Page 8 of 20
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 12:48 pm
by Jeroen
Lekker bezig! Eén dingetje: velen, mijzelf incluis al was dat vele jaren geleden, hebben problemen ondervonden met het gebruik van H&R veren icm Bilstein B6 aan de achterkant. B6-en zijn onvoldoende op te spannen wat leidt tot een zowat losliggende en op een hobbelweg rammelende achterveer. Met Eibach heb je dat probleem bij mijn weten totaal niet. Eibachjes zijn 179 euro bij onze vrienden van
Promaxx (v/h Improve).
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 8:18 pm
by bremboap
Ahhhh top. Thx
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 8:22 pm
by bremboap
Of is er een betere samenstelling te verzinnen. Straatwaardig. Moet hardcore stuiterblik gaan worden. De oude koni’s met H&R waren wel ok. Niet hard maar zeker niet zacht
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 9:12 pm
by gerrit323
Setje b8 voor achteraan .. dan heb heb je dat geklapper niet .. als wordt het vinden daarvan een uitdaging
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 9:17 pm
by bremboap
Snel shoppen bij Koos....
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 9:27 pm
by bremboap
Set te koop B8 bij hardeman zijn niet goed?
http://www.motorsportparts.nl/bmw-e21/o ... -demper-b8
Of is dit andere type B8?
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 9:37 pm
by gerrit323
Ik had de hartge versie die 5 verstelringen had .. van de standaardversie weet ik het niet. De rammel komt vooral voor bij de b6 dempers met 2 verstelringen.. ik weet niet hoe het zit met die b8 set van bij hardemann.
Alpina b8 bestaat ook met 4 verstelringen trouwens
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Thu Feb 01, 2018 10:56 pm
by uwbuurman
Mijn b8 zit er al onder. Jammer joh.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 6:13 am
by Jeroen
B8 is idd 4-voudig verstelbaar. Op zich is er niet zoveel verschil tussen het karakter van de H&R's en Eibach, ik denk alleen dat het staal wel duidelijk anders is, net als met de originele veren comprimeren de Eibachs iets meer waardoor je dus geen rammel hebt. Weet net hoe dat officieel heet en of het wat met een progressieve werking te maken heeft, maar onbelast zijn originele en Eibach veren doorgaans hoger dan van andere merken.
Gevoelsmatig lijken de Eibachs ook een iets progressieve werking te hebben, ofwel iets comfortabeler als het rustiger aan gaat, maar onder zwaardere belasting al rap stugger. H&R's waren naar mijn gevoel over de hele linie stugger. Kwestie van smaak natuurlijk, maar een beetje comfort met een auto waar je best wel wat km's mee wil gaan maken vond ik ook wel prettig
Moet het stugger? Instelbare schroefset. Terug naar origineel kan altijd weer. Wordt het daar op de weg beter van qua handling? Ik vraag het me af.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 7:49 am
by bremboap
Goed verhaal Jeroen. Thx. Over dit topic kunnen we eeuwig blijven discussiëren.
Met ontvangen input ga ik voor nu verder met B6 en Eibach.
Thanks allemaal.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 8:06 am
by Jeroen
Bevalt mij prima, al heb ik Alpina spec Eibach veertjes. Maar ik vermoed dat het verschil met gewone vooral in de voorkant zit ivm hogere motorgewicht.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 9:07 am
by Peter V.
Ik heb B6 en standaard eibach eronder.
Ik denk dat de verstelbare achterstabilisator van Jeroen wel degelijk wat uitmaakt in overhellen want voor mijn gevoel is dat nog wel aanwezig.
Nu moet ik zeggen dat wij regelmatig met 4 personen in de auto zitten dus dat heeft daar zeker ook invloed op.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 9:12 am
by uwbuurman
En er is verschil tussen een hartge B8, een Alpina B8 en een gewone B8. Zelfs de oude b8, de originele.die ik heb, met 12 mm stangen is anders dan de nieuwe b8 met 14mm stangen.
Het verschil zit in de hoeveelheid "klepjes" die open gaan in het drukblok, of hoe noem je dat. Verder is het helemaal gelijk. Een schokdemper werkt doordat gas wordt samengeperst en dan dempt hij doordat het weg kan naar de andere kamer. De mate waarin en de snelheid waarmee dat wegkan, bepaalt de stugheid of de mate van demping.
Dus de ene b8 of b6 is de andere niet. En dan de combi met veren maakt ook verschil, zoals Jeroen beschrijft. Ik heb nog een setje gebruikte achterveren Eibach liggen.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 9:23 am
by Jeroen
Klopt allemaal!
1. Die dikkere Alpina achterstabi scheelt fors in het overhellen. Niet gek want dikker, maar ik kan me ook voorstellen dat je met een standaard stabi al winst kunt boeken, als je bijv al wat kunt doen om die debiele stapel rubbertjes te elimineren of iig te reduceren tot bijv 1 polyurethaan rubbertje boven en onder.
2. Wist ik niet maar kan me idd voorstellen dat Bilsteins door de jaren heen tegen verschillende specs zijn gebouwd. Ook dat iig de voordempers bij Alpina anders zijn, en bij Hartge voor en achter zelfs. Hoewel ik nooit een Alpina demper in handen heb gehad voor evt andere nummers of merktekens, wat bij Hartge wel het geval was.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Posted: Fri Feb 02, 2018 6:02 pm
by Wilmo
Wat stel je voor? Hetzelfde type gebruiken, van Strongflex, of een ander type PU-busje?
Dit is wel niet van een E21, maar het principe is hetzelfde, toch?
