Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Ziet er weer goed uit.

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Dank allemaal voor de mooie reacties. Afgelopen week heb ik (vooral s ’avonds) best veel tijd in de plaatsing van de deurpanelen gestoken. Onder aan de streep zit daar best veel werk in om alle details goed te krijgen. Ben nog niet helemaal happy, maar dat wordt een restpuntje voor later.

Image

Maar al met al naderen we (na bijna een jaar) de eindstreep.
Carpe Diem, Raymond
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Wordt mooier en mooier, Raymond!

Greetz,
Walter.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag heb ik de Blaupunkt SQR46 die ik eerder dit jaar heb aangeschaft geplaatst. Veel tijd om te evalueren had ik niet, maar het staat wel goed, vooral als het display zo ingesteld wordt dat deze met de interieur verlichting van de E28 overeenkomst (standaard staat deze op Porsche groen ingesteld).

Image

Het aansluiten van deze headunit vraagt wel wat planning. De uitvoering daarvan straat in het volgende schema beschreven. De externe fader zal worden ge-bypassed omdat vier kanaals headunits al decennia lang de facto standaard zijn.

Image

Omdat ik in de toekomst het terugplaatsen van de originele BMW Bavaria niet uitsluit wilde ik geen ingrepen in de bedrading van de auto zelf. De kunst is om o.b.v. wat standaard verkrijgbaar is een set adapter kabels aan elkaar te knopen die met zo min mogelijk werk te realiseren is. Dat leidde tot een drietal adapter kabels.

Image

Kan het in een kabel ? Ja, dat zou kunnen, maar dat is heel wat meer werk en vraagt wat aanpassingen aan de originele van BMW afkomstige adapter kabel. Een techneut is liever lui dan moe, ik dus ook !
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen week vooral restrisico’s-en punten opgepakt. Tezamen zijn dat best nog wel wat grotere en kleinere taken zoals montage van de stootlijsten op de deuren. Daar had ik een keuze tussen hergebruik oude set of de twaalf jaar geleden aangeschafte nieuwe set. Heb voor dat laatste gekozen en dat is achteraf ook de goede keuze geweest.

Image

Parallel daaraan ook de voorbereidingen voor de inbedrijfstelling afgetrapt zoals bijvullen KVS en ontluchten van koppeling-systeem. Vandaag was het eindelijk tijd voor de eerste shakedown, nou ja smoke testje om wat gevoel en vertrouwen te krijgen. Alles lijkt te werken, maar tijdens ontluchten komt er geen warme lucht, dus vermoedelijk zit de kachelkraan vast of word deze continu bekrachtigd, al dan niet door een niet werkende control unit voor de temp. regeling. Dat moeten ik nog onderzoeken.

Image

Komende tijd de nog openstaande restrisico’s punt voor punt afwerken. Belangrijkste aan het incident gerelateerde issue is de vervanging van de sierlijst voor de linker dakgoot. Heb een goede weten te vinden, maar ik mis de kracht in de vingers om deze over de regengoot heen te drukken. En dat voor iemand die geen moeite heeft met derde/vierde graads kletterpassages in de Alpen en daarvoor heb je best wel wat kracht nodig! Ga dit daarom uitbesteden.

Image

Inmiddels is een hertaxatie bij Steijn uitgevraagd. In deze ronde neem ik ook de E32 en E34S mee. Dat is dan een jaar vroeger dan verloopdatum, maar ook voor deze twee modellen is er het nodige gewijzigd.
Carpe Diem, Raymond
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Hij ziet er echt weer fantastisch uit Raymond. Het kost wat maar dan staat er een plaatje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
nic65
Upcoming E21 fanatic

Post by nic65 »

awesome car
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Voorlopig even een laatste update over deze auto, tenminste over dit project waarvoor ik een voor een de restpunten aan het afronden ben. Vanwege afhankelijkheid externe partijen zullen daar aparte afspraken voor gemaakt moeten worden, maar dat staat hertaxatie en sluiten project niet in de weg. Een van de restpunten betrof het vervangen van een niet vergrendelende schakelaar voor de rechter stoelverwarming. Die is helaas niet meer in de oude stijl leverbaar, dus ben je overgeleverd aan restpartijen of particulieren die afstand van hun oude delen doen. Zo vond ik een NOS schakelaar op fleebay. Tegelijkertijd al zijn schakelaars maar gekocht. Altijd handig!

