Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Raymond! En wat Jeroen zegt, goed beschreven weer.

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Well done, professor Woertman! Fijn dat het je lukt en dat je tegelijkertijd eerdere "issues" nu kwijt lijkt te zijn.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

De startmotor is inmiddels ook aangepakt door Aria auto elektriciteit in Hengelo (Ov). Maandag gebracht toen ik toch vlakbij op kantoor moest zijn. Hun diagnose, op zijn Twents: “Bendix is naar z’n klootn”. Die hoort namelijk geen speling op de as te hebben.

Vandaag door Thomas weer opgehaald, die toch op de universiteit moest zijn. Naast een nieuwe bendix hebben ze ook het start relais vervangen. Vanavond ingebouwd en de santenkraam weer gemonteerd en aangesloten op de diverse systemen.

Image

De functionele test was succesvol. Wat rest is het in bedrijf stellen van het remsysteem (afvullen hydrauliek reservoir met ATF en nieuwe remolie), dat moet wachten tot na mijn vakantie.
Last edited by raymondw on Wed Aug 12, 2026 9:38 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Inmiddels heeft de E39 ons al eenentwintig keer naar en van de Alpen gebracht. Niet altijd zonder problemen, maar door de meet genomen mogen we niet klagen. Voor dit jaar heb ik ter voorbereiding de motorolie ververst, het brandstoffilter en de bougies vervangen. Het is net geen volledige inspectie, maar dat is ook niet nodig aangezien de andere filters nog geen jaar oud zijn en nog wel even mee kunnen. De bougies hadden er alweer ruim vijf jaar en ruim 55k km opzitten. Een vergelijking met de voorgaande kaarsenset leverde geen afwijkend beeld op, dus ook hier alles nog in het groene bereik.

Image

Niet in het groene bereik was i.i.g. de luchtbalg rechtsachter, die zag er na bijna tien jaar en 120k km niet meer helemaal fris uit. Linksachter was nog niet zo oud (vijf jaar en 60k km) en zag er dus ook beter uit, maar omdat OEM niet meer leverbaar is en als alternatief die van Febi Bilstein werd aangeboden heb ik ze beide laten doen (door Oostland in Almelo). Heb ik daar ook even geen omkijken meer naar.

De reis naar het Stubaital verliep prima, maar niet helemaal probleemloos, al kan je dat voor een auto van bijna 23 jaar oud en met bijna 330k kilometers ook niet verwachten. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat we de auto niet meer te zwaar belasten. Daar waar ik nog tot voor een paar jaar terug nog graag een kruissnelheid van 160/170 wilde aanhouden lukt dat veelal niet meer.
  • Donderdag 23/7: Op de A7 in Duitsland, vlak voor Fulda (stijgend naar het Kirchheimer Dreieck) ging de motor in noodloop (met oplichtend EML-lampje), hoge motorbelasting. Dit loste zich na een vijftal minuten in de richting van Würzburg weer op. Dit verschijnsel heeft zich daarna niet meer voorgevallen.
  • Donderdag 31/7: Op de bestemming zelf (Oostenrijk) ging het EML-lampje weer branden (geen zware belasting), dit keer geen noodloop en normale performance. DME-lampje doofde de week erna (na ongeveer 6/7 ritjes in het dal zelf).
  • Zaterdag 8/8 Op de bestemming zelf (Oostenrijk) ging het EML-lampje weer branden, geen noodloop en normale performance.
  • Zondag 9/8 Op de terugreis geen bijzonderheden, EML-lampje licht bij elke start nog steeds op en blijft daarna branden.
  • Wellicht gerelateerd, doet zich altijd in de Alpen voor, tijdens of na een rit in warme omstandigheden en met een wat zwaardere motorbelasting; Wanneer de motor in stationair bedrijf overgaat, begint het oliedruklampje iets te knipperen. Iets gas bijgeven lost dit op. Dit verschijnsel zie ik al jaren en een van de redenen dat ik van Mobil1 0W40 naar Mobil1 5W50 ben overgestapt, maar ook met de dikkere olie blijft dit verschijnsel zich voordoen. De olieanalyses laten nog steeds lage slijtagewaardes zien, dus lig er ook niet wakker van.
Eerlijkheidshalve heb ik observaties #2, #3 (en #5) al vaker gezien. Altijd tijdens langere reizen en/of op grotere hoogte. In NL doet zich dit nooit voor, waarschijnlijk omdat de auto in NL niet dermate zwaar belast wordt dat zich dit voor kan doen. Uit bronnenonderzoek kwamen een aantal hypotheses; de meest plausibele het aantrekken van valse lucht door (haar)scheuren in de rubber balgen tussen de luchtmassa meter en het gasklephuis. En ja hoor, ook die van mij is niet helemaal fris meer.

Image

Wat we hier zien is een aansluiting het aansluiten van de brandstofdrukregelaar. Het is nog niet gezegd dat deze helemaal door is, maar wanneer deze onder druk komt te staan doordat bijvoorbeeld de motor kantelt is dat wel mogelijk. Dat leidt dan onherroepelijk tot een plotselinge afname van de brandstofdruk. Vervangen is dus een verstandige actie (inmiddels gedaan).

