De E39 staat thuis, gebroederlijk samen met de E12 op de oprit:
Deze E39 is dus in 2014 geïmporteerd naar Nederland met 57.000km op de teller. Sindsdien nog 3 eigenaren gehad.
Er is een redelijke stapel rekeningen van bmw dealers bij, waardoor ik een redelijk inzicht heb met wat er de laatste 6 jaren mee gebeurt is.
Nu staat de teller op 126.000km, de meeste kilometers dus hier in NL gemaakt.
Trekhaak is ook pas na de invoering gemonteerd geworden.
Airco is een paar jaar terug gevacumeerd en opnieuw gevuld. Ook is er toen een nieuwe katalysator op gekomen, en nieuwe remschijven dito blokken voor.
Laatste grote beurt is in het voorjaar nog gedaan.
Alle oliewissels zijn uitgevoerd met synthetische 5W-30 van diverse merken.
Al met al is deze auto niet verwaarloosd.
Buitenkant is netjes voor een auto van bijna 25 jaar, maar elk paneel heeft wel wat kleine beschadigingetjes, krasjes of deukjes, allemaal cosmetisch.
Roest heb ik ook gevonden, kleine blaasjes achter het brandstofdeksel.
Het enige echt vreemde is de motorkap, die staat aan de zijkanten boller dan de wielschermen, waardoor de kieren aldaar niet kloppen.
Ik zal er eens foto's van maken.
Interieur is ronduit netjes en onbeschadigd, stoelbekleding en tapijt als nieuw. Alleen het stuur en de deurgreep hebben wat slijt.
Ook in de kofferruimte lijkt nooit iets gelegen te hebben, smetteloos als nieuw.
Wel is er een schroevendraaier, de zaklamp en de gevarendriehoek geroofd.
Het is dus een 523i in executive uitvoering, oftewel wel electrische ramen voor, maar achter zwengeltjes. Verder alleen climate control en een steptronic 5 bak. Thats all.
Wat kan ik over de techniek zeggen na 100km, tsja, de motor heeft een lichte tik, maar dat hoor je alleen buiten. Ik denk vrij normaal voor die leeftijd.
De bak doet feilloos zijn werk, schakelt boterzacht.
Ik moet zeggen dat zo'n 5 bak wel wat anders is dan die 3 gang die in de E12 zat. Dit is heerlijk cruisen op de snelweg.
Aan onderstel en remmen ook nog niks vreemds kunnen ontdekken. Het enige geluid wat je hoort zijn wat krakende plastic interieur delen, zoals de linkervoet steun en de armsteun op de deur.
De banden op de vooras zijn michelins 225/55R16 met droogte scheurtjes, dus die zijn echt oud.
Op de achteras liggen vrij nieuwe noname china garden banden.
Maar goed, wat mij echt niet aan staat zijn de velgen die moeten een keer wijken voor orginele bmw velgen.
Ook al een paar lekke gasveren gevonden, op de motorkap en kofferdeksel, beide moet je met beleid dicht laten vallen.
Daarnaast moet het drukknopje in de kofferklep vervangen worden, het rubber is vergaan en plakkerig.
Wat een timewarp in techniek vergeleken met de E12.
Nu we deze youngtimer hebben staat de weg vrij de Pastellblauer langzaam verder in rallytrim te brengen, beginnende met een flinke afslank kuur.