
Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12165
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Vraag 1: Jij moet in ieder geval de set hebben voor de grote 4A1 carburateur ivm M30 motor.
Vraag 2: Dat rubbertje wat lijkt alsof het uit die uitsparing komt zegt mij niets. Daar moet ook geen afdichting of zoiets in zitten.
Vraag 3: Het pennetje welke aan de stang van het chokemembraan zit heb ik zo nog niet gezien. Het lijkt me sterk dat je e.e.a moet slopen. Als het gemonteerd zit wat doet dat pennetje dan?
Vraag 4: Die veer moet voldoende spanning hebben dat deze de grote chokekleppen sluit. Dit moet heel erg soepel gaan. Wat gebeurd kan zijn is dat het borgschroefje los is gekomen en dan het asje waar de veer omheen zit de mogelijkheid heeft gegeven te lossen. Zorg in ieder geval dat je deze veer ook niet te strak zet want dan kunnen de grote luchtkleppen weer moeilijk openen. Beetje op gevoel.
Vraag 2: Dat rubbertje wat lijkt alsof het uit die uitsparing komt zegt mij niets. Daar moet ook geen afdichting of zoiets in zitten.
Vraag 3: Het pennetje welke aan de stang van het chokemembraan zit heb ik zo nog niet gezien. Het lijkt me sterk dat je e.e.a moet slopen. Als het gemonteerd zit wat doet dat pennetje dan?
Vraag 4: Die veer moet voldoende spanning hebben dat deze de grote chokekleppen sluit. Dit moet heel erg soepel gaan. Wat gebeurd kan zijn is dat het borgschroefje los is gekomen en dan het asje waar de veer omheen zit de mogelijkheid heeft gegeven te lossen. Zorg in ieder geval dat je deze veer ook niet te strak zet want dan kunnen de grote luchtkleppen weer moeilijk openen. Beetje op gevoel.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Dank!
Hij zit weer in elkaar naar een reiniging. Nu testen…
1. Heb de set gekocht er is prima
2. Heb het toch maar weer teruggeplaatst, maar als het afstellen niet lukt haal ik m weg
3. Het was een palletje dat voorkomt dat het element eruit kan. Misschien was het ooit demontabel maar ik heb het toch heel voorzichtig weggeslepen. De nieuwe zit er in en er mist geen functie.
4. Heb het licht opgespannen.
We gaan het zien!
Hij zit weer in elkaar naar een reiniging. Nu testen…
1. Heb de set gekocht er is prima
2. Heb het toch maar weer teruggeplaatst, maar als het afstellen niet lukt haal ik m weg
3. Het was een palletje dat voorkomt dat het element eruit kan. Misschien was het ooit demontabel maar ik heb het toch heel voorzichtig weggeslepen. De nieuwe zit er in en er mist geen functie.
4. Heb het licht opgespannen.
We gaan het zien!
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Alles is weer gemonteerd. De motor slaat aan en loopt, eventjes, maar de carburateur overstroomt meteen daarna.
Heb de boel weer open gehad, alles gecheckt, oude vlotternaald maar teruggezet, maar hetzelfde blijft gebeuren.
Vlotter is vrijwel zeker niet lek. Dat hefboompje dat er los op ligt, is volgens mij niet verbogen. Feitelijk is alles precies zoals het was weer op zijn plek gekomen, lijkt t .
Waar kan ik zoeken naar de oorzaak?
Dank alvast voor jullie hulp!
Heb de boel weer open gehad, alles gecheckt, oude vlotternaald maar teruggezet, maar hetzelfde blijft gebeuren.
Vlotter is vrijwel zeker niet lek. Dat hefboompje dat er los op ligt, is volgens mij niet verbogen. Feitelijk is alles precies zoals het was weer op zijn plek gekomen, lijkt t .
Waar kan ik zoeken naar de oorzaak?
Dank alvast voor jullie hulp!
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12165
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Precies dat hefboompje zoals jij het zegt. Dat zit verkeerd. Dat is een aandrukveer en moet je over het asje van de vlotter doen.Joep_Goethee wrote: Wed Jun 17, 2026 10:36 pm Dat hefboompje dat er los op ligt, is volgens mij niet verbogen.
Waar kan ik zoeken naar de oorzaak?
