Page 8 of 24

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Jan 26, 2020 11:48 am
by BertjeConti
In dit topic meer info aangaande overmaatse lagerschalen:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=27267

Ze zouden moeten bestaan (+0.4mm), maar dan moet je de lagertap zelf ook op ondermaat laten slijpen.

Wellicht bestaat er een mogelijkheid de axiale lagerschalen op hoofdlager 5 te zetten in plaats van 6.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Jan 26, 2020 10:53 pm
by uwbuurman
Ja, eens.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Mar 08, 2020 10:51 am
by uwbuurman
Omdat iedereen kennelijk aan het update is geslagen met zijn topic, ook weer een paar kleine dingetjes aan de e12 te laten zien. Er is nog steeds geen tijd in mijn agenda, maar onlangs heb ik me een dag of 2 kwaad gemaakt en de 528i uitgegraven, alles eruit en eraf, de voorkant gedemonteerd en eens kijken wat ik nou precies heb voor ding. Zou het een makkelijk project zijn? Hij is immers al eens gespoten en half opgebouwd, zo heb ik ‘m gekocht. Goed, niet mooi gespoten en veel spulletjes zijn nog niet netjes of weg, maar toch.

Eerst eens onder de motorkap gekeken en de nieuwe gebruikte SWRA tank gepast. Die was substantieel groter dan de andere twee kleine SWRA tankjes die ik heb. Maar hij past supermooi!

Image

Daarna de nieuwe voorspatborden gedemonteerd, want de rechter zat zo beroerd gemonteerd dat het portier rechtsvoor niet geopend kon worden zonder schade. Ik snapte niet goed waarom dat spatbord zo raar zat, maar nu snap ik dat wel.
Die draagdriehoeken onder de binnenspatborden zijn zwaar verminkt. Ze staan zowel bij e12 als e21 bekend om stevige roestvorming, omdat het spatbord aan de buitenzijde ertegen zit, in de fabriek werden de raakvlakken niet behandeld, dus dat is blank metaal, waar juist veel modder en vuil komt. Op het wiel ligt een nieuwe, de oude is voor de helft weggehaald en kent geen stevigheid meer. Dan is een spatbord nooit goed te monteren…

Image

Rest van het binnenspatbord is ondergebaggerd, wat zou daar achter zitten?

Image

Aan de andere kant zag ik een soort plaatje…

Image

Image

Image

Dus je neemt de tijd om een super net gat te slijpen, een plaatje te maken en op maat te maken, te schuren en te primeren, maar 10 minuten lassen is te veel, dus kitten we het erop. Als nieuw…. Ik begrijp deze manier van repareren echt niet.

Motorkap opgehangen op de plek waar hij vermoedelijk wel een poos zal blijven. De kap heeft minimale roest, maar is zwaar geplamuurd, logo was dichtgeplamuurd. Maar als er alleen teveel verf en filler op zit, heb ik een hele nette kap.

Image

En zo hebben we een blik op de originele motor, matching numbers en 136k km op de teller.

Image

Meer knutselvreugde. Massakabeltje is prima te repareren.

Image

Hiermee is vastgesteld wat voor auto dit is. Het is geen simpel projectje, het wordt een volledig project.

De slang aan het luchtfilter zat er niet op, maar die lag in de kofferbak. Hiermee lijkt alles, hoewel vies, oud of versleten, compleet in de motorruimte.

Image


Tot slot nog twee (eigen)aardigheidjes:
1. Ik trof in de motorruimte een soort compressortje aan, duidelijk aftermarket. Vacuümslangetje eraan, geen idee. Nader onderzoek levert dat er een aftermarket niveauregeling op zit. Dat gaat er vanaf, uiteraard, maar grappig is het wel. Zou iemand dat anno 2020 op zijn nieuwe Tesla of Mondeo laten zetten?

Image

2. Ik trof de bon aan van het gloednieuwe voorraam, dat met schilderstape, zonder rubber in de auto zit. Geleverd door ene Joop. 131 euro in 2007. Die ruit is nog nooit gebruikt, dus nu ook NOS, na 13 jaar?

Image

Image

Binnenkort meer in dit theater, maar eerst verder met de e30 325i Cabrio.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Mar 08, 2020 11:27 am
by Jeroen
En toch lijkt dit wel op een soort van officiële start van dit project, dat zo te zien idd geen eenvoudig project gaat worden. Dat gaat dus wel even duren, maar het gaat wel helemaal goed komen!

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Mar 08, 2020 11:42 am
by uwbuurman
ja, dit was de start, Jeroen. Heb er ook wel zin in hahaha

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Mar 08, 2020 12:16 pm
by BertjeConti
Mooie start, een echt "uw buurman" project dus.

We gaan hier nog veel meer verrassingen zien, gegarandeerd.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Sun Mar 08, 2020 10:10 pm
by bmw e12 e21
Ja wadde... Weer een Brovéetje...
Als ik naar je 323i kijk komt dat zeker goed en wordt het weer een perfectionistisch Koosje! :thumbsup

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:16 pm
by uwbuurman
De E12 zal een andere restauratievolgorde kennen dan mijn 323i kende. Die heb ik kapotgereden, uit elkaar gehaald en daarna de carrosserie aangepakt. Toen pas heb ik de aan- en opbouwdelen en alle trim aangepakt. Dat had als nadeel dat de opbouw lang duurde, immers, ik moest steeds delen opknappen, reviseren of vervangen voor ik een stapje verder kon komen.

