Page 8 of 18

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Sun Jan 26, 2014 1:56 pm
by dirk van raalte
Tijdje geleden een subframe en een radiateur opgehaald voor de ombouw bij Roelof, radiateur weer even strak in de lak gezet en het subframe ligt bij de zandstraler. Moest nog wel het een en ander aan gebeuren maar ik wilde eerst alle zooi eraf hebben voordat ik daar mee verder ga, het spruitstuk van het m20 blokje ligt daar nu ook.

Image
Image

Maar ook waren de verlagingsveren klaar welke ik op maat heb laten maken. De oude veren waren wel aan vervanging toe maar toen ik de veerpoten los gehaald had bleek de rechter schokdemper nogal lek te zijn dus daar komen maandag ook direct 2 nieuwe gasveertjes onder.

Image
Image
Image

Al met al nog een paar drukke dagen voor de boeg haha, en het M20 blok ligt nu zover uit elkaar dat de opbouw daarvan ook alweer bijna beginnen kan daarom ben ik opzoek naar een site waar ik een set pakkingen / keeringen en lagers kan bestellen voor het M20 blok. Bij schmiedmann staat helaas niks meer op de site qua pakkingen voor dit blok. Weet iemand anders toevallig nog een goede webshop?

Gr.

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Sun Jan 26, 2014 2:41 pm
by Wondermike
Walloth en Nesh? Lijkt me dat ze met pakkingsets niet zo veel fout kunnen doen toch?

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Sun Jan 26, 2014 2:42 pm
by Wondermike
Ps. veren op maat laten maken, vertel daar eens wat meer over?
Zijn het verlagingsveren of standaard?

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Sun Jan 26, 2014 4:09 pm
by Jeroen
Lekker bezig! Improve tuning maakt ook al jaren veren op maat trouwens, en tegen een wat scherper tarief van Intrax om maar een voorbeeld te noemen, Intrax is dan kwalitatief wel weer topklasse.

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Mon Jan 27, 2014 1:06 pm
by dirk van raalte
Zal eens even gaan rondbellen voor de onderdeeltjes, voorlopig eerst maar weer even gaan sparen. :D

En de veertjes zijn verlagingsveren +-3,5cm en komen bij NL power vandaan (lokale Tjoeningshop).
Hij kon er geen leveren via zijn normale leveranciers maar kon ze wel laten maken naar wens in hardheid en hoogte,zou ook een mooi verkooppraatje kunnen zijn natuurlijk, zometeen even de gasdempers ophalen dan kan de voorkant weer in elkaar.

de veertjes hebben me ongeveer 130 euro gekost terwijl er andere in het boekje stonden voor 280 per set dus ik ben benieuwd!
Ik plaats het resultaat hier natuurlijk zsm.

gr.

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Mon Feb 03, 2014 2:22 pm
by dirk van raalte
Resultaat heeft even op zich laten wachten, ben er zaterdag pas aan toe gekomen om de achterveren te vervangen. hij staat nu net een cm lager maar hij is wel een stukje stugger geworden. Oude veertjes hadden hun beste tijd ook wel gehad. :mrgreen:

Image
Image

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Mon Feb 03, 2014 3:01 pm
by Peter V.
Netjes toch?

Re: Bmw e21 5 bak.

Posted: Mon Feb 03, 2014 3:21 pm
by dirk van raalte
Ja ben er te zeker tevreden mee, vooral het overhangen van de body in de bochten is een stuk minder. Dat is volgens mij ook een van de grootste problemen bij de e21'tjes. Het verschil tussen olie en gas dempers is ook vrij goed te merken, heb het idee dat vooral kleine oneffenheden in de weg sneller worden opgevangen.

Re: Bmw e21 316.

Posted: Mon Feb 03, 2014 6:04 pm
by Jeroen
Top! Ja zeker met bedagde dempers en al helemaal als het oude oliegevulde zijn, dat maakt nogal verschil. En destijds was het een auto die intests werd geroemd om z'n wegligging, maar op een standaard onderstel voelt het volgens hedendaagse standaards aan als een boot. Het werd dus tijd en zal je ook meer veiligheid (controle!) en rijplezier geven!

Re: Bmw e21 316.

Posted: Mon Feb 03, 2014 6:08 pm
by Roelof
Hij staat er netjes bij zo Dirk, niet te laag

Re: Bmw e21 316.

Posted: Tue Feb 04, 2014 11:23 am
by dirk van raalte
@Jeroen

Zijn er toevallig nog andere 'upgrades' waarmee het weggedrag verbeterd zou kunnen worden? Heb een set stabilisator stangen gevonden welke stijver zouden moeten zijn maar die zijn aardig aan de prijs. Eventueel zou ik ook nog wel een keer de rubber bussen willen vervangen voor PU maar zou dit het waard zijn om te doen?

@Roelof

Bedankt!

Gr.

Re: Bmw e21 316.

Posted: Tue Feb 04, 2014 11:47 am
by Jeroen
Voor op straat zou ik zaken zeker niet te hard maken, ik ben sowieso niet van een heel harde auto omdat je je grensbereik qua wegligging gelijk flink smaller maakt. Met hardere (PU) bussen in het onderstel zal de winst vermoedelijk ook maar marginaal zijn. Het gaat zeg maar niet een wereld van verschil maken, je moet 't eerder zien als puntjes op de 'i'. Wel scheelt het als je rubbers gewoon vers zijn, met name van stabi, draagarmen voor en de achterasdrager.

De basis is natuurlijk heel belangrijk, goede banden, niet te hoge wang (ik vind een E21 op 15" veruit het lekkerste sturen), goede schokdempers en veren.

Van daaruit kun je zeker nog beter:

- inderdaad dikkere/verstelbare stabi's die met name het overhellen aanzienlijk reduceren (vandaar dat dat zelfs op een compleet standaard onderstel een heerlijke upgrade is omdat je geen comfort inlevert)

- veerpootbrug en/of stabi versteviging voor de voorzijde: maakt de auto vrijwel ongevoelig voor spoorvorming en oneffheden (trekkend stuur), veel minder gevoelig voor wind, sturen wordt stabieler en preciezer

Maar even terug naar de basis: op welk gebied vind je zelf dat de wegligging verder verbeterd moet worden?

Re: Bmw e21 316.

Posted: Tue Feb 04, 2014 3:16 pm
by dirk van raalte
Ik wil inderdaad geen stuiterbak, rubbers zijn voor zover ik weet nog prima dus dan laat ik dat mooi voor wat het is. Zeker als de winst zo klein is.
Ik jaag eigenlijk nooit de bocht door met de auto en rijd nooit op de grenzen dus ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik er aan wil zou willen verbeteren, het is meer dat ik het leuk vind om dit soort dingen aan te pakken als er een winst in zit. Eventueel zou ik ook nog wel een setje 15 inch willen, voor de looks en zeker als het ook beter stuurt maar ik heb de velgjes van 13 inch zo goed als nieuw dus die houdt ik voorlopig nog even.
Ik had trouwens begrepen dat een ombouw naar de volvo remklauwen ook makkelijk is, dus dit zou ik dan ook nog wel een keer willen doen mocht ik er de gelegenheid voor hebben.
Denk dat een veerpootbrug dan voorlopig de beste optie is als ik het zo hoor!

Gr.

Re: Bmw e21 316.

Posted: Tue Feb 04, 2014 8:56 pm
by bmw e12 e21
Knappe verlaging. Zo ziet hij er weer beter uit. :thumbsup

Re: Bmw e21 316.

Posted: Tue Feb 04, 2014 9:25 pm
by Jeroen
Veerpootbrug is een betaalbare upgrade die ook nog eens in een handomdraai geplaatst is dus prima. Stabi's doen wonderen, maar kosten wel wat meer. Jammer dat je in Europa niet veel aanbod van dat spul hebt. VAC Motorsports set is erg goed maar moet dan nog wel even deze kant van de oceaan op...