De E12 zal een andere restauratievolgorde kennen dan mijn 323i kende. Die heb ik kapotgereden, uit elkaar gehaald en daarna de carrosserie aangepakt. Toen pas heb ik de aan- en opbouwdelen en alle trim aangepakt. Dat had als nadeel dat de opbouw lang duurde, immers, ik moest steeds delen opknappen, reviseren of vervangen voor ik een stapje verder kon komen.
De e12 demonteer ik stap voor stap, diverse onderdelen pak ik gelijk aan, en leg ik klaar voor de opbouwfase. Zo spreid ik de kosten iets meer, zo heb ik eerder inzicht in benodigde onderdelen en als het goed is, is de opbouwfase simpeler en korter. Op de totale tijdsplanning is er geen verschil, maar in het totale project is het moment van spuitwerk verder naar achter en dus is het stuk tijd tussen spuiten en gereed zijn van de auto zo kort mogelijk. Dat is wenselijk omdat er veel minder kans op schade is.
Zo heb ik een tijdje geleden een start gemaakt met de koplampen. Ook deze auto van mij moet SWRA (ScheinWerferReinigungsAnlage) krijgen. Dat had je gedacht, wat een gedoe. Incomplete setjes op internet kosten tot €2.000, dat compleet maken kost dan nog wel €500, als je de delen al kunt vinden. Een gereviseerde of echt nette set, compleet, is al in geen jaren aangeboden en zal dus echt heel duur zijn.
Ondertussen ben ik nu ongeveer 3 jaar bezig met verzamelen van onderdelen. Denk aan motortjes, wisserarmpjes, een kabelboom, relais, sproeikopjes, slang en een specifieke SWRA tank, ter vervanging van de reguliere ruitenwisservloeistoftank. Ik heb nu alle onderdelen compleet voor mijn set SWRA, ik heb onderdelen uit zeker 5 landen, verdeeld over 2 continenten. Dus was het tijd om op te knappen.
Diverse pakketjes kwamen dus binnen:
Pompjes demonteren
Maar als je overal wat vandaan trekt, krijg je ook verschillende pompjes.
Ander pompje heeft weer een ander voetje.
Dus maar aanpassen, gelukkig kan ik metaal bewerken.
Even later heb ik twee dezelfde beugels.
Die pompjes zitten op een tank. Ranzige tank, kan ik wel zeggen. Zo’n oud stuk plastic gaat vaak stuk na 40 of 50 jaar. Ik heb gelukkig een goede tank verworven. Niet de kleine, maar de grote, die BMW als optie leverde.
Dan de lampen. De frames zijn altijd wel verroest. De houders soms snotrot, want affabriek is er slechts een dun laagje lak, zonder primer of verzinklaag.
Dus alles gestraald en klaargemaakt voor de verzinker.
Dat komt dan netjes en als nieuw terug.
En weer zwart
Zo worden alle onderdelen weer als nieuw
De bijzonder zeldzame wisserarmpjes zijn ook weer netjes zwart.
Op een lekkere zonnige zondagmiddag in de tuin weer monteren.
De kabelboom is uiteraard niet meer te koop bij BMW. Maar ik kocht ergens in Scandinavië een NOS kabelboom van een vroege E12. Die is anders, maar een bosje draad in de juiste kleuren gekocht, wat oude kabelboom uit elkaar gepeuterd en daarna schema’s volgen leverde me een nieuwe kabelboom, nieuwe stekkers precies op maat.
Qua lampen, ik ben er nog niet uit. Ik heb een setje blanke en een setje gele. Beide heel netjes. Voor nu denk ik dat ik de gele lampen in de SWRA set zet en de blanke op reserve hou.
Eindresultaat volgt nog.
Daarnaast is een project wat altijd tijd kost en vaak niet goedkoop is, het onderstel. Ik ben al spullen aan het verzamelen voor de vooras. Twee bij BMW en aftermarket NLA draagarmen gevonden in Italië, NOS.
Sowieso valt me op dat voor een e21 spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ook aftermarket, maar voor de E12 is het echt erg. Bijna niks is nieuw verkrijgbaar. Of bij BMW voor woekerprijzen.