De e12 demonteer ik stap voor stap, diverse onderdelen pak ik gelijk aan, en leg ik klaar voor de opbouwfase. Zo spreid ik de kosten iets meer, zo heb ik eerder inzicht in benodigde onderdelen en als het goed is, is de opbouwfase simpeler en korter. Op de totale tijdsplanning is er geen verschil, maar in het totale project is het moment van spuitwerk verder naar achter en dus is het stuk tijd tussen spuiten en gereed zijn van de auto zo kort mogelijk. Dat is wenselijk omdat er veel minder kans op schade is.

Zo heb ik een tijdje geleden een start gemaakt met de koplampen. Ook deze auto van mij moet SWRA (ScheinWerferReinigungsAnlage) krijgen. Dat had je gedacht, wat een gedoe. Incomplete setjes op internet kosten tot €2.000, dat compleet maken kost dan nog wel €500, als je de delen al kunt vinden. Een gereviseerde of echt nette set, compleet, is al in geen jaren aangeboden en zal dus echt heel duur zijn.
Ondertussen ben ik nu ongeveer 3 jaar bezig met verzamelen van onderdelen. Denk aan motortjes, wisserarmpjes, een kabelboom, relais, sproeikopjes, slang en een specifieke SWRA tank, ter vervanging van de reguliere ruitenwisservloeistoftank. Ik heb nu alle onderdelen compleet voor mijn set SWRA, ik heb onderdelen uit zeker 5 landen, verdeeld over 2 continenten. Dus was het tijd om op te knappen.

Diverse pakketjes kwamen dus binnen:

Image

Pompjes demonteren

Image

Image

Image

Image

Maar als je overal wat vandaan trekt, krijg je ook verschillende pompjes.

Image

Ander pompje heeft weer een ander voetje.

Image

Dus maar aanpassen, gelukkig kan ik metaal bewerken.

Image

Even later heb ik twee dezelfde beugels.

Image

Image

Die pompjes zitten op een tank. Ranzige tank, kan ik wel zeggen. Zo’n oud stuk plastic gaat vaak stuk na 40 of 50 jaar. Ik heb gelukkig een goede tank verworven. Niet de kleine, maar de grote, die BMW als optie leverde.

Image

Dan de lampen. De frames zijn altijd wel verroest. De houders soms snotrot, want affabriek is er slechts een dun laagje lak, zonder primer of verzinklaag.

Image

Image

Dus alles gestraald en klaargemaakt voor de verzinker.

Image

Image

Image

Image

Dat komt dan netjes en als nieuw terug.

Image

En weer zwart

Image

Zo worden alle onderdelen weer als nieuw

Image

De bijzonder zeldzame wisserarmpjes zijn ook weer netjes zwart.

Image

Op een lekkere zonnige zondagmiddag in de tuin weer monteren.

Image

De kabelboom is uiteraard niet meer te koop bij BMW. Maar ik kocht ergens in Scandinavië een NOS kabelboom van een vroege E12. Die is anders, maar een bosje draad in de juiste kleuren gekocht, wat oude kabelboom uit elkaar gepeuterd en daarna schema’s volgen leverde me een nieuwe kabelboom, nieuwe stekkers precies op maat.

Qua lampen, ik ben er nog niet uit. Ik heb een setje blanke en een setje gele. Beide heel netjes. Voor nu denk ik dat ik de gele lampen in de SWRA set zet en de blanke op reserve hou.

Eindresultaat volgt nog.

Daarnaast is een project wat altijd tijd kost en vaak niet goedkoop is, het onderstel. Ik ben al spullen aan het verzamelen voor de vooras. Twee bij BMW en aftermarket NLA draagarmen gevonden in Italië, NOS.

Image

Sowieso valt me op dat voor een e21 spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ook aftermarket, maar voor de E12 is het echt erg. Bijna niks is nieuw verkrijgbaar. Of bij BMW voor woekerprijzen.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:37 pm
by Jeroen
Heerlijk aan de slag gegaan! Qua verkrijgbaarheid van onderdelen wordt het rap minder, eigenlijk bij alles wat niet NU is. E21 wordt steeds lastiger, zelfs cruciale E30 onderdelen (bijv nokkenas, rotor) staan ineens op niet meer leverbaar terwijl BMW in het verleden altijd aanhield dat men de technische delen die nodig zijn om de auto rijdend te houden altijd zou aanhouden, maar daar kijkt men nu dus duidelijk anders naar. Zelfs met de E63 loop ik er al tegenaan! Zal het topic van de E63 ook eens updaten wat dat betreft.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:41 pm
by Wilmo
Hee! Bekende onderdeeltjes ;)

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:46 pm
by uwbuurman
Ja, eens. Maar ook aftermarket is ook veel minder leverbaar. Bosch, Lemförder-FAG-ZF willen beide niet echt meer geassocieerd worden met oude auto's, slecht voor het milieu etc. Ik baal er goed van. Zo wordt een hobby snel de nek omgedraaid.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:48 pm
by uwbuurman
Wilmo wrote: Mon May 11, 2020 1:41 pm Hee! Bekende onderdeeltjes ;)
Ook veel uit andere hoeken nog. Die grote tank komt uit Frankrijk, armje uit Duitsland, motortje uit Tsjechië etc. Maar zonder jou was ik nog niet zover geweest, Jan Willem! Dank is dan ook groot!

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 1:51 pm
by Wilmo
Sjongejonge zeg, hahaha. Het resultaat is altijd om je vingers bij af te likken maar het is wel pietje precies hoor ;)

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 4:19 pm
by BertjeConti
Weer eens lekker aan het freubelen geweest, die SWRA's is wel echt jouw dingetje hé :thumbsup

check je wel ff de lengte van die draagarmen? ik heb er gekregen die een paar mm te kort blijken te zijn, zie hier.

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Posted: Mon May 11, 2020 4:59 pm
by uwbuurman
Goede tip, Rob. Ik ga dat nakijken!