Image

Daarmee heb ik ook de stoelverwarming van de passagiersstoel weer functioneel …. Niet dat ik die ooit nodig denk te hebben, maar het is fijn als alles werkt.

Image

Met de weersvoorspelling van komende week in het achterhoofd wilde ik de auto goed gewassen hebben om het vuil van afgelopen maanden af te spoelen. Had niet verwacht dat dat met een wasbeurt te redden, maar dat viel reuze mee en was meteen al onder de indruk van het resultaat. Zodanig zelfs dat ik met het mooie weer van vandaag wat foto’s wilde maken. Vanwege het opportunistische karakter van deze actie had ik mijn D500 niet bij me, dus deze Iphone foto’s moeten maar even voldoen. Niet dat ze slecht zijn, vrij goed eigenlijk, maar de Nikon is veel beter. Wellicht komt er dit jaar nog een mogelijkheid.

Image

In totaal heb ik er zelf afgerond 147 uur in het project geïnvesteerd. Tel daarbij het uitbestede werk op en de hulp van Robert dan ga je al gauw naar 280 uur en dat is dan zonder het project management ! Als je dat allemaal tegen commercieel tarief moet laten doen zijn de kosten astronomisch hoog. Dankzij mijn PgM achtergrond en veel zelf doen heb ik de kosten en risico onder controle kunnen houden. Daarom ben ik des te blijer met het resultaat.

Image

Als het weer goed is en de restpunten zijn afdoende onder controle dan denk ik de E28S mee naar de rit van Remy te nemen. Heb er zelf over gedacht om de E28S over twee weken mee te nemen naar de Dolomieten, maar dat komt in het algehele proces en risicobeheersing net wat te vroeg.
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Prachtig Raymond .. gewoon prachtig!!!

De auto is het natuurlijk waard en jouw aanpak :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan

https://pksolutions.be/
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Echt fantastisch geworden, de aanleiding was niet plezierig, maar de auto is er zoveel beter door geworden, met name dat interieur doet zoveel goed aan de auto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Gerrit en Koos,

Dank jullie wel. Dat nieuwe interieur is i.d.d. de kers op de taart voor de auto. Maar ook de vele nieuwe trim delen maken dragen daar aan bij. Ben bijvoorbeeld lang getwijfeld of ik de oude of de nieuwe set stootlijsten op de deuren zou monteren. Heb voor dat laatste gekozen en ook dat draagt enorm bij.

Nou alleen nog wat puntjes op de i – hopelijk kan ik hem dan op de 19e meenemen naar Zuid Limburg.
Carpe Diem, Raymond
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Erg fraai hoor. Bizar mooi exemplaar zo.
Inzetbaarheid wordt wel steeds lastiger.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Dank Ite,

Begint inzetbaarheid, zij het om uiteenlopende redenen niet bij alle oudere auto’s een dingetje te worden ?

Persoonlijk zie ik het beleid van de fabrikanten t.a.v. lange termijn belangen van bezitters van hun historisch erfgoed eerder als een risico dan de toegenomen waarderingen in dit segment. Zal met de malaise bij onze oosterburen er wel niet beter op worden. Zie daar twee uitdagingen, met name bij VAG, enerzijds het doorbreken van de bottom-up cultuur, anderzijds en daar hebben BMW en MB ook last van de arrogantie in de gehele ‘vertriebs’ keten en dat is meer een top-down probleem.

