323i van Walter
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Nogmaals dank, Frans. Ik kom er zeker op terug, al was het alleen al om je te bedanken. Ik heb nu nog even geen concreet beeld van hoe, en vooral waar we de wissel zelf het beste kunnen gaan doen.
Wel gisteren een eerste begin gemaakt met het kaalmaken van de motor.
Begonnen met verwijderen van de motorkap (en daarom het ruitensproeier-/SWRA-tankje alvast van z'n plek):
Dan de veerpootbrug eraf. Daarna als eerste met het koelsysteem aan de slag. Bovenste slangen weg, grote opvangbak eronder en zo verder naar beneden werken. Uiteindelijk loopt de radiateur dan ook leeg en kon die eruit. Nog een paar slangen aan de voorzijde weg en dan is het hele koelsysteem weg.
Aan de bestuurderskant zit het brandstof- en luchtgedeelte. Daar hebben we wat telefonische hulp nodig om te checken wat er van de spinnenkop aan aan- en retourleidingen los maakt en wat als geheel verwijderd kan worden, dank UwBuurman!
Daarmee gaan we gestaag verder, alles gaat mooi los. het enige wat we echt door moeten knippen is deze 'one-time-only-' slangklem:
Als we de spinnenkop met alle leidingen weg hebben, gaan we verder met het inlaatspruitstuk. Dat zijn 12 lastig bereikbare moertjes met kleine ringetjes die allemaal liever op hun plek blijven. Maar ook dat lukt met geduld. Dan nog wat kleine dingen en zijn we ook aan die kant al best opgeschoten in iets meer dan 2 uur.
Later die dag nog de HBM-motorbok in elkaar gezet zodat ik die a.s. zaterdag klaar heb staan voor het ruilblokje. Helaas daarna weer gezondheidsgedoe in de familie en moest ik met spoed weer heen en weer naar Brabant. Never a dull moment...
Op naar de volgende update.
Greetz,
Walter.
Wel gisteren een eerste begin gemaakt met het kaalmaken van de motor.
Begonnen met verwijderen van de motorkap (en daarom het ruitensproeier-/SWRA-tankje alvast van z'n plek):
Dan de veerpootbrug eraf. Daarna als eerste met het koelsysteem aan de slag. Bovenste slangen weg, grote opvangbak eronder en zo verder naar beneden werken. Uiteindelijk loopt de radiateur dan ook leeg en kon die eruit. Nog een paar slangen aan de voorzijde weg en dan is het hele koelsysteem weg.
Aan de bestuurderskant zit het brandstof- en luchtgedeelte. Daar hebben we wat telefonische hulp nodig om te checken wat er van de spinnenkop aan aan- en retourleidingen los maakt en wat als geheel verwijderd kan worden, dank UwBuurman!
Daarmee gaan we gestaag verder, alles gaat mooi los. het enige wat we echt door moeten knippen is deze 'one-time-only-' slangklem:
Als we de spinnenkop met alle leidingen weg hebben, gaan we verder met het inlaatspruitstuk. Dat zijn 12 lastig bereikbare moertjes met kleine ringetjes die allemaal liever op hun plek blijven. Maar ook dat lukt met geduld. Dan nog wat kleine dingen en zijn we ook aan die kant al best opgeschoten in iets meer dan 2 uur.
Later die dag nog de HBM-motorbok in elkaar gezet zodat ik die a.s. zaterdag klaar heb staan voor het ruilblokje. Helaas daarna weer gezondheidsgedoe in de familie en moest ik met spoed weer heen en weer naar Brabant. Never a dull moment...
Op naar de volgende update.
Greetz,
Walter.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 95
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: 323i van Walter
Je bent al lekker op dreef, lekker bezig. Ik heb ontzettend lopen tobben op de moeren van het uitlaatspruitstuk. Die dingen zitten echt op vervelende plekken en dan ook nog goed vast ook. Wel mooi de tijd en ruimte om de motorruimte aan te pakken.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18831
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Lekker bezig, Walter. Het begin is er! En beginnen is het halve werk!
