En toen was het zondag de 25e, appje van onze Buurman uit Leeuwarden: “ik probeer komende vrijdag bij je te zijn, kun je dat in je agenda passen?” Euh, ja! Links-, of rechtsom, dat
maak ik passend!
Dus, vrijdagochtend 31 augustus, 8 uur ’s ochtends was collega René uit het mooie Zandvoort in Woerden. Ff met een bakkie begonnen, en toen maar ’s in de garage het nieuwe blok inspecteren. Met Koos tussendoor op de app al afgesproken dat hij met z’n vaste sleutelmaatje en rots in de branding Jan het uitbouwen van het oude blok en op z’n plaats hengelen van het nieuwe blok samen wilde doen. Maar er moest nog wel wat van het nieuwe blok af, dus dat kon ik mooi samen met René doen.
Om 9 uur arriveerden Koos en Jan in een tot de nok toe volgeladen f31. Zelfs een complete motortakel ontbrak niet, nog los van een mobiel moertjes-boutjes-ringetjes-magazijn, 2 enorme garagekrikken en nog veel meer. De mannen gingen vol gas uit de startblokken.
BMW’tje op z’n Rowwen Hèze’ s ‘met de neus omhoeg’. Met (net) voldoende hoogte om van onderaf de bak los van de motor te halen en koppeling met vliegwiel eronder vandaan te halen, was het al snel zo ver om de oude motor in de takels te hangen. Blijft een flinke klus zo, zonder brug. Maar Jan en Koos hebben dat vaker gedaan, en in vergelijking met het uitbouwen van de motor in Sven’s auto “viel het alles mee”.
Mind you, dat dit om 10.30 uur was, kleine 1,5 uur later slechts dus!
Het voorbereiden om het nieuwe blok op z’n plek te krijgen, kon beginnen. Zo mooi als alles ging tot nu toe, zo’n eigen wil bleek het thermostaathuis op het oude blok te hebben. Zwaar gevalletje verlatingsangst, en Koos is daar een flinke tijd mee bezig geweest om ‘m er van af te krijgen. Zodanig ook, dat ‘ie op het nieuwe blok weer functioneel zou zijn. Dat heeft de nodige moeite, een brander en een ijzerzaag gekost. Gelukkig is Koos niet van het opgeven… Dus ook dat lukte uiteindelijk.
Toen was het tijd om het oude en nieuwe blok van plaats te laten wisselen op respectievelijk de motortakel en de motorbok. Dus nieuwe blokkie op een oude autoband:
Nieuwe blok in de takel:
Vliegwiel weer netjes maken.
En daar ging het nieuwe blok:
In exact 2’45” is het nieuwe blok op z’n plekje gehengeld. En dit was ’s middags om 14.45 uur…
Blije Eppie met z’n nieuwe blokkie in het brikkie:
Koppeling en vliegwiel moeten terug, alles incl. motor weer opnieuw aan de bak bevestigen, in de makkelijkste sleutelpositie ever:
In de tussentijd heb ik zaken die teruggebouwd moesten, zo goed mogelijk schoongemaakt. Bougiekabelset, inlaatspruitstuk, dat soort zaken. Het mag natuurlijk allemaal best een beetje netjes, met zo’n shiny blok in het vooronder.
Aan de inlaatkant vorderde het allemaal gestaag. Nieuwe kachelslangen aan de achterkant van het blok, die had ik op advies en met hulp van Koos allemaal vers liggen dus da’s lekker werken. Startmotor van de nieuwe motor overgezet, en zo werd de linkerkant van de motorruimte al weer lekker gevuld zoals het hoort. Ik heb ondertussen alle originele BMW-slangklemmen die we tegenkwamen netjes gemaakt, zodat ook dat er weer fatsoenlijk uitziet. Wel zo fijn!
Om half 8 was het tijd voor een goede pizza van de echte Italiaan hier uit Woerden, lekker! In huis was het 20e verjaardagsfeest van Björn aan de gang: daar werden zelf pizzaatjes gemaakt onder het genot van de nodige biertjes en Apple Bandit’s.
Na het eten nog een goede anderhalf uur verder gewerkt, zodat ook bobine, kabels, ontsteking, spinnekop, luchtfilter weer op hun plek zitten.
Toen werd het toch al wel serieus donker en Jan en Koos hadden nog de nodige uurtjes en kilometers huiswaarts te gaan, dus ‘we called it a day’. Maar wat een dag, zeg…. Ik had niet durven dromen dat de hele wissel in 1 dag plaats zou kunnen vinden. Was echt wel uitgegaan van (minimaal) 2 dagen, dus hoe lekker was dit. Wat er nu nog te doen is, is prima te overzien en met een telefonische helpdesk zou ik daar zelf voor een heel groot gedeelte ook nog wel uitkomen.
Jan zou nog een verse vacuümklep opsturen (die van mij was aan 1 kant compleet weggesmolten…. Hoe dan? Geen idee…). We hadden de slang van het expansievat naar de radiateur als onvoldoende beoordeeld, dus die zou hij meesturen. En nog een t-stuk in de vacuümleiding was gaar, die had hij ook nog wel liggen).
Grote stappen gezet in 1 dag, grote stappen naar weer een rijdende e21, naar wellicht zelfs toch weer deelname aan de Eifel….
Wordt vervolgd.
Greetz,
Walter