Denk dat de CEO’s van de grote drie bij onze oosterburen door saneerders vervangen moeten worden die de bedrijven terug naar de kernwaarden brengt en snoeihard in de salarishuizen en model-portfolio’s gaat snijden, anders ben ik bang dat er steeds minder mensen bereid zullen zijn om hun zuurverdiende centjes naar Munchen, Stuttgart of Wolfsburg te brengen. Daar past dan ook meteen een meer down to earth en op eindgebruiker waarde gerichte distributie en service netwerk bij.

Zie het eigenlijk zwarter in voor de merken zelf dan voor de klassiekers die ze op de weg hebben gezet.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen week waren we voor een kleine vakantie in het Schlerndal in Zuid Tirol. De jongens waren dit keer niet mee, enerzijds omdat de herfstvakantie nog niet is aangebroken, anderzijds omdat de universiteit geen herfstvakantie kent. Dus we waren met zijn tweeën. Seis am Schlern ligt op ongeveer 1100 kilometer van ons huis af en dat kan prima in een dag als het op de routes over de Alpenhoofdkam niet tegenzit. Daar valt de Fernpass overigens niet onder, maar in oktober valt de drukte daar wel mee. Heb kort met de gedachte gespeeld om met de E28S of E34S te gaan, maar aangezien onze focus niet op rijden ligt had dat niet veel toegevoegde waarde, dus werd het de E39. Daar heb ik na de zomer niet heel veel aandacht aan kunnen geven, dus we bouwden voort op het normale onderhoud van afgelopen jaar. Dat ging prima. Buiten een kleine halve liter olie die ik op de terugweg moest bijvullen deed de E39 het weer prima.

Image

Gedurende de week in het Schlerndal hebben we alle weertypes gezien. We kwamen aan met regen, maar boven de 1800 meter sneeuwde het. De eerste dag was het wat bewolkt, maar wel droog dus prima weer voor de Almabtrieb. Verder hebben we twee regendagen gehad, die hebben we voor een stadstoertje naar St Ullrich en Bolzano gebruikt. De andere dagen was het prima weer, op twee dagen zelfs Kaiserwetter, dus die hebben we voor bergtochten gebruikt door het Langkofel en Schlernmassief gebruikt met als hoogtepunten een bezoek aan de Schlernhut boven op Monte Pez en de beklimming van de bijna drieduizend meter hoge Plattkofel, eigenlijk de enige berg in het Langkofel massief die zonder technische complexiteit te beklimmen is, maar waarvan af je wel een prachtig panorama hebt.

Image

Voor de terugweg had ik geen zin in de Brenner, daar is nu zeker door de week teveel loos waardoor ook de reguliere provinciale weg overbelast is. Daarom via Bolzano naar Meran gereden om daar via het Passeierdal naar Oostenrijk te rijden; via de Timmelsjoch dus. Dat ging op zich prima, maar boven de 2200 meter was vanwege het opgevroren smeltwater wel oppassen met achterwielaandrijving en zomerbanden, maar verder was de weg ondanks de vroege sneeuwval schoon.

Image

Na een korte stop in Imst en de altijd saaie Fernpass zijn we in de middag naar Rothenburg ob der Tauber gereden. Daar hebben we de prachtige historische uit de middeleeuwen stammende stadskern bezichtigd. Best de moeite waard als je in de buurt bent, maar deed ons wel beseffen dat ij meer mensen zijn die onze vrije tijd in de bergen besteden.

Image

Al met al weer een goede week voor de E39 welke na bijna 21 jaar de 310000 kilometers nadert, maar nog steeds een meer dan capabele reisauto voor de lange afstanden is.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Leuke vakantie, Raymond! De bergen en de passen zijn fantastisch! Maar inderdaad is de Romantische Straße ook mooi. Zeker Rothenbug o/d Tauber. Was er vorig jaar nog, toen het in Oostenrijk zo verschrikkelijk slecht was dat ik in Duitsland ben blijven hangen.

Fijn dat dee39 een fijne reisgezel blijft. 310.000 kilometers is niks, overigens voor die motor. Het zijn eerder de randzaken die problemen zullen geven vanwege de leeftijd. Maar dat is bij jou in goede handen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply