Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ach balen.

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Tsja dat is het risico van het ouder wordend spul. Zit zelf tegen het vervangen van een achterwiel lager aan te hikken, ben bang dat ik dan ook meer vast zittend spul ga tegenkomen.

Maar het wordt weer opgelost.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag kwam het telefoontje dat de E39 klaar is. Kort samengevat, naast een nieuwe kachelaanjager en bijbehorende egel zijn alle drie de keerringen van het differentieel vervangen en moest er een nieuwe aandrijfas onder omdat de oude zodanig vast zat dat deze niet meer te redden was. Verder is een nieuwe remblok set achter gemonteerd.

Veel werk en ook een begrotelijke zaak. De vraag is niet voor mij of ie dat nog wel waard is, maar wel hoe lang ik een 21 jaar oude auto die onderhand richting de 320k km gaat op deze wijze nog betrouwbaar inzetbaar kan houden ? Heb dat thuis ook wel uitgesproken. Maar alternatieven zijn er ook niet echt, zij het je betaald de hoofdprijs of je hebt te maken met achterstallig onderhoud. Dus vooralsnog gaan we op deze weg door.

Inmiddels zijn ook de taxaties van de E28S/E34S en E32 afgesloten. Deze moesten nog wat gechallenged worden en hebben tot een kleine aanpassing voor de E34S geleid. Maar al met al kan je v.w.b. de klassieke ///M's niet meer over een hobby spreken.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Fijn, Raymond, dat de e39 weer thuis is. En tja, hoe lang investeer je in een auto? Wat maakt het uit, eigenlijk, als je het kunt betalen? Een dergelijke auto, voor het geld van dit onderhoud koop je nergens.

Over de taxaties, mooi, alles weer up to date. Beter gevoel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na het ophalen van de E39 afgelopen maandag vroeg Thomas of de achterkant van de E39 zo hoog moest staan dat je de wielophanging kan zien ? …… Nou nee dus ! Dat is een kwestie van kalibratie van de rijhoogte, dus niet echt ingewikkeld en waarop ik de dag daarop kon wachten.

Klein half uurtje later kwam de chef werkplaats met de mededeling dat kalibratie geslaagd is, maar dat hij had gezien dat de net geplaatste keerring van het differentieel weer lekte. Ik merkte dat hij dat vervelender vond dan ik, maar ze gingen dat gaan oplossen. Zo gezegd zo gedaan, maar daar kon ik logischerwijs niet op wachten. Is ook niet zo erg. De daarop volgende dag hebben ze het issue opgelost.

Samen met de werkplaats chef en de monteur nog een rondje om de auto heen gelopen. Kreeg een compliment over de staat van de E39 en ze vonden het leuk dat ze zo af en toe aan ‘oude meuk’ mochten werken. Merkte wel dat ze verrast waren dat ik een E39 nog als dagelijkse auto inzette.

Al met al, bleef de rekening in lijn met de offerte en dat had ik gezien het meerwerk bij het loskrijgen van de aandrijfas en demontage dashboard niet verwacht. I.i.g. zijn mijn eigen opportunity kosten hoger dan dat. Dus een hele positieve ervaring met de dealer in Almelo en dat mag ook gezegd worden.

In Januari krijgt de E39 nog twee nieuwe winterbanden en na de winter worden de achterste kriksteunen aangepakt. Dan moet deze auto er weer een poosje tegen kunnen.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Nou ja, mooi dat ze die keerring nog een keer hebben vervangen. Die rijhoogte hebben ze de eerste keer vergeten, dus?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Mooi gedaan van de dealer in Almelo, daar is klant dus nog echt koning.

Ik snap 'm wel hoor, de E39 als dagelijkse auto, hier idem en elke keer als ik er weer mee onderweg ben geniet ik van de kwaliteiten van deze auto.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Een van de restpunten van het E28S project betrof het knipperlicht linksvoor waarvan de reflecterende laag aan het afbladderen is.

Image

Ondanks dat het alleen maar om de linkerkant ging, is het lenskapje na al die jaren wel wat dof geworden, dus we nemen ook de rechterkant mee. Deze zijn nog leverbaar, w.s. zal dat de laatste serie zijn, dus snel een setje besteld.

Image

Een klein uurtje later kan er weer een restpuntje afgevinkt worden. Het aanzicht is i.i.g. een stuk beter geworden. De oude knipperlichthuizen gaan in het projectarchief. Die worden uiteindelijk wel veel meer waard.

