Page 8 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Jun 03, 2011 10:36 pm
by Peter V.
323baur wrote:De vraag is...zal ze tijdens jouw bezit ooit meer draaiennnnnn :wha

Dat is eigenlijk wel de bedoeling, anders blijft ze wel een hele luie 320/6.

Deze motor is in heel andere staat dan die van de Baur, die had al een flink leven achter zich en dit klinkt en voelt vele malen beter.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Jun 03, 2011 10:40 pm
by 323baur
:innocent

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Jun 04, 2011 10:48 am
by uwbuurman
leuk man! Tja die 18k km moet zit inderdaad laten vertalen in de rest van de auto. En dat is gelukkig zo en aan je verhalen merk ik dat je heel blij bent met de 320/6! Leuk om te lezen!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Jun 04, 2011 9:24 pm
by gerrit323
Leuk Peter .. kom je ermee naar Belgie als we op alpentoer vertrekken .. indien wel is de slaapplaats bij de e30 al gereserveerd :wink:

Gerrit

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Jun 04, 2011 9:40 pm
by Peter V.
Als de toer naar de SM2011 goed gaat dan neem ik ze wellicht mee inderdaad.

Het is ook even kijken of Paulien de Mondeo nodig heeft anders wordt het misschien de 316.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 20, 2011 9:46 pm
by Peter V.
Aangezien ik een Weber carburateur heb gekocht voor de 320/6 is deze inmiddels geplaatst. Ik wacht nog op wat onderdelen voor de chokekabel en gasbediening maar starten en draaien kan al.

Vandaag alvast de carburateur afgesteld op CO en toerental. Ze reageert in ieder geval sneller op het gas. Als het goed is dan heb ik halverwege volgende week de onderdelen binnen en kan de testrit beginnen.
Een nieuwe isolatiemat op de motorkap is al wel geplaatst, dat is al een heel ander zicht.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Aug 20, 2011 11:25 pm
by uwbuurman
Leuk man! Ga je die chokeknop en kabel zo plaatsen dat je het zonder schade weer kunt verwijderen?

en neemt het vermogen nu ook iets toe?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Aug 21, 2011 11:27 am
by Peter V.
Inderdaad de chokeknop ga ik redelijk onzichtbaar plaatsen. Op zich maakt het niet zoveel uit want als ik hem bijvoorbeeld in het kunststof kader om de tellerunit zet en ik bouw het weer een keer terug naar origineel dan moet ik alleen een ander kader zetten. De kabel zelf voer ik in via hetzelfde stuk als waar de verwarmingsslangen gaan.

Verder is alles gewoon terug te bouwen wantde bedrading van de Solex 4A1 carburateur blijft gewoon zitten (ga ik echt niet verwijderen.)

Het vermogen moet inderdaad iets toenemen wordt gezegd. Hoeveel weet ik niet maar de eenvoud en de handchoke van de weber is al heerlijk. Als het goed is moet het ook allemaal wat zuiniger worden zelfs (niet echt belangrijk als je maar 2500 km/jaar rijd maar toch).

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Aug 24, 2011 10:35 pm
by Peter V.
Vandaag eindelijk de onderdelen van de weber binnen dus gelijk inbouwen uiteraard. Het was even een hele klus de chokekabel door de doorvoer van de verwarmingsslangen te doen. Normaal kun je er redelijk makkelijk bij maar met een middenconsole van een airco gaat dat niet zo makkelijk.

De chokeknop heb ik gewoon in het kader gebouwd om de tellerunit. Hiervoor een ombouw genomen die ik nog had liggen en daar een gat in geboord. De originele zit netjes in de doos.

Uiteraard een testrit gereden en het voelt een stuk beter. Nu al weer wel wat dingen tegengekomen. Remklauw LV blijft hangen en de scharnierbusjes (kunststof) van de gaspedaal aan de pedaalbox zijn helemaal verrot en bros.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Jan 25, 2012 8:51 pm
by Peter V.
Een update is weer van toepassing:

Zoals al aangegeven een remrevisie aan de voorzijde. Het was al geruime tijd dat de voorste remklauwen niet goed vrij kwamen na een tijdje stilstand dus maar eens begonnen. Tegelijk ook eens bekeken waarom mijn remvloeistofniveau niet goed bleef. Ik had al gezien dat het stukje slang van de koppelingscylinder week was geworden maar ik zag tevens een spoortje bij de rembekrachtiger.

Zo zijn we begonnen:
Image

Eerst de remklauwen uit elkaar en de zuigers hadden er moeite mee. Deze ook gelijk maar besteld. De rest had ik al in huis om te vernieuwen.
Image

De remklauw opgezuiverd om te voorzien van een nieuwe laklaag (origineel "goudkleurig").
Image

Hierna de hoofdremcylinder gaan verwijderen en hierbij werd al duidelijk dat ze ver weg was.
Image

Ook werd al gelijk duidelijk waar mijn remvloeistof was gebleven.
Image

De rembekrachtiger is nu ook verwijderd en ligt uit te lekken. Deze even opschonen aan de binnen en buitenzijde en dan later deze week alles weer vers terugzetten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Jan 25, 2012 8:59 pm
by uwbuurman
zo, weer een staaltje achterstallig onderhoud wegwerken. Toch weer door weinig kilometers onderhoud nodig. Maat zo langzamerhand ben je bijna klaar met je bijna nieuwe auto. Alles werkt straks als nieuw!!!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Jan 25, 2012 9:16 pm
by Jeroen
D'r komt wel altijd weer wat werk bij he! :?

Overigens wel met een scotchbrite borstel oid je naaf weer roestvrij maken hoor, dit vraagt om onbalans of loslopende velgen. Laagje kopervet erop en het is ook weer beschermd.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jan 26, 2012 12:09 am
by Arnold D
Dat was te verwachten ,maar het is niet voor niets.

Succes Peter en maar gauw klaarmaken voor de fotoshoot.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jan 26, 2012 5:36 am
by Peter V.
Dit had ik deels al verwacht en de meeste delen waren ook al aangeschaft afgelopen jaar.

De naven zijn netjes schoon en inmiddels voorzien van nieuwe schijven. Ik hoop op een snelle levering van de delen zodat ze snel rijdbaar is. Lijkt mij gewoon leuk om in een rijtje 3-series te staan bij een officiele presentatie.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Jan 27, 2012 10:35 am
by Peter V.
Weer een stukje verder.

De eerste remklauw is al weer opgebouwd. Cylinders opgezuiverd, nieuwe zuigers en uiteraard de revisieset. Alles goed ingesmeerd met rempasta en samengebouwd. De hoofdremcylinder krijgt vandaag nog z'n tweede laklaag.

Image

Image

Aangezien de Eezibleed bij de Brezan in de aanbieding was gelijk deze ook maar gekocht.