Page 8 of 9
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Sat Jul 20, 2019 8:40 am
by uwbuurman
De vraag is wat de kwaliteit is van dat rubber. Ik zou ze niet van W&N willen hebben, ben benieuwd hoe de ervaringen met deze gaat zijn. Heb je 1 per klauw of 2 per klauw nodig?
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Sat Jul 20, 2019 8:46 am
by Wondermike
Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Sat Jul 20, 2019 10:22 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 8:40 am
De vraag is wat de kwaliteit is van dat rubber. Ik zou ze niet van W&N willen hebben, ben benieuwd hoe de ervaringen met deze gaat zijn. Heb je 1 per klauw of 2 per klauw nodig?
Aantal is afhankelijk van type remklauw:
Bij enkele zuigers en ongeventileerd 1 ring
Bij enkele zuigers en geventileerd 2 ringen
Bij dubbele zuigers ongeventileerd ook 2 ringen
Bij dubbele zuigers met geventileerde schijven heb je er 4 nodig.
Kwaliteit kan ik natuurlijk ook niet beoordelen...
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Sat Jul 20, 2019 11:55 am
by uwbuurman
Dank, klinkt ook logisch...
Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Sat Jul 20, 2019 4:33 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 11:55 am
Dank, klinkt ook logisch...
Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
Ze komen van een bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in revisie van Porsche remklauwen. Of dat wat zegt?
De ringen uit US die ik heb gebruikt zagen en voelde goed, en ik heb geen lekkage's.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Tue Aug 13, 2019 9:33 pm
by Wilmo
Wondermike wrote: Sat Jul 20, 2019 8:46 am
Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft
Wilmo zit te worstelen met de harten. De gietijzeren worden niet zoals ik wil en aluminium twijfel ik ook aan, niet zozeer vanwege de sterkte maar vanwege de warmtecyclus.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Tue Aug 20, 2019 8:23 pm
by Wilmo
Ik zit toch aan iets dergelijks te denken:
Wellicht dat het dan ongeveer zo'n patroon wordt:
Wat voor gedachten hebben jullie daarbij? Het gaat dan om E34 302mm remmen.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Tue Aug 20, 2019 9:32 pm
by BertjeConti
Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)
Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Tue Aug 20, 2019 11:50 pm
by Nick1984
De onafgeveerde massa gaat flink omhoog me die schijven, naar mijn mening wat overkill voor een E21, en dan nog de vraag of je dit in een 15" velg wegkrijgt?
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Wed Aug 21, 2019 6:30 am
by BertjeConti
Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Wed Aug 21, 2019 9:23 pm
by Wilmo
BertjeConti wrote: Tue Aug 20, 2019 9:32 pm
Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)
Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Het oppervlak van de buitenrand is inderdaad wel wat groot, maar oppervlak van het remblok versus de remkracht maakt niet uit. Het moment is wel groter vanwege de grotere radius.
Met een cnc-frees krijg ik dat wel in het midden.
Centreergat komt niet overeen, daar zal dus nog weer een bus in moeten.
Nick1984 wrote: Tue Aug 20, 2019 11:50 pm
De onafgeveerde massa gaat flink omhoog me die schijven, naar mijn mening wat overkill voor een E21, en dan nog de vraag of je dit in een 15" velg wegkrijgt?
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening
Onafgeveerde massa is inderdaad wel een ding ja. E21 geventileerd is 5.1kg en deze zijn 7.5, dat is dus wel een punt inderdaad. Aan de andere kant, de klauw van gietijzer is 3.8kg en er komt een klauw van 1.8kg voor terug.
BertjeConti wrote: Wed Aug 21, 2019 6:30 am
Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Dat is nog niet zo makkelijk... En dan is het probleem dat mijn velgen niet meer passen.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Thu Aug 22, 2019 6:13 am
by Wilmo
En overkill... Met een beetje doorrijden staat de boel nu binnen geen tijd te koken. Daar is met geforceerde koeling wellicht wel iets aan te doen, maar dan komt het nog dat de E21 meer remkracht kan hebben dan er met een 255mm schijf opgewekt kan worden. Achter rem ik nu al een stuk harder en daar ben ik in het verkeer erg blij mee. Dusja, bestaat overkill op remgebied eigenlijk wel?
Ik ben hierop gekomen door de Volvo upgrade met de vier potten. Die vond ik duur en onlogisch. Dus vanaf gietijzer naar Wilwood, vanaf daar bij dit model klauw uitgekomen. En deze klauwen gaan vanaf 290mm schijf, zodoende.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Thu Aug 22, 2019 10:03 am
by Jeroen
Toch roept dit nog wel een paar vragen op JW! Allereerst, wat is je huidige setup, dat die blijkbaar zo snel staat te koken? Wanneer zijn je klauwen voor het laatst volledig uit elkaar geweest, dus ook zuigers eruit gedrukt? Heb je recente en fatsoenlijke remslangen? Geventileerde of massieve remschijven? Welke vloeistof?
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Ik rij met Wilwoods op standaard geventileerde schijven en dat vertraagt dus top, en de temperatuur gaat alleen een probleem geven als je als een dolle afdalingen gaat nemen. Een heel enkele keer merk je dat bijv in de Eifel, maar doorgaans eigenlijk pas echt als je in de Alpen los gaat. Maar dan krijg je met een afdaling ook 6-pots klauwen en 300mm schijven roodgloeiend.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Thu Aug 22, 2019 11:30 am
by 323baur
Jeroen wrote: Thu Aug 22, 2019 10:03 am
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Daar is zelfs een filmpje van, toch?
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Posted: Thu Aug 22, 2019 1:00 pm
by gerrit323