Image

Verder heb ik in Duitsland nog een SRWA besturingsmodule gekocht. Het plastic van de connectorhuis van mijn oude is door hitte vervormd, dus daar moet wat aan gedaan worden. Medio volgende week binnen denk ik.
Last edited by raymondw on Mon Feb 17, 2025 6:56 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Dat knapt inderdaad op, het maakt de auto gelijk een stukje frisser. Leuk hoe zulke kleine ingrepen verschil maken. Ik had dit afbladderen ook bij mijn 525e, 11 jaar geleden. Maar die reflecterende laag is niets anders dan een (nog doffe ook) laag zilverkleur verf. Destijds opgelost met een knikkerbus van Motip. Maar voor jouw M5 is dit de enige manier, al was het alleen maar vanwege de frisse lenzen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:thumbsup Destijds bij de Baur ook verse koplampunits en achterlichtglazen gedaan, oogt gelijk zoveel frisser!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na meer dan twintig jaar dagelijks gebruik laat elke auto wel zijn zwakke plekjes zien. De E39 is geen uitzondering. Een poosje geleden merkte ik op dat de achterste kriksteunen begonnen op te zetten. Met de schroevendraaier kon ik door de dorpel heen prikken. Erg was het niet, en nog lang geen APK afkeur, maar wel iets wat aangepakt moest worden.

Image

Grootste uitdaging was van logistieke aard. Probeer de plaatwerker en de spuiter maar aansluitend op elkaar te plannen. Twee weken geleden ging Sander aan de slag en daar kwam aan beide zijden het volgende uit te voorschijn.

Image

Image

En op een onverwachte plek.

Image

Eigenlijk valt het wel mee en gelukkig waren de kriksteunen zelf wel intact. De aangetaste delen betrof enkel de opstaande rand van de dorpel naar de wielkuipen en de onderkant van de dorpel.

Image

Image

Niets wat niet opgelost kan worden – zo gezegd zo gedaan en dat bleek vanwege de nabijheid van de benzinetank en de remleidingen best een lastig klusje te zijn. Maar het resultaat mag er wezen, er is niet zomaar wat metaal ingelast, deze is ook in de juiste vorm gebracht, echt vakwerk dus !

Image

Image

Daarna mocht mijn zwager het stokje overnemen waarbij hij de afwerking van de dorpel weer in structuur heeft gebracht en daarna in kleur gespoten.

Image

Image

De rest in aan mij, daarvoor wacht ik op twee leveringen. Een van Gosliga voor de Dinitrol ML (tectyleren is een eis van Sander) en een tweede van Bergwerf voor wat klein grut zoals boutjes en klemmetjes om de wielkuipen weer vast te zetten. Daar heb ik komende week helaas de tijd niet voor, op zijn vroegst a.s. vrijdagmiddag.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na lang wachten kreeg ik afgelopen week het langverwachte pakketje uit de Verenigde Staten. Dit keer passeerde deze zonder gedoe de douane en hoefde ik geen invoerrechten te betalen. Overigens vindt ik dat maar een belachelijk iets, vooral als daar ook nog eens BTW over wordt geheven.

Image

In het pakketje zat de voor mijn S38B36 motor gereviseerde waterpomp en een voorhuis voor een M30 oliepomp. Beide zijn niet meer bij BMW leverbaar. Het voorhuis van de oliepomp moet ik doorsturen, die is voor een B10 Biturbo nodig.

Image

De waterpomp die gereviseerd is komt oorspronkelijk uit Robert zijn E34S. Deze was aan het einde van zijn leven, maar nog intact. Dat wordt wel een uitzondering, de meeste waterpompen worden pas vervangen als ze zodanig veel speling hebben dat de schoepenwiel met het huis in aanraking komt. Je wilt hier niet reactief zijn.

Image

Voor de revisie maakt Anri een nieuwe as en past een t.o.v. het door de OEM toegepaste lager een verbeterde versie toe. De waterpomp in mijn E34S heeft nu iets van 85k km achter de kiezen. Strikt genomen is vervanging dan ook nog niet nodig, maar ik haal deze wel naar voren, evenals de radiator.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Die e39 is erg netjes geworden en kan er weer lekker tegen!

Waterpompje is mooi geworden, zeg!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Goed bezig weer. Best apart dat je een waterpomp naar de states moet sturen ter revisie
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Peter, als BMW niet meer wil leveren, moet je wat en dan is het een combinatie van (1) relatie, (2) bewezen skills en (3) referenties die de keuze bepaald. In Europa zijn we hard bezig om onze industrial base ten grave te dragen, dus dan kies ik voor zekerheid. Dat dat dan in de VS is -> cést ca.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply