1982 323i Hartge rs

Post Reply
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Arnold D »

Voor mijn blok revisie van de 323i had ik hetzelfde. Een kleine hapering op constante snelheid. Reden van een revisie was een uitgelopen krukas lager. Maar ver daarvoor deed deze het ook al. Na de revisie ook 6 nieuwe injectoren gemonteerd en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.


e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Ik vermoed ook als eerste de injectoren .. de 6 nieuwe zijn vandaag bij bosch besteld .. hopelijk is het probleem met nieuwe injectoren + nieuwe bougies opgelost en anders zoeken we wel verder .. het zoeken naar een oplossing vind ik wel leuk, er zo mee rijden niet :D
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Wondermike »

Na de revisie ook 6 nieuwe injectoren gemonteerd
Hmmm had je die niet van mij geleend???

:mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

En nog niet betaald waarschijnlijk :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3608
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Arnold D »

Wondermike wrote:
Na de revisie ook 6 nieuwe injectoren gemonteerd
Hmmm had je die niet van mij geleend???

:mrgreen:
Nee, nieuwe :mrgreen:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Zo de centen zijn weer de deur uit, om van de wat haperende loop en lichte backfires af te raken meteen maar de vollledige lijst aanpakken ...

Nieuwe injectoren (ok)
Nieuwe bougies (ok)
Kleppen stellen (ok)
Nieuwe rotor (in bestelling)
Nieuwe bougiekabelset (in bestelling)
Distributieset (in bestelling)

Met al deze onderdelen vervangen moet de basis goed zijn en kunnen we de ontsteking en CO nog is nalopen ... hopelijk dan goed :whistle

Ontsteking staat nog steeds zoals bij Peter gezet op 22° voorontsteking en de co staat op 1.9 maar de backfires doen me vermoeden dat er ofwel iets te weinig voorontsteking is of een iets te arm mengsel .. tijd en meting zal uitsluitsel geven .. het moet gewoon goed deze keer.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

Dat is wel de juiste manier. Hier ga je wel uitkomen zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29822
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Jeroen »

En schroef het mengsel maar wat verder op. Kan te maken hebben met immer veranderende samenstellingen van brandstoffen maar waar ca 1.65% Co een jaar of 10 terug nog optimaal was, kom ik nu meer en meer in de buurt van de 3% uit, geloof dat de Baur nu op ca 2.7 staat...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

Ik had inderdaad hetzelfde idee met de CO-waardes tegenwoordig. Afgelopen week een 728i aan de meter gehad en ze liep toch beduidend netter bij een wat hogere CO.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

OK hier ga ik zeker rekening mee houden :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Vanmorgen droog hier dus leek het een goed moment om de nieuwe injectoren eens te testen. Starten ging vlot maar hij stond nu wel heel rijk .. de zwarte wolken bij gasgeven leken net op die van een diesel.

Toch maar een stukje gaan rijden maar in lage toeren duidelijk te merken dat de afstelling veel te rijk was .. dus aan de kant en de co stellen op gevoel zonder CO meter :bag terug stukje rijden .. dit een aantal keer gedaan tot ze naar mijn gevoel lekker reed en voldoende vermogen had zowel laag als hoger in de toeren.

Stoute schoenen aangetrokken en toch maar even de garagist gebeld waar ik altijd mee samenwerk of die toevallig in de garage was .. dat was hij .. was aan zijn rode hartge bezig .. ik mocht even langs om de CO meter te gebruiken.

Het afstellen op gevoel leek wel wat .. CO staat nu op 2.4 dus ben er maar afgebleven.

Volstaat voor nu want binnen een goeie maand is de distributie + ontsteking aan de beurt en dan moet alles toch opnieuw.

Het backfire geluid bij gas los is gereduceerd tot het gebruikelijke geroffel eigen aan deze uitlaatlijn en ook het vermogen lijkt wat hoger te zijn.

Alleen het licht schokkend rijden is nu nog aan te pakken, hopelijk brengt het ontstekingsgeheel hier de oplossing.

Al bij al een stap vooruit ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

Weer een beetje vooruitgang dus! :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19047
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by uwbuurman »

Goed bezig, Gerrit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 663
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by bmw328ie21 »

Zo te horen Gerrit komt dat helemaal goed. :thumbsup
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4593
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Zo alle onderdelen zijn binnen, riem, spanrol, waterpomp en bougiekabelset, ook de vacuumregeling op de ontstelingsunit heb ik nieuw besteld evenals de rotor. Injectoren, bougies en kleppen waren al geregeld. De distributie klus komt er deze week aan .. ik ga morgen of donderdag alles doen bij mijn bevriend garagist en als alles is gemonteerd gaan we nog is alle ontstekings en co settings nalopen (ganse vrijdagnammidag voorzien) Deze keer moet het gewoon in orde want ik ben de wagen op deze manier eigenlijk zat er komt wel steeds verbetering maar nooit is het helemaal goed .. ik wil terug die fijne hartge die ik 2 jaar geleden had.

Maandag gaan we dan nog 2 nieuwe achterbandjes laten monteren en dan zijn we klaar voor 31 augustus en de eifel ..

Hopelijk possitieve info ivm afstelling verder deze week ..

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply