323i van Walter
-
- E21 Fanatic
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: 323i van Walter
Teamwork! Prachtige efforts. Een bende waarop je kan rekenen.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Was een mooie sleuteldag! De startmotor is van je oude motor, omdat die bij je eigen vliegwiel is gematched.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Gaaf om te zien dat alles met vereende krachten gelukt is.
BTW, leuk verslag met dito foto's.
BTW, leuk verslag met dito foto's.
Nou Walter, dat zijn mooie stappen en zo zie je maar dat met gestructureerd werken en de juiste mensen je elk project aan kan. Ben benieuwd naar de volgende update.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Goede vraag, Koos....
Intussen zijn we 2 weken verder. 2 weken zonder update hier, maar dat wil niet zeggen dat er niks met de auto gedaan is. Jan had de beloofde en benodigde spulletjes meteen op de post gedaan, en die arriveerden keurig de dinsdag ná de motorwissel. Dus, woensdag ff wat eerder stoppen met (thuis-)werken en ff aan de slag.
Koos en Jan hadden de stekkers van de bougiekabels al keurig genummerd, dus dat was een kwestie van nummertjes bij elkaar en hoppa. Radiateur terug op z'n plek, slangen van het koelsysteem terug (wie weet waar precies de overloopslang naar buiten moet? Foto?). Vacuümklep vervangen en het T-stukje in de grote vacuümslang ook.
Alles checken, dubbelchecken en vervolgens nog een keer alles checken. Olie peilen: keurig, niveau precies midden op de peilstok en mooi goudkleuring. Dan gaan we maar 's wat koelvloeistof in het systeem kieperen. Als laatste, op advies van Koos, in de slang die bovenop de radiateur zit. Even wachten, netjes bijvullen. Alles dikke prima. Accu terug op z'n plek; de auto lijkt zowaar klaar voor de eerste startpoging.
Cindy erbij met de camera, starten. Duurt ff, er zit per slot geen benzine meer in het brandstofsysteem. En dan.... "vroem", een prachtige, donkere, overbekende M20-6-pitter brom! Maar.... daar blijft het ook bij, auto valt direct weer uit. Aantal pogingen met telkens hetzelfde resultaat. 1 keer een vroem, maar daarna valt 'ie direct weer uit. Hulplijnen via WhatsApp, en later die avond wil Jeroen zelfs nog even langskomen om alles mee te controleren. Deze valt wel op:
Die kop is best zwaar gehavend, en zou er dus best toe kunnen leiden, dat de vonk totaal niet doorkomt. Ik had eerder al wel de aanvoerslang van de benzine op de spinnekop gecheckt: bij losdraaien spoot daar direct de benzine uit. Maar goed, die bobine-stekker was klaar dus daar moet een nieuwe op. Leek ook nog wel het verkeerde type, want de bobine zelf laat dit zien:
Nieuwe stekker bestellen dus. Die is de vrijdag erna in huis, en aangezien dat weer een thuiswerkdag was, einde middag laptop uit en garagedeur open. Op advies van Koos de bobine er uit, goed schoonmaken en stekker-aansluiting goed uitschuren en ook schoonmaken. Beide pooltjes opgefrist, en terug de auto in. Nieuwe stekker op de bobinekabel en plop, op de bobine. Dan volgt er een volgende startpoging: "VROEM"... en weer uit... Precies hetzelfde resultaat dus.... Grrr
Volgende ochtend wil vriend Roland nog een keer komen helpen. We lopen alles nog een keer na, in overleg met Koos kijken we of de benzine ook tot aan de injectors komt. Hé, da's gek... daar gebeurt weinig tot niks. Nog maar eens alle brandstofleidingen controleren. Dan blijkt dat er bij de WUR niks gebeurt. Die lijkt weinig tot niks te doen. Zou die dan overleden zijn? Maar ja, die hebben we niet zo maar even liggen. In de WhatsApp groep wordt er druk over gediscussieerd. Scenario's worden besproken, Arnold stelt zijn prachtige K-Jet testinstallatie zodanig in dat hij de situatie in mijn auto simuleert. Ik heb die avond een event met klanten in de Ziggo-Dome, en als ik 's nachts om 1 uur thuiskom, loop ik ruim 70 appjes achter en zijn er 3 man nog steeds druk aan het overleggen over wat er aan de hand kan zijn. De WUR blijft toch de eerste en grootste verdachte.
Gelukkig was Jeroen die zaterdag bij Ite aan het hobbyen en kreeg hij een doosje met 5 gebruikte WUR's mee. Die heeft hij de volgende zondag nog gecheckt en de verwachte-beste opengemaakt om in ieder geval op het oog zo zeker mogelijk te weten dat 'ie zou moeten functioneren. Roland en ik besluiten om die WUR diezelfde zondag nog te wisselen. Da's geen enorme klus, dus zo gezegd zo gedaan. Weer een startpoging, meerdere zelfs. Auto start wel, slaat soms direct na die ene (overbekende) 'vroem' weer af, wil soms op de gashevel wel even optoeren, maar echt leven zit er toch niet in.
We gaan proberen om de CO-schroef op de spinnekop wat te verdraaien. 2 wendingen terug, en een metalige 'plonk'.... F*CK... stelschroef uit de plunjer in het luchtfilterhuis gevallen.... Lang verhaal kort: na een uur pielen, klieren, martelen krijgen we 'm niet terug op z'n plek en besluiten de volgende dag verder te gaan.
Die maandagavond verder: we besluiten de luchtweger te demonteren om er beter bij te kunnen. Dat helpt wel iets, want wat later zit het stelschroefje wel weer op z'n plek. Alles terug, goed controleren en proberen maar weer. Auto starten, slaat aan, toert op, maar staat veel te rijk. Niet een beetje veel te, echt mega veel te. Hele garage staat in no-time blauw. Zodanig ook dat bij elke volgende poging de auto zichzelf direct verzuipt. Telkens dus na idere startpoging, eentje zonder zekering van de pomp om 'm droog te blazen. Maar we krijgen 0,0 resultaat bij het verdraaien van de stelschroef. Wat we ook doen, er blijft maar (te) veel benzine doorkomen. Ook draaien aan de stationair-schroef leidt tot 0 resultaat.
Dinsdag heeft Roland nog een brainwave en woensdagochtend vroeg staat hij op de stoep om dat vóór werktijd uit te proberen. Maar helaas, die ochtend wil de auto helemaal niet meer starten. We hebben ff geen idee meer wat te doen...
Donderdagavond komt Roland weer terug, en we gaan het nogmaals proberen. Auto start na wat aandringen wel, wil op remmenreiniger ook wel lopen en als 'ie dan (weliswaar veel te rijk) aanslaat, toert 'ie ook prima op. Maar blijven lopen wil 'ie niet... De luchtweger die ik ooit bij aanschaf van de auto in een doos erbij kreeg, er voor de zoveelste keer bij gepakt. Vergelijken, kijken, proberen. Het lange pijpje waarin je de inbussleutel steekt om de stelschroef te verdraaien, is bij mijn gemonteerde luchtweger weg. Altijd al geweest, trouwens. Koos had al wel in de afgelopen jaren eerder eens gezegd dat het stelmechanisme niet helemaal fris meer is... Zou dat dan misschien het probleem zijn? Dat we denken aan de stelschroef te draaien, maar dat die in werkelijkheid niks doet? Hmm, klinkt op zich aannemelijk. Vergeleken met draaien aan de stelschroef in de andere luchtweger, voelt dat ook echt wel anders... Binnen aan tafel besluit ik Ite te bellen en hem te vragen of hij een werkende luchtweger met spinnekop te leen heeft liggen. Dat heeft hij, en we spreken af dat ik die de volgende ochtend, op vrijdag van hem overneem als hij onderweg is naar een klant in het mooie Brabant.
Roland maakt weer tijd, vrijdagmiddag staat hij op de stoep. We demonteren mijn luchtweger, monteren de luchtweger/spinnekop/luchtfilterhuis uit Ite's blauwe BAUR en doen startpoging zoveel... En zo waar..... de auto start na wat aandringen en blijft zowaar lopen.... We kunnen het bijna niet geloven...... Helaas loopt 'ie nog niet netjes, slaat na eventjes ook weer af maar we zijn er vrij zeker van dat het 'm nu in het afstellen zit. In de afgelopen dagen heeft Peter V. aangeboden om zaterdag te komen helpen, in ieder geval met het afstellen. Fijnere en betere hulp kan ik me, naast alle hulp van iedereen die me tot zover al heeft geholpen, niet wensen... Dus zaterdag 14 september (da's vandaag as we speak) komt Peter met een CO-tester om te kijken of we 'm inderdaad met precisie afstelwerk aan het lopen kunnen houden.
Het verloop daarvan komt hopelijk snel
Ik wil wel echt iedereen die voor me klaar heeft gestaan tot nu toe, niet alleen met daad maar zeker ook met raad, enorm bedanken. Wat een prachtige groep is dit!!!! Goud waard!!!! Dat Roland hier een enorme ereplaats verdient, is ook boven iedere twijfel verheven!
Greetz,
Walter.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Wat gaaf om te zien dat kameraadschap nog bestaat. Jammer dat er zoveel extra werk in gaat zitten maar de euforie des te groter aan het eind van de donkere tunnel als de motor weer netjes loopt. Doe peter de groeten van me, hij heeft mij ook enorm fijn geholpen.
-
- E21 Fanatic
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Mooi werk verricht de laatst weken een mooi verslag. Ik toevallig aan het bij lezen. De afstelling van de luchtwegenr doe ik meestal met de slangen van de spinnenkop los. N de CO schroef los tot de aanslag. Dan brandstofpomp aan dan mag er geen brandstof uit de ventiel aansluitingen komen. Nu de CO schroef indraaien ongeveer 4-6 hele slagen tot er benzine uit de aansluitingen komt een halve slag terug slangen er op en starten. Spinnenkop luhtwegers en wurs heb ik nog liggen
- Smartie
- E21 VIP
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Goed bezig heren, mooi om te lezen Walter.
Goed test weekend voor de boeg en tot snel!
Mooi om te lezen Walter, dat gaat met deze groep helemaal goed komen.
Carpe Diem, Raymond
- Brandweerman Sam
- Newbee
- My E21(s): Just hobbying on someone else's E21
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Welkom Roland, en we hebben nog wel een paar 323i's voor je in de aanbieding hoor
Er is duidelijk hard gewerkt, ook veel uitdagingen overwonnen, het eind is in zicht lijkt me?!
Er is duidelijk hard gewerkt, ook veel uitdagingen overwonnen, het eind is in zicht lijkt me?!
Regards/groeten, Jeroen