Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Vraag 2:

Image


Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Vraag 3:

Image
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Vraag vier: op dit veertje zit helemaal geen spanning. Dat lijkt nogal nutteloos zo. Is dit de bedoeling?

Image
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

https://pdflink.to/pierburg/

Nederlandsche vertaling
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12165
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Vraag 1: Jij moet in ieder geval de set hebben voor de grote 4A1 carburateur ivm M30 motor.
Vraag 2: Dat rubbertje wat lijkt alsof het uit die uitsparing komt zegt mij niets. Daar moet ook geen afdichting of zoiets in zitten.
Vraag 3: Het pennetje welke aan de stang van het chokemembraan zit heb ik zo nog niet gezien. Het lijkt me sterk dat je e.e.a moet slopen. Als het gemonteerd zit wat doet dat pennetje dan?
Vraag 4: Die veer moet voldoende spanning hebben dat deze de grote chokekleppen sluit. Dit moet heel erg soepel gaan. Wat gebeurd kan zijn is dat het borgschroefje los is gekomen en dan het asje waar de veer omheen zit de mogelijkheid heeft gegeven te lossen. Zorg in ieder geval dat je deze veer ook niet te strak zet want dan kunnen de grote luchtkleppen weer moeilijk openen. Beetje op gevoel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Dank!

Hij zit weer in elkaar naar een reiniging. Nu testen…

1. Heb de set gekocht er is prima
2. Heb het toch maar weer teruggeplaatst, maar als het afstellen niet lukt haal ik m weg
3. Het was een palletje dat voorkomt dat het element eruit kan. Misschien was het ooit demontabel maar ik heb het toch heel voorzichtig weggeslepen. De nieuwe zit er in en er mist geen functie.
4. Heb het licht opgespannen.

We gaan het zien!
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Alles is weer gemonteerd. De motor slaat aan en loopt, eventjes, maar de carburateur overstroomt meteen daarna.

Heb de boel weer open gehad, alles gecheckt, oude vlotternaald maar teruggezet, maar hetzelfde blijft gebeuren.

Vlotter is vrijwel zeker niet lek. Dat hefboompje dat er los op ligt, is volgens mij niet verbogen. Feitelijk is alles precies zoals het was weer op zijn plek gekomen, lijkt t .

Waar kan ik zoeken naar de oorzaak?

Dank alvast voor jullie hulp!
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Image

Image

Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12165
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Joep_Goethee wrote: Wed Jun 17, 2026 10:36 pm Dat hefboompje dat er los op ligt, is volgens mij niet verbogen.

Waar kan ik zoeken naar de oorzaak?

Dank alvast voor jullie hulp!
Precies dat hefboompje zoals jij het zegt. Dat zit verkeerd. Dat is een aandrukveer en moet je over het asje van de vlotter doen.
De vlotter heeft zo ruimte om te stijgen en zal de naald open houden. Met die veer druk je de vlotter op zijn plek.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Dank!

Zoals op de eerste foto is dus nog niet goed? Zit met het ene klemmetje aan de as, de andere ligt vrij. Zo trof ik het aan bij het openen van de carburateur.
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Dit is toch redelijk bizar. Ik heb overal foto’s van genomen, en het veertje zat om het stangetje geklemd toen ik hem opendraaide.

Op een foto elders op dit forum zag ik dat deze horizontaal boven het asje van de flotter ligt. Wat ook veel logischer is, ik vond het al zo’n raar geheel.

Als zodanig gemonteerd en de motor loopt weer! Nu kunnen we gaan kijken of de afstelling redelijk op orde is.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19242
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by uwbuurman »

Ha Joep, nou geloof me maar als ik zeg dat je niet de eerste bent die de foute zooi van je voorgangers mag herstellen haha. Dit soort dingen komt inderdaad voor en ergens ook wel bevredigend om het op te lossen en daarna te genieten. Fijn dat de motor loopt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Joep_Goethee
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Joep_Goethee »

Nou ben ik zelf uiteindelijk ook een amateur. Maar met behulp van forumkennis, vraagbaak en ChatGPT kunnen we in elk geval proberen de goede stappen te zetten.

Ik heb inmiddels ontdekt dat de verwarming van de choke geen spanning krijgt. Ik heb hem even rechtstreeks verbonden aan de accu en dan wordt het element wel warm en gaat de klep in stapjes open. Het element zelf werkt dus naar behoren.

Als ik de groene zwarte draad volg, kom ik onderaan het inlaatspruitstuk een zwart groene draad tegen met een los liggende stekker. Verder lijkt nergens een zwart groene draad te lopen. Deze stekker komt uit het bundeltje draden dat richting dynamo, bobine en zekeringkast gaat.

Aangezien de membraanstang van de choke helemaal vastgekoekt zat voor mijn revisie poging, kan ik mij voorstellen dat de vorige eigenaar iets aan de bedrading heeft lopen klooien voor nood, om het ding uit te schakelen of zo. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

In mijn vraagbaakhandboek staat de zwarte groene draad aangeduid als nummer 28, maar ik kan op de tekening nergens vinden. Waar zou de verwarming normaal gesproken uit gevoed moeten worden? Vanaf de dynamo of ergens anders?

De andere elektrische elementen krijgen wel spanning.
Post Reply