Die uitlaatspruitstukken zijn er een paar jaar geleden nog af geweest, Frans. Dus daar zitten nieuwe kopermoeren, dat wil wel los. Aan de kopzijde, daar kan je met een sleuteltje of klein dopje 12 bijna overal goed bij. De aansluiting aan de voorpijpen is lastiger. Die moet in ieder geval los, aan de kop kunnen ze eventueel blijven zitten.
De slangen moeten er allemaal vanaf en de dynamo en startmotor ook. De pomp van de stuurbekrachtiging moet eraf maar kan aan de auto blijven, want stuurhuis en reservoir blijven op hun plek.
En uiteraard de kabelboom eraf. En tussendoor veel detailfotos. Heul veul. Altijd handig voor de opbouw.
Die uitlaatspruitstukken zijn er een paar jaar geleden nog af geweest, Frans. Dus daar zitten nieuwe kopermoeren, dat wil wel los. Aan de kopzijde, daar kan je met een sleuteltje of klein dopje 12 bijna overal goed bij. De aansluiting aan de voorpijpen is lastiger. Die moet in ieder geval los, aan de kop kunnen ze eventueel blijven zitten.
De slangen moeten er allemaal vanaf en de dynamo en startmotor ook. De pomp van de stuurbekrachtiging moet eraf maar kan aan de auto blijven, want stuurhuis en reservoir blijven op hun plek.
En uiteraard de kabelboom eraf. En tussendoor veel detailfotos. Heul veul. Altijd handig voor de opbouw.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Waarom moet de startmotor er af? Die zit aan de "nieuwe" motor ook nog gemonteerd?
Doe m'n best met foto's, maar als je bezig bent schiet het er nog wel 's bij in. Was al op zoek naar m'n Vraagbaak en Haynes Manual voor de opbouw
Greetz,
Walter.
Doe m'n best met foto's, maar als je bezig bent schiet het er nog wel 's bij in. Was al op zoek naar m'n Vraagbaak en Haynes Manual voor de opbouw
Greetz,
Walter.
Re: 323i van Walter
Hoi Walter,
'Een small step for men, a big step for ....' '.... Echt goed dat je nu begonnen bent. En zo te zien ook meteen op de goede manier.
Ik kan Koos zijn advies alleen maar beamen. De truc is voordat je met een activiteit of een taak begint, een overzichtsfoto en waar nodig wat detail foto's maakt. Beter meer foto's dan minder.
Gewoon je telefoon bij de hand; foto's maken en aan einde dag op je eigen laptop of NAS in een op datum gebaseerde mappen structuur archiveren. Wat mij ook helpt is het bijhouden van een administratie in MsExcell, grote project opsplitsen in grotere werkpakketten, deze weer opsplitsen in grotere activiteiten en de taken daarvoor (die je bij de uitvoering bepaalt) op datum vastleggen. Dan heb je altijd een herleidbare link tussen je foto's en een administratie. Lijkt in het begin omslachtig, maar levert later in het project tijdwinst op doordat je niet hoeft te blijven onthouden hoe iets in elkaar zat. Dan is in elkaar zetten het omgekeerde van het loshalen (met dien verstande de procesaanwijzingen van BMW zelf zoals aanhaalmoment e.d.).
Een reparatie manual zoals die van bijv. Haynes helpt mij nooit veel. Raadpleeg ze wel eens, maar de keren dat ik daarin exact dat stukje info/aanwijzing vindt die ik nodig heb is op een hand te tellen en dan is de documentatie van BMW zelf nog de betere bron.
'Een small step for men, a big step for ....' '.... Echt goed dat je nu begonnen bent. En zo te zien ook meteen op de goede manier.
Ik kan Koos zijn advies alleen maar beamen. De truc is voordat je met een activiteit of een taak begint, een overzichtsfoto en waar nodig wat detail foto's maakt. Beter meer foto's dan minder.