Ook heb ik de APK alvast naar voren gehaald. Dat leverde een paar zaken op die aangepakt moeten worden. De kogels van de spoorstanguiteinden hebben te veel speling en dat geldt ook voor een tweetal van de draagarmen zelf. Op zich is dat een prima rapportcijfer, maar wel zaken die eender in welk scenario aangepakt moeten worden, dus heb gevraagd om e.e.a. op papier te zetten. Ik kan het ook niet doen, maar dan moet ik vervangen naar voren halen en dat stond voor dit jaar nog niet in het jaarplan.
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Fijn dat de vakantie kilometers zonder echte problemen voorbij gerold zijn.
Haha, ook weer toeval, laatst hadden wij ook een scheur in de luchtbalg bij onze E39, ook weer een slijt onderdeel.
maar ik kan mij niet voorstellen dat de aansluiting op de foto van de luchtbalg voor de brandstof drukregelaar is, normaal gesproken wordt de brandstof druk altijd geregeld op de onderdruk in het inlaat traject na de gasklep, kan het ook een leiding van het koolfilter zijn?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Rob, bij de M54 (volgens mij ook bij de M52Tu) is de brandstofdruk regelaar met het filter geïntegreerd en zit onder de auto. De vacuumslang daarvoor gaat echt naar het F-stuk op de inlaatbalg. De andere (grotere) aansluiting op het F-stuk is voor de rembekrachtiger (via de rembekrachtiging klep).
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Hi Raymond, ik zat er weer eens naast, bij de M54 wordt de brandstofdruk niet gerefereerd aan de onderdruk op het inlaat trajact, maar is dus constant t.o.v. de atmosferische luchtdruk.
Het lijntje naar de inlaatbalg is een beveiliging voor als de drukregelaar brandstof zou lekken, dan wordt die brandstof afgevoerd via dit lijntje.
Image

raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Naast de startproblemen nam ik tijdens de zomerrit van BMW Klassiek ook niet deterministisch gedrag van de wijzers in het instrumentarium waar. Op zich is er geen direct causaal verband tussen de wijzers en de startproblemen, de wijzers worden namelijk door het SI-board aangestuurd, maar omdat ook de signaallampjes tijdelijk waren uitgevallen en de clignoteur bij het verlaten van de snelweg ook niet werkte is dat verband wel te leggen. Door het vervangen van de schakelaar achter het contactslot zijn evt. dips en interrupties in de geschakelde (12V) voeding zou dat opgelost moeten zijn.

Image

Echter voor het gedrag van de wijzers voor de watertemperatuur en brandstof kan ook het SI-board niet worden uitgesloten. Daar zitten af fabriek een tweetal NiCd batterijen op. Deze heb ik lang geleden al eens preventief vervangen (door NiMh), maar dat is alweer zo lang geleden dat ik ze visueel heb geïnspecteerd.

Image

Omwille van authenticiteit zou het behouden van het originele SI-board voorzien van nieuwe batterijen de voorkeur hebben, echter dat elimineert niet het restrisico van lekkende batterijen. Bovendien rijd ik zo weinig met deze auto dat een oplossing zonder batterijen beter is. Dergelijke oplossingen bestaan al langer (niet alleen voor de E28). Ook zijn er oplossingen om de slimmigheid van het SI-board te elimineren, maar dan verlies je ook de SI-interval functie.

Image

Er zijn meerdere aanbieders van dergelijke oplossingen, Programa Inc. In de VS bijvoorbeeld biedt al heel lang een (non volatile) SI-board. Maar al zoekende kwam ik ook bij NPN Classics uit. Dat betreft een Europese leverancier (Litouwen) en bovendien ook betaalbaar, dus dat is het proberen waard. Deze kan één op één met de oude uitgewisseld worden.

Image

Het instrumentenpaneel is gebaseerd op een centrale basis board welke de een interface tussen de auto en alle onderliggende componenten in het instrumentarium is. Veel zit hier niet op, maar de componenten die er wel op zitten vragen veel stroom, dus heb ik de soldeerverbindingen gecontroleerd.

Image

Helaas had ik bij het uitbouwen van het instrument cluster zelf een kleine mishap waardoor het glas beschadigd raakte. Balen natuurlijk, maar dat kan gebeuren. Navraag bij BMW leerde dat deze NLA is (begrijpelijk), maar bij Ivo vraag je nooit mis. Die leverde een heel mooi vervangend exemplaar.

Image

Inmiddels zit de teller-unit weer in de auto en zijn de basisfuncties getest. Resteert het in bedrijf stellen van het remsysteem en de stuurbekrachtiging met daarop aangesloten rembekrachtiger.
Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Ziet er professioneel uit dat bord van NPN classics!
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ja mooie upgrade
It's the man next door!

1978 BMW 323i