Als die straks klaar is dan willen we hem wel een keer op de rollen zien natuurlijk
E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Mooi werk weer, heb je wel een iets grotere klep gebruikt om je maantje mee te frezen? Zodat er ook wat ruimte aan de zijkanten ontstaat?
Als die straks klaar is dan willen we hem wel een keer op de rollen zien natuurlijk
Als die straks klaar is dan willen we hem wel een keer op de rollen zien natuurlijk

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Vooral bij het nawerken heb ik die rand nog wat naar achteren weten te leggen. Ook heb ik de nominale kop koud op het blok gelegd. Dat is dan 0.4mm lager dan de nieuwe kop komt (0.7mm vanwege de pakking en 0.3mm naar beneden vanwege het vlakken). Zo is de nulpositie van het maantje ook al ietsjes verder van de plek van de klep af.
Morgen gaan de zuigers weer terug het blok in en ga ik proberen de nokkenas voor de eerste keer op tijd te zetten, op -2 graden dan. Ik ben benieuwd in hoeverre het allemaal vrij loopt.
Ook vanwege het gevaar op pingelen wil ik wel een keer een testbank op.
Morgen gaan de zuigers weer terug het blok in en ga ik proberen de nokkenas voor de eerste keer op tijd te zetten, op -2 graden dan. Ik ben benieuwd in hoeverre het allemaal vrij loopt.
Ook vanwege het gevaar op pingelen wil ik wel een keer een testbank op.
Re: E21 318i (ITB)
En wat doe je dan als je olie kennelijk ook op standje frituur kan? Dan maar een koeler toepassen... Kapteijn had wel een mooi setje voor 200e maar dat is ook maar een dichtgeplakte doos die vanuit China wordt doorgeschoven. Die heb ik dus voor 100e ergens anders besteld. Met mooie AN-koppelingen enzo.
En een sandwichplaat. Oei. Daar had ik er al wel eentje van, maar deze heeft de aansluitingen voor de koeler. Oei. Geen thermostaat dus!?! Dat gaan we dus niet doen. Niet te geloven dit.
Ik had nog een bestelling bij Kapteijn lopen en ik zag nog een sandwichplaat voorbij komen met een thermostaat, naja voor twee tientjes maar mee laten komen. Maar dan. Geen aansluitingen voor een sensor én die opent al bij 75graden! Nogmaals oei.
Gisteren een groot deel van de ochtend lopen zoeken en uiteindelijk is er nu een sandwichplaat van Mishimoto onderweg. Bij deze kan de thermostaat worden uitgewisseld naar een voor 93graden. Sowieso fijn dat het uitgewisseld kan worden en helemaal voor een op een goede temperatuur. Ik zag het al gebeuren hoor... Olie die nooit op temperatuur komt doordat je bij 5graden door de regen rijdt.
Zo ga je van een hele set voor 200e naar een sandwichplaat van 200e.
Hopelijk is alles op tijd binnen deze week. Ik hoop komend weekend weer te kunnen starten met een plens olie in de motor die er meteen, als die warm is, er weer uit gaat. Dan is niet alleen de motor weer ontdaan van al het zand, maar zijn ook de radiator en slangen mooi gespoeld.
En een sandwichplaat. Oei. Daar had ik er al wel eentje van, maar deze heeft de aansluitingen voor de koeler. Oei. Geen thermostaat dus!?! Dat gaan we dus niet doen. Niet te geloven dit.
Ik had nog een bestelling bij Kapteijn lopen en ik zag nog een sandwichplaat voorbij komen met een thermostaat, naja voor twee tientjes maar mee laten komen. Maar dan. Geen aansluitingen voor een sensor én die opent al bij 75graden! Nogmaals oei.
Gisteren een groot deel van de ochtend lopen zoeken en uiteindelijk is er nu een sandwichplaat van Mishimoto onderweg. Bij deze kan de thermostaat worden uitgewisseld naar een voor 93graden. Sowieso fijn dat het uitgewisseld kan worden en helemaal voor een op een goede temperatuur. Ik zag het al gebeuren hoor... Olie die nooit op temperatuur komt doordat je bij 5graden door de regen rijdt.
Zo ga je van een hele set voor 200e naar een sandwichplaat van 200e.
Hopelijk is alles op tijd binnen deze week. Ik hoop komend weekend weer te kunnen starten met een plens olie in de motor die er meteen, als die warm is, er weer uit gaat. Dan is niet alleen de motor weer ontdaan van al het zand, maar zijn ook de radiator en slangen mooi gespoeld.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Netjes hoor! Ben heel benieuwd hoe het pakketje gaat werken straks!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
En toen! En toen! Tja en toen ging het niet zo goed. Ronddraaien op de startmotor zonder bougies ging prima, starten met bougies ook wel, hij sloeg meteen aan. Maar klonk wel raar. Kleppendeksel vast scheelde al een hoop. Daarna warm laten lopen en kleppen gesteld. Weer wat beter. Olie afgetapt. Nieuwe olie erin. Warmdraaien, stukkie rijden. Hij trekt best goed, maar dat geluid... Ik was nog wat rondjes aan het rijden bij mijn box, maar het leek ook wel alsof het erger werd. Drijfstangen? Kleppen tegen de zuigers? 'Het klinkt alsof er een kiezelsteentje in zit.'
Maar dat was niet het enige. Het waren ook niet echt lekkages. Het zeek eruit. Een opvangzak à la Citroën DS met een retourpompje was op zijn plek geweest. Ondanks het blikkerige lopen, maandag de hele voorkant er weer afgehaald. Het was 21:30. Ik had een spleet van 0.2mm tussen de kettingafdekking en het blok. En toen zakte alle moed me in de schoenen.
Komende week wilde ik er een weekje mee naar de Eifel, maar dat gaat het niet worden realiseerde ik me. Ik was me al een paar weken uit elkaar aan het trekken om het af te krijgen en het was op.
Over een paar weken gaat het subframe er maar onder weg, zodat ik de oliepan netjes los kan halen, de kettingkast weer in kan bouwen et cetera. Nog even een draadreparatiesetje kopen en dan rustig aan maar weer opbouwen. Onderwijl dan ook de drijfstangen maar los halen en kijken hoe die erbij staan. Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar die lekkages... Man man.
Maar dat was niet het enige. Het waren ook niet echt lekkages. Het zeek eruit. Een opvangzak à la Citroën DS met een retourpompje was op zijn plek geweest. Ondanks het blikkerige lopen, maandag de hele voorkant er weer afgehaald. Het was 21:30. Ik had een spleet van 0.2mm tussen de kettingafdekking en het blok. En toen zakte alle moed me in de schoenen.
Komende week wilde ik er een weekje mee naar de Eifel, maar dat gaat het niet worden realiseerde ik me. Ik was me al een paar weken uit elkaar aan het trekken om het af te krijgen en het was op.
Over een paar weken gaat het subframe er maar onder weg, zodat ik de oliepan netjes los kan halen, de kettingkast weer in kan bouwen et cetera. Nog even een draadreparatiesetje kopen en dan rustig aan maar weer opbouwen. Onderwijl dan ook de drijfstangen maar los halen en kijken hoe die erbij staan. Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar die lekkages... Man man.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19149
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Och dat is ellendig. Altijd wat emt die ouwe bende, maar jij krijgt het wel klaar. Waar zeek die olie langs dan? Koppakking?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Wat maf joh! Klinkt wel heel eng en vreemd, maar aangezien je naar een deadline toewerkte kan ik mij voorstellen dat je 't effe helemaal zat was. Balen! Ander blikje pakken en evengoed ff gaan relaxen in de Eifel, en even moed verzamelen om op onderzoek uit te gaan.
Oliedruk/flow ok? Heb met een M20 weleens gehad dat na een oliewissel de oliecirculatie niet op gang kwam, dat leverde ook een luidruchtig gehakkel op. Oliefilter volgegoten met olie en toen was het okee, maar wel vreemd. Bij jou ws wel wat anders aangezien de olie eruit zeikt.
Fingers crossed dat de schade meevalt, maar het is sowieso weer een bak werk grrrrrr!
Oliedruk/flow ok? Heb met een M20 weleens gehad dat na een oliewissel de oliecirculatie niet op gang kwam, dat leverde ook een luidruchtig gehakkel op. Oliefilter volgegoten met olie en toen was het okee, maar wel vreemd. Bij jou ws wel wat anders aangezien de olie eruit zeikt.
Fingers crossed dat de schade meevalt, maar het is sowieso weer een bak werk grrrrrr!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Dat is kloten JW, maar jij gaat dat allemaal weer fixen, zeker weten.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Waar de olie allemaal vandaan komt is lastig te zeggen natuurlijk. Ik had zelfs blauwe druppen onder de versnellingsbak hangen, terwijl er water met spoelmiddel in het blok zat.
In elk geval lekt het aan de voorkant bij het kettingdeksel en waar de waterpomp eroverheen zit. Sowieso is dit een domme constructie omdat als je de bouten van de waterpomp loshaalt, ook de spanning van het kettingdeksel gaat.
Daarnaast heb ik de oliepan er weer ingewurmd zonder het subframe weg te halen. Dse toegankelijkheid van de boutjes is dan niet optimaal. Maar ik geloof dat er een paar bij zitten die doordraaien. Dan dicht die pakking natuurlijk ook voor geen meter af. Het subframe moet er nu wel onder weg om draadbussen te kunnen plaatsen.
De olie stroomde over de rand toen ik voor de eerste keer vulde. Daarmee zat er natuurlijk meteen overal olie. Ik heb wel het idee gehad dat de olie tussen de koppakking vandaan kwam, maar uiteindelijk denk ik dat dat wel meevalt.
Dingetje is sowieso de hoge compressie natuurlijk. De nokkenas loopt nu 2-2.5 graden voor op de krukas in de hoop zo iets meer koppel te krijgen. Ik zou nog kunnen proberen hem weer wat later te zetten om te kijken of dat verschil maakt met 'het kiezelsteentje'. Maar voor die hoge compressie is het vroeger openen van de klep wel weer goed, effectief blijft het dan allemaal een beetje binnen de perken.
Oliedruk wilde met het ronddraaien op de startmotor, zonder bougies, niet zo best op gang komen. Maar daarna ging het prima, ik denk dat na een 10s starten het lampje uit gaat.
Nu zo in de trein op weg naar huis om daarna op vakantie te gaan, komen de ideeën wel weer los. En ik heb er vrede mee dat ik niet met de BMW ga, maar met een Mitsubishi Spacestar. Maar de tandjes, wat had ik er de pleuris in afgelopen maandag.
In elk geval lekt het aan de voorkant bij het kettingdeksel en waar de waterpomp eroverheen zit. Sowieso is dit een domme constructie omdat als je de bouten van de waterpomp loshaalt, ook de spanning van het kettingdeksel gaat.
Daarnaast heb ik de oliepan er weer ingewurmd zonder het subframe weg te halen. Dse toegankelijkheid van de boutjes is dan niet optimaal. Maar ik geloof dat er een paar bij zitten die doordraaien. Dan dicht die pakking natuurlijk ook voor geen meter af. Het subframe moet er nu wel onder weg om draadbussen te kunnen plaatsen.
De olie stroomde over de rand toen ik voor de eerste keer vulde. Daarmee zat er natuurlijk meteen overal olie. Ik heb wel het idee gehad dat de olie tussen de koppakking vandaan kwam, maar uiteindelijk denk ik dat dat wel meevalt.
Dingetje is sowieso de hoge compressie natuurlijk. De nokkenas loopt nu 2-2.5 graden voor op de krukas in de hoop zo iets meer koppel te krijgen. Ik zou nog kunnen proberen hem weer wat later te zetten om te kijken of dat verschil maakt met 'het kiezelsteentje'. Maar voor die hoge compressie is het vroeger openen van de klep wel weer goed, effectief blijft het dan allemaal een beetje binnen de perken.
Oliedruk wilde met het ronddraaien op de startmotor, zonder bougies, niet zo best op gang komen. Maar daarna ging het prima, ik denk dat na een 10s starten het lampje uit gaat.
Nu zo in de trein op weg naar huis om daarna op vakantie te gaan, komen de ideeën wel weer los. En ik heb er vrede mee dat ik niet met de BMW ga, maar met een Mitsubishi Spacestar. Maar de tandjes, wat had ik er de pleuris in afgelopen maandag.