Gewoon je telefoon bij de hand; foto's maken en aan einde dag op je eigen laptop of NAS in een op datum gebaseerde mappen structuur archiveren. Wat mij ook helpt is het bijhouden van een administratie in MsExcell, grote project opsplitsen in grotere werkpakketten, deze weer opsplitsen in grotere activiteiten en de taken daarvoor (die je bij de uitvoering bepaalt) op datum vastleggen. Dan heb je altijd een herleidbare link tussen je foto's en een administratie. Lijkt in het begin omslachtig, maar levert later in het project tijdwinst op doordat je niet hoeft te blijven onthouden hoe iets in elkaar zat. Dan is in elkaar zetten het omgekeerde van het loshalen (met dien verstande de procesaanwijzingen van BMW zelf zoals aanhaalmoment e.d.).
Een reparatie manual zoals die van bijv. Haynes helpt mij nooit veel. Raadpleeg ze wel eens, maar de keren dat ik daarin exact dat stukje info/aanwijzing vindt die ik nodig heb is op een hand te tellen en dan is de documentatie van BMW zelf nog de betere bron.
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12034
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i van Walter
Walter, goed bezig kerel.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1169
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i van Walter
Goed bezig Walter.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4577
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i van Walter
Goed bezig Walter .. stap voor stap en alles komt goed
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Nog geen verdere sleutel-updates, wel afgelopen zaterdag de vervangende motor van Julian opgehaald bij Roelof Slager in het mooie Staphorst. Toeval wilde dat we voor ons jongste gezinslid een zomerkamp geboekt hadden wat plaatsvindt in Westdorp. Hé, dan ligt Staphorst precies op de route. Dus, 's ochtends aanhanger opgehaald bij de plaatselijke verhuur, om half 1 vertrokken en om half 3 bij Roelof alvast de aanhanger gedropt. Door naar Westdorp en daar Mats geïnstalleerd (die gaat een leuke week hebben daar!). En weer terug naar Staphorst.
Verrassing: Roelof had het blok al helemaal ready to go in de aanhanger gezet, keurig vastgezet met mijn spanbandjes en met de plaat van de motorbok erop gemonteerd. Hoe ontzettend lief en fijn!!!! Dus restte Cin en mij niks anders dan even wat leuke BMW'tjes in, rond en bij Roelof's huis bekijken en dan maar huiswaarts.
Eerst even wat eten thuis en dan "even" dat motorblok uit de aanhanger.... Pfff, dat viel ff tegen. We kregen de plaat maar niet op de bok geschoven. Damn, wat is zo'n 2,3 liter 6-pitter een blok lomp gewicht zeg... Hulp van een buurman erbij, maar ondanks ook zijn enorme inspanning wilde het maar niet. Hulplijn Lauwersoog ingeschakeld en die kon via WhatsApp video wel wat handige tips delen. Daardoor lukte het eindelijk en nu staat het motortje op de bok, naast de e21.
Komende dagen/week op zoek naar wat uurtjes om nog wat verder de huidige motor "kaal" te maken.
Nogmaals dank, Roelof (en Koos!!!)!
Greetz,
Walter.
Verrassing: Roelof had het blok al helemaal ready to go in de aanhanger gezet, keurig vastgezet met mijn spanbandjes en met de plaat van de motorbok erop gemonteerd. Hoe ontzettend lief en fijn!!!! Dus restte Cin en mij niks anders dan even wat leuke BMW'tjes in, rond en bij Roelof's huis bekijken en dan maar huiswaarts.
Eerst even wat eten thuis en dan "even" dat motorblok uit de aanhanger.... Pfff, dat viel ff tegen. We kregen de plaat maar niet op de bok geschoven. Damn, wat is zo'n 2,3 liter 6-pitter een blok lomp gewicht zeg... Hulp van een buurman erbij, maar ondanks ook zijn enorme inspanning wilde het maar niet. Hulplijn Lauwersoog ingeschakeld en die kon via WhatsApp video wel wat handige tips delen. Daardoor lukte het eindelijk en nu staat het motortje op de bok, naast de e21.
Komende dagen/week op zoek naar wat uurtjes om nog wat verder de huidige motor "kaal" te maken.