Dank alvast voor jullie hulp!
De vlotter heeft zo ruimte om te stijgen en zal de naald open houden. Met die veer druk je de vlotter op zijn plek.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Dank!
Zoals op de eerste foto is dus nog niet goed? Zit met het ene klemmetje aan de as, de andere ligt vrij. Zo trof ik het aan bij het openen van de carburateur.
Zoals op de eerste foto is dus nog niet goed? Zit met het ene klemmetje aan de as, de andere ligt vrij. Zo trof ik het aan bij het openen van de carburateur.
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Dit is toch redelijk bizar. Ik heb overal foto’s van genomen, en het veertje zat om het stangetje geklemd toen ik hem opendraaide.
Op een foto elders op dit forum zag ik dat deze horizontaal boven het asje van de flotter ligt. Wat ook veel logischer is, ik vond het al zo’n raar geheel.
Als zodanig gemonteerd en de motor loopt weer! Nu kunnen we gaan kijken of de afstelling redelijk op orde is.
Op een foto elders op dit forum zag ik dat deze horizontaal boven het asje van de flotter ligt. Wat ook veel logischer is, ik vond het al zo’n raar geheel.
Als zodanig gemonteerd en de motor loopt weer! Nu kunnen we gaan kijken of de afstelling redelijk op orde is.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19242
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Ha Joep, nou geloof me maar als ik zeg dat je niet de eerste bent die de foute zooi van je voorgangers mag herstellen haha. Dit soort dingen komt inderdaad voor en ergens ook wel bevredigend om het op te lossen en daarna te genieten. Fijn dat de motor loopt!
-
Joep_Goethee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 49
- Joined: Wed Aug 06, 2025 3:44 pm
- My E21(s): Geen, zoekend naar e12, rijdend in G61
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Nou ben ik zelf uiteindelijk ook een amateur. Maar met behulp van forumkennis, vraagbaak en ChatGPT kunnen we in elk geval proberen de goede stappen te zetten.
Ik heb inmiddels ontdekt dat de verwarming van de choke geen spanning krijgt. Ik heb hem even rechtstreeks verbonden aan de accu en dan wordt het element wel warm en gaat de klep in stapjes open. Het element zelf werkt dus naar behoren.
Als ik de groene zwarte draad volg, kom ik onderaan het inlaatspruitstuk een zwart groene draad tegen met een los liggende stekker. Verder lijkt nergens een zwart groene draad te lopen. Deze stekker komt uit het bundeltje draden dat richting dynamo, bobine en zekeringkast gaat.
Aangezien de membraanstang van de choke helemaal vastgekoekt zat voor mijn revisie poging, kan ik mij voorstellen dat de vorige eigenaar iets aan de bedrading heeft lopen klooien voor nood, om het ding uit te schakelen of zo. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
In mijn vraagbaakhandboek staat de zwarte groene draad aangeduid als nummer 28, maar ik kan op de tekening nergens vinden. Waar zou de verwarming normaal gesproken uit gevoed moeten worden? Vanaf de dynamo of ergens anders?
De andere elektrische elementen krijgen wel spanning.
Ik heb inmiddels ontdekt dat de verwarming van de choke geen spanning krijgt. Ik heb hem even rechtstreeks verbonden aan de accu en dan wordt het element wel warm en gaat de klep in stapjes open. Het element zelf werkt dus naar behoren.
Als ik de groene zwarte draad volg, kom ik onderaan het inlaatspruitstuk een zwart groene draad tegen met een los liggende stekker. Verder lijkt nergens een zwart groene draad te lopen. Deze stekker komt uit het bundeltje draden dat richting dynamo, bobine en zekeringkast gaat.
Aangezien de membraanstang van de choke helemaal vastgekoekt zat voor mijn revisie poging, kan ik mij voorstellen dat de vorige eigenaar iets aan de bedrading heeft lopen klooien voor nood, om het ding uit te schakelen of zo. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
In mijn vraagbaakhandboek staat de zwarte groene draad aangeduid als nummer 28, maar ik kan op de tekening nergens vinden. Waar zou de verwarming normaal gesproken uit gevoed moeten worden? Vanaf de dynamo of ergens anders?
De andere elektrische elementen krijgen wel spanning.