Nogmaals dank, Roelof (en Koos!!!)!
Greetz,
Walter.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Nou, ik was al bijna op het punt om te kijken of 184 pony’s genoeg zou zijn om een aanhanger onder een motorblok vandaan te trekken
Maar blij dat het gegaan is zoals het ging
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29493
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Top! Ga je nog zaken aanpakken aan het dönerblokje? Was recent al het nodige aan gedaan geloof ik?
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Aan dat blok hoeft nauwelijks iets gedaan, gelukkig. Zou in ieder geval niet zo 1-2-3 weten wat.... Hopelijk wil 'ie een beetje fijn lopen met K-jet, aangezien er natuurlijk carburateurs op zaten bij Julian. We gaan het zien, op niet al te lange termijn hopelijk.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2437
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Vakantieperiode, de meesten van ons lekker van de zomer en vakantie aan het genieten. Lekker rustig. Maar ja, ik had natuurlijk wel wat ‘kriebels’ die veroorzaakt werden door de nog te plannen motorwissel. Een collega van werk stond standby, en ook hier en in wat meer afgeschermd verband stond m’n hulpvraag uit. Goed gesprek ook gehad met Ite die de nodige tips-and-trics met me deelde. Maar het echt plannen van een datum viel niet mee, omdat we allemaal druk zijn. Ik zelf niet in de laatste plaats met een last-minute weekje camperen in de Biesbosch (was gezellig, Peet!), direct van daaruit door naar Toronto voor werk en van daaruit weer meteen door de volle drukte van de waanzinnig leuke en gezellige Woerdense VakantieWeek in (hoe vond je het, Jeroen?). En toen was het zondag de 25e, appje van onze Buurman uit Leeuwarden: “ik probeer komende vrijdag bij je te zijn, kun je dat in je agenda passen?” Euh, ja! Links-, of rechtsom, dat maak ik passend!
Dus, vrijdagochtend 31 augustus, 8 uur ’s ochtends was collega René uit het mooie Zandvoort in Woerden. Ff met een bakkie begonnen, en toen maar ’s in de garage het nieuwe blok inspecteren. Met Koos tussendoor op de app al afgesproken dat hij met z’n vaste sleutelmaatje en rots in de branding Jan het uitbouwen van het oude blok en op z’n plaats hengelen van het nieuwe blok samen wilde doen. Maar er moest nog wel wat van het nieuwe blok af, dus dat kon ik mooi samen met René doen.
Om 9 uur arriveerden Koos en Jan in een tot de nok toe volgeladen f31. Zelfs een complete motortakel ontbrak niet, nog los van een mobiel moertjes-boutjes-ringetjes-magazijn, 2 enorme garagekrikken en nog veel meer. De mannen gingen vol gas uit de startblokken.
BMW’tje op z’n Rowwen Hèze’ s ‘met de neus omhoeg’. Met (net) voldoende hoogte om van onderaf de bak los van de motor te halen en koppeling met vliegwiel eronder vandaan te halen, was het al snel zo ver om de oude motor in de takels te hangen. Blijft een flinke klus zo, zonder brug. Maar Jan en Koos hebben dat vaker gedaan, en in vergelijking met het uitbouwen van de motor in Sven’s auto “viel het alles mee”.
Mind you, dat dit om 10.30 uur was, kleine 1,5 uur later slechts dus!
Het voorbereiden om het nieuwe blok op z’n plek te krijgen, kon beginnen. Zo mooi als alles ging tot nu toe, zo’n eigen wil bleek het thermostaathuis op het oude blok te hebben. Zwaar gevalletje verlatingsangst, en Koos is daar een flinke tijd mee bezig geweest om ‘m er van af te krijgen. Zodanig ook, dat ‘ie op het nieuwe blok weer functioneel zou zijn. Dat heeft de nodige moeite, een brander en een ijzerzaag gekost. Gelukkig is Koos niet van het opgeven… Dus ook dat lukte uiteindelijk.
Toen was het tijd om het oude en nieuwe blok van plaats te laten wisselen op respectievelijk de motortakel en de motorbok. Dus nieuwe blokkie op een oude autoband:
Nieuwe blok in de takel:
Vliegwiel weer netjes maken.
En daar ging het nieuwe blok:
In exact 2’45” is het nieuwe blok op z’n plekje gehengeld. En dit was ’s middags om 14.45 uur…
Blije Eppie met z’n nieuwe blokkie in het brikkie:
Koppeling en vliegwiel moeten terug, alles incl. motor weer opnieuw aan de bak bevestigen, in de makkelijkste sleutelpositie ever:
In de tussentijd heb ik zaken die teruggebouwd moesten, zo goed mogelijk schoongemaakt. Bougiekabelset, inlaatspruitstuk, dat soort zaken. Het mag natuurlijk allemaal best een beetje netjes, met zo’n shiny blok in het vooronder.
Aan de inlaatkant vorderde het allemaal gestaag. Nieuwe kachelslangen aan de achterkant van het blok, die had ik op advies en met hulp van Koos allemaal vers liggen dus da’s lekker werken. Startmotor van de nieuwe motor overgezet, en zo werd de linkerkant van de motorruimte al weer lekker gevuld zoals het hoort. Ik heb ondertussen alle originele BMW-slangklemmen die we tegenkwamen netjes gemaakt, zodat ook dat er weer fatsoenlijk uitziet. Wel zo fijn!
Om half 8 was het tijd voor een goede pizza van de echte Italiaan hier uit Woerden, lekker! In huis was het 20e verjaardagsfeest van Björn aan de gang: daar werden zelf pizzaatjes gemaakt onder het genot van de nodige biertjes en Apple Bandit’s.
Na het eten nog een goede anderhalf uur verder gewerkt, zodat ook bobine, kabels, ontsteking, spinnekop, luchtfilter weer op hun plek zitten.
Toen werd het toch al wel serieus donker en Jan en Koos hadden nog de nodige uurtjes en kilometers huiswaarts te gaan, dus ‘we called it a day’. Maar wat een dag, zeg…. Ik had niet durven dromen dat de hele wissel in 1 dag plaats zou kunnen vinden. Was echt wel uitgegaan van (minimaal) 2 dagen, dus hoe lekker was dit. Wat er nu nog te doen is, is prima te overzien en met een telefonische helpdesk zou ik daar zelf voor een heel groot gedeelte ook nog wel uitkomen.
Jan zou nog een verse vacuümklep opsturen (die van mij was aan 1 kant compleet weggesmolten…. Hoe dan? Geen idee…). We hadden de slang van het expansievat naar de radiateur als onvoldoende beoordeeld, dus die zou hij meesturen. En nog een t-stuk in de vacuümleiding was gaar, die had hij ook nog wel liggen).
Grote stappen gezet in 1 dag, grote stappen naar weer een rijdende e21, naar wellicht zelfs toch weer deelname aan de Eifel….
Wordt vervolgd.
Greetz,
Walter
Dus, vrijdagochtend 31 augustus, 8 uur ’s ochtends was collega René uit het mooie Zandvoort in Woerden. Ff met een bakkie begonnen, en toen maar ’s in de garage het nieuwe blok inspecteren. Met Koos tussendoor op de app al afgesproken dat hij met z’n vaste sleutelmaatje en rots in de branding Jan het uitbouwen van het oude blok en op z’n plaats hengelen van het nieuwe blok samen wilde doen. Maar er moest nog wel wat van het nieuwe blok af, dus dat kon ik mooi samen met René doen.
Om 9 uur arriveerden Koos en Jan in een tot de nok toe volgeladen f31. Zelfs een complete motortakel ontbrak niet, nog los van een mobiel moertjes-boutjes-ringetjes-magazijn, 2 enorme garagekrikken en nog veel meer. De mannen gingen vol gas uit de startblokken.
BMW’tje op z’n Rowwen Hèze’ s ‘met de neus omhoeg’. Met (net) voldoende hoogte om van onderaf de bak los van de motor te halen en koppeling met vliegwiel eronder vandaan te halen, was het al snel zo ver om de oude motor in de takels te hangen. Blijft een flinke klus zo, zonder brug. Maar Jan en Koos hebben dat vaker gedaan, en in vergelijking met het uitbouwen van de motor in Sven’s auto “viel het alles mee”.
Mind you, dat dit om 10.30 uur was, kleine 1,5 uur later slechts dus!
Het voorbereiden om het nieuwe blok op z’n plek te krijgen, kon beginnen. Zo mooi als alles ging tot nu toe, zo’n eigen wil bleek het thermostaathuis op het oude blok te hebben. Zwaar gevalletje verlatingsangst, en Koos is daar een flinke tijd mee bezig geweest om ‘m er van af te krijgen. Zodanig ook, dat ‘ie op het nieuwe blok weer functioneel zou zijn. Dat heeft de nodige moeite, een brander en een ijzerzaag gekost. Gelukkig is Koos niet van het opgeven… Dus ook dat lukte uiteindelijk.
Toen was het tijd om het oude en nieuwe blok van plaats te laten wisselen op respectievelijk de motortakel en de motorbok. Dus nieuwe blokkie op een oude autoband:
Nieuwe blok in de takel:
Vliegwiel weer netjes maken.
En daar ging het nieuwe blok:
In exact 2’45” is het nieuwe blok op z’n plekje gehengeld. En dit was ’s middags om 14.45 uur…
Blije Eppie met z’n nieuwe blokkie in het brikkie:
Koppeling en vliegwiel moeten terug, alles incl. motor weer opnieuw aan de bak bevestigen, in de makkelijkste sleutelpositie ever:
In de tussentijd heb ik zaken die teruggebouwd moesten, zo goed mogelijk schoongemaakt. Bougiekabelset, inlaatspruitstuk, dat soort zaken. Het mag natuurlijk allemaal best een beetje netjes, met zo’n shiny blok in het vooronder.
Aan de inlaatkant vorderde het allemaal gestaag. Nieuwe kachelslangen aan de achterkant van het blok, die had ik op advies en met hulp van Koos allemaal vers liggen dus da’s lekker werken. Startmotor van de nieuwe motor overgezet, en zo werd de linkerkant van de motorruimte al weer lekker gevuld zoals het hoort. Ik heb ondertussen alle originele BMW-slangklemmen die we tegenkwamen netjes gemaakt, zodat ook dat er weer fatsoenlijk uitziet. Wel zo fijn!
Om half 8 was het tijd voor een goede pizza van de echte Italiaan hier uit Woerden, lekker! In huis was het 20e verjaardagsfeest van Björn aan de gang: daar werden zelf pizzaatjes gemaakt onder het genot van de nodige biertjes en Apple Bandit’s.
Na het eten nog een goede anderhalf uur verder gewerkt, zodat ook bobine, kabels, ontsteking, spinnekop, luchtfilter weer op hun plek zitten.
Toen werd het toch al wel serieus donker en Jan en Koos hadden nog de nodige uurtjes en kilometers huiswaarts te gaan, dus ‘we called it a day’. Maar wat een dag, zeg…. Ik had niet durven dromen dat de hele wissel in 1 dag plaats zou kunnen vinden. Was echt wel uitgegaan van (minimaal) 2 dagen, dus hoe lekker was dit. Wat er nu nog te doen is, is prima te overzien en met een telefonische helpdesk zou ik daar zelf voor een heel groot gedeelte ook nog wel uitkomen.
Jan zou nog een verse vacuümklep opsturen (die van mij was aan 1 kant compleet weggesmolten…. Hoe dan? Geen idee…). We hadden de slang van het expansievat naar de radiateur als onvoldoende beoordeeld, dus die zou hij meesturen. En nog een t-stuk in de vacuümleiding was gaar, die had hij ook nog wel liggen).
Grote stappen gezet in 1 dag, grote stappen naar weer een rijdende e21, naar wellicht zelfs toch weer deelname aan de Eifel….
Wordt vervolgd.
Greetz,
Walter